Hjemme hos Pug-Nose - På tide med en update, to år siden sist! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 76
    Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sikler litt på et par av disse ja... Men så var det den studenttilværelsen da...
    Sendte deg en PM jeg..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått min Radioshack digital lydmåler..

Har sitti å knota litt. Og fått lagd en frekvenskurve..
    Kan ikke akkurat si meg fornøyd med resultatet, men det var som jeg hadde regna med, siden jeg ikke har giddi å flytta suben rundt før jeg hadde et måleinstrument som viser hva som skjer...

Første graf er med alle høyttalere i drift.
    Front = Large (må være large for at senter også skal være large)
    Senter = Large (kjører senter-sub på denne og er derfor satt til large)
    Bak = Small

Deler ved 80Hz.

Som dere ser er det rimelig humpete.. Så jeg må vel finne på noe lurt for å rette det litt opp... Men hva???

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde med SVSen i høyre hjørne nå.. Med element og port pekende mot tvbenken. Ikke så mye bedre resultat:

Blå kurve = SVS som på paint-tegningen over
    Rosa kurve = SVS i høyre hjørne (ved det lille bordet)

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å se hva som skjer hvis du vrir litt på Phase-knotten? Er ikke så slitsomt som å flytte suben, og ga hvertfall hos meg store utslag.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Har du prøvd å se hva som skjer hvis du vrir litt på Phase-knotten? Er ikke så slitsomt som å flytte suben, og ga hvertfall hos meg store utslag.
    Jepp, og det hjelper jo litt..

Den gule kurven (fase på 0) er vel den beste, men har jo flere avvik på 10dB...

Har også prøvd flere plasseringer, bl.a i hjørnet ved sofaen og i hjørnet til høyre for høyre front.. Men målingene ble ikke så veldig mye bedre av den grunn.. Så suben står nå til høyre for tven igjen...

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, da så. Jeg er absolutt ingen ekspert på området, så det var det tipset jeg hadde. Spørs om ikke dette er en sak for Flageborg & co

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se om de svarer da
    Jeg får gå å fikle litt til...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som sliter med subbplassering for tiden, leit det greiene der!

Penerby eller hva det var han het, sleit også med dette, husker ikke helt hva han gjorde for å få den "rett"....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regner med å få råd til større bilde etter sommeren

Det blir en del jobbing i sommer"ferien", så når jeg reiser tilbake til Bergen i August blir det innkjøp av større skjerm.

Men hva skal jeg velge? 42" plasma eller en projektor?

Føler jeg får mest ut av en projektor, men jeg leier leilighet og har fått beskjed om ikke å lage så mange skruehull Det blir jo endel når jeg skal ha projektor og lerret på plass (eller har noen noen gode råd?).

Sitteavstand blir mellom 3 og 3,5 meter fra skjerm/lerret.
    Lyskontrollen blir nok ikke 100%, men skal handle inn tykke mørke gardiner, evt to rullegardiner. Har også persienner fra før.

Penger jeg kan bruke blir totalt MAKS 14000, inkl. lerret og kabel og takfeste (kun kabel og veggfeste/fot ved plasma).

Håper dere kommer med noen gode råd på gode, billige komponenter. Har sett på hitachi tx-200, panasonic ae 900 og Epson tw-600. Tar også imot andre gode alternativer, LG AN110 blir kanskje litt dyr...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan lage gulvstativ til rammelerret f.eks, projektor hadde jeg helt klart kjøpt fremfor plasma i den prisklassen:wink:

Hva med projektoren på en gulvstående hylle bak sofa? Slik har jeg det nå, for å få optimal plassering for projektoren... Veldig fornøyd.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart projektor som frister mest ja...
    Ser ikke noe gulvstående hylle på hjemmekinoen din jeg, ser ut som pj er takmontert?!?
    Jeg tror nok ikke det går heller desverre siden jeg har sofaen helt inntil veggen..

Kan heller ikke ha rammelerret Da måtte jeg i det minste snudd hele kinoen, men da blir det problemer med dører som slår i sofaen + oppheng av bakhøyttalere... Så det blir nok nedtrekkslerret på meg gitt (enda fler skruehull)...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som teksten er nevnt i min profil, er mye av bildene gamle.

Projektoren du ser er den gamle PT-AE700 fra Panasonic, nå har jeg TX-200 hylleplassert isteden:wink:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da så

Takker for svar Kid, hadde vært topp om jeg kunne brukt gulvplassert hylle, men desverre!!

Håper noen har flere lure ideer om hvordan jeg kan redusere antall skruehull.

Hvordan er forresten LCDene jeg ramset opp i forhold til DLPen AN110? I rommet mitt vil det nok være litt strølys, hvilken pj vil passe best?

Usikker om jeg er regnbuesensitiv. Får vel dra å sjekke dette i nærmeste fremtid... Har hørt slåsskampen mellom Neo og keymakeren i Matrix 2 er et bra sted å finne ut om man er dette... Har dere andre gode testscener for å sjekke regnbuer?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for å få en ganske lyssterk pj siden du har så lyse vegger. Ett grått lerret ville nok også vært en fordel. På den annen side får du sikkert tak i en bra brukt plasma 42" til denne prisen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG AN110 er klart det beste valget estetisk og mtp skruehull. Den koster jo ca 14-15k nå da, så kanskje litt dyrt som du sier. Flatskjerm i den prisklassen er vel bare å styre unna, med mindre du kjøper god ekstern prosessor

Har du prøvd sub bak ved sofaen og andre steder i rommet? Har du prøvd å skru subbe noe ned? Utifra grafen ser det ut til at suben spiller en del høyere enn resten av høyttalerne. Du må også være påpasselig med at du gjør dette i STEREO modus (IKKE med resten av HT) og med delay +/- 1m lenger enn reel avstand. Det virker også som om SA høyttalerne ikke klarer å følge med SVS'en sitt lydtrykk, kanskje du må temme SVS'en litt? Jeg har nettopp kalibrert min svs her selv - var mildt sagt litt frustrert, men etter leking med delay, gain, fase så spiller nå kanonbra!

antar du har 80/90db referansevolum ved 50hz? Cluet er å få en bra frekvensrespons i rommet først for så å tweake timing, volum etc etter dine preferanser etterpå

Ikke koble sub til senteren, men til sub out/lfe out - virket som om det var det du hadde gjort? Du har bare koblet til svs'en sant og ikke den andre i tillegg?

Mye mas på en gang, sorry.... Må bare si ifra hvis du vil ha litt hjelp!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Har du prøvd sub bak ved sofaen og andre steder i rommet? Har du prøvd å skru subbe noe ned? Utifra grafen ser det ut til at suben spiller en del høyere enn resten av høyttalerne. Du må også være påpasselig med at du gjør dette i STEREO modus (IKKE med resten av HT) og med delay +/- 1m lenger enn reel avstand. Det virker også som om SA høyttalerne ikke klarer å følge med SVS'en sitt lydtrykk, kanskje du må temme SVS'en litt? Jeg har nettopp kalibrert min svs her selv - var mildt sagt litt frustrert, men etter leking med delay, gain, fase så spiller nå kanonbra!

antar du har 80/90db referansevolum ved 50hz? Cluet er å få en bra frekvensrespons i rommet først for så å tweake timing, volum etc etter dine preferanser etterpå

Ikke koble sub til senteren, men til sub out/lfe out - virket som om det var det du hadde gjort? Du har bare koblet til svs'en sant og ikke den andre i tillegg?

Mye mas på en gang, sorry.... Må bare si ifra hvis du vil ha litt hjelp!
    LGen frister, kanskje den har falt litt i pris i midten av august, det blir helt sikkert ikke kjøp før da. Men den er vel ikke like lyssterk som LCD projektorene. Må jo finne ut om jeg ser regnbuer før kjøp også.

Angående subkalibreringa trenger jeg seriøst hjelp ja... Men jeg er jo ikke hjemme før i august, så får ikke gjort noe før den tid kommer.
    Jeg har også tenkt på at SVSen er skrudd for høyt, men på test-tonene har den lik dB som alle andre høyttalere.

SVSen er koblet på sub out, mens Morelen er koblet sammen med senteren. Siden den ikke er like kraftig som SVSen blir den bare overstyrt om de får samme signal ved høye volum.

Edit: Har prøvd SVSen alle plasser den kan stå i rommet, tror nok beste stedet er der den står nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Ok. Du vil ikke koble fra Morel'en?

Vi må se på volumet på SVS'en iallfall, deretter finner vi en plass for den hvor den har best frekvensrespons (noe du har gjort) og deretter tweaker vi og leker med innstillinger på forsterkeren og gain på sub. Jeg er ikke noen ekspert på dette - tvert imot, men lærte utrolig mye av Lassesen og underveis med kalibreringa her Men vi kan jo snakkes nærmere i august.

Gjør du litt for å bedre lyskontroll, så vil ikke lysstyrke på LG AN110 være noe problem tror jeg , noe prisen kanskje vil være hehe Jeg har LCD pj selv og jeg skal ha DLP nå neste gang jeg kjøper, men dette er smakssak og kommer naturligvis an på hva man reagerer på (regnbuer/sortnivå).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Hei!

Ok. Du vil ikke koble fra Morel'en?

Vi må se på volumet på SVS'en iallfall, deretter finner vi en plass for den hvor den har best frekvensrespons (noe du har gjort) og deretter tweaker vi og leker med innstillinger på forsterkeren og gain på sub. Jeg er ikke noen ekspert på dette - tvert imot, men lærte utrolig mye av Lassesen og underveis med kalibreringa her Men vi kan jo snakkes nærmere i august.

Gjør du litt for å bedre lyskontroll, så vil ikke lysstyrke på LG AN110 være noe problem tror jeg , noe prisen kanskje vil være hehe Jeg har LCD pj selv og jeg skal ha DLP nå neste gang jeg kjøper, men dette er smakssak og kommer naturligvis an på hva man reagerer på (regnbuer/sortnivå).
    Jeg får mer og mer lyst på LGen.. Så det er ikke umulig at det blir denne.. Vi får se på lønninga som kommer i august..

Angående subkalibreringa er det lite å gjøre før jeg kommer tilbake til bergen, så vi får snakkes da Labbetuss.. Superkjekt med dette forumet. Ikke alt en uerfaren sub-mann klarer selv desverre..

Litt rart at ingen andre projektorprodusenter har tatt etter LGs vegghengte.. Eller er det noen som har hermet som jeg ikke har fått med meg (henge rett på vegg prinsipp).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok LG AN110 på meg, kjøper nok om noen få dager Det skal bli noe annet enn et dårlig 28" widescreen...

Jeg har en Denon 2910. Har kjøpt meg 7,5 meter DVI-HDMI kabel. Valgte DVI pga jeg har hørt 2910en ikke sender så sterke signaler ut HDMIen, og lange strekk kan bli ett problem.

Jeg har ikke kjøpt meg lerret enda, lurer nemlig på hvilket som er bra og hvilken størrelse jeg bør kjøpe.
    Bør jeg ha hvitt eller grått lerret? Lyskontrollen kommer nok ikke til å bli 100%, men skal prøve så godt jeg kan med rullegarding og/eller tykk gardin (i tillegg til persienner som jeg har allerede).

Er dette for dårlig? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdin...spx?plid=57104

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0