Per's studenthule *OPPDATERING*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Per's studenthule *OPPDATERING*

Jepps, da var tiden inne for å lage en slik tråd for mitt lille kryp-inn også.
    Vet ikke hvor mye dette blir lest av andre, men det får om ikke annet fungere som et slags dagbok-skalkeskjul. Et sted må jeg få ut følelsene

Jobber som servitør og bor hjemme et år, og tjener dermed ganske gode penger. Har derfor nok av ressurser til anlegg, selv om noe dessverre må spares også til den harde student-tilværelsen som ligger foran meg fra høsten av...

Planen var egentlig å starte denne tråden da jeg flyttet inn i nåværende rommet, men tiden fløy i fra meg. Høst (og snart vinter forhåpentligvis) har passert, og jeg har vært mer eller mindre fornøyd med anleggets ytelse.

Nå i det siste derimot, har en rekke ting gått på tverke med diverse diskanter og forsterkere, og jeg har vel så og si vært uten anlegg i litt over en måned nå.

MEN, Perminator lar seg selvsagt ikke knekke så lett! I stedet for å tenke på at jeg har brukt over 7000,-(!) på reperasjoner av utstyr det siste året, snur jeg det til noe positivt. Den seneste tiden uten forsterker og diskant har jeg brukt til å revurdere rommet mitt, og kommet fram til at jeg skal gjøre en mini-extreme Makeover, altså en "Moderate Makeover", om man kan kalle det noe slikt.

Kort og enkelt forklart skal jeg forbedre akustikken og gjøre det litt "renere", altså kvitte meg med overflødig veggpryd o.l. Begynte i går med å kaste ut en hel del søppel, samt å reorganisere cd/dvd-"samlinga" (ikke allverdens foreløpig). Planen videre er som følger:

- Hente receiveren og nye diskanter til Kappaene
    - Kjøpe akustikkplater
    - Kjøpe stoff (scene-molton) til å dekke platene
    - Lage "kino-teppe" ved siden av lerretet, også av molton
    - Sub er flyttet bak i rommet, og åtte meters sub-kabel er bestilt
    - Kjøpe overspenningsvern (Monster HT800)
    - Oppgradere alle lyd-kabler i anlegget
    - Slå meg til ro og nyte anlegget uten flere endringer (Yeah right!)

Nåværende anlegg ser slik ut:

System Audio Explorer

Primare I30 stereo-forsterker

Primare CD31 cd-spiller

Supra Sword høyttalerkabler

Wireworld Eclipse III XLR-kabler

Panasonic PTae700 projektor

Xbox 360

..og tidligere anlegget så slik ut:

Forsterker:
    Denon 3805
    Midgard Oberon 4.1
    Kilde:
    Denon 3910
    Høyttalere:
    Infinity Kappa 600 (m/Soundcare Spikes)
    Infinity Kappa Center
    Infinity Kappa Surround
    SVS Pb 12 Plus
    Kabler:
    Front; Supra Rondo 4.0 (oppgradert til Nordost Flatline)
    Bak og senter; Supra Classic 4.0
    Sub; Better Cables Silver Serpent 3m (oppgraderes til 8m)
    Digital; Jalla Optisk (oppgraderes til Better Cable Coax)
    RCA; Monster og Tara Labs Jalla (oppgradert til Wireworld Oasis og ?)
    Projektor; Supra 8m HDMI-DVI og Proson 10m komponent

Mye har jeg kjøpt brukt, unntakene er Soundcare Spikes, Supra Rondo og Classic, Denon 3805, Kappa Surround/Center og suben pluss kabel.

Kommer snart med bilder av rommets utseende på nåværende tidspunkt slik at jeg får et "Før"-bilde i en framtidig Før-og-Nå-sammenligning. Forhåpentligvis blir det stor forskjell...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, du har jo mye bra utstyr her, Perminator. Gleder oss til å se bilder og følge prosessen videre

PS! Du gjør rett å i "oppgradere" rommet også. Det er alt for mange som oppgraderer utstyret i det uendelige uten å fatte hvorfor det ikke blir noe bedre...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut!

Så at du kvittet deg med Vincent 331 effekten - var de Oberon blokkene bedre på Kappaene?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, fikk vel egentlig aldri gjort noen ordentlig a/b-testing på Vincent/Midgard som var den opprinnelige planen.

Men har etter hvert fått en litt dårlig følelse hvar gang jeg skrur på Vincenten (pga det var den jeg brukte da jeg ødela receiveren), og i tillegg liker jeg utseende og allsidigheten til Midgard bedre.

Egentlig ikke noen kjempebra argumenter, men sånn ble det nå engang

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tilbake forsterker og koblet opp i stereo nå, og de første tonene fra anlegget var som sendt fra himmelen! Det var ingen during fra receiveren og ingen ødelagt diskant, bare deilig deilig lyd.

Har også tatt noen bilder før "Prosjekt Akustikk" begynner, så får vi se hvordan det blir etter hvert.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var akustikk-prosjektet ferdig!

Ny-innkjøpte ting i løpet av de siste ukene:

6 x 3 meter molton scenestoff, 930,-
    2 stk vinkellister, 120,-
    10pk med Rockwool lydplater, 650,-
    Div. stæsj til oppheng av molton, 200,-
    Bandridge overspenningsvern, 600,-

Totalt: 2500,-

Har dekket lerret-veggen og halve side-veggen med akustikk-plater ikledd molton (opp til 120 cm). På hver side av lerretet har jeg hengt molton som "liksom-gardiner", som ikke kan trekkes for. Hadde vært kult med ekte forheng, men iom at lerretet henger så mye på siden av rommet ble det vanskelig. Gardinen på høyresiden ble da også litt stusselig, men det får heller være...
    Alle kabler, utenom den feite komponent-kabelen som ikke fikk plass, er hengt bak platene, og det ser nå mer ryddig ut. Monster overspenningsvernet ble droppa til fordel for en billigere Bandridge-variant som helt sikkert gjør nytten.

Når det gjelder lyden, så merket jeg ganske bra forskjell med og uten molton/plater. Kan skru høyere uten at diskanten blir slitsom, og det er generelt mer behagelig å høre på.
    Det ble kanskje ikke den revolusjonerende forandringen som jeg har hørt om andre steder, men dette tror jeg kan ha noe med at jeg plasserte platene bak og på siden av høyttalerne. Godt mulig det blir mer effektivt om jeg hadde dempet veggen bak lytteposisjon også, men foreløpig er jeg godt fornøyd.

En liten bonus er at det føles mye mer kino-aktig å se film nå som alt er svart rundt lerretet. Og selv om svart-nivået lider litt av dette, så er det ikke noe nevnverdig stort problem.

Konklusjon:
    For 1800,- var denne oppgraderingen absolutt verdt pengene! Man skal ikke undervurdere effekten av rommets akustikk. I tillegg synes jeg det ikke ser så verst ut heller...

Nedenfor er hvordan det nå ser ut når Dave Matthews har konsert på rommet mitt

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så veldig fint ut. Foran i hvertfall, hvordan er bakveggen?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, den er mer eller mindre lik som på "Før"-bildene. Ikke så veldig fin med andre ord (selv om de Kappa-surround-høyttalerne er ganske stilige!).

Men det er mulig det blir noen forandringer der også. Har bl.a. tenkt på å henge opp et sånt saueskinn fra Ikea som både demper diskant og er deilig å hvile hodet mot.
    Nå fikk jeg igjen penger på skatten også, så da skal det ikke stå på lommeboka

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått et "offer I couldn't refuse" på stereo, så nå selges hele hjemmekinoen (bortsett fra projektoren). Annonse kommer snart på AvTorget da jeg ikke tror det er så altfor mange som leser den lille tråden min

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye skal du ha for sub`en da?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare si det: Infinity Kappa 600 er noe av det ypperste jeg har hørt til under 20000kr! Så her er det bare å slå til for de som er ute etter en ekstremt gode høyttalere. Men mener disse også krever sitt av en forsterker da . Ny pris på disse var vel 16000kr?! Spent på brukt prisen her ja .

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd..
    Kan jeg spørre hva slags stereo oppsett du kommer til å satse på?

Muligens interessert i noen av produktene dine.. :-P

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kappa'ene er knallbra, og med en strømsterk forsterker blir de enda bedre! Jeg har ingenting å utsette på de, men de neste høyttalerne mine er nok hakket vassere
    Var på rett sted til rett tid, og fikk et veldig bra tilbud på SA Explorer, Primare I30 forsterker, CD31 cd-spiller og C32 fjernkontroll.

Føler rommet mitt er litt for lite til å få det beste ut av hjemmekino, dessuten drar jeg og studerer til høsten så da holder jeg meg til stereo.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, SA Explorer skal vel være bra saker. Er nok et trinn opp fra Kappa 600. Fortell gjerne om hva slags forskjeller i lyd du opplever etterhvert med de nye høytalerene.

Håper det ikke er for bra, jeg har ikke råd til å oppgradere på en stund...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin tråd!

Må si rommet ditt ble mye kulere med akustikken Og vil tro det ble mye bedre på lyden også!

Primare og Explorer er råe saker! Explorer spiller utrolig flott!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så en del bedre ut på "etter"-bildene dine nå, Perminator! Tipper du fikk dempet toppen litt ja, og det er sikkert ikke så dumt om du skal ha inn SA Explorer (som forøvrig overrasket på siste AVTreff). Tror jeg må gå til innkjøp av litt molton scenestoff selv, så kan moren min få sy gardiner av det

Lykke til med det neste oppsettet ditt, jeg har troa på at det vil bli veldig bra!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
    Har lagt ut annonse nå, så får se hvordan det går...

Når det gjelder molton-stoff så er det absolutt å anbefale! Perfekt for kino-bruk. Og har man noen meter med limbånd, en sak og et strykejern så behøver du ikke få mora di til å gjøre det heller, Kenti Veldig enkelt...

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom kombo du skal kjøpe! Har nøyaktig de komponentene du skal kjøpe.Gleder meg til å se hvilke erfaringer du gjør deg i kabelvalget. Vær forberedt på å bruke lang tid på innspilling, jeg tror få av Explorerene som står rundt omkring har fått 200-300 timer spilletid. Det trenger de. Mine har ca 100-120t nå tror jeg og lyden blir stadig bedre.

Keep up the good work!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det spiller bra gjør det ikke!?
    Nå kjøpte jeg demo-modellene til Hifi-Centeret, så de er ferdig innspilte allerede:-)

Er spent på hva jeg skal kjøpe av kabler selv! Tror ikke det blir Nordost hvertfall...

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabling avhenger jo mye av hvilken kabelreligion du tilhører. Jeg synes mine Nordost fungerer meget bra, men skal du prøve noe annet ville jeg prøvd Kimber. Vet mange anbefaler Viablue også, men de har jeg ikke testet så kjenner ikke til signaturen på de. Monterte nettopp på Pulsar Points på høyttalerne. fremfor de medfølgende spikesene. Det jeg merket mest forskjell var at bassen forplanter seg mye mindre til gulvet. Tidligere begynnte mediahyllene mine å riste, mens nå hører jeg ingenting. Har du fått det hjem allerede?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •