EONs hjemmekino - SVS PC Ultra og ny center - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 99
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Var jeg deg ville jeg satset på en BenQ 8720 og heller lagt litt mer penger i et par Explorer. En helt annen høyttalerklasse enn de to andre alternativene. Benqen leverer mer kvalitet pr krone enn noen annen pj i dag
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skjønt at det er mange som har anskaffet 8720 i det siste ja. Heller litt mot dette alternativet selv på bildesiden på grunn av at utviklingen går så fort. Når det gjelder lyd er jeg litt mer usikker. Det er vel ikke tvil om at Explorer har potensiale til å levere en bedre opplevelse, men det var dette med prisen da. Dessuten dukker også Helicon 400 opp som alternativ i denne prisklassen (glemte å sette den opp i går). Jeg har ikke A-B testet helicon og mentor, men den siste opplevelsen av mentor var slettes ikke dårlig. Har tenkt å ta en kveld på HFK å høre begge. Den store fordelen med å gå for mentor er at jeg da kan legge differansen i en 3930 feks. Da får jeg en svært bra bildekilde + en ok lydkilde med på kjøpet til samme pris som Explorer. Dette er noe jeg også mangler. Alternativt kan man ta Explorer og vente til neste år med signalkilde og håpe på at de nye HD formatene også har kommet i 3940 eller tilsvarende. Ikke enkelt dette her, men det er vel en del av moroa med AV.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tenkte på var at du skriver at du vurderer Sony VW50. Den ligger vel oppunder 40k idag, og det spiser jo opp ganske mye av totalbudgettet. Etter min mening vil løsningen med 8720 og explorer være mer fornuftig enn VW50 og 703. Helicon 400 er en fantastisk ht, men du må også regne inn hva det koster å bygge dette ut til surround. Ganske stive priser på resten av dette oppsettet, selv om det absolutt er verd pengene.
    Ha du vurdert høyttalere som Usher CP 6371 og 6381. Dette er også fantastiske hifi høyttalere i denne prisklassen. Ser det ligger et par brukte CP-6391 brukkt for 25k på audiophile.no
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke mange her på forumet nå midt under bildefremvisningen i Oslo, men jeg leggger ut et par bilder av utstyr som har vært innom AV-rommet for testing. Først ute var Midgard Oberon 6.1. Etter mye oppmerksomhet og gode kritikker var det på tide å prøve disse monoblokkene selv. De stod her en liten uke, og jeg rakk å pløye igjennom mye av cd-samlingen, mens jeg byttet mellom min EC AW100 og Midgarblokkene. Jeg likte disse godt, og det var spesielt i bassen at jeg synes de var vassere enn den aldrende EC. MAn merker at det er mye effekt og gå på, og de kan spille mye høyere enn EC uten at de blir harde å høre på. Støygulvet er også mye lavere enn for EC. Konklusjonen er at dette er svært interssante forsterkere, men at jeg ikke kjøper dem nå. Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal bygge opp anlegget enda med tanke på om jeg skal ha reciever/prosessor/integrert med prosessorinngang/stereopre med prosessorinngang. Men Midgard vil helt klart være en sterk kandidat hvis jeg går for surroundprosessor/stereopre.

Så kom SA Explorer i hus for prøve. Takk til Perminator for utlån :-) Dette er store høyttalere med tilsvarende stor lyd! Det er en helt annen dynamikk og trøkk i disse enn i 1750 som jeg har pr i dag, samtidig som de er veldig oppløste. Ble litt overrasket over at det første jeg tenkte på var hvor mye mer oppløst diskanten var. Jeg hadde trodd at det var mer trøkk i de lavere frekvensene som var det første jeg ville legge merke til. Det er også mer trøkk nedover, bare så det er sagt. Alt i alt var dette en svært positiv opplevelse. Nå ble disse heller ikke kjøpt, da jeg har tenkt på bruke litt tid på valget av komponenter denne gangen. Det er jo en morsom del av denne hobbien det også.

Neste testkandidat var Marantz SA7001 SA-CD spiller. Den står å spiller akkurat nå. Her er det bare å si at den overgår alle mine forventninger. Til og med W som er litt skeptisk til at det er signifikante forskjeller mellom CD-spillere, og at det finnes andre ting på bruke 6k på, måtte innrømme at dette var en stor forbedring. Har drevet A-B testing med min gamle Marantz CD-63SE, samt dacen i Denon AVR3805. Det er ingen tvil om at dette låter bra. Jeg har pøyd gjennom utrolig mye musikk, og det er dette som er gøy, nemlig å reoppdage sin egen musikksamling. Konklusjonen er at denne skal jeg ha. Skal levere dette demoeksemplaret tilbake til Tonart i Trondheim på mandag, og da blir det bestilling av en ny. Det skader ikke at den ser utrolig bra ut også.

Neste kapittel blir å teste SA Ranger, forhåpentligvis hjemme. Jeg fikk også høre et par Elac monitorer på Tonart, og disse gjorde inntykk. Det sitter en bånddiskant som til forveksling ligner litt på den i Audiovectors Avantgardutgaver. Dette låt utrolig bra, med en oppløsning som var noe av det bedre jeg har hørt. De skulle få opp et par gulvstående i samme serie, og dette er noe jeg virkelig gleder meg til å teste. På listen står også ML Vista.

Det blir mao en travel tid, med mye AV fremover :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har valgt SA7001. Gratulerer. Lurer litt på denne selv så jeg må spørre deg om hvilke andre du sammenlignet med før valget gikk i boks?

Når det gjelder SA Explorer så ser jeg dem på bildet over, men tolker innlegget ditt og signaturen at du ennå ikke har bestemt deg for hva som skal avløse SA1750. Hva synes du forresten om SA Explorer sammenlignet med SA1750?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA7001 ble testet direkte mot min gamle spiller Marantz CD63SE, både analogt og digitalt koblet til reciever. Har også hørt primare cd21 (litt usikker på navnet her) på samme utstyr som meg på Hificenterkjeden og Hegel CDP2A. Litt vanskelig å sammenligne når man ikke tester i eget rom, men inntrykket mellom Hegel og Primare var at Hegel var mer oppløst, og hadde et bedre fundament i bånn. Disse koster imidlertid en god del mer en SA7001. Hjemme var som jeg har skrevet i en annen tråd opplevelsen helt utrolig. I forhold til den gamle spilleren var det som om man tok bort håndkle foran høyttalerene, pluss at bassen ble mye bedre, både mer dynakikk og strammere. Smilet var så stort at jeg ikke tenkte på å prøve ut noen flere spillere etter dette. Heldigvis var opplevelsen den samme da mitt eget eksemplar kom i hus.

Når det gjelder høyttalere, så har jeg testet et par Elac 209.2 som imponerte stort. Tenkte jeg skulle skrive en liten test av disse, basert på en liten ukes opphold i kjelleren. Oppsummert så kan de skilte med et svært godt diskantelement (bånd), og en bass som er kjellerdyp og kontant. De skal gå ned til 28 Hz og det tror jeg faktisk på. Jeg har vært like ved å bestille disse, men nå er det en mulighet for at det dukker opp et annet alternativ igjen i 12 time.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Explorer vs 1750, så er det en større høyttaler på alle måter. Den har bedre dynamikk, går dypere, og er mer oppløst i diskanten. Det skulle kanskje bare mangle når man ser på prisforskjellen. Likevel er det mulig å kjenne igjen fellestrekk i lydsignaturen.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nytt utstyr, mye bra her. SA7001 er en kremspiller, og mye lyd for en fornuftig sum penger. Den står seg meget godt mot dyrere spillere, og dessuten får du SACD som en bonus på toppen. SACD er jeg blitt mer og mer fan av, og du oppnår enda bedre holografi og detaljering.

Elac er spennende høyttalere som jeg enda ikke har fått ørene bortpå. Det må vi se å få gjort noe med snart....

Nok en gang, grattis!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det! Nå ble det snuoperasjon i siste time, da Elacene ble valgt bort til fordel for SA Explorer likevel. Til butikkpris så hadde jeg bestemt meg for Elac, og hadde bokstavelig talt ett ben inne i butikken i går. Men når alternativet ble Explorer til bruktpris, ble det for tøff konkurranse selv for Elacene. Uansett så har Elac gjort et sterkt inntrykk, og jeg anbefaler alle som skal kjøpe høyttalere i prisklassen rundt 30k å prøve disse.

Så nå skal helgen brukes til å nyte musikk fra og en film eller to fra SA Explorer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA 1750 ble pakket og sendt til sin nye eier i Bergen i dag. De har gjort en veldig god jobb i mitt oppsett, men kom til kort når oppgraderingstrangen ble for stor.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye fronter. Skal du bytte ut senteren? Den så plutselig litt liten ut...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet hva du snakker om :-D Det ligger nok en liten plan om å få ta i en Exact. Den ser nesten enda mer stusselig ut i virkeligheten enn på blidene. Men det kan jo ha noe med at jeg ønsker å bytte den. Uansett, hvis det er noen som har en SA Exact for mye så er det bare å si fra!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å vekke denne tråden. Nå har jeg revet alt av kinoen. og holder på på og starte på nytt. Nytt tak, nye vegger og hele driten :-) bilder følger. men ikke i kveld. Litt for mange cognacer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byggeprosjekt

Da har jeg noen bilder klare. Er nå ferdig med taket. Dette er lagt med lekter hengt i lydbøyler, med gips og huntonittplater. Har brukt 70mm Rockwool isolasjon i taket. Resulatet ser bra ut. Har også trukket 32mm k-rør til hdmi og komponentkabel til pj. Har ellers lagt opp til lys og høyttalerkabler. Det meste av slikt vil dog komme i veggene. Holder nå på med vegger. Har fått opp ca 3/4 av nye stendere som kommer på innsiden av de som finnes på bildene her. Fant at store deler av innerveggene mine ikke var isolerte!!! Måtte kjøpe mer, og har/skal legge 100mm i de eksisterende veggene. De nye veggene er helt separert fra de gamle veggene. Festet kun i gulv og tak. Har videre bestilt en lyddør som skal dempe min 35 dB. Satser på å bli ferdig med reisverk i morgen, og så skal jeg ta meg noen dagers ferie :-) Målet er å bli ferdig med det meste av store opppgaver i løpet av neste uke. Det blir gips og veggplater på veggene. Må også trekke en god del av det elektriske anlegget på nytt. Det blir spennende å se hvordan dette blir til slutt. Det er ihvertfall godt å endelig komme i gang med prosjektet som har blitt utsatt ved flere anledninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flere bilder...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg blitt ferdig med stenderverket. Skal nå ta et par dagers pause og la kjellerstua være helt i fred. Har jobbet ganske intensivt den siste uken. Den videre planen er å trekke alt av elektrsike installasjoner ink høyttalerkabler, kabeltv, nettverkskabler +++ på mandag. Tirsdag satser jeg på å begynne med isolason av innervegger, og legging av gipspalter. Onsdag er det veggplatene av type huntonitt. Er forøvrig på jakt etter noen farger på tak og vegger som både fungerer i kinosammenheng, og ikke setter fruen i en større sjokktilstand enn hun allerede er... Tar gjerne imot tips hvis noen av dere har funnet noe som funker utenom svart! Har også fått levert en lyddør med 35 dB demping i dag, så nå er det meste på plass for å få prosjektet ferdig. Men som sagt de neste 3 dagene skal jeg ha fri fra allt som heter byggeprosjekt. Legger ved noen flere bilder.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har virkelig kommet godt i gang her nå :-)...pass på så ikke ferien blir for lang. En god kinosesong kommer snart, ;-)

God ferie! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardt å komme i gang etter noen dagers pause! Fikk gjort nesten alt jeg ville i dag, men måtte kjøre rundt og skaffe noen deler jeg manglet. Hvis man kunne skaffe alt man trenger før man begynner å jobbe, så kan man fort halvere tiden det tar å få alt ferdig :-) Nå har jeg imidlertid fått ferdig alt elektrisk, og alle høyttalerkabler så nær som en. I tillegg skal jeg ha en boks med nettverkskabel og opplegg for subkabler i alle hjørner. Det siste skal tas i morgen tidlig, før isolasjon og gips skal legges. Regner med å komme ajour med planen i morgen! Har ikke rukket å ta noen bilder i dag, med det får komme i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte koble fra internettkoblingen i går for å få på gipsplatene. I dag ble huntonittplatene satt opp, og nå begynner det å ligne noe! Med ca 30 veggbokser som skulle bores ut tok det hele litt tid. Uansett så er jeg tilbake på skjema! Jeg har akkurat fåt koblet opp adsl-koblingspunktet, så jeg har ikke rukket å få bilder klare. Det får komme i morgen. Planen i morgen er å male rommet, men jeg er enda ikke helt sikker på farger. Setter stor pris på forslag som ikke involverer svart:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av kjellerstuen slik status er i dag. Har fått malt i dag, og er tålelig fornøyd med fargene slik de ble. Forøvrig vanskelig å formidle farger på bilder. tar med et par bilder til av prosessen. Nå skal jeg ha noen dager ferie i ferien igjen. Det som gjenstår når jeg kommer tilbake er å legge lister, montere dør, lage utforinger til vinduene og koble opp det elektriske. Mao har jeg litt å kose meg med når ferien er slutt også :-) Alt i alt må jeg si at det ser veldig lovende ut. Har testet litt med tanke på lyddemping, og det er en annen verden enn det var fra før. Det blir spennende å se hvordan alt blir til slutt!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •