Hjemme hos Devil. DIY høyttalere endelig påbegynt - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  12
Like Like:  134
Side 71 av 457 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 9136
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da vil også jeg få takke for en fin demo. Her hadde det jo skjedd en del siden sist demo og jeg gledet meg til å høre på alle nyanskaffelsene til Einar. I stua sto det noen nye "små" høyttalere i Usher målestokk. Lyden i disse var meget bra på litt roligere musikk, men som Rune skriver låt litt tøffere musikk helt ræva. At det låt dårlig på slik musikk spiller ingen roll, da det ikke blir prioritert den type musikk av annleggets herre. Når det var tid for forforsterker bytte var det rett og slett rått parti av Mc 220. Den tok det beste fra de andre og la på litt til.
    Tror nok du må begynne å spare opp til en sånn, Einar. :-D
    Det var helt klart at stereoen din vil ha litt rørlyd.

Etter noen timer med musikk var det klart for litt kino. Også her hadde det skjedd flere oppgraderinger siden sist. Nye høyttalere rund baut med ny elektronik.
    KSP400 og Utopia senteren spilte meget bra sammen. Dette var mye bedre kinolyd en det du hadde på forrige demo. Nå var det trykk og et meget detaljert lydbilde som virkelig fikk fram gliset på meg. Uansett hvor høyt det ble spilt låt det aldri hardt, noe som for meg var en ny opplevesle når det gjelder Klipsch.

Som vanlig går tiden alt for fort når man har det morro i gode vennerslag. Nå har du virkelig fått to fine annlegg som du kan være stolt av. Får håpe at det ikke går nesten 1 år til neste gang jeg kommer på besøk. ;-)

Så nok engang, takk for demo. Nå skal jeg kose meg med Arcamen din i noen dager. :-D
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Harde men ærlige ord om hifi oppsettet :twisted: Rommet jeg har er ganske vanskelig bassmessig, så det å få til et anlegg som spiller det meste uten å kunne dempe tak og vegger er ikke enkelt. Jeg har derfor måtte ta et valg for hvilken retning jeg ønsker å gå lydmessig. At Linkin Park var håpløst mens Titanic plata tok pusten fra Skrotnisse med oppløsning og trykk viser at jeg har fått til akkurat det jeg ville her. (Som jeg nevnte var det første gang Linkin ble spilt i dette oppsettet igår) Hadde jeg ikke hatt tilgang på et mer rocka rom i kinoen hadde jeg nok prioritert lyden i stua noe anderledes, men enkelt forklart kan man si at det jeg ønsker fra dette anlegget er et for meg perfekt vinyloppsett. På den måten vil mine 2 anlegg gi meg det beste fra begge verdner.
    Blir spennende å høre dine erfaringer fra Arcam/Rogue komboen Eksu. Både hos Hifi Plumber og meg selv spilte disse veldig godt sammen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere sier at Linkin Park låt så ræva, hva mener dere egentlig med det sånn rent lydmessig?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en plate med dem fra ungdomstida...
    De kan åpenbart ikke noe om lyd.. bassen er forvrengt som fy! gidder ikke høre på slik musikk

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Har en plate med dem fra ungdomstida...
    De kan åpenbart ikke noe om lyd.. bassen er forvrengt som fy! gidder ikke høre på slik musikk
    Er da fortsatt lov å høre på musikk selv om lyden ikke er bra, hvis ikke hadde mye bra musikk gått til spille.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda selvfølgelig er det lov

Men synes hele opplevelsen blir ødelagt når lyden skal være så dårlig på en cd. Hadde det vært 128kbps mp3 greit nok, men forventer mer.

Har selvfølgelig noen flere cder med dårlig lyd som jeg hører på, men det er ikke like moro lengre

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja det var kanskje litt harde ord. På rett musikk låt det meget bra, og som du sier så har du jo et annlegg i kjelleren som spiser rock til frokost. :-D

Cash, Minor Majority og Paus låt jo sykt bra og selvfølgelig Titanic musikken.

Håper at vi på neste demo får testet ut vinyl også. Det er utrolig lenge siden jeg har snurret en platespiller.

btw. Gratulerer med dagen.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Når dere sier at Linkin Park låt så ræva, hva mener dere egentlig med det sånn rent lydmessig?
    Noen som var tilstede som kan beskrive litt nærmere?
    Synes det er merkelig at et anlegg kan låte fantastisk på en type musikk og totalt ræva på en annen type musikk.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Einar og takk for i går.
    Jeg skal ikke skrive noe langt fancy innlegg som mine 2 forgjengere her for jeg har ikke TID!
    Ble så til de grader innspirert av de to anleggene dine at jeg har gått bananas med oppussinga i stua her.
    Det er bare få dager til projektor og lerret ankommer i posten og jeg VIL bli ferdig med stue-kinoen til jul!
    Takk for en hyggelig kveld alle sammen.Håper det ikke blir for lenge til neste gang.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Noen som var tilstede som kan beskrive litt nærmere?
    Synes det er merkelig at et anlegg kan låte fantastisk på en type musikk og totalt ræva på en annen type musikk.
    Jeg kan prøve å svare på dette selv.
    Gradientene er en åpen baffel konstruksjon. I en høyttaler som dette har fase fra forsiden og motfase fra baksiden kort vei å gå før de møtes og utligner hverandre. I en kabinettkonstruksjon har motfasen mye lengre vandringsvei og høyttaleren holder derfor tonene i bassen lengre. (Rommet spiller sef også mye inn) Bassen i mine høyttalere er derfor mer tørr og rask enn i noen kabinett type jeg har hørt, og bass som oppleves som BOOOM i kabinetter ender som et raskt BOM hos meg. Gradient minner nok mer om lyden i en full range elektrostat, men har ikke samme problem med smal sweetspot.
    Dette valget av lyd er helt bevisst i forhold til min musikksmak som ligger innenfor blues, jazz, akustisk, div instrumental osv.
    Resultatet blir et anlegg som spiller med en enorm oppløsning, stort rom og rask eksplosiv bass ettersom høyttalerene ikke trekker ut tonene.
    MEN, på musikk som f.eks Linkin Park som trenger et bassfundament å hvile på, oppleves dette som mangel på bass. Mellomtone/diskant overtar lydbildet, og det hele blir masete og lite spennende å høre på.

For å kunne få max ut av begge musikktyper vil jeg måtte supplere med en sub som kan ta seg av rockebassen, men i øyeblikket er ikke det noe tema. Ønsker jeg å spille rock stikker jeg bare ned i kinoen :twisted:

Litt vanskelig å forklare med ord, men som gutta skriver opplevde de akkurat dette under demoen. Gradient er absolutt ingen allemanns høyttaler. Har du derimot en musikksmak i samme retning som meg anbefaler jeg virkelig et besøk hos PM Audio for å oppleve disse under optimale forhold
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklart dette devilej, slik har jeg det også.. Selv om dine Gradienter går meget dypt vs mine Magnepaner!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; RME ADI-2; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Head-fi: SB; RME ADI-2; Shure SRH940;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Hei Einar og takk for i går.
    Jeg skal ikke skrive noe langt fancy innlegg som mine 2 forgjengere her for jeg har ikke TID!
    Ble så til de grader innspirert av de to anleggene dine at jeg har gått bananas med oppussinga i stua her.
    Det er bare få dager til projektor og lerret ankommer i posten og jeg VIL bli ferdig med stue-kinoen til jul!
    Takk for en hyggelig kveld alle sammen.Håper det ikke blir for lenge til neste gang.
    Hyggelig at du kunne komme en tur i julestria. Sitter nå å spiller den siste plata til Secret Garden. Hærlig vokal i god opptakskvalitet. Anbefales :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Håper at vi på neste demo får testet ut vinyl også. Det er utrolig lenge siden jeg har snurret en platespiller.

Skal nok gå bra. Planen er å oppgradere til en bedre stift i løpet av vinteren

Sitat Opprinnelig postet av eksu
    btw. Gratulerer med dagen.
    Takk for det. Gikk på vakt i går, så bursdagen ble feiret på jobb frem til 23.00.
    Får heller ta det igjen neste år :-?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at Gradientene kom i hus viste det seg at at jeg måtte gå en ny runde på elektronikken. Det første problemet jeg støtte på var at min kjære Rogue stereo 90 ble i svakeste laget, så jeg måtte bite i det sure eplet og gå for et kraftig transistor trinn isteden. Det jeg lette etter var et mest mulig nøytralt trinn lydmessig, og valget falt på Bryston 4B SST. Glad og fornøyd koblet jeg opp trinnet og satte meg ned for å nyte høyttalerene med masse krefter tilført. Ole Paus "Som en storm" ble lagt i skuffen, men gleden ble kortvarig. Hvor var lydmagien fra komboen Arcam/Rogue........
    Lydbildet var smalere og alt var dårligere plassert. Etter å ha blitt forelsket i rørlyden er det ikke lett å gå tilbake til fulltransistorbasert oppsett.
    Det ideelle hadde nok vært å oppgradert effektsiden fra Stereo90 til Zeus, men med en veiledende pris på 76900,- var dessverre ikke dette noe alternativ.

Altså var jeg inntil videre låst mot et transistorbasert sluttrinn, og eneste mulighet ble derfor å teste rør i fortrinnet. Jeg har lenge vært nyskjerrig på de lekre produktene til Conrad Johnson, så det passet meg ypperlig at Rune Åsenden som vi kenner som Anfield bestemte seg for å begynne å importere egne produkter i hans nystartede firma Sound Planet. Jeg bråsendte ned en mail, og klarte å overtale han til å la meg teste hans CJ PV-14L2 så fort han hadde fått egne godsaker i hus.

Denne har nå stått noen dager i A-B test mot Arcamen, og det er overhode ingen tvil om at Conraden er en bedre pre i mitt anlegg. Mye av plasseringen i lydbildet kom tilbake, og koret til Paus vokste til det fylte stuen igjen. Det er nok litt mer bunn i Arcamen, men det oppveier ikke for fordelene med en rørpre. Satser på at litt rørtweeking kan få meg akkurat dit jeg ønsker lydmessig, og Brynjar på Motron har sagt seg villig til å hjelpe meg med dette
    Å kjenne litt til Anfield er heller ingen ulempe da han har fått en hel del erfaring med rør etterhvert.

Arcam FMJ C31 er en utrolig bra pre, men det hele handler om matching og har man først falt for rør er det vanskelig å legge dem på hylla. Drømmen fremover nå er derfor å etterhvert få inn et rørtrinn (Stereo90 e.l) til å ta seg av mellomtone/diskant, mens en Bryston 4B SST (eller 2) kontrollerer de 4 12 tommerne.
    Dette er uansett veldig langsiktig planlegging da anlegget har kostet meg usmakelig mye penger det siste halve året. Nå må etterslepet jobbes inn mens musikk nytes utover vinteren

Takker Rune Anfield for nok en hyggelig handel
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Etter at Gradientene kom i hus viste det seg at at jeg måtte gå en ny runde på elektronikken. Det første problemet jeg støtte på var at min kjære Rogue stereo 90 ble i svakeste laget, så jeg måtte bite i det sure eplet og gå for et kraftig transistor trinn isteden. Det jeg lette etter var et mest mulig nøytralt trinn lydmessig, og valget falt på Bryston 4B SST. Glad og fornøyd koblet jeg opp trinnet og satte meg ned for å nyte høyttalerene med masse krefter tilført. Ole Paus "Som en storm" ble lagt i skuffen, men gleden ble kortvarig. Hvor var lydmagien fra komboen Arcam/Rogue........
    Lydbildet var smalere og alt var dårligere plassert. Etter å ha blitt forelsket i rørlyden er det ikke lett å gå tilbake til fulltransistorbasert oppsett.
    Det ideelle hadde nok vært å oppgradert effektsiden fra Stereo90 til Zeus, men med en veiledende pris på 76900,- var dessverre ikke dette noe alternativ.

Altså var jeg inntil videre låst mot et transistorbasert sluttrinn, og eneste mulighet ble derfor å teste rør i fortrinnet. Jeg har lenge vært nyskjerrig på de lekre produktene til Conrad Johnson, så det passet meg ypperlig at Rune Åsenden som vi kenner som Anfield bestemte seg for å begynne å importere egne produkter i hans nystartede firma Sound Planet. Jeg bråsendte ned en mail, og klarte å overtale han til å la meg teste hans CJ PV-14L2 så fort han hadde fått egne godsaker i hus.

Denne har nå stått noen dager i A-B test mot Arcamen, og det er overhode ingen tvil om at Conraden er en bedre pre i mitt anlegg. Mye av plasseringen i lydbildet kom tilbake, og koret til Paus vokste til det fylte stuen igjen. Det er nok litt mer bunn i Arcamen, men det oppveier ikke for fordelene med en rørpre. Satser på at litt rørtweeking kan få meg akkurat dit jeg ønsker lydmessig, og Brynjar på Motron har sagt seg villig til å hjelpe meg med dette
    Å kjenne litt til Anfield er heller ingen ulempe da han har fått en hel del erfaring med rør etterhvert.

Arcam FMJ C31 er en utrolig bra pre, men det hele handler om matching og har man først falt for rør er det vanskelig å legge dem på hylla. Drømmen fremover nå er derfor å etterhvert få inn et rørtrinn (Stereo90 e.l) til å ta seg av mellomtone/diskant, mens en Bryston 4B SST (eller 2) kontrollerer de 4 12 tommerne.
    Dette er uansett veldig langsiktig planlegging da anlegget har kostet meg usmakelig mye penger det siste halve året. Nå må etterslepet jobbes inn mens musikk nytes utover vinteren

Grattis igjen!!

Nå gleder jeg meg mer å mer for en demo til neste år!
    Dette høres spennende ut, håper du får det lille ekstra fra nye rør. :lol:

A.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du kunne komme en tur i julestria. Sitter nå å spiller den siste plata til Secret Garden. Hærlig vokal i god opptakskvalitet. Anbefales :-D

jeps herlig plate
    for min del er det
    Song For A Stormy Night (With Steinar Albrigtsen)
    Simply You (With Naimh Kavanagh)

som stikker seg ut godt i mine hører

Troeen

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har det

Gratulerer nok en gang!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likeså, devilej. Som alltid. Og husk; det står et matchende CJ-sluttrinn her klar for en utfordring dersom fristelsen blir for stor...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så overraskende at du går tilbake til rør verden med preampen til Rune.

Kooos deg

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det jeg leser :shock:
    At Gradientene ikke rocker?!
    Rock, prog, og Jazz er mine favoritt typer av musikk, og her rocker det som bare det. Spiller oppløst i hele frekvensspekteret, og med en super dynamikk.
    Det spiller faktisk brukbart dypt i bassen også
    Jeg tror nok at rommet og plassering er meget avgjørende for disse høyttalerne, og at de liker krefter er hevdet ove enhver tvil.

Står de ikke litt nær bakvegg hos deg? Hos meg har de 115cm til bakvegg, og det er vesentlig forskjell på hvor dypt de spiller. Ved kort avstand til bakvegg ruller de av meget tidlig.

Jeg hadde i en liten periode litt nevroser om at min EAR 890 som leverer 2x70w i klasse A ikke skulle være nok, men etter å brukt litt tid på lytting, og sammenligninger, samt hatt "gullører" på besøk s å viser det seg at jeg antakelig har litt av sterk HiFineurosa

I går testet vi 2 stk EAR 890, og monokoblet disse til monoblokker på 160W klasse A.

Jeg må bare fortelle at det var direkte imponerende

Side 71 av 457 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme hos Qrt.
    By Qrt in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 504
    Siste melding: 02-02-2013, 03:36
  2. Røde hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Vintage audio
    Svar: 0
    Siste melding: 06-19-2012, 15:47
  3. Hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 05-03-2012, 20:35
  4. Devil`s utskiftning og oppgraderingstråd (historikk)
    By devilej in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 60
    Siste melding: 01-06-2010, 01:10
  5. Metallica - Devil's Dance: Live in Lisbon 2008
    By zarchon in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 12-08-2009, 20:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •