liens stueanleggsbyggeprosjekttråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

liens stueanleggsbyggeprosjekttråd

Hei
    Nå blir det action. Etter litt skriving på minHjemmekino.no/lien så fant jeg ut at det kanskje er bedre å skrive det jeg har å si her, og heller bare ta bilder og presentasjon av spesifikt utstyr der. :smile:

Kan jo begynne med en liten presentasjon av meg og mitt. Jeg er student ved UiO som i juni skal flytte inn i en 50kvm leilighet sammen med min samboer. Der har jeg fått fritt spillerom til elektronikk, gitt at vi har råd og at det ser fint ut. Jeg går ut fra at fint er hennes definisjon av fint. Det begrenser jo litt, men jeg er ved godt mot. :-P

Mitt utstyr er:

Denon AVR-1802 5.1-receiver, en litt gammel sak, men mer enn bra nok til mitt bruk. Kjøpte utstillingsmodellen for 3000,- på HiFi-klubben i Stavanger, romjulen 2003. Valgte å ta toget tilbake til Oslo for å få med meg denne, da den ikke hadde originaleske.

Hugoson HU3012 LCD-TV. Denne 30" TVen ble kjøpt høsten 2005 hos HiFi-klubben i Oslo. Veldig glad i denne TVen, spesielt til film. TV-tuneren er ikke bra nok, men etterhvert som man får seg en HTPC med skikkelig tuner, så skal nok det gå bra. Den har ikke HDMI, men har DVI, så det får gå. Funker helt konge til DVD og opp mot datan.

NAD T524 DVD-spiller, kjøpt sammen med TVen høsten 2005. Må faktisk bytte denne da den var litt føkka, men siden HiFi-klubben er så snille, så går det uten problemer. Lurer på om jeg skal gå opp til Denon DVD-1920, men det blir endel mer penger, så vi får se. Hadde forresten Denonen kommet i "gullfarge" så hadde jeg garantert oppgradert, da forsterkeren min er det. NADen spiller visst også MP3 og DivX, men siden det er enklere å spille begge disse fra pcen og DivX ikke er et format jeg bruker til film, har jeg aldri testet disse funksjonene.

Pioneer CLD-950 Laserdiskspiller. Jeg har ikke store laserdisksamlingen, og jeg har vel ikke de store forhåpningene om å få en mye større, men spilleren liker jeg. Jeg bruker den også til CD-spiller, spesielt under rengjøring da jeg enkelt kan stappe den lille fjernkontrollen rett i lommen, og den bruker mindre tid enn NADen å "loade" når den starter opp. Lydmessig er den helt ok, ikke noe superfancy. Aldri hatt problemer med kopisperre eller noe slikt på denne, og det er jo greit å slippe å måtte ta hensyn til.

Airport Express trådløsruter. Denne lille saken fra Apple er genial til trådløst nettverk, og den var julegave fra min kjære. Den kan streame musikk fra iTunes til stereoen via minijack->phono eller via optisk kabel. Jeg lurer veldig på om du tjener mye på optisk kabel her, spesielt over korte lengder. Det er allerede mange andre ledd i den kjeden som virker svakere. Ønsker gjerne kommentarer på dette fra noen som har testet. Jeg har ikke testet til nå pga. ugunstig layout i studentleiligheten

Super Nintendo Entertainment System, SNES, en klassiker av de store. Så snart jeg får hodet ut av visse steder og får bestilt RCA-kabelen til denne, så blir den koblet til forsterkeren. Det kan ta en liten stund og er ingen prioritet for tiden,men det kommer.

Wharfedale 306 85 Watt stereohøytalere, kjøpt av min far i 1986, så dette er arven. Jeg er pinlig klar over at de fire neste innleggende burde være der jeg beskrev de andre høytalerne i settet, men det er de eneste jeg har foreløpig. Jeg kunne tenkt meg en sub for å få 2.1 ihvertfall, menmen.

HTPC, I wish. Jeg kommer i overskuelig fremtid, gitt at jeg får meg en sommerjobb, til å bygge meg en MythTV-boks. Helst med en bra tv-tuner for å erstatte den i TVen og en bra prosessor for å kunne ta opp og se på tv samtidig. I den anledning vil jeg bare si, jeg er en student på 26 år som ønsker sommerjobb, alt av interesse.
    Til det kommer i orden bruker jeg en PowerBook G4 til mine databehov.

PS. i skrivende stund står alt dette på minHjemmekino, men det vil endre seg innen de neste 5-10 minutter. ;-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du nye høyttalere finnes det mye bra i stativ som er konevennelige. Polk Lsi9 f.eks.
    Med en god sub fra Rel så ville dette split supert
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Rel-subene var veldig flotte, men litt utenfor vår prisklasse for tiden. Har tenkt litt på å bygge en sub selv også, da får man liksom litt det man trenger, men har aldri bygget noe sånt før og har heller ikke noe sted som er ideelt å bygge noe.

Sambo har forresten totalt falt for Micropods SE fra Podspeakers i diverse farger. De røde kommer til å bli kjempefine som bakhøyttalere med det veggfestet og Cinepod senterhøyttaler i midten. Spurte en type på hifi-klubben, og han mente at det passet fint med resten av oppsettet. Kanskje sammen med en Microsub.

Det er ikke den store kraften jeg trenger, og prisene er ikke altfor gale. Når da sambo ikke synes de er så pene, så frister det veldig å få seg litt rundomkringlyd. :grin: Kanskje suben når jeg bygger og resten når skattepengene kommer en gang i oktober. Det kunne blitt litt kult tror jeg. Det eneste jeg er litt bekymret for er at suben kanskje blir litt liten. Hva tror dere? Er 8" nok? Jeg har aldri hatt sub og kjenner ikke til styrken på disse. Samtidig har jeg ikke savnet sub når jeg har sett film, bare blitt veldig imponert når jeg har hørt hos andre. I butikken hørtes det bra ut, men det er vel kanskje noe annet når en kommer hjem. Rommet er ca 360cm bredt (fra TV-vegg til Sofavegg) og 520cm langt (TV-avdeling i én ende og "spisestue" i den andre). Håper noen har testet disse og kan gi meg en vurdering.

Er det forresten et problem å ha sub under avlastingsbord? Rister bordet? Ødelegger det lyden? Dette var mange spørsmål ser jeg nå.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Micropods er vel i utgangspunktet beregnet som en pc-løsning og vil nok bli i spedeste laget for en stue på 25 kvm. Minipod er nok greiere i den sammenhengen. Microsuben er heller ikke beregnet på det du her vurderer den til. En meget god og billig sub som ike er for stor er f.eks JmLab chorus SW700S. Ligger en brukt på AV-torget til 3000. Har hett en sånn selv tidligere og den gjør en meget god jobb både på musikk og film.
    Det skal heller ikke være noe problem å ha den stående under et bord da luften kastes ut i rommet.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8 tommer er nok for enkel filmtitting, men hvis du vil ha noe ekstra så er det kanskje best med litt ekstra "køl".
    Sjekk ut på bruktbørsen for en potent sub.
    Kan jo kjøpe mini pod til frontene og evt. micro til bak?
    Tror microene kan bli for små for troverdig gjengivelse foran.. Iallefall for å få noe lydtrykk og spille godt med større subwoofere.

Når det gjelder design pro pris så kan du kanskje se på KEF 2005 evt Cabasse IO..
    Ser bra ut og prisen på begge settene ligger rundt 7-8000.
    Kvaliteten er også upåklagelig:-)

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Micropods er vel i utgangspunktet beregnet som en pc-løsning og vil nok bli i spedeste laget for en stue på 25 kvm. Minipod er nok greiere i den sammenhengen.
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan jo kjøpe mini pod til frontene og evt. micro til bak?
    Tror microene kan bli for små for troverdig gjengivelse foran.. Iallefall for å få noe lydtrykk og spille godt med større subwoofere.
    Jeg tror kanskje jeg var litt uklar, jeg skal bruke mine gamle Wharfedale 306 85W høyttalere framme, Micropods var til bruk som bakhøyttalere. Jeg har lurt på å bruke Minipods bak, men det blir utenfor min prisklasse for tiden. Men er Micropods gode nok bak i et 5.1-anlegg, eller bør jeg gå for noe større?

Til musikk bruker jeg uansettt bare stereo, ettersom jeg elsker lyden i de høyttalerne mine. :grin:
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    8 tommer er nok for enkel filmtitting, men hvis du vil ha noe ekstra så er det kanskje best med litt ekstra "køl".
    Sjekk ut på bruktbørsen for en potent sub.
    Jeg tror muligens jeg skal gjøre det. Ettersom den skal stå under et avlastingsbord trenger den ikke være et designunder heller, bare gi filmene et litt ekstra fint preg. ;-)

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

liens stueanleggsbyggeprosjekttråd (høyttalervalgets kvaler)

Dro med sambo på hifi-klubben i dag for å titte litt på forskjellige høyttalere. Tok med meg de tanker jeg har fått ved å lese dette forumet. Det var som vanlig kongeservice. Vi titta litt rundt etter fin senterhøyttaler da han typen foreslo B&W VM1. De er jo kjempepene. Så det ser kanskje ut for at Wharfedalene mine need to go. Hvis jeg skal selge dem, er de verdt noe eller burde jeg bare gi dem til noen jeg liker? Sånt er ikke lett.

Slik det ser ut nå er altså:
    Foran+Senter: B&W VM1, selv om vi egentlig ikke har råd med en gang, men etterhvert i alle fall. Ev. når vi får solgt Wharfedalene.
    Bak: Micropods SE, som etterhvert skal opp til VM1 når vi får cash.
    Sub: Microsub 2.1

Dette oppsettet er pre-approved av sambo også, så da er jo det et pluss.

Skal få Hifi-klubben til å sette opp en skikkelig lytteprøve på dem, men sånn ser det ut nå ja. Vi holder fast på den subben ja, vi liker den så godt, både på lyd og utseende, selv om den ikke går så veeeeldig dypt med 8-tommeren sin. :grin: Har liksom ikke funnet alternativer på verken brukt- eller nyttmarkedet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W VM1 er en et godt valg, men var jeg deg ville jeg hørt litt på JmLab Sib XL hos Hifi-huset i Bærum. Disse ser så godt som like ut, men låter endel bedre etter min mening. Tror Andre på hifi-huset har noen av disse brukte også. Skal ikke se bort fra at han tar dine gamle fronter i innbytte og gir deg en kjempepris på 5 stk Sib XL. Deter absolutt værd å sjekke før du handler.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    B&W VM1 er en et godt valg, men var jeg deg ville jeg hørt litt på JmLab Sib XL hos Hifi-huset i Bærum. Disse ser så godt som like ut, men låter endel bedre etter min mening. Tror Andre på hifi-huset har noen av disse brukte også. Skal ikke se bort fra at han tar dine gamle fronter i innbytte og gir deg en kjempepris på 5 stk Sib XL. Deter absolutt værd å sjekke før du handler.
    Jøss, går det an med sånn innbytte på gamle høyttalere? Hva burde jeg forvente å få for noen Wharfedale 306, 85W, 8ohm, 8" basselement, kjøpt i 1986, laget av mørkt tre? Jeg synes de spiller som en drøm, men jeg har ikke så veldig sammenligningsgrunnlag da.

De Sib XL var skikkelig tøffe de også. Kanskje ta meg en tur til Bærum etterhvert også. En skal vel sjekke alle alternativ før en shopper sånt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •