Noen bilder fra Aukras "bygdekinoer" :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen bilder fra Aukras "bygdekinoer" :)

Heisann, i forbindelse med anskaffelsen av HS-20'ern så tenkte jeg det var på tide å ta noen nye bilder av hjemmekinoen min:

http://home.online.no/~tklev/SonyHS20/

De er ikke sortert i noen spesiell rekkefølge, og er vel mer råmateriale enn noe perfekt presentasjon av hjemmekinoen min.

Her er noen bilder av hjemmekinoen som jeg tok i fjor da jeg hadde HS-10'ern:
    http://home.online.no/~tklev/interest.htm

Der finner du også noen bilder, blant annet et Monster's Inc bilde det kan gå ann å sammenligne med de nye bildene jeg tok med HS-20ern.

Rommet er 5 m bredt og 5,5 meter langt.

Mitt eget utstyr:
    Projektor: Ny! Sony HS-20
    Skjerm: 128" bilde, grå lady maling (2700). 0.8 gain (øyemål)
    Blir snart 130" Greyline.

Forsterker: Yamaha DSP-AZ1 (8.1)
    Høyttalere:
    Front: 2x B&W DM 604
    Center: 1x B&W DM CC6
    "Surround" Front: 2x B&W DS6
    Surround bak: 2x B&W DM 603
    Center bak: 1x B&W DM CC6
    NYTT: 2x Clark Transducers TST-229 drevet av en Denon AVR-2800

HTPC:
    For øyeblikket Creative Slix kabinett m/
    Pentium 4, 2.66GHz, 512 MB Minne, Radeon 9500 Pro, 120 GB HD.

Server:
    Pentium 4, 2.8GHz, 1GB Minne, Radeon 9700 Pro, 80+120+250=450GB.

__________________________________________________ ______

En kammerat av meg har også et hjemmekino-oppsett, og det er vel for de litt mer "videre-komne".

Her er noen bilder fra hans oppsett:
    http://home.online.no/~tklev/Rune/

Hans utstyrliste:
    2 Par Snell A Reference front høyttalere (4 tårn og 4x18" sub)
    1 Snell LCR Center
    7 Denon Monoblokker (POA6600A)
    2 Electrocompaniet Monoblokker (AW180) for å drive frontene
    1 Denon AVP-A1 surround forforsterker. THX sertifisert.
    Denon DVD 5000 som samler støv etter inntoget av HTPC.

Prosjektøren hans er en Barco Graphics 808s.
    104" bilde, 16:9.

Ønsker å bytte ut forforsterkeren med den nye toppmodellen til Denon så snart GT3000'en er nedbetalt.

Mvh.
    Tore Klev

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    128" begynner å bli temmelig svært.
    Får håpe du får proj'en din snart da

Kompisen din hadde litt elektronikk så jeg :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor

Ja, jeg håper jo selvsagt på å få den før helga, men det begynner å spøke for det nå med mindre DHL får ut fingeren. Største problemet er at det blir posten som skal transportere pakken ifra Oslo til Aukra, og det tar gjerne to dager ifra tollvesenet er ferdig med sin deal. Var heldigere i fjor da jeg bestilte HS-10ern, da brukte den mindre enn en uke på å bli sendt fra Japan til Aukra, var litt mer aktivitet i helga da..

Kameraten min har litt elektronikk ja, han har en egen forsterker for hver enkelt høyttaler, og med et 5.4 oppsett (4x18" subber) så blir det totalt 9 effektforsterkere. Han er litt smågæren, men så er det feit bass der også da..

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor

Ja, jeg håper jo selvsagt på å få den før helga, men det begynner å spøke for det nå med mindre DHL får ut fingeren. Største problemet er at det blir posten som skal transportere pakken ifra Oslo til Aukra, og det tar gjerne to dager ifra tollvesenet er ferdig med sin deal.
    Det lønner seg å ta fortollinga selv. Posten regner seg fett betalt for den tjenesten. Når du får papirene fra posten, si at du vil fortolle selv (hvis du ikke bor for langt unna et tollsted da)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Husk å ikke ende alt for mye utenfor tema her, start heller nye tråder under generell chitchat... Her diskuteres tklevs hjemmekino(er)!

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skal en jammen ha "tunga beint i munnen" Men det var jo ment som et svar direkte til forfatteren, på et utsagn ifbm. tklevs hjemmekino(er). ops: Hvor skal en ellers gi slike opplysninger så vedkommende det gjelder finner dem :?:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektøren dukket opp på lørdagen i forrige uke, og har nå fått lagt inn noen nye bilder ifra oppsettet. Ting ser veldig bra ut, men ta bildene med en klype salt. De er ikke profesjonelle, og er mest beregnet som råmateriale. (Har ikke hatt tid til å sortere og kommentere skikkelig.)

Linken til de nye bildene ligger forsøvidt i den editerte øverste meldingen, men legger inn linken her også:
    http://home.online.no/~tklev/SonyHS20/

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel nevne at jeg også har lagt til 2 stk. Clark Transducers som er montert under sofaen. Gir absolutt et ekstra kick i lyden! (Må vel oppdatere hjemmesiden med noen nye bilder snart.) Har også fått GreyLine duken, men så liten forskjell fra min egen hjemmemalte vegg, så jeg har ikke hengt den opp permanent enda.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt ut en sammenligning av bildene fra våre respektive prosjektører:
    http://home.online.no/~tklev/LCDvsCRT/

En del fine bilder der, ikke like heldig med alle. For de som vil kommentere testen så kan de gjøre dette i denne tråden:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...734931#6734931

Mvh.
    Tore K.

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Både oppsett og test

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snufs: Sub'en døde i går.

Etter lang og tro tjeneste så sluttet desverre min B&W ASW-800 sub å fungere i går. Etter 7 års flittig bruk så kan jeg vel egentlig ikke klage, spesielt siden jeg hadde planer om å bytte den ut til sommeren uansett.

En stk. 50kgs Sony SA-WX900 er bestilt, og ventes til neste helg. Gleder meg vilt til å teste den ut etter den rosende omtalen den fikk i DVD&Hjemmekino.

Mvh.
    Tore K. - B&W-800ASW "Rest-in-peace".

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du kjører på 604 S1. Gode gamle travere det og! Men de låter veldig bra da, det skal de har for. En kompis av meg, som har bytteviruset ganske ofte, har de og ser fortsatt ingen grunn til å bytte de. Det sier jo litt, hehe .

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ser du kjører på 604 S1. Gode gamle travere det og! Men de låter veldig bra da, det skal de har for. En kompis av meg, som har bytteviruset ganske ofte, har de og ser fortsatt ingen grunn til å bytte de. Det sier jo litt, hehe .
    Joda, 604'erne er vel faktisk litt eldre (halvt år?) enn subben. Veldig fornøyd med dem ja, men har bestemt meg for å bytte nå til sommeren. Kommer til å gå over til 703 front og 700 seriens center. Burde bli en brukbar oppgradering det, men kommer til å beholde de andre 600 høyttalerne.

Mvh.
    Tore K.

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet Sony SA-WX900?
    Jeg er spent på hvordan den er i forhold til B&W-800ASW. Jeg har brukt B&W 800ASW i mange år og er svært godt fornøy med den.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pap
    Har du fått testet Sony SA-WX900?
    Jeg er spent på hvordan den er i forhold til B&W-800ASW. Jeg har brukt B&W 800ASW i mange år og er svært godt fornøy med den.
    Må vel starte med å legge til at den B&W 800 ASW'ern som vi (?) snakker om er den gode gamle klassiske toppmodellen til B&W som ble produsert i 1996/97. Den har en 200W effektforsterker, og et 12" long-throw element. Den har fått veldig gode tilbakemeldinger som en hifi-sub, og passer veldig godt til musikk. Den nye B&W 800'ern, ligger i en helt annen pris-klasse, og den har jeg heller ikke fått hørt selv.

Jeg er selv veldig fornøyd med B&W'ern, og ble enda mer fornøyd når det viste seg at det bare var en enkel lodde-operasjon som skulle til for å fikse den! Så nå har jeg 2 subber i stedet for en.

Når det gjelder en direkte sammenligning, så har jeg ikke fått gjort det.
    Eneste måten å få gjort det på er å plasser subbene på samme plass, for så å teste dem opp mot hverandre. Grunnet størrelsen på subbene, og rommets utforming så er det mer arbeid enn jeg gidder å legge i det. Jeg har nemlig hatt store problemer med at det i 3-seteren vi sitter i er forskjellig bass-trykk fra den en enden til den andre. Dette har vært et irritasjons-moment, og har helt sikkert ført til at jeg har kjørt subben hardere enn strengt tatt nødvendig. (Jeg har ved noen anledninger gått ut av rommet, og har da hørt at det er "bedre" bass utenfor rommet, enn i sitteposisjon, slett ikke en ideel situasjon altså.)

"Test"-oppsett:
    * Plasserte den nye Sony Subben i et hjørne av rommet, og prøvde å justere volum-kontrollen etter noen test-toner. Ble justert frem til et volum nivå som lå på litt over kl. 12.

Etter at subben var satt opp, så var det igang med musikk. I første omgang så hørtes det ut som om den fikk et for bredt frekvens-område å spille på, slik at det var vesentlig enklere å høre hvor den kom fra. Det hørtes også ut som om den hadde problemer med å spille i lag med anlegget. Kan vel godt si at jeg var en smule skuffet på det punktet. (I ettertid viste det seg at den rett og slett var stilt for høyt volum-messig.)

Deretter satter jeg på en film som tidligere har imponert meg med sitt sub-spor, spesielt i lag med Tactilene, nemlig Underworld. Masse feit og slagkraftig bass. Ingen tvil om at Sonyen gjorde sitt til at det ble enda litt mer trøkk i den sekvensen, ble dog litt skuffa når jeg (med fare for å skade egen hørsel) gikk frem for å høre om subben vrengte, den blaffra ganske bra da, og det var tydelig at den spilte noe for høyt. Skrudde den derfor noe ned til litt under kl. 12 på volum-kontrollen. Da fikk den bedre kontroll, i ettertid kan det nok sies at den var justert altfor høyt uansett, og det selv etter justeringen.

Underworld sekvensen gjorde også at jeg kanskje ble en smule skuffet, hadde ikke trodd den skulle vrenge såpass tidlig, hadde kjørt filmen på B&W'en tidligere, og syntes den gjorde en fabelaktig jobb på den filmen. Ble litt mer imponert når jeg fikk høre fra broren min som satt i det andre rommet ved siden av, at en del filmer hadde falt ned fra stativet pga. all ristingen. Også under Underworld så var det store forskjeller i bass-nivå etter sitteposisjon.

Når jeg så fikk reparert B&W'ern med litt simpel lodding, så var det på tide med å få testa ut hvordan 2 subber ville fungere i mitt rom. Jeg jobba ut fra teorien om at hvis jeg plasserte den ekstra B&W ved den sideveggen som hadde lite bassi sofaen, så skulle det jevne ut bass-trøkket i sitteposisjonen. Så det ble gjort.

Bassene ble koblet til, og nye ting ble oppdaget. F.eks.:
    - Jeg har en Yamaha forsterker, med 3 sub-utganger, 1*mono, og 1*stereo. Det å bruke stereo utgangen fant jeg ut var noe risikabelt, da jeg ikke har plassert subbene i stereo, derfor fikk tactile elementene i sofane stereo-signalet(2 stk. på hver sin side i sofaen), og Sonyen og B&W'ern fikk mono signalet.
    - Ved å sette høyttalerne til small, så blir signalet under 80hz automatisk mikset til maks nivå på sub-utgangen, det hjelper ikke å juster LFE nivået.

Når jeg hadde koblet opp de 2 subbene, så var det igang med mer lytting. Prøvde med å høre litt på noen Live konserter i 5.1, i starten ble jeg veldig imponert over bassen, veldig mye og kontant bass. Men etter å ha satt på litt mer forskjellig musikk, så syntes jeg bassen ble altfor dominerende, spesielt når høyttalerne ble satt til small. Gjorde derfor en justering av sub-volumet slik at de gikk mer i lag med anlegget. Først da begynte jeg å bli skikkelig imponert over lyden, med de 2 subbene plassert slik jeg hadde dem så var det ikke lenger noen lytte-plasser som ga "bedre" bass en andre, og jeg følte at anlegget spilte mye mer "imponerende" selv ved lave lyttevolum. Jeg har et ganske stort rom, og har ofte måttet skru på ganske høyt volum for at jeg skal få (etter min mening) skikkelig trøkk i bassen. Nå, med subbene satt til relativt lave volum, så gir de allikevel mer bass i sitteposijon enn de noen gang har gjort som "solo"-subber.

Det jeg har oppdaget er at 1+1=3. Jeg har lenge hatt problem med ujevn bassfordeling, slik at jeg har måttet skru opp bassen mer enn nødvendig for å få god lyd i lytteposisjon. Muligens har jeg hatt flaks med at plasseringen av den andre subben "akkurat" fylte ut det området av lydbildet som den andre ikke klarte å fylle, men uansett er jeg veldig fornøyd med resultatet. Hver enkelt komponent fyller ut hverandre, slik at totalen blir veldig imponerende. Når bass-lyden er bra, så blir også tactilene desto mer effektive. Jeg har kunnet skru dem opp et lite hakk, og dermed fått mer trykk i bassen, samtidig som det trykket står mer i stil til bass-lyden.

Phew, ble en lang beskjed dette, og jeg er slett ikke sikker på at jeg har klart å få med meg alle aspektene. Beklager om jeg ikke har svart på det det egentlig ble spurt om, jeg vet desverre ikke om Sonyen er bedre enn ASW-800ern, men jeg er iallefall ikke i tvil om at de spiller veldig bra i lag.

Kan si følgende om Sonyen:
    - Den er tung. ('nuff said egentlig, men..
    - Den har veldig kontant bass, men en bør være veldig forsiktig med å ikke stille volumet for høyt på den. Kan fort bli dominerende, og det er kanskje det største problemet med Sonyen. Jeg starta for optimistisk, og justerte den altfor høyt volum-messig, men nå står den på ca. kl 10, og spiller helt perfekt. Muligens ville jeg vært litt forsiktig med å satse på denne som den "eneste" subben i et stort anlegg, ved høye volum synte jeg den stakk seg litt for mye frem, spesielt til musikk. (Altså at det var relativt lett å høre hvor sub-lyden kom fra, kan også skyldes plassering, den står tross alt relativt nære en sidevegg/hjørne.)

Konklusjon:
    - 2 subber er bedre enn 1!
    - Sofaristere fungerer enda bedre når den får realistisk bass-lyd.

Mvh.
    Tore K.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •