Tigers lille stueanlegg - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8
Viser resultater 141 til 152 av 152
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker. Utrolig praktisk å være på ferie her på Kypros med "alle" barnefilmene og hele musikkbiblioteket tilgjengelig. Sånn, dersom det blir dårlig vær. Yeah right.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Etter å ha benyttet, og benytter fortsatt, en Mac Mini som mediasenter ser jeg at Apples produkter er såpass stabile og kjappe at de egner svært bra til dette. Det følger med fjernkontroll med basisfunksjoner. Mac kan settes i dvalemodus på 3 sekunder og vekkes på samme.

Så i går ble det nytt Applekjøp; En sort MacBook som bruk til mediasenter nr. 2 (stasjonært og mobilt).

Apple - MacBook - Front Row

Er du fornøyd med den nye laptoppen, sitter selv her med ett enormt oppgraderingsbehov hvor stemmen i hodet sier..Mac - pc -mac -pc - mac mac mac ....pc ..:???: jeg blir gal:-D

Noen kloke ord råd å komme med ??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hva du skal bruke laptopen til (hvis det er laptop du skal ha da).

Selv så er Mac Mini i daglig bruk som enkelt mediasenter i stua. FrontRow er genialt enkelt og gjør det det skal. Ikke hatt et krasj ennå på OSX. Installerte Parallels på minien slik at den også kan kjøre WindowsXP sammen med OSX uten å måtte boote via BootCamp. Integrasjonen OSX og WindowsXP er upåklagelig og fungerer utolig greit. Ulempen med minien er at skjermkortet ikke (har jeg lest ikke testet selv) kan spille av 1080 HD-materiale. Det savner jeg derimot ikke (ennå).

MacBook benytter jeg nå som arbeidshest til bildebehandling, redigering av HDV-videofilmer, ripping av musikk og komprimering av DVD-er. Benyttet minien til det før og den gjorde jobben, men det er greit å ha den stående permanent som mediesenter og heller overføre de "ferdige produktene" til den fra MacBooken etterpå.

Apple slapp jo en oppgradert linje av iMac i dag, og dersom du sjekker ut dem så vil du se at de er relativt elegante og det er jo muligens praktisk å ha en slik i stedenfor en PC-boks + skjerm.

Mac Mini kom også i ny utgave i dag med Core 2 Duo CPU.

Til alle medfølger FrontRow og fjernkontroll. I tillegg så leveres de med iLife´08. Sjekk apple.no for en demo av den pakken.

Til slutt: PC-verdenen og Mac-verdenen har begge sine fordeler og ulemper. Etter å kun ha benyttet PC-er i alle år, og kun Mac siden april i år er jeg ikke lenger i tvil at Macene er mer stabile. Og helt til slutt: Du kan aldri få en PC til å kjøre OSX og ditto programmvae, men ved å benytte en Mac (med Intel CPU) kan du kjøre både OSX og Windows på den. Det er jo en bonus.

Det finnes mye bra software til Mac. Langt mer enn det jeg trodde før jeg kjøpte min første Mac. Og husk at installering og avinstallering av software på Mac er i prinsippet kun 1 fil, og ikke ørten småfiler som legger seg i alle kataloger på Windows. Nevnte jeg at virusprogram er (foreløpig) unødvendig på Mac?

En annen grei ting med Mac er at du kan benytte dem som ekstern harddisk. Ved å koble 2 Macer til hverandre med FireWire så setter du den ene i "passiv modus" og den andre Macen leser den som en harddisk. Utrolig greit når man skal overføre større mengde data.

En Mac kan du sette i "Hibernate" på 3-4 sekunder, og vekke igjen like raskt. Dette kan du gjøre med enten mus, tastatur eller den lille fjernkontrollen som medfølger. Og, hvis du foretrekker å skru den helt av så booter den opp omtrent dobbelt så raskt som en helt fersk Windows-installasjon. Og, hvilken Windowsversjon skal du gå for; Vista Basic, Vista Home, Vista det ene eller det andre. Enkelte har mediacenter innebygget, andre vesjoner ikke. Til Mac finnes det ett operativsystem. Greit å forholde seg til.

Lykke til med valget. Selv er jeg glad jeg "konverterte".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er imponert!

Kjøpte i dag en Airport Extreme, og koblet på en ekstern HDD (MiniMax Iomega 750GB) til USB-porten på Apple Extreme. Disse komponentene er pyntlig plassert i kjelleren.

Vel, oppe i stua så koblet jeg meg trådløst til Apple Extreme med MacBook´n og valgte å teste flere Video_TS mapper på den eksterne HDD koblet til basestasjonen. Kjører 5GHz 802.11n (draft) på både basestasjon og mac.

Det jeg er imponert av er at jeg nå kan streame DVD-er som det er tatt backup av på den eksterne harddisken nede i kjelleren uproblematisk opp til stua via WiFi. DVD-ene er ikke komprimert.

Det går som smør uten en eneste "dropped frame".

Kult.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er blitt den reneste Mac og foto-nerden nå..... Hva med HIFI, da mann.

(No offence.... ;-) )

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No offence taken my friend.

Jeg skal nok tilbake til den delen av nerdeverdenen også til høsten. Synes bare det har vært kjekt å utvide horisonten litt med andre ting. "Data" har alltid interessert meg. Min første PC var en Osborne 1 med CP/M:

Den gangen (leeeenge siden) så var hobbyen å gå inn i maskinkoden å endre feilmeldingene i operativsystemet fra engelsk til norsk. En kompis fikk en langt mer avansert BBC, som vi kunne lage egne spill på med "avansert" grafikk og lyd. Husker vi lagde egne PAC-Man spill hvor vi laget egne figurer man styrte.

Vel, nok om det. Jeg gikk lei og hadde ikke interesse for duppedingser før maaange år senere.

I det herrens år 2003 fant jeg AVforum, og karusellen var igang igjen...

Hjemmekino, fotokamera, videokamera og data er gøy og tar tid. Kan ikke kjøre alle 4 interesser i parallell. Det tar for mye tid.

Ser for meg at senhøsten er hjemmekinotid igjen...og muligens HIFI. Etter å ha hatt Primare DVD26 / SPA21 / 30.5 + Audiovector M3 Avantgarde og fortsatt savnet noe så fant jeg ut at HIFI er litt pretensiøst. Men gøy...det er det.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med våre nerdehobbyer, vil en jo egentlig alltid "savne noe", ha noe å strekke seg mot. Sånn er det bare....

Du får ta å bli med Vestlandsfanden på tur, kanskje vi får vekket dyret i deg igjen...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da koblet MacMini til LCD-TV´n på loftet, og benytter MacBook m/remote desktop software i stua til å fjernstyre alle filmer, bilder og musikk på MacMini. Utrolig brukervennlig.

Så da er det bare å sitte i godstolen, ha en god kopp kaffe på siden og surfe på AVforum...og fjernbetjene underholdningen til barna i etasjen over.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da er det bare å sitte i godstolen, ha en god kopp kaffe på siden og surfe på AVforum...og fjernbetjene underholdningen til barna i etasjen over.
    Trodde ikke du var lat da Tiger'n ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Trodde ikke du var lat da Tiger'n ;-)
    Han er ikke lat, det er bare det at når han bomper så mye så må han slappe av litt

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Litt lat er jeg nok.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Litt lat er jeg nok.
    He he sier en som pr dags dato har 8200 innlegg på AVforum.......

Side 8 av 8 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •