Hjemme hos Devil. DIY høyttalere endelig påbegynt - Side 378

Sponsorer:
Takk Takk:  12
Like Like:  134
Side 378 av 457 FørsteFørste ... 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 374 375 376 377 378 379 380 381 382 388 398 408 418 428 438 448 ... SisteSiste
Viser resultater 7,541 til 7,560 av 9136
    Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation lagring av musikk

bruk bærbar pc eller stasjonær og kobble dette rett inn i reciveren/forsterkeren og bruke utorrent + avc player trur jeg den heter eller du kan bruke spotify,jeg har koblet stasjonær pc til min samsung led ue46bwwxxx og det fungerer rått 46 tommer som pc skjerm he he håper du forstod hva jeg mente

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    bruk bærbar pc eller stasjonær og kobble dette rett inn i reciveren/forsterkeren og bruke utorrent + avc player trur jeg den heter eller du kan bruke spotify,jeg har koblet stasjonær pc til min samsung led ue46bwwxxx og det fungerer rått 46 tommer som pc skjerm he he håper du forstod hva jeg mente
    Tror vi snakker en løsning på et litt annet nivå her. Også litt drøyt å anbefale en pirat tjeneste. Just a thought.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nei, NAS har ingen pc funksjoner. Det er kun harddisk plassert utenfor pcen.
    Det stemmer ikke. Det er fysisk umulig å koble en harddisk direkte på nettverket. Det er nødvendig å ha en CPU i mellom. Og da blir det som Devil kaller det en slags "mini-PC".

Det du tenker på minner mer om en server, noe som er voldsomt overkill for oss dødelige så lenge man uansett har en pc.
    NAS er i bunn en filserver. De finnes mange forskjellige type server, store og små.
    De fleste produsentene inkluderer mye mer "server funksjonaliteter" i NASene sine nå. Bare se på QNAP sine modeller for eksempel...

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv en ReadyNAS Ultra 4 for lagring av mediafiler. Dette er strengt tatt kun et kabinett med disker, prosessor og nettverkskort. Hastigheten sammenlignet med en PC er det så som så med men jeg har aldri opplevd at det er problemer med å streame forskjellig musikk til 4-5 forskjellige soner samtidig.

Den billigste løsningen som noen allerede har nevnt å er få tak en NAS med plass til to disker som du kan velge å kjøre speiling av diskene i RAID-1. Den totale diskplassen blir riktignok halvert men så vil jo filene være mulig å redde hvis en av diskene skulle ta kvelden.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det stemmer ikke. Det er fysisk umulig å koble en harddisk direkte på nettverket. Det er nødvendig å ha en CPU i mellom. Og da blir det som Devil kaller det en slags "mini-PC".
    Om vi skal begynne å gå dypt inn på tema er jeg selvfølgelig enig med deg. Men det var ikke det som var intensjonen min. Når jeg leser mini-pc tenkte jeg noe man kan koble til mus, tastatur, skjerm og koblet til nettverket, og det er ikke en NAS.

NAS er i bunn en filserver. De finnes mange forskjellige type server, store og små.
    De fleste produsentene inkluderer mye mer "server funksjonaliteter" i NASene sine nå. Bare se på QNAP sine modeller for eksempel...
    Og ja, NAS er en filserver men med vesentlig mindre kapasitet og funksjonalitet enn en fullsize server, og prisen blir deretter. Med server tenkte jeg i utgangspunktet på noe man kan fysisk "gå inn på", eksempelvis en stasjonær pc satt opp med mange disker. Dagens NAS kan godt kalles mini-server e.l. men det gjør at det høres så sinnsykt komplisert og vanskelig ut. Det er lettere for folk å forstå hvor enkelt det er når man sier det er en ekstern harddisk for et nettverk.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente ikke å virke alt for pirkete men det er like greit å være nøyaktig for å ikke forvirre andre. Merkelig nok sper usannheter seg mye mye fortere enn fakta...
    Alle forstår det meste når det blir forklart på en enkel men riktig måte

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forstår det meste når det blir forklart på en enkel men riktig måte
    Meget godt poeng.

Geir Arne

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ingenting i veien for å bruke hvilken som helst (også eldre) stasjonær pc som "server" eller rent musikkbibliotek.

Har du en utdanket pc stående så er det bare å koble den til nettverket og teste ut mulighetene.

Jeg kjøpte selv en pc brukt her på forumet med stort kabinett og plass til 6 disker, den hadde Win XP Media center edition innstallert, noe jeg ikke har sett noen grunn til å endre på. Den inneholder i dag 2 stk 1Tb disker og 4 stk 500Gb. På denne har jeg rippet alle cd'ene og lagret alle bildene for hele familien. Har ikke brukt RAID foreløpig men backup funksjonen i windows.

Denne "serveren" står plassert på garderoberommet i 2.etasje med kablet tilkobling til nettverket. Den har nå surret 24/7 i to år og gjort jobben glimrende.
    - Begge ungdommene i huset (jeg får ikke lov til å si barna lenger) benytter Foobar på sine pcer for avspilling av musikk direkte fra serveren, og de konverterer det de ønsker til MP3 selv for mobilt bruk.
    - I tillegg kan vi streame musikk til PS3 i TV-stua
    - Streamer til en Squeezebox Boom på soverommet
    - Streamer til en Squeezebox Boom på kjøkkenet
    - Streamer til en Squeezebox Duet i stua
    - OG pcen i stua er tilknyttet serveren via "Eksternt Skrivebord" i win7 slik at jeg kan rydde, flytte, slette og ordne på vanlig måte i "Min Datamaskin".
    All ripping, lagring av bilder etc foregår nå derfra. Denne pcen er også tilkoblet TV og PJ for visning av bilder ved rette anledninger.

Dette ble for meg (oss) en rimelig og enkel løsning med kjent operativsystem som fungerer som lagringsplass for 4 personer og samtidig musikk bibliotek for å spille musikk i 6 rom i huset! :-D

Synes disse nymotenes EDB maskinene er geniale jeg :-D

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja, disse kalles for "eksterne harddisker", uansett det flyter litt om hverandre:

Komplett.no - Western Digital My Book® Live 2TB

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAS er laget for å stå skjult og eneste tilgang er via nettverk interfacen. Skal du ha mulighet til å koble skjerm, mus, tastatur så blir det mye enklere og billigere å bruke en standard PC
    Jeg tenkte bare på om det var mulig å rippe direkte inn på NAS og på den måten slippe å via en ekstern PC. Da ville jo dette fungert som en komplett mediaspiller, men jeg forstår at det ikke er fullt så konfortabelt
    Å bruke en PC har jo den svakheten som er nevnt tidligere her at den må stå på for at discene skal komunisere. Veldig greit å slippe det, og heller hekte på en laptop når jeg skal rippe inn noe

Nei, NAS har ingen pc funksjoner. Det er kun harddisk plassert utenfor pcen.

Det du tenker på minner mer om en server, noe som er voldsomt overkill for oss dødelige så lenge man uansett har en pc.

Så i enkle trinn;1 du må rippe cd til wav/flac via pc ->2 så legge filene på NAS disken ->3 og i ditt tilfelle velge NASen som "source" for Sonos. Det siste gjøres enklest med en pc som har Sonos-app.

Bare så det er sagt, så kan Sonos hente sanger direkte fra pcen også, men det krever at denne er på. NAS skrur seg på ved behov.

Geir Arne

Med "minipc" tenkte jeg på hvordan den grovt fungerer. Kunne også skrevet "stand alone unit"
    Er det bare å sette opp flere NASer som alle har sitt eget OS er det jo uansett ikke noe problem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av holm_thomas@hotmail.com
    Dette er jo også mulig, men gir nok ikke den fleksibiliteten jeg leter etter. Ønsker meg et mest mulig pc løst system.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Denne er veldig bra:
    Komplett.no - Buffalo LinkStation Pro Duo 4TB NAS

Men ikke kjør i RAID! Kjør heller en backuprutine som f.eks kl 4 på nattan hver dag tar å synkroniserer diskene om hverandre! Har satt opp flere av denne typen, og det fyngerer flawless . Dumme er at de oftest er levert med Western Digital Green disker, som ikke takler RAID så bra. Men går fint ann å legge opp en backuprutine innepå det gode brukergrensesnitter på NAS'et.

Fin guide:
    https://www.ripcaster.co.uk/node/153
    Denne så jo veldig fornuftig ut, men hva er forskjellen opp til denne? Ser at den har 4 X 1Tb disker isteden for 2 x 2Tb, men er det noen fordel i praksis?

Komplett.no - Buffalo LinkStation Pro Quad 4TB NAS

EDIT: Så at MPX.no selger PRO Duo 4Tb til redusert pris, så da bråbestilte jeg en derfra. Håper det er mulig å hente den iløpet av morgendagen så jeg kan begynne å rippe i helgen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått testet LS?
    LS40 og center er satt opp i tv-stua, men jeg har ikke rukket å justere alt inn enda. Kona er bortreist hele helgen, så da tenkte jeg å sette opp LS80 med ARC LS26/HD220 settet og Esoteric spilleren i den store stua for en skikkelig test
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    LS40 og center er satt opp i tv-stua, men jeg har ikke rukket å justere alt inn enda. Kona er bortreist hele helgen, så da tenkte jeg å sette opp LS80 med ARC LS26/HD220 settet og Esoteric spilleren i den store stua for en skikkelig test

Geir Arne

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer og "welcome to the dark side...."

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,532
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte bare på om det var mulig å rippe direkte inn på NAS og på den måten slippe å via en ekstern PC.
    Du kan rippe direkte inn på NAS'en fra en bærbar/stasjonær PC. Jeg gjør ihvertfall det med EAC. Da slipper du å kopiere alle filene over til NAS'en i etterkant.
    Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY PHA-1A | SONY MDR-Z1R |
    SONY MDR-Z7 | SENNHEISER Momentum Wireless
    AV: LG OLED65B6V | DENON AVC-A1HDA | SONY BDP-S7200 | DENON DBP-4010UD

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ARC som i Anthem Room Correction?

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Tja, disse kalles for "eksterne harddisker", uansett det flyter litt om hverandre:

Komplett.no - Western Digital My Book® Live 2TB
    Hehe, det står faktisk "Enhetstype: NAS-server" på Komplett sin beskrivelse. Ikke rart at folk blir forvirret ....

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    ARC som i Anthem Room Correction?

A.
    Nei, som i Audio Research.
    Har forøvrig snakket litt med Audiocompaniet som lurte på om jeg hadde mulighet for å være Betatester for Anthem i norge. Spennede om det går seg til
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL funket ikke som forventet?

Side 378 av 457 FørsteFørste ... 238 248 258 268 278 288 298 308 318 328 338 348 358 368 374 375 376 377 378 379 380 381 382 388 398 408 418 428 438 448 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme hos Qrt.
    By Qrt in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 504
    Siste melding: 02-02-2013, 03:36
  2. Røde hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Vintage audio
    Svar: 0
    Siste melding: 06-19-2012, 15:47
  3. Hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 05-03-2012, 20:35
  4. Devil`s utskiftning og oppgraderingstråd (historikk)
    By devilej in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 60
    Siste melding: 01-06-2010, 01:10
  5. Metallica - Devil's Dance: Live in Lisbon 2008
    By zarchon in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 12-08-2009, 20:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •