TomH's Hjemmekino - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    En IR-extender er løsningen i dette tilfellet.
    Kjempelurt! Hvor får jeg kjøpt det?

Et par vifter i kanalen skader vel i grunnen ikke, det skulle vel ikke bli altfor komplekst heller. Jeg får sjekke om projektoren er så stille som jeg husker den var, hvis ikke kan jeg jo likså godt prøve meg på litt lyddemping av den i samme slengen. Det har du jo god erfaring med Striky! :grin:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks. her: http://www.letsshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=6129
    Regner med at du finner IR-extender både på Clas Ohlson, Elkjøp, Biltema osv.

Det finnes flere varianter, noen har små IR-"knapper" som monteres på IR-øyet til komponentene.

Newcomer GjeEsp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Ser spennende ut dette prosjektet. Når det gjelder å bygge inn PJ leste jeg en tråd her for en tid tilbake og der var det gode tips ang. vifter osv. Husker ikke navnet på tråden men søk på Hushbox så finner du den sikkert. Lykke til m prosjektet, spennende å følge med på

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig ikke tenkt å lyddempe rommet noe siden det ikke er noe problem for oss at lyd kommer ut fra rommet og inn i andre rom. Tror ikke jeg kommer til å plage noen naboer når rommet ligger i kjelleren, og det er en del tomt rundt huset og til nærmeste nabo.

Men et alternativ kan jo være lyddemping light. Vil det hjelpe på noe å kle vegger og tak med et lag gips, og fuge alle skjørter(der de møtes vegg/tak og i hjørner)? Eller er det bortkasta penger?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset GjeEsp , det skal jeg gjøre.

Hadde jo i grunn vært kjekt å skjult projektoren litt.

Du får bare komme med tips og forslag om du henger med på utviklinga av rommet.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig Lette litt nå og fant den tråden jeg tenkte på. Er ikke noen racer på pc så klarer ikke å fikse link men se på Strikys hjemmekino....tror han har peil på Hushbox og konstruksjon av denne
    ps: litt lang tråd men jeg har lest den og argumenter for kjøling, støy osv virker fornuftige.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hurtigkurs - Kopiere inn lenker-

Merk hele adressen (i adressefeltet øverst)du skal kopiere.

Hold nede Ctrl og trykk C

Gå så til kommentarfeltet hvor du skal kopiere inn linken

Hold nede Ctrl og trykk V

Voila!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker Godt det er noen som har tålmodighet med en som er mer fintfølende med verktøy (hammer,sag,drill osv) enn pc Blir kanskje hjemmekino bygging på meg til høsten. har et lite gjestehus (anneks) som jeg muligens kan finne på noe med. Leker litt m tanken, men det er ikke så stort, ca 2,6 x 4,0. Får se etterhvert. Ihvertfall artig å følge med her

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått gjordt noe med rommet enda, men har kobla opp litt utstyr for å teste litt.

Må bare fortelle om en liten episode i sted. Søstra mi kom inn på besøk, og ville selvsagt ha en liten demo av anlegget. Satte på en eller annen låt av Yello. På passelig høyt volum. :twisted:

Kommentar fra søster: F**** i H***** (med vibererende stemme) :lol:

SVS leverer varene ja. Kan ta med at det er sjelden jeg hører søstra mi lire av seg slike gloser, hehe.

Majesty: H57 kom hel og fin frem, og fungerer utmerket!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha Hu reagerte såpass ja! Grattis Tom!

Godt det da, vet ikke hvor mye skumgummi jeg hadde i den esken, men det var ikke lite Godt den var hel!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel trygt si at projektoren var godt pakket inn med skumgummi ja. Bra det! :grin:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Et par bilder av de nyankommende. Så var det å jakte på effektforsterker, tips mottas med takk.
    Denon AVR-3805 kommer til å fungere som forforsterker.
    Hei. Har du fortsatt 826s fronter? Ble litt usikker pga signaturen din...
    Har selv 826s og kjører vincent sp331 på dem. Spiller meget nøytralt og har masse kontroll.

Ellers funker også Meridian 557 bra sammen med Jmlab (testet med 816). Denne har 2x200watt i 8ohm mot Vincent sine 2x150. Klangen heller litt mer mot det mørke enn Vincent. Den ligger også litt over vincent i pris...

Har også fått testet Nakamichi PA7EII på dem og den hadde en betydelig varmere klang enn både vincent og meridian. Den låt etter min mening mest behagelig på musikk, det eneste jeg ser på som et problem er at det blir verre å matche klangen til nakamichien i resten av kanalene ved filmtitting og flerkanals musikk. Med mindre du skaffer deg flere naka`er eller en reciever som også har varm klang.

Edit:
    Kort oppsumert
    -Vincent:Veldig nøtral i lyden, god dynamikk, heller kanskje litt mot det lyse
    -Meridian:Ikke så ulikt vincent, men dog litt mørkere lydsignatur
    -Nakamichi:Meget varm og behagelig lyd, meget fyldig mellomtone og bass. Utrolig lett å like, men kanskje ikke så lett å matche med andre merker.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering 13.sep 2006

Ble ikke mye ut av hjemmekinoen, ble for lite penger til overs til å få rommet slik jeg ville, så ente med at jeg solgte utstyret og nøt sommeren med å fikse på huset utvending.

Vel, nå er nytt (les "nytt", fra 1950) kjøpt, og huset skal selges. Huset må renoveres, skal gjøre det meste selv. Har fått bra med midler for å renovere huset, så nå skal et skikkelig rom bygges. Rommet har jo som kjent mye å si på å få god lyd, samt at man skal jo trives å være i det rommet, så skal bruke en god del på å oppnå begge deler.

Ønsker:

-Mest mulig lydtett, vil kunne spille musikk når som helst uten å plage naboer, og gjerne også uten å forstyrre andre i huset. Men naboer er viktigst. Nærmeste nabo er ca 30-40m unna.

-Materialvalg og konstruksjon ut fra best mulig lydegenskaper

-Trivlig rom både til musikk og film

Jeg har to alternativer.

1.I kjelleren er det to store rom på ca 30kvm hver. Kan bruke et av disse. Målet på rommet er 8.5x3.5 og rundt 2m under taket. Skal pigge opp gulvet i håp om å ende på minst 2m under taket når det er lydisolert.

2.Skal bygge dobbelgarasje, og da kan man jo lage seg et loftsrom over garasjen. Antar det bør være mulig å få enn 20-25kvm areal i et slikt loftsrom.
    Litt usikker i forhold til lyddemping mot naboer, om det kanskje hjelper enda mere når man har rommet i en kjeller.

Spørsmål til dere, hva hadde dere valgt? Har det ene rommet bedre lydegenskaper enn det andre? Eller har det ikke noe å si om det er kjeller eller loft? Man vil jo antakligvis få noe skråtak på et loft da, med knevegger.

Første som slår meg er at det kanskje blir mindre brukt på grunn av at man må ut av huset og over i garasjen. Kanskje ikke det som frister en kald vinterkveld i ti tia? Det kan også hende det ikke har noe å si....

Og er det mulig å lydisolere et rom så bra at man f.eks kan ha 2x SVS PB12-Plus/2 ( ) uten at man plager naboer og andre i huset?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •