Avdeling20:Mitt oppsett, SVS kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avdeling20:Mitt oppsett, SVS kalibrering

Tiden er nå kommet for å krype ut av den lille leiligheten vår.
    Vi flytter inn i enebolig først i april, jippi

I forbindelse med dette tenkte jeg å lage en liten tråd, hvor jeg kan legge ut mine spørsmål, og andre ting og tang.

Min første utfordring:
    Hvordan skal jeg bruke disponibel plass best mulig, jeg tenker da både lydmessig og bildemessig. (lyd er pri 1)
    Etasjen "kinoen" skal stå i ser ut som følgende (se bilde)
    Avkryssingen midt i stuen (avlange rommet) og bort til høyre er plassen jeg har til disp. Projektoren skal stå i naborommet for å få bukt med viftestøy, pluss at det ser visuelt bedre ut.
    Det jeg lurer på er om jeg burde dele av rommet, eller vil det gi bedre resultater med en åpen løsning inn i resten av stuen?
    En fordel jeg ser med deling av rommet, er bedre lyskontroll. Men ville tro dette ikke er heldig for lyden i og med at rommet ikke er det største...

Setter veldig pris på innspill ang dette.

Utstyret som brukes:

Polk RTi10 fronter
    Electrocompaniet 4.7 *Solgt*
    Usher CD-1
    MA Oberon 6.1
    XTZ 99 W12 i pianolakk *Solgt*
    SVS PB12-Plus
    Denon AVR-2807

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro du får best resultat med å dele av rommet med en vegg der du har krysset av. Bare pass på at rommet ikke blir kvadratisk for det kan by på problemer lydmessig. Hvor stor bredde får du på rommet slik du har tegnet det av her? Det er ikke heldig med åpen løsning på den ene siden slik du har det nå da lyden vil forsvinne ut til siden. Lykke til! Det blir nok bra til slutt dette :grin: Blir spennende å følge med på utviklingen.

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette ser spennende ut. Det er ikke bra om høyttalerne står nære sideveggene heller. Hvis det blir for liten avstand til sideveggene ville jeg vurdert å kjøpe nytt og mindre lerret, siden det er lyden du har som 1. prioritet. Blir litt av en oppgradering av lytterom dette, vil jeg tro. Heldig som kan plasserepj i naboromet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Jeg vil tro du får best resultat med å dele av rommet med en vegg der du har krysset av. Bare pass på at rommet ikke blir kvadratisk for det kan by på problemer lydmessig. Hvor stor bredde får du på rommet slik du har tegnet det av her? Det er ikke heldig med åpen løsning på den ene siden slik du har det nå da lyden vil forsvinne ut til siden. Lykke til! Det blir nok bra til slutt dette :grin: Blir spennende å følge med på utviklingen.
    Bredden blir 3 - 3,5 m, lerettet har en bredde på 1,8 m
    Rommet vil ikke bli for lite i forhold til ht størrelsen da? Hvis jeg deler av rommet mener jeg.

Sitat Opprinnelig postet av Kaffekopp
    Ja, dette ser spennende ut. Det er ikke bra om høyttalerne står nære sideveggene heller. Hvis det blir for liten avstand til sideveggene ville jeg vurdert å kjøpe nytt og mindre lerret, siden det er lyden du har som 1. prioritet. Blir litt av en oppgradering av lytterom dette, vil jeg tro. Heldig som kan plasserepj i naboromet.
    Håper det blir bedre nå, kan også dra på litt mere
    Sånn jeg har det nå stod den ene ht ca 10 cm fra veggen, det vil jeg forsøke og unngå nå.

En annen ting er at hvis jeg ikke deler av vil det være åpent ned til etg under (der hvor krysset på tegningen treffer veggen nederset på bildet) Dette vil vel også gi innvirkninger på lyden...

(det lille rommet i midten av de tre bakerste rommene er en trappenedgang)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du lager rommet 3,3m i bredden og lerretet er 1,8m så vil du få omtrent en halv meter til sideveggene fra ytterkant av høyttalerne. Det tror jeg vil bli meget bra og du får et rom som er godt egnet til hjemmekino. Med litt møbler og annen demping av rommet tror jeg dette blir veldig bra! 8) Jeg kjenner ikke RTi10, men om de ikke krever altfor lang avstand til bakvegg for å høres bra ut så burde det være mulig å få til et bra oppsett i dette rommet.:-P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk beskjed av stedet jeg har bestilt receiveren i dag at Pioneer VSX-AX2AV kommer i løpet av uken, gleder meg til å prøve den ut

Om du lager rommet 3,3m i bredden og lerretet er 1,8m så vil du få omtrent en halv meter til sideveggene fra ytterkant av høyttalerne. Det tror jeg vil bli meget bra og du får et rom som er godt egnet til hjemmekino. Med litt møbler og annen demping av rommet tror jeg dette blir veldig bra! Jeg kjenner ikke RTi10, men om de ikke krever altfor lang avstand til bakvegg for å høres bra ut så burde det være mulig å få til et bra oppsett i dette rommet.
    Håper det blir bra. En annen fordel med rommet helt avdelt er at jeg står litt friere til valg av farger på vegger og tak.
    Front ht ha porter både fremme og bak. Så jeg tror jeg kan tillate en plassering "forholdsvis nærme" veggen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og når det gjelder farger er det jo flere på forumet som har lagt inn tips og tricks ang. dette for å få best mulig resultat i kinoen :-P

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg vel se frem til noen matte og mørke vegger? Kom med bilder ;D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke ha helt mørkt, ser så trist ut syntes jeg, men denne kunne jeg tenke meg
    (Håper det ikke gjør noe at jeg linket deg dirtyboy)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oiii, hva hentet jeg i dag :grin:
    Gleder meg til å prøve den! (og få av litt klistremerker :-) )

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Blir godlyd dette! :grin: Du får skrive noen ord når du får testet den. :-P

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre.
    Har ikke noe å prøve på før vi flytter inn i huset. Alt utstyret er pakket i esker, og jeg har abstinenser etter musikk/film :???:
    Litt over en uke så tenker jeg det blir saker!

Eneste som spiller om dagen er Tivoli radioen

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er endelig ting på plass

Syntes det er vanskelig å samenlikne lyden fra Onkyo'n i gamle leiligheten med Pioneeren i nye huset. For det første er det teppe på gulvet nå, mot parkett i leiligheten.
    Kalibreringen på Pioneer'n er bedre, men lyden er det mindre forskjeller på syntes jeg. Syntes det var mye godlyd fra Onkyo.
    I effekt er de ganske like. Men Pioneer har muligheten for pre-out, noe dessverre ikke Onkyo hadde. Diskanten er blitt mere behagelig, litt av dette skyldes nok teppet på gulvet, og vegger i tre, mot parkett og betong i gamle leiligheten.

Her er et par bilder.
    Gå inn må min hjemmekino og ta en titt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, er nok deilig å være i gang igjen:wink: Ser bra ut dette!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk
    Ja, det skal være sikkert
    Savnet film og musikk utrolig mye. over en mnd uten er for lenge!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommløsningen ble ikke slik jeg hadde tenkt heller, rommet ble for lite.
    Men ble mere fornøyd enn jeg hadde håpet
    Pluss at det er en til i huset som hadde noen meninger.
    Syntes jeg var heldig og fikk strukket meg langt, alt står tross alt i en del av stuen :grin:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får smile bredt med et vellykket eksemplar som bestemmer i huset:wink: Synes du har fått lov til mye, jeg:-P Noen fremtidige planer forresten?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde nok det ja :grin:
    Fremtiden er ny signalkilde, men vet ikke om jeg skal kjøpe DVD nå (har lyst på 989) eller om jeg skal vente på de nye formatene. Ha også lyst på amp's, i hvert fall til frontene til og begynne med.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avdeling20
    Takk
    Ja, det skal være sikkert
    Savnet film og musikk utrolig mye. over en mnd uten er for lenge!
    Vet akkurat hvordan det føles! Jeg har vært uten anlegg i snart to uker, og det går meg virkelig på nervene. Særlig når man nettopp har fått nytt!

Når det gjelder dvd synes jeg du bør hoppe av gjerdet med en gang og ikke sitte å avvente Blue-Ray/HD-DVD-krigen. Kan ta lang tid før det blir en vinner, og de første spillerne er antageligvis ikke allverdens. Da er det bedre å kjøpe en skikkelig bra dvd-spiller.
    Men nå er jo HD uansett HD, så det er vel også lett å la seg friste når det kommer på markedet...Ikke lett

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg flyttet hele "kinoen" igjen, pga forandringer i stuen.
    Pga dette må jeg selge PJ. Plasma er handlet inn.

Det som er bakdelen med det nye rommet er størrelsen/utformingen av rommet. Det er så og si kvadratisk og en størrelse på bare 9-10 m2, noe som har gitt en del hodebry lydmessig...
    Rommet gir ganske my gjenklang, spesielt oppover i frekvensene.
    Har nå forsøkt og få bukt med dette, ved å henge opp et laken på veggen bak lytteposisjon, dette hjalp meg en del. Men vil forsøke og dempe rommet enda mer.
    Et annet problem med rommet er at jeg ikke får ønsket trykk i sub'en. Med det mener jeg at jeg ikke får noe trykk i lavere frekvenser, da den ruller av mye tidligere enn der anlegget stod tidligere. I tillegg har det kommet en stygg peak rundt 50-60 Hz.

Så...
    Hvis noen har noen gode råd setter jeg veldig pris på det :-D

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •