Hjemme hos Devil. DIY høyttalere endelig påbegynt - Side 322

Sponsorer:
Takk Takk:  12
Like Like:  135
Side 322 av 457 FørsteFørste ... 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 318 319 320 321 322 323 324 325 326 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 ... SisteSiste
Viser resultater 6,421 til 6,440 av 9139
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer så mye med nyheter i hus, du har jo hatt ML før så dette er jo en mer hardcore høytaler enn du hadde tidligere.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, er ikke noe dumt valg det der!!

Gleder meg til å få noen inntrykk og bilder av oppsettet nå.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er altså låvedansen sikret! Grattis med hvasse saker! Vil tro de krever sitt på strømsiden, men det er jo i boks allerede, nicht wa?

Avantiene er altså solgt?

Ble den ML-centeren du hadde noengang solgt, eller ligger den og venter? Eller er det Swans som skal synge i center?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende Einar8) Håper på demo når ting er på plass

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Da er altså låvedansen sikret! Grattis med hvasse saker! Vil tro de krever sitt på strømsiden, men det er jo i boks allerede, nicht wa?

Avantiene er altså solgt?

Ble den ML-centeren du hadde noengang solgt, eller ligger den og venter? Eller er det Swans som skal synge i center?
    Swans skal ta seg den jobben. Ihvertfall inntil videre
    Og ja, Avanti er solgt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til gamle kjente igjen da... Blir fult ML i front og domene forblir i bakkant... ?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nok en klassehøyttaler!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Gratulerer, er ikke noe dumt valg det der!!

Gleder meg til å få noen inntrykk og bilder av oppsettet nå.
    Takk for det. Har ikke rukket å koble opp da vi har hatt venner på middag i kveld
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Gratulerer med nok en klassehøyttaler!
    Takker
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Dette blir spennende Einar8) Håper på demo når ting er på plass
    Det får vi selvfølgelig til
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    He he. Har blitt årgangsGin den nå :-D
    Tja, er vel bare et halvt år gammel
    Håper på en demoinvitasjon så fort som mulig

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer meg Summit, Einar. Kremhøyttaler. Jeg tar meg til stadighet i å savne tiden med ML i den gamle sjokobunkeren, åpenheten, detaljeringen, luftigheten, holografien, m.m.m.m.m.m. Det mangler ikke på gode egenskaper med ML.

Gleder meg til å lese dine lytteinntrykk når de er helt på plass....

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et kort resyme om Jamo Reference 909

For noen måneder siden bestemte vi (kona) oss for å snu anlegget vårt i stua og spille på tvers isteden for på langs av rommet. Grunnen var ganske enkelt at siden vi har anlegget i hverdagstua vår gir det å spille på tvers den beste bruksløsningen for rommet. Da dette ikke kunne argumenteres bort ble det slik.
    Samtidig bestemte vi oss for å bytte elektronikk i oppsettet da rør rett og slett blir for tungvindt kombinert med små barnehender.
    Etter at alt var på plass synes jeg i starten at tingene var helt topp, men etter noen dagers bruk var jeg ikke like optimistisk. Selv om jeg jobbet endel med plassering ble det ikke 100% som jeg ville ha det. Tanken på å bytte ut APene kom derfor snikende.
    Jeg har spilt på tvers av rommet tidligere, og det som har gitt best resultater i denne retningen er Dipole høyttalere. Når jeg under minimessen på OHFC fikk hørt litt på Jamo R-907 ble jeg tent på å teste ut denne stilige høyttaleren da dette virkelig var en løsning jeg kunne leve med om de fungerte i rommet vårt.
    Søkte derfor litt på brukten og kom over et sett 909 som Alan hos X3Mhc har hatt som demohøyttalere. Han hadde byttet dem ut med "The Kiss" fra Vienna, så R-909 skulle ut av sortimentet. Jeg har tidligere handlet litt med Alan, og har kun svært gode erfaringer med servicen han gir. På forespørsel om å få låne høyttalerene til test var det straks et positivt svar bare jeg kunne komme innom å hente dem. Et par dager etter dro derfor Beiver og jeg inn i Askers dype skoger (virkelig dype skoger) hvor Alan holder til. Når du er helt sikker på at du har kjørt for lang er du nesten fremme......
    Lytterommet til Alan er ganske stort, og 909 så egentlig ganske unseelige ut der de sto i hvert sitt hjørne da de hadde måtte vike plassen for "The Kiss" Dette så ikke så digert ut som jeg hadde fryktet.
    Etter at vi hadde fått lytte litt på anleggene han hadde i demo tok vi 909 mellom oss og bar dem ut i bilen. Disse høyttalerene er virkelig tunge om du er den som bærer foten av støpejern. Høyttaleren veier 64 kg, men siden jeg hadde den tyngste enden er jeg overbevist om at hvertfall 50 av dem lå nettopp her.
    Vel hjemme fikk jr ta i et tak så vi fikk dem inn i stua som heldigvis befinner seg i første etage. I eget lytterom ble 909 straks noen hakk større enn hva de ga inntrykk av i det åpne rommet vi hentet dem. Likevel synes jeg de ga en stilig maskulin fronrekke, og kona likte også det hun så. Alt vel så langt, men det gjensto jo også å få dem til å spille.
    Da høyttalere med Dipole bassløsninger er svært følsomme for avstand til bakveggen krever det endel jobbing for å finne den riktige plasseringen. Jeg startet på ca 60 cm til bakkant av baffelen og jobbet meg utover derfra. Ved 110cm opplevde jeg at utfasingsproblematikken forsvant og det som sto igjen var ren bassdynamikk. For å få tegnet opp et godt tredimensjonalt lydbilde måtte jeg også jobbe litt med toe-in, og endte på ca 10% vridning mot sweetspot. Å finne plasseringingen på denne måten tar endel tid når man holder på alene, men det er verd det når man er ferdig. Lydmessig følte jeg nå at dette var så langt som jeg kunne komme i vårt rom.
    Så var det bare å sette seg tilbake for å spille musikk. Jeg har tidligere hatt Dipole høyttalere som Martin Logan og Gradient Rev. 05, og av disse 2 er det Gradientene som er mest lik åpen baffel løsningen Jamo har valgt å bruke. Den største forskjellen på disse 2 foruten størrelsen er at mens Jamo har valgt den tradisjonelle løsningen med diskanten montert over mellomtonen, bruker Gradient en konstruksjon hvor diskanten sitter i midten av mellomtone elementet på same måte som man kan finne hos bl.a Tannoy og Kef.
    Det er noe eget med Dipole høyttalere jeg finner fasinerende. Den totale mangelen av påvirkning fra kabinetter gir en ren og likefrem spillestil som lar lydbildet fremstå på en "ærlig" måte. For meg er nok derfor dette den mest riktige konstruksjonen å velge selv om løsninger som dette også kan by på store utfordringer. I dette valget spiller selvfølgelig også musikksmak spille en stor rolle. Etter min mening favoritiserer en høyttaler som dette vokal, akustiske instrumenter, jazz, blues etc. Har man en hang til hiphop og teckno eller trance ville jeg nok anbefale å gå i en annen retning enn åpen baffel.
    De digre 15 tommerne jobber godt ned mot 30Hz før de ruller ganske bratt av, men de leverer ikke den samme punchen som man opplever fra f.eks de hardtslående elementene i Swans F1.1F. Likevel synes jeg ikke dette er noe stort savn når man først har funnet en god plassering med 909. Det man legger best merke til er hvor lett det er å få høyttalerene til å forsvinne i rommet (lydmessig vel og merke) Mellomtonen har et godt spredningsmønster og tegner opp et lydbilde som strekker seg langt utover rommets vegger uten at det noen gang blir anstrengt. Den gode oppløsningen, spesielt i diskantområdet, gir deg en virkelig konsertopplevelse på første rad, og du kan enkelt pinpointe hver eneste stryker nøyaktig hvor de befinner seg mens trommene hamrer i bakgrunnen. Jeg opplever heller ingen overganger mellom diskant, mellomtone og bass selv om det er vanskelig å tro når man ser den voldsomme konstruksjonen. Utklingningen i diskanten gjør den fløyelsmyk uten at den forsvinner i helheten. Skal jeg forklare alt dette i en kort setning vil jeg kalle det åpen naturlig lyd.
    Sammenlignet med Gradient finner jeg Jamo 909 mye lettere å ha med å gjøre. Hos oss slet jeg hele tiden med mellombassen med Gradient ihus. Mye av bunntrykket i stemmene ble derfor borte. Med Jamo faller dette naturlig på plass uten at man får grå hår i plasseringsprosessen av høyttalerene. De er klart mindre følsomme for rommets vegger enn Gradient var selv ved dårligere plasseringsforhold enn den ideelle.

En ting man likevel skal være klar over er at 909 ikke er en høyttaler man driver med en vanlig receiver, ei heller med billige effektløsninger. Vil man ha det beste fra disse lydplatene må man være villig til å koste på endel på elektronikksiden også. Filosofien om det svakeste leddet råder absolutt med en løsning som dette, men er man villig til å ta den helt ut også her er dette high-end av høy klasse. På godt og vondt...... Shit in, shit out.

Alt i alt er Jamo R-909 en av de beste høyttalerene jeg har hatt ihus, og de har nøyaktig de kvaliteter i lydbildet som jeg ser etter. Da jeg likevel har valgt å ikke beholde dem er det fordi den fysiske størrelsen og idealposisjonen plasseringsmessig ikke blir til å leve med i vår hverdagstue. Hadde jeg derimot hatt et dedikert lytterom hadde jeg ikke vært i tvil. Da hadde disse Jamoene nå hatt en ny eier i Askim
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,778
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var morsom lesning! Takk for et flott innlegg, med god beskrivelse.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin lesning, tviler ikke på at de spiller bra.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin lesning og godt beskrevet inntrykk Einar. Slik skal det leveres.

A.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det gutter. Tror jeg har fått rettet opp de fleste skrivefeilene nå......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,059
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par bilder av Summit også. Jeg får ikke gjort noe med plassering før Jamo er levert tilbake

Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig. Det var noe magisk ved de ht på Lørenskog i vinter.
    Skal Karansettet beholdes?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ML ser skikkelig hifi ut Lekkert, er det 8" i kassen?

Side 322 av 457 FørsteFørste ... 182 192 202 212 222 232 242 252 262 272 282 292 302 312 318 319 320 321 322 323 324 325 326 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme hos Qrt.
    By Qrt in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 504
    Siste melding: 02-02-2013, 03:36
  2. Røde hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Vintage audio
    Svar: 0
    Siste melding: 06-19-2012, 15:47
  3. Hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 05-03-2012, 20:35
  4. Devil`s utskiftning og oppgraderingstråd (historikk)
    By devilej in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 60
    Siste melding: 01-06-2010, 01:10
  5. Metallica - Devil's Dance: Live in Lisbon 2008
    By zarchon in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 12-08-2009, 20:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •