EONs hjemmekino - SVS PC Ultra og ny center - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er en ny runde med kalibrering kjørt etter Hellnoobs kjøreplan. Kjørte med referansevolum på 80 dB denne gangen mot 100dB sist. Jeg har en dipp rundt 30 hz og en topp rundt 56 hz (se vedlagte kurve). Fikk justert toppen på 56 Hz med PEQ på PC ultra. Dippen på 30 Hz er ikke like lett å hanskes med, og jeg har fortsatt en topp ved samme frekvens ca 1 meter lenger bak lytteposisjon. Har også store dipper lenger opp, så kurven synes ikke veldig imponerende ut akkurat. Kan trekke sofaen litt lenger bak, men vi får se. Det spørs om det må bli en PC Ultra til :twisted:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjer ut som suben må fløttas på... prøvd bægge hjørna i front ?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er var en kort prosess av en byggetråd, men resultatet ble veldig bra og her har du fått til et kjempe fint rom. Åssen er klangen i disse rommene ? Er akustikkdelen på plass så du får den riktige lyden, ikke ikke masse brumlebass?

Mange timer har du brukt på dette rommet? Var et godt stykke arbeid dette, det skal du ha all ros for.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Da er en ny runde med kalibrering kjørt etter Hellnoobs kjøreplan. Kjørte med referansevolum på 80 dB denne gangen mot 100dB sist. Jeg har en dipp rundt 30 hz og en topp rundt 56 hz (se vedlagte kurve). Fikk justert toppen på 56 Hz med PEQ på PC ultra. Dippen på 30 Hz er ikke like lett å hanskes med, og jeg har fortsatt en topp ved samme frekvens ca 1 meter lenger bak lytteposisjon. Har også store dipper lenger opp, så kurven synes ikke veldig imponerende ut akkurat. Kan trekke sofaen litt lenger bak, men vi får se. Det spørs om det må bli en PC Ultra til :twisted:
    Om du skulle slite med bassproblemer, så snakk med han Flageborg her på forumet. Han kalibrerte en sub for meg for en tid tilbake og det ble veldig bra, han vet hva han driver med og er skikkelig proff på denne delen. Han er the master of bass, tro meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Sjer ut som suben må fløttas på... prøvd bægge hjørna i front ?
    Bare grovmåling i det andre hjørnet. Skal prøve en gang til litt mer grundig i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quardruppelpost!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Quadruppelpost

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger Waters: Takk for hyggelig tilbakemelding! Byggeprosessen min var svært intensiv. Låste meg nærmest inne i kjellerstua i 3 uker i ferien, og fikk egentlig gjort veldig mye på den tiden synes jeg. Jeg klarer ikke å gjøre slike prosjekter over lang tid. Da mister jeg helt fokus, og ting blir ikke bra. Når det gjelder rommet, så er det ting jeg ser burde vært gjort litt anderledes. Jeg innser at jeg må legge teppe, og syssler med tanken på lage noen akkustikkplater kledd med scenemolton, og plassere disse litt rundt. Jeg har litt for lang etterklang i rommet som det er nå. Synes ikke det er så veldig boomy bass, bortsett fra noen punkter hvor jeg har topper. Som nevnt tidligere så kikker jeg på teppefliser, og har tenkt å se på noen fra teppefliser.no som heter Dura Comfort. Dette er tykke mye fliser med mye vekt pr kvm. Skulle bare ha funnet en forhandler i Trondheim slik at jeg kunne ha sett og tatt på dem :-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skull de no ikke bli bra... så kjæm no me stor sansynligheit et par stykka frå Kringlyd oppover på hifi mæssa da... så går sikkert ann å spør dæm litt fint om muligheta fer litt kalibrering`s hjølp :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå målt begge hjørner foran, uten at dipen rundt 30 Hz forsvinner. Har også prøvd å kjøre gammel sub i høyre hjørne og Ultra i venstre sammtidig. ikke mye anderledes det heller. Må kanskje prøve å sette en sub lenger bak. Har ikke mulighet til å flytte ultraen bak. I diagrammet er venstre hjørneplassering turkis, høyre er rosa, mens ultra + gammel sub er gul. Alternativet er selvfølgelig å jobbe med rommet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De e 2 grove dippa der ja :-O

Kan no fer arti prøv ut tuben bak da ? om du har lang nok ledning

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vegg til vegg teppe

Dro innom en teppebutikk på lørdag ettermiddag og tok med meg et par teppeprøver hjem. Likte ett av dem veldig godt, og løp tilbake til butikken og hentet en rull med teppe før de stengte www.musum-as.com . Fargen (Mokka 44) passet veldig godt til resten av rommet, og etter noen timer på søndag var alt utstyret tilbake på plass med teppe under.

Dette hadde stor effekt på lyden! Lydbildet ble mye mindre masete, og oppleves rett og slett mer presist. Rakk bare å grovkalibrere subene i går og skal kjøre ny frekvensresponsmåling i kveld. Opplever ikke at det ble veldig endring i dypbassresponsen (heller ikke ventet), men men er svært fornøyd med resultatet alikevel! Skal prøve å så somlet meg til å legge ut noen bilder av resulatet.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi trenger flere bilder

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Her er noen bilder av tingenes tilstand. Det er fortsatt litt kabelrot, da jeg ikke er ferdig med plassering av sub(er). Kjører nå PC Ultra sammen med den SA SE200. Får litt jevnere respons enn med bare Ultra. Har jobbet ganske mye med kalibrering av sub i det siste :-) Har også kjøpt Supra overspenningsvern, og Supra LoRad strømkabler som jeg har satt sammen selv. Litt DIY må til av og til. Som man kan se av bildet, så er ikke alt ryddet på plass bak racket enda, men vi er på vei :-) Teppeleggingen var en liten spontansak, da jeg egentlig hadde tenkt teppeflis. Men resultatet det ble veldig bra synes jeg selv, og teppet jeg endte opp med er vesetlig tykkere og mykere enn de teppeflisene jeg tenkte på først. Ganske stor innvirkning på akkustikken, men jeg har fortsatt mye å gå på når det gjelder demping av rommet. Man blir vel aldrig ferdig... :-)

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo vannvittig bra ut dette :-)...men....men....du mangler jo EN Tube :-) :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg som egentlig var litt fornøyd nå, helt til du minnet meg på det :twisted:

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Ble fint det der. Teppet ser unektelig deilig ut. Bruker du sub til musikk? Og hvordan er kombinasjonen Marantz & Denon? Har ikke de samme eier nå?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To tårn sjer vældi my likar ut ja.
    Så kjennes de så gått på kroppen å når de skjer nå på skjærmen :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Se der ja! Ble fint det der. Teppet ser unektelig deilig ut. Bruker du sub til musikk? Og hvordan er kombinasjonen Marantz & Denon? Har ikke de samme eier nå?
    Hyggelig med gode tilbakemeldinger! Jeg blir bare mer og mer fornøyd med teppet, både utseendemessig og ikke minst lydmessig. Det gir en god motivasjon til å forske videre på demping i rommet. Men det må gjøres på en slik måte at det fortsatt ser bra ut. Det er ikke bare WAF som som er årsaken til det, men også HAF (Husband Acceptance Factor :-) ); jeg må innrømme at jeg synes mange av de akkustikkplatene som selges ser helt for j.... ut. Noe av det bedre jeg har sett er de selvbyggene som noen her inne har laget.

Jeg bruker sub til musikk også. Har prøvd litt forskjellig, men har landet på at jeg foretrekker denne løsningen. Tidligere (før PC Ultra) har jeg kjørt med delefrekvens på 40 eller 60 Hz, slik at suben bare har bidratt helt nederst, men nå deler jeg på 80 Hz. Nivået er justert 3 dB ned på musikk i forhold til film. Marantz CD-spillere har jeg alltid hatt. Tenkte lenge på å gå for SA 15, men droppet det da jeg egentlig har en plan om å gå over til en løsning ala Logitech Transporter og sentrallagring av musikken. Da ble 7001 veldig god mellomløsning. Det er forøvrig riktig at Denon og Marantz har samme eier, og jeg synes komboen er fin.

Harman/Kardon:
    Det er vel ingen tvil om at to tårn er bedre enn ett :-) Det eneste som slår det er vel to tårn og en box i midten bak. Det som slår det igjen er To tårn og to boxer bak, osv

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •