To rom og hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To rom og hjemmekino

Jeg bor i en tre-roms leilighet i Oslo og startet min hjemmekino den forrige leiligheten som var enda et rom mindre. Der hadde jeg et Yamaha surroundoppsett pluss en 33 tommers katodeTV. Sønnen min på to år har arvet den TV'n pluss den gamle DVD-spilleren og storkoser seg på gutterommet med Ole Brumm-filmer, mens vi voksne har nå et rimelig bra hjemmekinooppsett i stua som er på 3,8X4,2 meter og 2,8 under taket.

Etter mye om og men så falt valget på en Epson TW600 som fremviser. For en som ikke har hatt projektor før så er jo dette en helt fantastisk bildekilde. I og med at vi ser TV med denne også så fungerer dette bra siden denne er veldig lyssterk i Living room-modus. Når vi trekker ned rullgardinen og stenger døra til gangen og setter på Theater black 1 blir det høytidsstemning i stua. Som store filmelskere og foreldre til to så er dette den beste måten til å få sett film når det passer oss og ikke en eventuell barnevakt.

Jeg er veldig glad for at jeg hadde tupplur-lerret i starten. På denne måten kunne jeg eksperimentere litt med størrelse og plassering av bilde. Hadde jeg gått rett på et ordentlig lerret hadde jeg nok kjøpt et på 200 cm. Det hadde blitt for lite. Billedbredden er nå 230 cm og det føles korrekt. Avstand fra øye til lerret er på 3,75 m. Hvis jeg er alene hjemme setter jeg reclineren fremfor sofaen slik at avstanden blir bare 3,25 m. Da er man virkelig på første rad

Ny frontrekke er blant det siste jeg har kjøpt. Det er omtrent ingen her på AV-forum som har Cabasse. Nå er det på tide at noen slår et slag for dette glimrende franske fabrikatet. Settet jeg har er blant de billigste de lager og de er helt fantastiske. Jeg var veldig fornøyd med mine Yamaha NS-200. Men disse cabassene har mye bedre diskant og spiller musikk mye bedre. Jeg merker at musikksmaken har forandret seg litt etter at jeg fikk disse i hus. Det går mer i kvinneokal (Joni Mitchell og Joss Stone) og akustisk (Cornelis Vreeswijk).

Det som jeg jobber med nå er å lære meg å kalibrere oppsettet. Jeg oppdager stadig nye ting som kan skrues på. Min gamle Yama-receiver var rimelig utprøvd. Nå har jeg fått en Marantz SR7500 i hus som nå må læres utenat. Bildekalibrering er en annen historie. Det kommer til å ta tid før jeg har rimelig kontroll på dette føler jeg. Dette er en morsom hobby og jeg oppdager stadig vekk nye ting.

Besøk mitt nåværende oppsett: Min hjemmekino

Newcomer BJB sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEHE
    Artig med nye ting.. Mye å lære som du sier. Har en Rotel RSP 1098 oppdager stadig nye ting.. Morsomt.. Pen "stue" du har forresten.

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å blåse støvet av denne tråden. Om ikke annet for å bruke den som minnebok for meg selv.
    Her har det skjedd ting siden sist. Projektor og DVD-spiller er skiftet ut. Jeg har nå en Mitsubishi HC5000 og en Denon 2930. Effektforsterker er anskaffet, en Hegel H2. Nytt rack er laget. Fire LACK-bord ble til et billig og lekkert rack.

Det gamle skapet. Hegelen hadde det litt varmt her:
    Vedlegg 19969

Dagens rack. Mer luft til komponentene:
    Vedlegg 19970

Etter å ha brukt de gamle frontene som bakhøyttalere i flere måneder har jeg endelig anskaffet meg vegghengte høyttalere. Valget falt til slutt på SVS. Selv om de er rimelig store så blir de relativt anonyme side de er hvite.

Vedlegg 19971

Den aller siste anskaffelsen er en Rega Apollo CD-spiller. En fantastisk liten sak.

Vedlegg 19972
    Vedlegg 19973

Endelig fungerer Marantzen på Pure direct. Jeg trodde det var forsterkeren sin feil at bassen forsvant når jeg satte den på Pure direct, men det var fordi Denon 2930 ikke leverte mer bass enn som så. I Auto-modus så legger tydeligvis Marantz SR7500 til en del bass. Høyttaleren har vært på byttebenken flere ganger, men har fått overleve igjen og igjen siden andre oppgraderinger har gitt et et enormt løft i lyden. Fokus i det siste har vært å få et anlegg som fungerer bedre på musikk. Siste brikken som mangler er en stereo-forforsterker i stedet for surround-receiveren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •