Borstt's stuekino! Byggeprosjektet har startet...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Borstt's stuekino! Byggeprosjektet har startet...

Da er jeg endelig i gang med bygging av min "stuekino"! Som navnet antyder skal dette bli en kino i en vanlig stue, og jeg legger derfor vekt på å skjule så mye som mulig av utstyret. Jeg lager nedforinger i taket for å skjule både lerret og projektor - nedforingene vil i tillegg gi plass for downlights. Disse vil kobles til en X.10 dimmer.

Lerretet er av type DreamScreen motorisert tab-tension, og skjules over tak / i nedforing slik at det kun vil bli en åpning i taket hvor selve lerretet kommer ned - kassen blir skjult.

Projektor er foreløpig InFocus 4805, men denne vil nok bli oppgradert etterhvert. Projektor blir montert i nedforing over sofa, denne nedforingen vil også fungere som en hush box for å dempe viftestøy. Her har jeg kopiert Striky's hush box, se hans glimrende tråd som inneholder alt man trenger å vite om dette: http://avforum.no/forum/showthread.p...1&page=1&pp=20

Øvrige komponenter av interesse:

Receiver: Marantz SR-7500
    Bakhøyttalere: B&W DS6 S3 (ennå ikke pakket ut av esken!)
    Fronter+center: M&K LCR-55 (bokhyllestørrelse - byttes vel etterhvert, men bra nok for nå)
    Sub: M&K V-75MkII
    DVD-spiller: Gammelt skrap. Må byttes ut.

Alle kabler vil trekkes i rør over tak og i vegg. Komponenter vil stå foran i rommet, under lerretet. Derfra vil det gå rør opp i tak og bak til PJ, bakhøyttalere og sub. I tillegg trekker jeg rør til naborommet, hvor jeg etterhvert planlegger å sette opp en HTPC/server med helsikes mye diskplass så jeg kan lagre alle CD'er og filmer der (1000+ CD'er og 200+ filmer i øyeblikket). Trekker også rør til balkong for høyttalere ute, og til bad for mulig høyttaler i taket der.

Bilder av hvordan det er tenkt:

Sett fra hjørnet ved sofa mot lerret (skjult i nedforing) og TV (flatskjerm ikke kjøpt ennå):

Fra front av rommet bakover mot sofa og nedforing for PJ (PJ kommer bak åpningen i nedforingen, det vil bli glass foran åpningen):

Bird's eye view (her ser man også naborommet hvor det etterhvert blir HTPC/server):

Har ikke tegnet inn komponenter på bildene, men receiver osv vil altså stå ved vegg foran i rommet (under lerret). Bakhøyttalerne vil monteres på sideveggene på hver sin side av sofa, ca 160 cm over gulvet og med bakre diskantelement ca 15-20 cm fra bakvegg (håper det er langt nok unna). Sub vil antagelig havne i kroken ved siden av sofa.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 1 - leiligheten er kjøpt!

Jeg er litt sent ute med å starte tråden, så her kommer allerede første oppdatering: Min nåværende leilighet egnet seg dårlig for denne type prosjekt, så jeg måtte kjøpe ny før jeg kunne starte - og det har jeg nå gjort! Alt tyder på at dette blir den dyreste delen av stuekinoen....

Planløsningen i den nye leiligheten er den som er vist i tegningene i første innlegg, men med ett unntak: "naborommet" finnes ikke ennå. Det er kun en liten bod ved siden av stuen, men ved å flytte litt på veggen mellom stue og bod vil dette bli et ekstra soverom/kontor og fremtidig hjem for HTPC/server, slik som vist på tegningene over.

Jeg begynte for alvor i dag, så veggen mellom bod og stue er nå revet - legger ut bilder av fremdriften etterhvert. Kan røpe så mye som at det støver noe inni h.... når man river gipsplater...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig herlig!
    Gratulerer så mye med ny leilighet, bilder gleder vi oss alle til!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir artig å se hvordan løsningen på prosjektor/lerret blir.

Hadde du en SR7500 eller skulle du kjøpe? Har snart en til salgs...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Blir artig å se hvordan løsningen på prosjektor/lerret blir.

Hadde du en SR7500 eller skulle du kjøpe? Har snart en til salgs...
    Har en SR7500. Og er strålende fornøyd, hvordan kan du finne på å selge? :P

Må være for å kjøpe en SR9500.... (tror jeg den heter?)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 2 - riving + bygging av naborommet

Jepp, da er veggen mellom stuen og boden ved siden av historie forlengst, og ny vegg er satt opp litt lenger inn i stuen slik at 2-roms leiligheten nå er en 3-roms! Det nye rommet blir gjesterom og kontor, samt fremtidig hjem for server eller annet stort/bråkete utstyr. Jeg trekker 2*32mm rør + 20mm rør til dette rommet. Har laget en fin apparatboks som endestasjon for rørene inne i veggen vha en boks fra Clas O, ca 25*15cm og 3 stk skapmuffer fra Elektroimportøren. Boksen er skrudd fast i stender inne i veggen, bak gipsplaten. Gjennom gipsplaten har jeg så borret to 73mm hull hvor jeg har plassert avsagde "tabbebokser" - disse er bare for at jeg skal kunne dekke hullene med standard blindlokk, evt. blindlokk med ledningsuttak. Det ble veldig bra!

De vedlagte bildene viser "før" og "nesten etter" - har ikke tatt nye bilder etter at veggen ble helt ferdig, men får ta noen bilder i morgen.

Jeg lagde også klar viftestyringen for viftene som skal kjøle projektor inne i hush boxen - se Striky's tråd, linket over. Bilde av viftestyringen er også vedlagt, mini-jacken plugges i projektor og vifter + 12v adapter kobles til koblingsklemmene.

I morgen begynner jeg forhåpentlig på hush boxen for projektoren!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig i gang du også, borstt Planleggingen og framgangen så langt ser bra ut, skal bli spennende å følge utviklingen videre. Lykke til med hushboxen

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borstt
    Har en SR7500. Og er strålende fornøyd, hvordan kan du finne på å selge? :P

Må være for å kjøpe en SR9500.... (tror jeg den heter?)
    Jeg har kjøpt en Pioneer AX-4 for bedre integrasjon mellom Pioneer DVD-spiller (I-link) og Pioneer plasma (sr+).

Ellers så er Marantz SR7500 helt topp. Meget pen lyd, og den har enorm byggekvalitet....

Ellers ser det bra ut. Lykke til videre med byggingen. Følger spent med på arbeidet med hush-boksen din....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Endelig i gang du også, borstt Planleggingen og framgangen så langt ser bra ut, skal bli spennende å følge utviklingen videre. Lykke til med hushboxen
    Takk for oppmuntringen, mye jobb, men verdt det til slutt håper jeg!

Newcomer Geir&Merethe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut. minner meg mye om mitt eget prosjekt i stuen:
    http://avforum.no/minhjemmekino/show...6amp%3BMerethe

titt innom kanskje du får noen ideer på veien

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 3 - trekking av rør + montering av PJ

Ble ikke en veldig effektiv dag i dag, men nå er den nye veggen helt ferdig (maling gjenstår). På stuesiden av veggen har jeg felt inn veggboks for bakhøyttaler samt veggboks for bryter til strøm til PJ. Har også tatt hull for ventilasjonskanal, denne henter luft fra naborommet for kjøling av PJ. Har koblet på rørene fra veggboksene, disse stikker foreløpig ut av veggen oppe ved der hushboxen kommer.

Jeg har montert projektorfeste i taket, siden taket er foret ned med gipsplater skar jeg ut en del av gipsen for å få feste i taket over (fant en hendig trestender der oppe) - det hadde sikkert holdt med gipsanker i gipstaket, men jeg tar ingen sjanser! Vil nødig ha projektoren i hodet midt under Star Wars maraton åpningshelgen....

Det er en annen bonus ved å feste i taket over: da får jeg projektoren helt oppe ved taket, slik at hush boxen ikke trenger stikke så langt ned fra taket - satser på 20 cm. Blir ikke helt ideelt med feste helt oppunder taket for InFocus'en, men den skal byttes ut etterhvert med en PJ med lens shift. Horisontalt er PJ nå montert nøyaktig midt på lerretet så ikke noe problem den veien.

Vedlagte bilder viser det ferdige rommet sett fra stuen, med innfelte veggbokser og rør stikkende ut på toppen. Har også et bilde av den hjemmesnekrede apparatboksen slik den ser ut fra naborommet. Testet at dette funket i dag, ved å kjøre trekkefjær gjennom alle 8-9 meterne med rør frem til boksen i veggen. Null problem!

Det er også et par bilder som viser projektorfestet i taket samt prøvehenging av PJ.

Neste: Montering av stendere for hush box. Også ventilasjonskanal hvis det blir tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 4 - hushboxen ferdig!

På tide med en oppdatering - dagene blir lange, så jeg rekker ikke å legge ut oppdateringer hver dag.

Det har skjedd mye siden sist - nå er hushboxen helt klar! Jeg venter bevisst med den siste finishen, som luke, glass, maling osv - vil gjøre ferdig resten først i tilfelle noe må endres (det som gjenstår: Montering av lerret samt forlenge veggen bak lerretet for å gi vegg bak fronthøyttalerne på begge sider av lerret).

Hopper til det siste bildet først, for å vise status nå:

Vedlagte bilder viser hva som har skjedd siden sist:

- Trekking av rør i eksisterende sidevegg bak for montering av bakhøyttaler og sub (trekker rør til apparatboks bak i rommet for mulig plassering av sub). Det måtte kreativitet til for å få til dette uten å rive ned veggen, det var tjukt med isolasjon i veggen og trangt som ... Men med en kombinasjon av fleksibel tommestokk, tape, trekkefjær og en god porsjon tålmodighet så fikk jeg trukket rørene fra hushboxen ned til hull i sideveggen. Satte så inn "tabbebokser" i hullene, slik at resultatet blir seende ut som vanlige veggbokser. Kan dekkes med standard dekkplater hvis noen av boksene skulle bli stående ubrukt (eller hvis jeg skulle flytte igjen).

- Trekking av rør fra hushbox over tak til front av rom (hvor alle boksene vil stå). Disse er foreløpig trukket ned i et hull i taket, hullet vil bli dekket av nedforingen som skal skjule lerretet.

- Montering av ventilasjonskanal. Jeg sagde til finérbiter for montering av vifter, og brukte en "kanalovergang 10->12cm" for å feste flexrøret til finerplaten og viften. Relé for viftestyring er også montert på samme finérplate, platene danner sideveggene i projektorrommet.

- Rommet rundt ventilasjonskanalene er støydempet med støydempingsmatter fra Biltema (også sideveggene inn til projektorrommet).

- Det er montert downlights i en kanal foran i hushboxen. Dette rommet er adskilt fra rommet som ventilasjonskanalen går i, med gips og støydempingsmatter. Downlights er i tillegg montert i "bøtter" så jeg håper ikke varmen derfra vil skape noe problem for ventilasjonsluften for projektor. Uansett så vil jeg ikke ha downlights på når jeg bruker projektoren!

- Og sist men ikke minst: Hushboxen er kledd igjen med gipsplater! Kun frontluke med glass og projektorluke gjenstår. Må pønske ut en løsning for å få projektorluken mest mulig støydempet samtidig som den må være enkel å åpne. Må også tenke ut en løsning for å få festet glass i frontluke på en pen måte, og med minst mulig åpning for glasset (skal måle hvor stor lysåpning jeg faktisk trenger for å slippe projektorlyset ut av hushboxen).

Neste: Ny vegg bak lerret og montering av lerret! Mulig det blir en pause i oppdateringene fremover, har en ukes ferie nå - det trenger jeg!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli helt knall, borstt Ser ut som du tar deg god tid til å gjøre ting skikkelig, og da bør jo resultatet bli bra. Jeg er spent på hvor fornøyd du blir med effekten på hushboxen, og om lydmattene du har valgt egner seg til å dempe denne typen lyd. Det bør vel være ganske greit å få alle skjøtene tette når du bruker gipsplater, så det vil nok uansett hjelpe på en god del.

Den største utfordringen er vel å få luka til projektoren enkel, lydtett og samtidig pen. Et tips er å bruke en filtstrimmel på innerkantene på luka, dersom du får problemer med glipper/sprekker her.

Hva med å feste en tynn og smal list på kantene av luka, som dekker over skjøtene du får mellom hushbox og luke? Ser for meg at det kan bli pent.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å se mer og mer lovende ut dette, fortsett med bilder. Moro :-P

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppdatering.... dette ga meg inspirasjon. Kommer muligens til å gå for 100% lik løsning selv etter hvert.

Gleder meg til å se det ferdige resultatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Dette ser ut til å bli helt knall, borstt Ser ut som du tar deg god tid til å gjøre ting skikkelig, og da bør jo resultatet bli bra. Jeg er spent på hvor fornøyd du blir med effekten på hushboxen, og om lydmattene du har valgt egner seg til å dempe denne typen lyd. Det bør vel være ganske greit å få alle skjøtene tette når du bruker gipsplater, så det vil nok uansett hjelpe på en god del.

Den største utfordringen er vel å få luka til projektoren enkel, lydtett og samtidig pen. Et tips er å bruke en filtstrimmel på innerkantene på luka, dersom du får problemer med glipper/sprekker her.

Hva med å feste en tynn og smal list på kantene av luka, som dekker over skjøtene du får mellom hushbox og luke? Ser for meg at det kan bli pent.
    Takk for forslag, har vært inne på tanken om list. Mulig det blir det, vi får se når jeg kommer så langt. Har også tenkt å legge støydempingsmatter på innsiden av luken. Kanskje to lag gips med matter mellom, det bør gjøre susen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser meget bra ut! Kommer til å følge med her ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kort oppdatering, uten bilder: Veggen bak lerretet er ferdig, og lerretet ble hengt opp nå i kveld. Alle rør er terminert i veggbokser i veggen bak lerret, det ble meget bra! Har også trukket ferdig kabler for projektor og bakhøyttalere. I tillegg har jeg også montert downlights i hush boxen til projektor, det ble riktig så fint. Hush box og vegger har fått et strøk med maling, det skjedde på automagisk vis mens jeg var på ferie...

Får legge ut noen bilder i morgen. Til helgen blir det innflytting så jeg føler tidspresset nå! Det gjenstår kun å lage kassen som skal skjule lerretet, regner med det er fort gjort. Deretter litt mer maling, og så flytting. Den siste touchen, som luke osv til hush box får vente til etter at jeg er på plass. Må få montert opp utstyret så jeg ser akkurat hvor jeg trenger lysåpning til projektor før jeg bestiller glass. Stereobenk er også bestilt, men det var noen ukers leveringstid så det blir litt å vente før alt er helt i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 5 - vegg bak lerret

Yess, da var det på tide med litt bilder igjen. Nå er jeg faktisk ferdig med all snekringen, men for å jukse litt så tar vi det del for del. Dette er del 5, veggen bak lerretet, med trekking og terminering av rør i veggbokser.

Veggen foran i rommet deler kjøkken fra stue (delvis også vegg mellom bad og stue). Slik leiligheten var opprinnelig var det en ganske åpen løsning mellom stue og kjøkken, med "døråpning" på 130 cm. Dette betød at jeg ikke ville kunne få vegg bak hele lerretet, dersom lerretet skulle henge midt foran sofaen. Jeg valgte derfor å forlenge veggen med 40 cm, slik at åpningen mellom stue og kjøkken ble redusert til mer standard døråpning, 90 cm. Dette betyr også at jeg nå har vegg bak hele lerretet, samt bakvegg for høyttaler på begge sider av lerretet (riktignok litt knapt med plass for høyttaler på ene siden, får se hvordan jeg løser det).

I tillegg til å forlenge veggen valgte jeg også å lekte ut eksisterende vegg og legge ny vegg 5 cm utenpå den gamle, for å få trukket alle rørene i veggen og terminert i veggbokser. Fant ut at dette ble mye enklere enn å prøve å trekke rør bak eksisterende vegg og så ettermontere veggbokser/tabbebokser. Det gikk meget bra, alle rør er nå terminert i til sammen 3 veggbokser: 2 standard 70mm bokser, og en hjemmelaget boks fra Clas Ohlson med skapmuffer for 3*32mm rør og 20mm rør påmontert. Det er til sammen 11 (!) ulike rør som er terminert i bokser i den nye veggen. Flere av disse rørene er pr i dag ubrukt, men jeg har tenkt litt fremover. Har bl.a. trukket rør til bad og balkong, for mulig ettermontering av ekstra høyttalere rundt omkring. I tillegg har jeg som tidligere nevnt tre rør til naborommet.

Tredje grunn for å lekte ut veggen var for å få tilstrekkelig spikerslag for fremtidig feste av flatskjerm. Eksisterende vegg er kun en lettvegg med stålstendere, så jeg valgte å sette på et rikt utvalg av trestendere i den nye veggen, som kan tjene som spikerslag for å henge opp TV. I tillegg har jeg rappet en idé fra noen her på forumet (husker ikke hvem, men takk skal du ha hvis du leser dette! ) og lagt inn en kabelkanal i veggen bak der TV'en vil bli montert. På denne måten kan jeg bare borre hull bak TV'en og slippe ledningen ned i kanalen, og så trekke den ut igjen gjennom hullet (apparatboksen) som er montert nederst på kanalen. Dermed blir det skjult kabling til TV, uten at jeg trenger å trekke kabel når jeg lager veggen (siden jeg ikke har kjøpt TV'en ennå ).

Bildene viser det som er nevnt over - utlekting av vegg med ekstra spikerslag for TV og kabelkanal samt rørføringer. Det er også et par nærbilder av veggboksene.

Neste del kommer ganske øyeblikkelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Del 6 - Montering av lerret!

Oppdateringene kommer tett som hagl i kveld, her er del 6 med montering av lerretet!

Som noen kanskje har sett i en annen tråd landet jeg på et 200cm grått tab-tension lerret fra DreamScreen med motorstyring. Kassa er rimelig stor, så lerretet må skjules i taket for å ikke spolere utseendet på stua helt. Har derfor laget en nedforing lignende hush boxen for projektoren, men selvsagt mye mindre. Nedforingen er 17 cm ned fra tak, og ca 35 cm ut fra vegg. Ferdig kledd med gipsplater ser den ut som en hvilken som helst ventilasjonskanal, og vekker ikke spesielt oppsikt.

Det måtte litt tankearbeid til før vi fant en sikker nok montering av lerretet - det veier vel rundt 15 kilo, og taket er kun gipstak så jeg ville ikke henge det rett i gipstaket. Samtidig må lerretet minst 15 cm ut fra vegg for å gi plass for TV på veggen bak lerretet, så det kan ikke festes direkte i vegg heller. Løsningen ble å snekre på noen "klosser" ut fra vegg som bygde de nødvendige 15 cm, og dermed skru lerretet fast i disse klossene samt i gipstaket med gipsanker i tillegg. Dette sitter som bare det.

I nedforingen har jeg laget en åpning som er akkurat stor nok for å slippe lerretet gjennom. Åpningen er ørlitegrann større en åpningen i selve lerretkassen, for å gi litt slingringsmonn dersom lerretet skulle svinge litt frem og tilbake ved opp/nedheising. Åpningen er saget ut av gipsplaten med en fintannet stikksag, det gikk som en lek.

Nedforingen skjuler i tillegg rørene som kommer ned fra taket over lerretet for å forsvinne inn i veggen. Jeg får også skjult rørene til balkong og bad inne i nedforingen.

Jeg er meget godt fornøyd med resultatet - nå gjenstår bare sparkling og maling, så er det helt ferdig!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •