EONs hjemmekino - SVS PC Ultra og ny center

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

EONs hjemmekino - SVS PC Ultra og ny center

Da har jeg endelig ferdig med ombyggingen, og legger ut litt info.

Utstyrsliste:

Denon AVR 3808
    Sony RDR HX1010
    Marantz CD 7001
    Electrocompaniet AW 100DMB
    Xbox 360 + HDDVD
    PS3

System Audio Explorer(front)
    System Audio 710AV (senter)
    System Audio Talent (Surround back)
    B&W DS6S3 dipol (surround)
    System Audio sub electra 200

Sony VW60
    Adeo greyvision plano delux 100"

Supra HDMI og component
    Div høyttaler og signalkabler (mest taralabs)

Electrocompaniet brukes til frontene, og har sammen med marantzen vært med meg i mange år. Har nesten fått et litt nostalgisk forhold til disse. Marantzen ligger i faresonen i forhold til oppgraderingsspøkelset, men spiller bedre enn sony hdd-opptageren, og får derfor foreløbig stå.

Det neste store prosjektet er å rive vegger og tak i rommet, isolere, og legge skjulte kabelføringer i hele rommet. Med litt mer lyddemping kan det bli aktuelt å få inn en sub til bak. Har ikke fått hørt SVS enda, men kjenner at jeg er litt revet med av all "hypen" :-)

Nå er byggeprosjektet ferdig!! bilder lenger ned i tråden.

Har nå oppgradert til Sony VW60 og Denon AVR 3808.

EON

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig hjemmekinohule dette. Hvor stort er rommet forresten? Husk å legge kinoen ut på minHjemmekino...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er 3,5 x 6,2 x 2,4 m. Sliter med at det er dårlig isolert mot andre rom i huset. Vurderer derfor som sagt å ta ned vegger og tak og starte på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kommet så langt at jeg funnet ut hvordan jeg legger ut noe på min Hjemmekino. Må uansett ta noen flere bilder først.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så jo riktig så koselig ut,Fine farger her og mange gode komponenter.
    Bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tilbakemelding! Fargene er vel strengt tatt alt for lyse, samt at furutak ikke er det fineste jeg vet... Jeg har nylig flyttet inn i huset, og har ikke gjort noe med det da det kan bli et ombygningsprosjekt snart.

Akkurat nå er det kalibrering av pj som står på agendaen. Jeg må innrømme at jeg har hatt en "hvor vanskelig kan dette være?" innstilling til kalibrering av pj's. Nå har jeg inntatt en litt mer ydmyk holdning . Rett ut av esken var pj'en ikke imponerende når det gjelder sortnivå og kontrast. Jeg har sett litt på DLP og er veldig klar over at D5 panelene ikke kommer i nærheten av disse. Jeg er litt følsom for RGB-flimmer og valgte derfor lcd. Men førsteinntrykket var altså ikke veldig bra. Prøvde å se "Sky captain and the world of tomorrow" men måtte bare slutte fordi det var umulig å se detaljer i mørke partier, ihvertfall med autoiris på auto 2. Denne filmen inneholder nesten bare mørke partier, og må være en flott film å teste sortnivå og kontrast med.

Har søkt litt på forumet, og leste testen på forbruker.no, og har nå kommet på et akseptabelt sort- kontrastnivå. Måtte skru opp brigtness, senke contrast, strupe lys med iris og bruke whispermode. Det neste blir å se på farger og gamma. Jeg skjønner at det kan være greit å hyre inn noen som kan dette til fingerspissene...

Noen som vet om det finnes en guide/tråd på forumet for kalibrering? Jeg har DVE-disken, men det hadde vært interessant å diskutere med andre i samme situasjon som meg.

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ett fint rom :-D ...meget imponert... er du fornøyd med EC'en da ??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelig tlbmld . EC ble kjøpt med studielån for nesten 13 år siden, og stått i mine anlegg siden da, så jeg er fornøyd ja. Som nevnt over har jeg nesten fått ett litt nostalgisk forhold til den. Til tross for sin alder banker den ihvertfall forsterken i 3805. Ved å bruke et eksternt effekttrinn blir det litt mere strømressurser igjen til de andre kanalene også. Tror den skal få en tur til EC for en oppgradering. Ringte EC for en liten stund siden, og de sa at teknologien er den samme som i dag, og at en oppgradering ville gjøre underverker. Enda et prosjekt som napper i lommeboken :-)

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv å funderer på effekttrinn, tror det blir Primare, men EC har vært i tankene da ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tatt noen flere bilder og lagt disse ut på minHjemmekino.

min hjemmekino

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig lekkert oppsett! Flink til å ta bilder var du også Er du fornøyd med projektoren? Hva blir neste oppgradering?!

Mvh.
    Andreas

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste oppgradering av utstyret blir sannsynligvis en signalkilde. Drømmer om A1XV, men Denon 3910 eller Marantz 7600 er vel mere realistisk. Videre er det plass til en SVS bak i rommet... Hørte også på SA Explorer og AV M3i Avantgarde for en stund siden, og det klødde ikke noe mindre i fingrene da :-)

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott kino ja... grattis!

Ser du har brukt dipole høyttalere. Hva synes du er fordelen med dem fremfor vanlige høyttalere? Vurdere litt dette selv men har litt dårlig mulighet til å få lyttet på slike.

BR :-)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rasta
    Flott kino ja... grattis!

Ser du har brukt dipole høyttalere. Hva synes du er fordelen med dem fremfor vanlige høyttalere? Vurdere litt dette selv men har litt dårlig mulighet til å få lyttet på slike.

BR :-)
    Jeg bruker dem som surround høyttalere akkurat på høyde med lytteposisjon, og 70 cm over hodehøyde. Av mangel på bedre beskrivelse synes det som man blir mer "omsluttet" av lyden. Synes faktisk dette var en større forbedring på filmlyd enn å gå fra 5.1 til 7.1. Har sammenlignet litt med og uten bakkanalene, og må innrømme at det ikke er allverdens ekstra informasjon som kommer med bakkanalene i forhold til dipolsurround. Høyttalerene har mulighet til å bytte mellom monopol og dipol, så det er enkelt å teste dette også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Hei og takk for tipset! Jeg har en plan om å gjøre dette til punkt og prikke, så får vi se hvor langt unna det blir det jeg har gjort selv :-) Har kalibrert litt allerede med utgangspunkt i DVE-discen, men Gorms forklaring gjør det litt enklere.

Newcomer rasta sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Synes faktisk dette var en større forbedring på filmlyd enn å gå fra 5.1 til 7.1. Har sammenlignet litt med og uten bakkanalene, og må innrømme at det ikke er allverdens ekstra informasjon som kommer med bakkanalene i forhold til dipolsurround.
    Takk! Hadde nettopp den problemstillingen i bakhodet (5.1 vs 7.1).
    Da fristiller man jo også effekte til de to ekstrakanalene for bruk f.eks. på frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste en eller annen plass at filmlyd som regel er mikset for å passe til kinooppsett med mange side- og bakhøyttalere, og at dipolhøyttalere simulerer flere høyttalere ved å spre lyden. Uansett så virker det ihvertfall i mine ører.

Ref 5.1/7.1 vurdering så vil jeg nok ikke ta vekk bakkanalene når de først står der, for de skaper litt mer dybde, men jeg vil ikke investere veldig mye der heller. For alt jeg vet kan hende synet mitt hadde vært anderledes hvis jeg hadde hatt store gulvstående høyttalere bak istedet. Jeg har et par Infinity Ref 60 som står og samler støv, så kanskje jeg burde pakke dem frem for å teste. Vi får se, det er så mye man kunne tenkt seg, og alt for liten tid :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad 114

"NAD 114
    Hei!!Hvor mye er det du skal ha for NAD 114??
    Skrevet av Trialboy (30.04.06, 12:58)"

Jeg har gitt et forslag til pris, men innrømer at jeg er usikker både på nypris og bruktpris på den nå. Ved interesse er det bare å komme med et bud.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det på tide å blåse litt liv i denne tråden igjen. Jeg sitter her å funderer på kommende oppgraderinger, noe som burde være kjent for de fleste her... Jeg prøver å finne den oppgraderingen som gir mest utbytte i form av økt opplevelse (både lyd og bilde) pr kr. Har et omtrentlig budsjett denne våren på inntil 40 - 50k, men må selvfølgelig ikke bruke så mye (vet det er lurt å melde når man først har begynt å tenke i de baner). Under er en liste over komponenter som jeg vurderer. Håper noen av dere der ute har innspill i forhold til hva som bør prioriteres. Har jeg glemt noen komponenter som burde vært der? Hva bør komme først?

Vurderte komponenter:

Høyttalere
    Dali Mentor 6 (har hørt dem og likte dem godt. Registrerer også svært gode kritkker)
    SA Explorer (likte også dem godt, men er de verdt prisdiffen? Kan få mye snadder for de pengene...)
    B W 703 (gode men gamle? kommer noe nytt her snart kanskje?)

PJ
    Sony Pearl VW50 (ikke sett, men mye god kritikk)
    BenQ 8720 (bra alternativ mens vi venter på at prisen på fullHD skal falle, og etter sigende lite RGB-effekt, noe som er viktig for meg)

Sub (en til eller i steden for den jeg har)
    SVS SB12, PB12-plus eller PB12-plus/2

Forsterker
    NAD Master M25 (ikke hørt enda)
    Midgard Audio (har hatt et par 6.1 på hjemlån en liten uke)
    Integrert med prosessorinngang feks Hegel H200

Reciever
    noe med HDMI-switcing

Signalkilde
    Denon 2930/3930
    Dedikert CD-spiller (kanskje ikke nødvendig med 3930?)

Som dere skjønner er det mange alternativer her, og jeg spekulerer fælt på hvilken ende jeg skal begynne. Skal jeg satse på lyd eller bilde. Sitter med en liten følelse av at utviklingen på bildesiden går fryktelig fort, og at et kjøp av god pj fort kan bli uttadert.

Setter stor pris på tilbakemeldinger og innspill! :-)

EON

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •