Jensen84`s Hjemmekino (Nyter hjemmekinoen!) - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 19 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 376
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Endelig lørdag og jeg setter meg ned for å få helgestemningen med litt musikk på mine Klipsch Rf-83 for få vorspiel-moduset til å nærme seg.

MEN SÅ! plutselig når jeg setter på musikk på normalt lyttenivå så er det en susing fra hornet som jeg ALDRI har hørt før!
    Prøvde først å slå av squeezeboxen å så prøvde med cd-spilleren men samme der!

Hva kan det ha seg?
    Har jo ikkje spillt noe spesielt høyt med dem, ivertfall ikkje på lenge og har hørt musikk andre dager i denne uken uten at den susingen har vert der..

Hjelp!

Ifølge fadern så må det ver noe elektrisk støy dei reagerer på men hva kan det ver??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sjekket alle høyttalerne og alle kommer det samme suselyd fra, kan dermed ikke ver sprengte horn.
    Da må det vel ver en forstyrrelse av ett eller annet slag?
    Hvordan kan dette helt plutselig komme? Har ikkje rørt ledningene bak racket eller noe..

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du kabel tv?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kabel-tv ja men det er i rommet vedsiden av dette rommet..
    Hva kan dette ver?
    Skal ha vorspiel å folk kommer til meg om en time, uff dette er krise :-?

Active ftonnes sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan påvirke i form av støy..... men har du prøvd å ta ut sub kabel f.eks og hørt om det blir noe mindre støy da? evt kun prøve med front tilkoblet? sjekk signalkablene...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikkje skjønne at det har noe med saken å gjøre? Har jo tross alt hatt alt som det er i flere mnd`er.

Samme lydene om jeg kjører i stereo..

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble antennekabelen fra tven i naborommet. Er ofte jordfeil i kabelnettet som kan forplante seg i alt elektrisk utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobla ut antennekabelen fra antennestøpselet i veggen, fortsatt susing..Kan det hjelpe å koble ut fra alle de andre støpselene i huset? Er 4 andre plasser i huset åsså..men synst det hørest litt rart ut

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har sub`ene kommet og kalibreringen begynt, ettersom jeg ikkje kan å kalibrere ble resultatet deretter.
    Koblet først den ene i hjørnet ved yttervegg, fant ca hvor høyt jeg ville ha det bakpå volumknappen.
    Satte meg bak lytteposisjon med RadioShacken i lytteposisjon og skrudde opp volumet på reciveren til jeg fikk 80db på 50hz sinustone.
    Koblet av sub`en å satte den i motsatt hjørne i front, koblet på den andre sub`en i samme posisjon som jeg akkurat hadde målt i.
    Satte meg i lytteposisjon og slo på 50hz filen, skrudde på volumknappen bakpå sub`en til jeg fikk 80db med den sub`en åsså.

Så testet jeg med begge sub`ene samtidig i hvert sitt hjørne i fronten og da spillte det 86 db, dette er da vel ideelt?

Så gikk jeg inn på 50hz filen igjen å skrudde ned volumet på reciveren til det ble 80db på radioshacken.

Satte meg meg radioshacken i lytteposisjon og gikk gjennom ca 40 sinustoner som jeg fant på lsound.no med begge sub`ene på.

Fikk da denne kurven :

Hvorfor er den så utrolig rar?
    Burde jeg endre på fasen på ene sub`en? eller blir dette helt feil siden jeg fikk 6 db høyere med 2 sub`er kontra 1??

Skal jeg røre Frequenzy knappen eller skal den stå helt nede på Low?
    Eq?
    Highpass?

Håper noen kan hjelpe meg med dette, aldri fått sub til å spille bra i rommet mitt men håper på å klare det nå.

Å jada! jeg vet at jeg kunne hatt bedre sub`er men dette er alt jeg har råd til nå, ikkje nevn SVS engang..det blir med tiden :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Subb kalibrering

Hallo

Gratulerer med nytt tilskudd i kinoen din!

Jeg har bare en sub jeg da men har kalibrert den etter Flageborg sin oppskrift..

Jeg kjører frontene mine som large og subb som plus, så dette avviker fra hans oppskrift. (men jeg har stilt frontene mine inn på eq til - 3db ved 40hz, så de spiller ikke lavt nedover, men føler jeg får finest integrasjon ved å gjøre dette.) bruker forresten Klispch Synergy F3 og klipsch RW12D..

Still Master volum på Reciever til -20, så skrur du volumet på subben opp til du får 87 db på shacken mens du spiller 50 hz sinus.
    Få en til å vri på fasen fra 0-180 og sjekk radioshacken igjen, du skal få ca. 2-3 db økning..

Spill av sinus og sjekk grafen din.

Skru av sub 1 og gjør samme med nr.2.

Når du da skrur på begge skal du ideelt sett få 6db økning, noe du gjorde og det er flott!
    Spill sinus og sjekk kurven med shacken igjen.

Har du subbene symmetrisk foran eller bak? Fasen pleier å være ca den samme på subbene i forhold til hverandre da.

Som regel liker vi litt mere bass, så 87 db./ 20MV. er bare et utgangspunkt. Selv justerte jeg opp til ca.89-90 db. når du har 2 subber bør du greit kunne kalre mere uten å miste headroom!

Jeg er ingen verdensmester i dette men jeg fulgte noen enkle tips og resultatet var sykt mye mere headroom selv om jeg får et rått trykk der det skal være det..Fikk en aha opplevelse når jeg justerte fase med radioshack!

Fikk du forresten bort støyen fra høytt?

MVH Johan

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når

du deler fra receiver, la oss si ved 80 hz. så skrur du freq på subben til max..

la EQ og highpass stå til off!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene, skal teste det når jeg kommer hjem fra jobb.
    Noen flere som har noen formeninger/tips?? :razz:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Zeke, fjern den eq tingen så fort som mulig, et rent mareritt og ha i bruk!!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gjort følgende :

1. Satt en sub i hvert hjørne bak frontene.

2. Spillte av 50hz med kun frontene og skrudde opp volumet på reciveren til det ble 80db på radioshacken. (68 på reciveren)

3. Kobla av alle høyttalerne og kobla på kun sub`en i hjørnet bak Front right (er også det hjørnet med ytterveggen)
    Spillte av 50hz, skrudde på volumknappen til det ble 80db med Mastervolumet 68 på reciveren.

4. Kobla på frontene igjen og spillte da av 50hz med fronter og sub`en bak front right..Skrudde da på fasen på sub`en til jeg ente opp med 86db med Mastervolumet 68 på reciveren.

5. Kobla av frontene og sub`en å koblet kun på sub`en i det andre hjørnet bak front left, spillte av 50hz å skrudde volumknappen på sub`en til det ble 80db med Mastervolumet 68 på reciveren.

6. Hadde på begge sub`ene samtidig, spillte av 50hz og skrudde fasen på sub`en bak front left til dei ilag spillte 86 db med Mastervolumet 68 på reciveren.

7. Koblet på frontene også, spillte av 50hz og skrudde da på fasen på sub`en bak front left til at alt spillte 89 db med Mastervolumet 68 på reciveren.

Dette var noe jeg leste her på forumet var den rette veien å gå.

Kan noen da bekrefte/avkrefte dette?
    Har jeg da gjort det jeg kan for å få dette til å spille best mulig?
    Andre plasseringer er uaktuelt så det må ver eventuelle andre grep jeg kan gjøre for å få sub`ene til å spille max av det dem kan yte i de posisjonene de står i nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åssen

Synes du selv det spiller nå da? sitte det så ei kula? Synes ofte det er bedre å spille musikk enn å se film når jeg skal bedømme åssen det høres ut etter kalibrering!

En ting er å lese seg til hvordan man skal gjøre ditt å datt, en annen ting er åssen man synes det høres ut!

Deler du frontene som small/large? deler på 80hz? Kjører du med en/to eller ingen puter i subbene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen generelle lytteinntrykk som skjedde i går :

Kom hjem fra jobb og trening i går å var sliten etter en veldig travel uke med minimalt med søvn, hodepinen var absolutt til stede.
    Satt meg i reclineren å tenkte at nå skulle jeg kose meg med Eagles-konserten på HD-DVD, satte den på og kjente bare hodepinen ble verre og verre.
    Dette her var ikke noe særlig å skryte av, har jeg virkelig lagt så mye penger på bordet å har igjen så lite for det?
    Diskanten var veldig skrikete og travel, bassen var nesten ikkje til stede og følte at det manglet veldig mye trøkk i resten av instrumentene.
    Eagles er min store favoritt, kanskje derfor var dette veldig skuffende.
    Bestemte meg for at her MÅ det gjøres noe, gikk inn på det andre rommet å hentet måle-mic`en til Onkyo`en å bestemte meg for å måle ved sweetspot på reclineren i midten, målte posisjon 2 ved den andre reclineren og skudde bort den ene reclineren dit jeg skal ha den 3 reclineren når økonomien tillater det å målte posisjon 3.
    Selve målingen tok vel ca 20 minutter, kikket over resultatene på målingene og synst det var noen litt rare tall men tenkte jeg ikke skulle bry meg noe om det med det første.
    Satte da på igjen Eagles-konserten på HD-DVD, satt meg godt tilbake i reclineren, skrudde opp lyden å slo på konserten.
    GUD for en forskjell!!

Nå sitter jeg å tramper med rockefoten å gliset er større enn jeg kan huske sist gang.
    Den slitne diskanten har gitt seg, instrumentene og bassen slår imot meg, dette er gøy!!!
    Til og med hodepinen har gitt seg, har jeg funnet den ultimate feber-medisin??
    Er ivertfall ingen tvil om hva denne helgen skal brukest til

Skriver inn delefrekvensene og sånt litt senere i dag, håper dere kan hjelpe meg med dem, kanskje jeg klare å få det enda bedre?

Thank GOD for Audessey!!

Par spørsmål :

1. Alle høyttalerne fikk opplyst -12db og sub`en -6db.
    Har det noe å si at jeg skrur det opp til alle høyttalerne på 0db og sub`en på +6db for audessey innstillingene??

2. Visst jeg endrer delefrekvensen på feks frontene, slår jeg dermed av Audessey eller kan dette gjøre innstilligene enda bedre?

GOD HELG!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanon!

1. Nei. det gjør ingenting at du forandrer dette. Romkorreksjonen gjør dette slik at du skal nå THX standard ved MV 0db ( tror det er 85 db eller noe..)

Jeg stiller også opp etter romkorreksjonen til 0 stort sett.

Jeg ville personlig prøvd å fintune subbene litt mer i forhold til volum, slik at også disse kan stå i 0 på receiver. hvis det da kommer noe bassfattig så har du mere å gå på! 8-)

2. Når det gjelder Audessey så kan jeg ikke uttale meg, har ikke onkyo selv. men når det gjelder delefrekvenser og EQ pleier jeg personlig å styre selv.. Har mine egne preferanser når det gjelder åssen jeg synes lyden bør være så jeg stiller dette inn manuelt og lagrer dette som custom..
    Nå skal det sies at jeg bruker MCACC ( pioneer sin romkorreksjon..) som et utgangspunkt.

Åssen synes du trykket fra bassene ble? Føler du det sitter der det skal? eks Scenen fra Nemo eller Master and commander!

MVH Johan

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

audessey

En ting jeg lurte på: Hvor mye demper audessey kontrollen diskant området på klipschene dine?

Mine, F3, ble dempet -5 db nesten.. er jo litt hissige i toppen..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt alt til 0db untatt sub`en som står på +6db.
    Delingen har jeg satt på 40hz på frontene og 60hz på center, surround og surround back.
    Dette har jeg testet før og hadde da veldig bra resultat med det, det var da med en H/K reciver, mindre fronter, center og surround back.
    Når alt dette har blitt oppgradert så bør det vel bli bra?
    Sjekket inne på tone-control (tror det er der man skal sjekke) og der står det 0db på alt.
    Skal slå på en film nå og så får jeg sjekke om jeg blir fornøyd med det jeg hører.

Knocked-Up komedie på HD-DVD, garantert ikke noe ultimat test for anlegget menmen :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prøv

å sett frekvensen litt lengre opp, da får du litt mere trykk, men dette er jo individuelt fra smak til smak kjører du som large så holder det nok

Tone kontrollen overstyrer vel det generelle bass og diskant området, men tror nok audessey har en EQ den justerer for hver høyttaler..

Side 10 av 19 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •