Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 85 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 1693
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Da har jeg endelig fått min nye SR7500 reciever i hus. HåkoN (takk for handelen) leverte til og med på døra :grin: Førsteinntrykket er meget bra, selv om det var uvant med helt andre menyer enn på yamahaen. Etter 10 minutters fikling fikk jeg stilt inn alt jeg trengte manuelt. Nå skal jeg sette meg ned med referansecden og se hva Marantz komboen kan by på :wink:
    Grattis, grattis, nå begynner du jo virkelig å leve opp til nicket ditt :wink:
    Regner med du legger ut noen lytteinntrykk av komboen.
    Hvis du ikke irriterer deg over litt treg lasting på dvd-spilleren, så tviler jeg sterkt på at du blir misfornøyd med den :grin:
    Jeg er ihvertfall knallfornøyd.
    Gratulerer med kjempefin combo.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått testet den nye komboen min litt mer og er veldig fornøyd så langt. I dag fikk jeg en liten aha opplevelse med tanke på hvilken innvirkning gardiner kan ha på lyden. Laget en tråd HER som forhåpentligvis kan være til nytte for noen.

SR 7500:

Da lyden var ordnet (med god hjelp fra Smurfen som var på besøk ) synes jeg det låt meget bra. Lyden i Marantz heller litt mer mot det varme enn det yamaha gjorde. Yamhaen, som tross alt er en billigere reciever, synes jeg var omtrent like god på film som SR7500. Yamaha er nok litt mer dynamisk, men her snakker vi om små nyanser. På musikk derimot er SR7500 (sikkert en kombinasjon av reciever og dvd spiller) vesentlig bedre. Små detaljer lurer seg frem i lydbildet og øker totalopplevelsen kraftig. Mellomtonen myk og litt mer fyldig, bassen har litt mer punch og dybde, diskanten er også litt mer tilbakelent noe som minsker lyttetretthet.
    Det var noen flere innstillingmuligheter på Yamahaen, men jeg synes ikke at det nødvendigvis er negativ. At man ikke kan sette deling lavere en 80hz er merkelig :???: , men jeg visste om det før jeg kjøpte den. For meg og de fleste andre vil ikke dette by på noen problemer, men har man kjempestore fronter som går skikkelig dypt vil det kanskje være en ulempe.
    Jeg måtte også flytte litt på frontene (ca 10cm bakover og litt mer mot siden) for å oppnå riktig stereoperspektiv, så her er det tydeligvis litt forskjell på recievere.

Fordeler:

• Strålende på musikk , både med og uten sub
    • Relativt enkle menyer som man lærer seg fort
    • Veldig lekkert design
    • Bakgrunnsbelyst fjernkontroll med 2 dedikerte lysbrytere som man kan stille belysningstid på manuelt
    • Displayet på reciever kan slås av, enten permanent eller automatisk etter ca 5sek hvis man ikke rører knappene. Dette er en fordel da man slipper distraherende lys som forstyrrer filmen
    Ulemper:

• Ganske bra på film, men jeg tror det finnes filmformidlere i samme prisklasse som er hakket mer dynamiske.
    • Kun 3 valg på deling til sub: 80, 100 og 120hz. 80 funker bra hos mange, men her hadde det vært fint med litt flere trinn å velge i.
    • Børstet aluminium er faktisk børstet plast. Dette sier ingenting om ytelsene, men med en nypris på nesten 10k kunne kanskje Marantz spandert "ekte" aluminium. Det ser forsåvidt ut som ekte vare, så egentlig er dette en bagatell
    DV7600:

For det første er spilleren utrolig pen akkurat som recieveren. Den har kun 8 knapper inkludert av/på og disse er pent senket ned i fronten. Det er heller ingen blinkende neonlys og andre jalla-effekter som bare forstyrrer filmen. Man kan faktisk slå displayet helt av
    Den er meget stillegående og man hører knapt at den er på. Denne spilleren er meget habil både som filmformidler og også som cdspiller. Her var det store forskjeller i forhold til mitt gamle oppsett. Man kan også stille inn det meste både på lyd og bildesiden. Ettersom jeg sitter med kun en 32" crt får jeg ikke det helt store inntrykket av bildeprestasjonene annet enn at fargebalansen er en del bedre og bildestøy redusert. Mer om bildet kommer når jeg har fått pj i hus (har forresten 99% sikkert bestemt meg for epson tw600).
    På musikk er denne spilleren ikke mindre enn en liten åpenbaring. Her er det mer detaljer og oppløsning, mykere diskant, varmere mellomtone og mer punch i bassen. Planen om å skaffe en dedikert cd-spiller er herved lagt på is ;-)

Det eneste jeg har å utsette på dvdspilleren er at den er litt mer fintfølende på dvd+r plater i forhold til min gamle billigspiller (egentlig ikke så nøye da jeg kun har 1 brent dvd, nemlig demoplata mi med filmklipp), samt at den kunne vært litt raskere til å starte cder og filmer (tar ca 20sek, men dette er bare marginalt lengre tid enn hva man bruker på å gå bort å sette seg skikkelig til rette i sweetspoten ;-) ). Totalt sett er dette bare bagateller og de positive sidene er såpass dominerende at jeg egentlig ikke bryr meg om 2 bittesmå "problemer".

Fordeler

• Nydelig design
    • Display som kan dimmes eller slås helt av
    • Bildeskalering via HDMI
    • Spiller omtrent alt av lydformater
    • Imponerende som musikkformidler
    • Meget gode innstillingsmuligheter på bildet
    Ulemper
    • Treg til å starte avspilling av dvd og cd
    • Litt fintfølende på brent materiell, primært på dvd. Bildet kan hoppe litt til tider, men dette er ikke noe irritasjonsmoment
    Jeg er strålende fornøyd med begge Marantzene mine og ser frem imot mange timer med musikk og film. Disse kommer nok til å stå på stua en god stund fremover

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hilsen fra Finland, Tampere:

Gratulerer med noen fantastiske musikkformidlere. Skal bli gøy å komme på besøk igjen.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PÅ Besøk hos Marantz.

Etter en invitasjon fra mr.Chuck Marantz him self tok jeg mot til meg å takket ja til dette, mitt første besøk hos en aktiv bidragsyter på Avforum.

Grunnen til besøket var å få en gjennomgang av hans nyervervede dvdspiller en Marantz dv 7600, som jeg selv vurderer. Jeg har også lenge vært nysgjerrig på hva hifihuset sine produkter har å tilby men da i egnede lokaler(Andre tog du an) og når sjansen til å høre både jmlab og Svs var der så var dette ett besøk jeg så frem til.

Marantz produktene hans er rett å slett rålekkre ,Er nesten villig til å kalle de konevennlige,så her er det bare å stå på gutter ;-) Tror mange ville godta å ha sånne i stua.

Vi startet med å høre på litt forskjellige demoplater hvor lyd i to kanaler var i fokus, Dette var etter litt start problemer ett meget hyggelig bekjentskap.

Musikken fremsto som detaljert med bra drive i mellomtone og en attakvillig stødig bass. ( Dette er min måte å si det på ;-) ) Til og med på usher sin chello demo var høytalerene med på leken. Svs en bidro etterhvert med ett enda mere punch og bybde og viste seg å være ett possetivt innslag til musikken.

På film våknet annlegget til sin rett, det var rett å slett brutalt til tider, Vi ble bombardert med lyder fra alle kanter og jeg tok meg selv i å smile flere ganger under demoen.

Hva så med svs sitt bidrag ? Dette var som sagt mitt første møte med svs og etter å ha lest uendelig mange sider om disse produktene så var for ventningene store. La oss si att jeg ikke ble skuffet, Med sine explosive egenskaper og evne til å gå dypt så høynet dette filmopplevelsen mange hakk.

En artig greie jeg aldri har vært med på var att bassen gikk forbi buksene uten å blaffre i de og opp under soffaen og rett opp og ristet innvollene :smile: Er dette noe svs har patent på ?

Uansett så har dette vært en demo jeg har satt stor pris på , Marantz er en meget hyggelig fyr med interessene i orden.

Sofaen han bør også nevnes i denne sammenheng, jeg gir den 10 av 10 mulige poeng.

Om annlegget hans når opp til mitt....hmmm det gjenstår å se :roll:

Se bort fra skrivefeil, jeg prøver å lære touchmetoden :smile:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige kommentarer :grin: Alltid trivelig med besøk fra likesinnede. Jeg er også meget fornøyd med hjelpen jeg fikk til å løse stereoperspektivmysteriet (oi, det var et langt ord gitt...). Gardinen var den store synderen :wink: Har sittet nesten konstant siden du dro og kost meg med musikk, kun avbrutt av litt avforum aktivitet og dobesøk...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre du er fornøyd med SR7500.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med å ha feriepenger på konto i løpet av neste uke så da skal jeg endelig bestille projektor Valget falt til slutt på Epson TW600. Har sett den i aksjon (riktignok med superlerret og htpc) og jeg vil helt sikkert bli fornøyd med denne som min første projektor. Jeg er dog litt i tvil om hvilket lerret jeg skal bestille... Satser på å bestille pj, hdmi kabel, DVE og lerret fra enten avshop eller nettdata pga lampegaranti (jeg trenger ikke takoppheng). Det står mellom følgende pakker for meg:

Pakke 1 (Avshop)
    -Epson TW600 m/2 år lampegaranti
    -10m supra hdmi kabel
    -DVE
    -Dreamscreen Dynagrey rammelerret 170cm/77"
    Pris:14 845,-

Pakke 2 (Avshop)
    -Samme som pakke 1, men med annet lerret, Dreamscreen dynagrey Puldown 170cm/77"
    Pris: 13 845,- / 16 345,- for motorisert med fjernkontroll

Pakke 3 (nettdata)
    -Epson TW600 m/2 år lampeforsikring
    -10m supra hdmi
    -DVE
    -Adeo (invideo) greyvision rammelerret 145cm/65"
    Pris:14 217,-

Sitteavstand blir 2,4-2,8m avhengig av sittestilling.
    Det finnes sikkert flere valg, men jeg tror en av disse pakkene vil funke. De har både fordeler og ulemper. Pakke 3 er den rimeligste med rammelerret, men jeg er litt redd for at 145cm bildebredde kanskje kan bli litt lite, slik at jeg mister noe av innlevelsen man får med et større lerret. Fordelen er at jeg slipper å bli sliten i øynene av å flytte blikket for å få med alt.

Rammelerret:
    +helt jevn duk uten bølger noe som gir det beste bildet
    +bredere sidemaskering
    +mulighet til å lage maskering selv med stoff og henge på, slik at man kan endre fra 16:9 format til 4:3 og 2:35:1 ved behov
    -Smal maskering i topp sammenliknet med nedtrekkslerret
    -Vil virke dominerende på stua når det ikke er i bruk. Selv om jeg har et rom å sette det i er det litt mer styr å hekte det av å på hele tiden
    -Litt dyrere enn nedtrekkslerret

Nedtrekk:
    +Bred toppmaskering
    +Tar seg bedre ut på stua, enkelt å "gjemme bort" når det ikke er i bruk
    +Behagelig med motor (samt høy wow-faktor for besøkende ;-) )
    -Dyreste lerretet hvis jeg velger med motor
    -Smalere sidemaskering enn rammelerret
    -Bølger på lerret kan oppstå

Grunnen til at jeg har tatt med nedtrekkslerret i forhold til tidligere er at jeg muligens vil skaffe meg en plasma eller lcd tv i stua på sikt. Da er det litt enklere med nedtrekkslerret. Leste et sted at motoriserte lerret skulle være litt mindre utsatt for bølger en manuelle, men om det er betydelige forskjeller vet jeg ikke.

Gardinsystemet som er illustrert tidligere er foreløpig lagt på is. Tror det kan bli litt trist på stua med store sorte gardiner

Newcomer Lapavoni sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt mange ganger i diskusjoner om størrelse på lerret og avstand til lerret: Det er en ting å se på tabeller, en annen ting er å teste ut forskjellige størrelser i stua. Jeg er veldig glad for at jeg brukte en tupplur først slik at jeg kunne teste ut forskjellige størrelser på bildet samt se hvor grensen for hønsenetting gikk.

Uansett, basert på mine egne erfaringer med TW600 så vil et 170 cm bredt lerret være midt i blinken for din sitteavstand. 145 cm ville blitt for smått for meg.

De nye nedtrekkslerretene fra Dreamscreen ser ordentlig bra ut. Trinnløst nedtrekk pluss langsom innrulling. Det er jo nesten så jeg kjøper meg et nytt lerret selv ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten en skisse av hvordan jeg håper det kommer til å se ut i løpet av noen måneder... NB! Vinduet som er bak lerretet er vanligvis trukket for uansett da det ikke skjuler seg noe mer spennende utenfor enn trappenedgangen til inngangsdøra mi.
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-planer-jpg

Fra Sweetspot (NB! Tegningen er i skala med 170cm lerret)
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-sweetspot2-jpg

I tilegg til pj har jeg lyst på en svs pb10 til og en vincent sp331 til for bi-amping av fronter. Var det slik at man får best resultat med en forsterker til mellomtone/diskant og en til bass, eller er det like greit å la en forsterker ta seg av en høyttaler alene?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MR. Norris. Detta ser flott ut det. Grattis med nytt utstyr. :-) Har du rommet tilgjengeleg eller?

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forretningene i landet må forberede seg på tidenes salg av projektorer. Virker som halvparten av folket på av-forum skal bruke feriepenga på oppgraderinger :-)
    Blir sikkert konge.
    Ville kanskje vurdert nedtrekk da det ser ut som du vil dekke deler av vinduet med ramme. Men om du orker å drive å flytte på det, er det jo ikke noe problem. Forøvrig har jeg akkurat skaffet et brukt nedtrekk, og det er liten tvil om at det er bølger tilstede :| Tror ikke dette er noe man slipper unna. Har du vurdert tab-ten?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    MR. Norris. Detta ser flott ut det. Grattis med nytt utstyr. :-) Har du rommet tilgjengeleg eller?
    Rommet er det jeg har i dag. Det som ikke står der i dag, men er "manipulert" inn på stua er vincenten og svs`s på venstre side. Vincenten på høyre side står i dag inne i benken, men når jeg har fått meg 2 skal disse få stå som på tegningen. Smurfen som foreslo det og jeg synes det ser bra ut. PJ bør være på plass om en ukes tid, må bare få feriepengene mine og bestemme meg for hvilket lerret jeg skal ha...

Sitat Opprinnelig postet av JgR
    Forretningene i landet må forberede seg på tidenes salg av projektorer. Virker som halvparten av folket på av-forum skal bruke feriepenga på oppgraderinger :-)
    Blir sikkert konge.
    Ville kanskje vurdert nedtrekk da det ser ut som du vil dekke deler av vinduet med ramme. Men om du orker å drive å flytte på det, er det jo ikke noe problem. Forøvrig har jeg akkurat skaffet et brukt nedtrekk, og det er liten tvil om at det er bølger tilstede :| Tror ikke dette er noe man slipper unna. Har du vurdert tab-ten?
    Hehe. Egentlig får jeg feriepenger 1.juli, men ba om å få dem litt før. Har også snappet opp at mange skal ha pj i sommer så da er det greit å være litt tidlig ute så ting ikke er utsolgt :wink:
    Når det gjelder lerret synes jeg tab-tension er for dyrt, da tar jeg heller bryet med å hekte av rammelerret og sette det i et annet rom. Har et data/gjesterom som stort sett er tomt, der kan rammelerret oppbevares. Ender nok opp med dreamscreen nedtrekk eller ramme i 170cm bredde.

Har forresten vært inne på tanken med et DIY tab-tension system. Det jeg tenkte er å bruke et nedtrekkslerret og sette litt borreslås langs kantene på baksiden. Deretter kan man henge noe som er helt rett på baksiden f.eks en rettholdt i aluminium eller noe tilsvarende som er 100% rett og veier minst mulig. Glassfiberpinner som brukes i telt er også en mulighet. Disse "støtte pinnene" trenger ikke å være lengre enn den vertikale bildeflaten som vanligvis er ca 90-150cm avhengig av lerretstr.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planane høyrest bra ut. Det at du vurderar ein pb 10 til, er å anbefale. 2 subs gjere underverke om du har tolmodigheit å tweka dei. Resultate blir jo konge. :-)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nysgjerrig på hvordan du eliminerte tx-200 :-) Var det "bare" at den er 5k dyrere?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt nysgjerrig på hvordan du eliminerte tx-200 :-) Var det "bare" at den er 5k dyrere?
    Det var utelukkende pga pris. Tror ikke det er drastiske forskjeller på ytelsen til epson og hitachi, og da tok jeg den som passet lommeboka best. Som du ser over har jeg flere oppgraderingsplaner å ta hensyn til :wink:

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir noe herk å bære lerretet inn og ut av rommet. Da hadde jeg heller satset på en nedtrekksløsning. Det skal jo ikke mye til for å skade et lerret og det ville jo vært ille med en så bra løsning som du har ellers.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er netopp derfor jeg har snust litt på en DIY løsning for å strekke ut pulldown lerret. Hvis det funker kommer jeg til å legge ut en liten guide. Bølger på lerret ødelegger mye.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er netopp derfor jeg har snust litt på en DIY løsning for å strekke ut pulldown lerret. Hvis det funker kommer jeg til å legge ut en liten guide. Bølger på lerret ødelegger mye.
    Da er det bare å få finger'n ut;-) (Ja, jeg vet du ikke har utstyret ennå...)
    Jeg vet det er MANGE som vil ha bølgefritt nedtrekk:grin:

P.S. Signaturen blir bare bedre og bedre:lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.S. Signaturen blir bare bedre og bedre:lol:
    He he.. Takk, takk :grin: Du får ta en titt HER så får du deg kanskje en god latter eller 2 :wink:

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bølger på lerret hører ikke hjemme noe sted. Det blir ikke hjemmekino med det, så det er bare å finne en løsning som tilfredstiller både plass og film - behov. Lurer på hva du tenker på med DIY her?

Side 9 av 85 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •