Leiligheten med det rare i! Casa del Santa!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Leiligheten med det rare i! Casa del Santa!

Starter min egen tråd! Og en litt morsom historie fra virkeligheten!!

Den handler om en hobbyelektriker og hobbysnekker av dimensjoner!!

Juni 2005 kjøpte jeg min egen leilighet i Bergen! Genialt! Gjorde tidenes kjøp! En uke etter eg kjøpte min ble d solgt leilighet i samme blokk for 400000 mer enn eg betalte for min!!

Han jeg kjøpte av er tidenes skrue! Når jeg tok over leiligheten hadde han skrudd ned SAMTLIGE lamper i hele leiligheten og tatt med seg! Ingen så fine at eg hadde beholdt de, men kjekt med lys mens man pusser opp.... Han hadde også begynt å skru ned lampen over senga på soverommet, men hadde gitt opp dette prosjektet da det fulgte med litt maling under klamrene til lampeledningen... Så da nøyde han seg med å kun ta pæra som stod i lampen.... TIDENES GNIFANT!!!!!!

Etter noen uker med oppussing hadde eg fort funnet ut av hvilken type eg hadde med å gjør! Snarveier var navnet og snedige løsninger! Var godt å rive masse av det han hadde gjort!! Tapet over ovn er et godt eksempel på vett.....

Men etter at stuen er så godt som ferdig har eg begynt å kikke meg rundt etter neste prosjekt! Bortsett fra å ta badet har eg noen små planer med kjøkken sånn litt mer umiddelbart!!!

Ene planen går ut på å bytte plass på komfyr og kjøleskap da komfyren nå står alene og ikke ved en benk. Det trenger jo strengt tatt ikke kjøleskapet å gjør.....

Nå tenker eg den ene moderatoren etter den andre funderer veldig på om denne tråden er på rett plass... Vel, kommer til poenget snart!!!

Over komfyren er det en vifte og et selvbyggprosjekt den forrige eieren har snekret opp! Et skall som skjuler røyr etc (Og en ting til). Jeg skal som sagt pusse bad, og i den sammenheng vil jeg også opp med ny vifte på badet. Og hvis jeg skal flytte komfyren vil det for meg bli meget mye bedre med kullfilter enn å legge opp nye kanaler under taket på kjøkkenet..
    Så mitt ønske var da å kunne sjalte over et spjeld slik at baderomsviften, som jeg vil sette helt på yttervegg og ikke på selve badet, ikke vil støye på badet og samtidig kan brukes til å sucke ut litt fuktig luft fra kjøkkenet de gangene det trengs...

Derfor studerte jeg dette byggverket over komfyren....

Slik ser det ut:

Nå har jo denne løken som bodde før gjort diverse tjuvtriks med kursen til komfyren, så det at eg flytter denne og må legge opp ekstra til denne flyttingen har ikke så mye å bety da eg måtte ha gjort noe uansett når eg trakk opp igjen det elektriske... Det er nemlig utrolig hva det har å si på prisen på en leilighet når den har nytt elektrisk anlegg med automatsikringer og skikkelig dokumentasjon...

Hvis dere ser godt etter over krydderet i hyllen, så ser dere to hull....

Slik er de:

Ved nærmere ettersyn så ser det slik ut inni et av disse hullene.. Og d var da jeg ble nysgjerrig:

Så: Hva tror dere denne skallen har satt inn bak viften???????

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en svs- subwoofer
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke sant..... Det hadde vært frekt! Hadde kanskje ikke trengt vifte, kunne bare skrudd på bra med guffe og flyttet luften ut kanalen!

Man er inne på noe

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje en innebygd radio fra andre verdenskrig? kan ligne på en tandberd

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ligne veldig på en monitor høytaler, men er ikke sikker. Kom igjen å fortell da, kjeder meg en tidlig søndags natt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, eg tenker tandberg eller radionette når eg såg det...

Et bilde til

Hehe... Gleder meg nesten litt til å fjerne dette vifteskallet!!! Men tror eg må koble meg på med en forsterker for å sjekke litt lyden jess...

Lurer på om han har beregnet egnet volum til denne konstruksjonen...

Lurer også litt på ka han egentlig har tenkt på....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt har eg ikke fjernet denne konstruksjonen som vist på første bildet, og blir nok en stund til eg kommer til å gjør det...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jeg virkelig rett?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg se er det nok dessverre ikke en radio, kun en høyttaler....

Fattet mistanke og begynte å sjekke litt da det stakk en lampeledning opp av toppen på viften som ikke gikk til noe....

Han har sikkert tidenes skjulte 7.1 system på kjøkkenet.... Må se i varmtvannstanken også!!!:-P

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-P Kan hende at du har et 5.1 system i leiligheten, uten å vite det du :-P

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt mer realistisk enn meg du Kid! 5.1

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :wink:

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk hvis tidligere eier leser denne tråden Da kommer han nok å skal ha høyttaleren sin tilbake. Mye større verdi i den, enn i lyspærene sine

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja finne eg ut at han er medlem her så slutter eg iallfalL!!! hehehe....

Makan! For en fyr!!!!

Rart at han ikke reiv ned hele greiene for å få tak i høyttaleren....
    Kanksje han glemte den.... Vanskelig å si når den var koblet sist....

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom tråd. Dro litt på smilebåndet ja.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra! Da har jeg gjort en god gjerning!!

Tenker selvsagt på å legge inn noe mer ved en senere anledning! Stuen og litt equipment, men det får man ta ved en senere anledning, som tråden sier e eg midt i oppussingsfase, så d e litt så som så!!!

Ha en god dag alle!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt kult med slike kreative fyrer jeg, som skjuler en høyttaler slik for skjult lydanlegg. Han hadde vel ikke så voldsomme krav til lyd, og kanskje en kone som hater slike bokser i friluft?
    Du er jo litt kreativ selv da, som skal ha sjalting for litt vekslende luftutsug for bad og kjøkken. Kanskje din etterkommer i kåken synes det er vel så snålt, i og med at Teknisk forskrift til byggverk stiller krav om tilfredsstillende luftavtrekk både for bad og kjøkken, som virker uavhengig av hverandre... Vel vel. Blir sikkert bra, slik forrige eier syntes det var bra med skjult Dolby digital og DTS over krydderhylla. :-)

Lykke til med oppussingen. :-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jojo, hører du sier det! :-P

Kreativitet er vel og bra hvis ting blir fint og praktisk, men å være kreativ for kun å gjøre ting verre enn hvis man ikke er krativ så blir det litt rart for meg

Det du sier om viften var interressant! Kan du utdype det litt mer? Trodde ikke det var noe krav om vifteavsug i det hele tatt eg, men så har eg svææææært lite peil!

Grunnen til at heg vil gjøre det som jeg nevner er at jeg vanligvis vil kun ha viftesug på badet, men siden jeg kommer til å bruke kullfilter til viften over komfyren når jeg flytter den i stedet for å legge rør fra komfyr viften til ut...
    Naboen har dette, og han snakket om at man kanskje hadde behov for å lufte av og til, når man f.eks kokte veeeeldig mye vann så fikk man dugg på vinduet.... I disse tilfellene kunne jeg tenkt meg å bare bruke samme viften i et kvarter og suge det ut...

Slik har vi hjemme hos foreldrene mine, man slår på viften, og har mulighet til å stenge avsuget over komfyr, slik at man bare suger på badet...

Spørsmålet mitt er da til deg: Hvis jeg går for denne løsningen, hva skjer a? Kommer de og banker på døra mi og sier at jeg må bygge om????

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart jeg kan utdype det litt mer... :-)
    Utdrag av Teknisk forskrift:
    § 8-34. Ventilasjon

1. Generelle krav

Bygninger skal ha ventilasjon tilpasset rommenes forurensnings- og fuktbelastning. Det skal tas hensyn til romtype, innredning og utstyr, materialer og prosesser samt belastning fra mennesker og dyr.

Ventilasjonsanlegg skal utføres slik at god luftkvalitet oppnås og slik at forurensninger fra mennesker, bygningsmaterialer, prosesser og aktiviteter samt uønsket fukt, lukt og helseskadelige stoffer føres ut av byggverket.

Omluft skal ikke benyttes dersom dette fører til forurensningsspredning.

Luftføring skal være fra rom med høyere til rom med lavere krav til luftkvalitet.

I oppholdsrom skal minst ett vindu eller en dør mot det fri kunne åpnes. I rom hvor vinduer er uønsket utfra bruken, skal det være annen tilsvarende mulighet for forsert ventilasjon.

2. Ventilasjon i boliger

Bolig skal ha ventilasjon som sikrer et forsvarlig inneklima for personer i boligen. Ventilasjonen skal være tilpasset det enkelte roms funksjon.

Kjøkken, sanitærrom og våtrom skal ha avtrekk.

Benytt gjerne linken:
    http://www.lovdata.no/for/sf/kr/xr-1...0033.html#8-34

Hvorvidt kravet gjelder for din bolig er avhengig av når den er oppført, men kravet til generell ventilasjon har iallefall eksistert over 50 år, selv om naturlig ventilasjon var mest brukt før, dvs lufteluker/kanaler uten vifte.
    Uansett... en forskrift som endres er jo til det bedre, så dersom noen banker på døren din og sier at det ikke aksepteres løsninger som er til gunst for best mulig inneklima for personlig helse og byggematerialer, så faller vel det på sin egen urimelighet.
    Evt kullfilter filtrerer jo kun fettos, men fjerner ikke vanndampen som KAN generere mugg og soppskader (svartsopp) i området rundt komfyren og på badet.
    Den løsningen som dine foreldre har er vel forsåvidt grei nok, dersom avtrekket kan fungere på bad og kjøkken samtidig, med mulighet for å stenge av vent. på kjøkkenet mens avtrekket på badet fortsatt suger, men avsug enten på bad eller kjøkken slik jeg forsto du ville ha det hos deg er nok ingen god løsning, dersom det ikke kan fungere samtidig.

Var det oppklarende? Har jeg gjort meg fortjent til den innebygde høyttaleren som bonus nå? ;-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanonbra svar!!! Høyttaler på vei i posten! hehe

Hvilken bakgrunn har du??

Men da har jeg forstått det slik at jeg skjalter ikke over men stenger mot kjøkken når det ikke trengs der....

Så suger de begge plasser på en gang!!! Evt. at jeg har mulighet til å suge enten kun bad, kun kjøkken eller begge på en gang!!! Da har jeg det

Skal være veldig lett å få til!
    Kommer til å sette en avluftingskanal ut fra kjøkkenet også!

Hjartelig takk!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •