Hjemme hos Devil. - Side 416

Sponsorer:
Takk Takk:  12
Like Like:  135
Side 416 av 458 FørsteFørste ... 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 412 413 414 415 416 417 418 419 420 426 436 446 456 ... SisteSiste
Viser resultater 8,301 til 8,320 av 9141
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet blir jo hva en har mest bruk for, og hva som passer en selv best. Selv har jeg nå nesten 6TB med musikk i lossless FLAC og WAV-format (16/44.1). Jeg har noen GB med høyoppløst format (24/96 eller 24/192), men dette utgjør en svært liten andel av musikken min.

Jeg har nettopp hatt en streamer som takler 24/192 på testbesøk, og skiftet på å bruke den der den streamet et Linn Records 24/96-album og skiftet så til Sonos som digitalt inn i samme DACen i streameren og kjørte en rippet versjon av det samme albumet i 16/44.1. Jeg skal innrømme at jeg måtte holde på en stund frem og tilbake for å bli klar over de marginale forskjellene dette utgjorde. Tror mange såkalte "seriøse" HIFI-entusiaster nedvurderer produkter som Sonos (og sikkert også Simple Audio) sine produkter fordi de koster såpass lite som de gjør. Men det de gjør er jo å frakte et signal fra et sted til et annet, for deretter å bli lydmessig behandlet av et annet produkt/DAC (gitt at du ikke bruker en innebygd DAC i Sonos/SA da).

Jeg er ingen digital ekspert, men jeg begynner å danne meg en mening etter egne opplevelser om at det er viktigere og større forskjeller å spore på lydforskjeller på hvilke DAC en benytter enn om du benytter et 16/44.1 eller 24/96 - 24/192 spor. Og, ikke minst om albumet er rippet ordentlig eller ikke.

Men vi skal kanskje la dette ligge i Einars tråd, det er kanskje andre tråder å ta dette i... ;-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg helt enig med deg Rune. Det avgjørende i linjen (som jeg nevnte over her) er jo at man har en dac av god nok kvalitet som avgjør hva man sitter igjen med i andre enden. Streemingboksen skal som du sier bare transportere signalet. Når jeg nå kan velge ser jeg det som mest fornuftig å gå for boksen med den beste oppløsningen da prisdifferansen er minimal sett i den store sammenhengen.
    Skal spørre Neby om å få en aktiv og en passiv til test for å se hvordan jeg liker brukergrensesnittet da det er avgjørende at dette også er bra nok for hele familien
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg gått veien via streaming og tilbake til direktetilkoblet PC...

Bygget meg for en tid tilbake en helt rimelig mini-PC basert på Zotac's mini-ITX kort som kom med AMD E-450 (cpu kan nok med fordel velges noe kraftigere med tanke på evt video avspilling, men fordelen er vifteløs kjøling), 8G RAM, kabinett med 100W strømforsyning (holder fint, PC'en bruker bare ca 20W, nesten uhørbar vifte i stille rom), og SSD disk. Pris ex disk/tastatur/mus var på rundt 2500,- (Kan du bygge Lego kan du bygge en slik PC)

Det virkelig interessante er at det er TOSLink utgang fiks ferdig på hovedkortet, som jeg mater rett inn i DAC'en på XTZ A100 D2 via en Biltema Toslink kabel (kjøpte 2 stk, den ene ble defekt etter et par inn-/utplugginger, mens nr2 er helt fin).

Lydkvaliteten slo (i mine ører) Squeezebox (original og Duet) koblet via analog og via digital (coax). Så har lastet over min EAC digitaliserte musikksamling til harddisken.

Meget god lyd, så har pensjonert Logitec.
    (Dvs fortsatt noe Logitech da i form av K360 tastatur (god rekkevidde og nano-usb plugg) og M515 mus ("sofa-mus" som tolererer alt av underlag)
    PC'en har også Wifi på hovedkortet og HDMI/RGB utganger. RGB var best så har dette koblet til 50 tommers plasma.

OS er Win8 beta - da diverse Linux varianter dessverre ikke ga god nok video-avspilling. Bruker VLC programmet til å spille av som jeg synes gir bedre lyd enn Windows Media Player.

Bassen fikk det største løftet med dette oppsettet (mer stram, tørr, punchy), men lydkvaliteten i resten av spektrumet fikk også et løft om enn ikke like påtagelig som i bassen.

Tror bruken av optisk utgang fra PC hindrer overføring av intern elektronisk støy fra PC'en og videre at SSD-disk innebærer best "flyt" for datastrømmen - da det eliminerer bevegelige mekaniske deler (som i en vanlig disk) som kan påvirkes av vibrasjoner.

Høyttalerne er LSi9 fra 2006, som fortsatt spiller uforskammet bra :-D
    (Høyttaler-kabler er australske The Music Cable)

Hovedgrunnen til å gå for en slik løsning er også fleksibiliteten i forhold til surfing på nettet og generell PC-bruk som overgår det "smart"-TV'er kan tilby.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med Win8, tukler Microsoft fortsatt med lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Tror [...] videre at SSD-disk innebærer best "flyt" for datastrømmen - da det eliminerer bevegelige mekaniske deler (som i en vanlig disk) som kan påvirkes av vibrasjoner.
    Dette er en av de (alt for mange) mytene som florerer på hifi forumer. Og det er selvfølgelig feil.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En htpc er sikkert praktisk på mange måter, men ikke en løsning som egner seg for meg da jeg ikke har noe ønske om å ha en pc i racket
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må jo bare testes

Kreisel Sound DXD-12012

Hjemme hos Devil.-ken-kreisel-dxd-120121-990x505-jpg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemme hos Devil. Ken stikker snart en tur innom
    Stikker innom og stikker innom fru blom...
    Banker kraftig på og rister litt i grunnvollene kanskje ;-)

Spennende å høre dine lytteinntrykk!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel ha en hjemmekino og teste den i å da eller hehe

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter i spenning :-D

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben testes kun av egeninteresse. Så mye skryt som denne får er jeg veldig spent på den.

Når det gjelder kino i garasjen så er det skrinlagt da jeg ganske enkelt ikke har tid til et sånt prosjekt. Blir nok en ombygging av kjelleren den dagen jr flytter ut. I mellomtiden er det stua som brukes til film og musikk
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Stikker innom og stikker innom fru blom...
    Banker kraftig på og rister litt i grunnvollene kanskje ;-)

Spennende å høre dine lytteinntrykk!
    Blir spennende å se hvordan den står seg mot DefTech Supercube Reference
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg et headsett også. Vurderte Hifiman HF500, men likte også AKG sine Q701 når jeg testet dem. Når L-Sound nå selger Q701 for rett over 2000 kr,- var ikke valget så vanskelig. Greit å ikke handle alt for dyrt før jeg ser hvor mye det blir brukt

Hjemme hos Devil.-q701-jpg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Suben testes kun av egeninteresse. Så mye skryt som denne får er jeg veldig spent på den.

Når det gjelder kino i garasjen så er det skrinlagt da jeg ganske enkelt ikke har tid til et sånt prosjekt. Blir nok en ombygging av kjelleren den dagen jr flytter ut. I mellomtiden er det stua som brukes til film og musikk

Ahh, i c

Spent på omtale av slegga til Ken

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg et headsett også. Vurderete Hifiman HF500, men likte også AKG sine Q701 når jeg testet dem. Når L-Sound nå selger Q701 for rett over 2000 kr,- var ikke valget så vanskelig.
    Grei deal det skulle jeg tro.

Greit å ikke handle alt for dyrt før jeg ser hvor mye det blir brukt
    Det kan fort bli mye!

Jeg merker at jeg spiller bare mer og mer musikk på hodetelefoner vs høytalere. Tror noe av grunnen er at jeg rett og slett fokuserer mer med hodetelefoner og ikke minst musikk-gjengivelsen rett og slett oppleves superb hvis en ikke trenger å kjenne det fysiske slam i kroppen.

Etter siste head-fi-treff så har jeg ikke helt sluppet taket i tanken om å få Stax i huset igjen...

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg et headsett også. Vurderete Hifiman HF500, men likte også AKG sine Q701 når jeg testet dem. Når L-Sound nå selger Q701 for rett over 2000 kr,- var ikke valget så vanskelig. Greit å ikke handle alt for dyrt før jeg ser hvor mye det blir brukt

Godt valg. Hadde K701 tidligere og var superfornøyd med dem sammen med Musical Fidelity. Finn oppløsning, men litt tamme i bassen.
    Q701 skal være enda bedre.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, jeg var også på nippet med å kjøpe meg q701 denne uken, etter å ha lest så skal de være litt mørkere i klangen en k701, det var derfor jeg syntes det kunne være spennede å prøve de.

Men det ble til at jeg valgte Shure srh940 i steden, så får tiden vise om det var et lurt valg.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; RME ADI-2; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Head-fi: SB; RME ADI-2; Shure SRH940;/Sony MDR-1000x
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Grei deal det skulle jeg tro.

Det kan fort bli mye!

Jeg merker at jeg spiller bare mer og mer musikk på hodetelefoner vs høytalere. Tror noe av grunnen er at jeg rett og slett fokuserer mer med hodetelefoner og ikke minst musikk-gjengivelsen rett og slett oppleves superb hvis en ikke trenger å kjenne det fysiske slam i kroppen.

Etter siste head-fi-treff så har jeg ikke helt sluppet taket i tanken om å få Stax i huset igjen...
    Og fort lite. Jeg har to ganger vært på "kjøret" for alvor med headfi, men savner litt det fysiske med lyden og stereolydbildet. Man skal også har ganske mye alenetid for å sitte med klokkene på huet og lytte. De få kveldene man har ledig syntes jeg det ble rart å tre klokkene på hodet og sitte og meditere.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg et headsett også. Vurderete Hifiman HF500, men likte også AKG sine Q701 når jeg testet dem. Når L-Sound nå selger Q701 for rett over 2000 kr,- var ikke valget så vanskelig. Greit å ikke handle alt for dyrt før jeg ser hvor mye det blir brukt

Har du prøvd disse på hodet over lengre tid? Dem ser faktisk behagelig ut. Mine koss pro skaper head burn etter en time med lytting, og virker tunge på hodet fra første minut.

A.

Side 416 av 458 FørsteFørste ... 276 286 296 306 316 326 336 346 356 366 376 386 396 406 412 413 414 415 416 417 418 419 420 426 436 446 456 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Hjemme hos Qrt.
    By Qrt in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 504
    Siste melding: 02-02-2013, 03:36
  2. Røde hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Vintage audio
    Svar: 0
    Siste melding: 06-19-2012, 15:47
  3. Hodetelefoner fra 70-tallet: Koss Red Devil
    By Apollyon in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 0
    Siste melding: 05-03-2012, 20:35
  4. Devil`s utskiftning og oppgraderingstråd (historikk)
    By devilej in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 60
    Siste melding: 01-06-2010, 01:10
  5. Metallica - Devil's Dance: Live in Lisbon 2008
    By zarchon in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 4
    Siste melding: 12-08-2009, 20:12

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •