Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 85 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 1693
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det er litt av en jungel der ute når det gjelder sammensetting av de rette komponentene (hmmm... hvor kan man ellers oppleve dette... ). Som jeg har sagt selv, så har jeg overlatt komponentvalget til en kamerat som har mer peiling på slike ting enn meg. Han har bygget pc til meg før og den var jeg svært fornøyd med. Når det gjelder støy fra 10 000rpm-disken, er det noe jeg er klar over men jeg håper det ikke blir et for stort irritasjonsmoment. Sitter som regel og spiller med headset og da vil jeg forhåpentligvis ikke høre den uansett. Å sette inn en raptor-disk var egentlig en avgjørelse som ble tatt i siste liten, men jeg synes det kunne være greit å prøve en såpass rask harddisk. Da vet jeg i det minste til en annen gang om jeg synes det er verdt pengene. Kabinettet har forøvrig plass til en del ekstra disker, så det blir nok noen TB intern lagringsplass etterhvert. Da blir det selvfølgelig i form av rimeligere 7200rpm-disker

Ellers er delene, iflg kameraten min, valgt basert på hvordan de har utmerket seg i diverse tester. Her er forøvrig en fersk TEST AV SKJERMKORTET

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du kjøper 74gb versjonen av raptor eller større er ikke støy noe problem lenger med mindre du skal bruke maskinen som htpc hvor lesestøyen i et kabinett uten diskdemping kan bli merkbar. I min pc lager raptor-diskene omtrent ikke lyd annet enn en svak leselyd, men der er diskdelen isolert fra resten av kabinettet mekanisk vha gummiringer. Dersom du har et typisk ressonnerende crappy metallkabinett så kan de hende at de lager litt mer lyd, men ikke noe krise i forhold til ordinære disker.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    1)Det finnes kun to vettuge alternativer til HD etter det jeg har hørt av Marantz behov: Raptor 74/150gb (jeg ville bare kjøpt 74gb) eller hvis man er villig til å legge 850kr i et SAS kontrollerkort i tillegg: en 15000 rpms 74gb SAS disk (disse spiser raptor disker til frokost på alle måter)

2)Du skal ha rimelig oppegående backupløsninger for å i det hele tatt vurdere 2x500gb disker i RAID0
    1)SAS har jeg aldri hørt om ops: , men det virker jo unektelig som en heftig løsning. Absolutt noe å vurdere på sikt. Jeg valgt 150gb fordi den bare kostet noe hundrelapper mer enn 74gb og da slipper jeg å slette f.eks spill så ofte for å ha nok plass.

2)Raid 0 er vel slik at lagringen splitter seg på 2 disker (skrik ut om jeg er helt på jordet ) og da risikerer man at alt er tapt selv om bare en av diskene ryker.

Det blir derfor 1 rask systemdisk og etterhvert noen flere harddisker som vil være lagring for filmer, musikk, bilder osv. Når de ikke er koblet i raid blir de vel da heller ikke påvirket av en formatering?

Tror at jeg totalt sett kommer til å bli fornøyd med pc'en, som forøvrig er bestilt i dag og blir levert på onsdag

Edit:

Har forsåvidt ikke sagt noe om det, men maskinen er ikke bygget med tanke på HTPC-funksjonalitet (kabinett, støynivå, osv). Da hadde jeg ihvertfall tatt med et bedre lydkort, en det som er integrert i hovedkortet.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tips til htpc:

Ati kort gir best bilde i film...
    Q6600 intel cpu klokker lett til 3.2...
    Kjøp 6400 ram eller høyere...
    Asus Xonar Lydkort...

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser greit ut det, men hvorfor ikke en av de nye Wolfdale 8200 eller 8400 cpuene?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, setter pris på at folk kommer med tilbakemeldinger og tips :-D men maskinen er allerede bestillt og jeg har, som nevnt tidligere, ikke nok kompetanse til å kunne argumentere for/mot valget av hver eneste komponent. For all del, dere må gjerne fortsette å spørre om hvorfor har du/hvorfor har du ikke valgt ditt og datt, men jeg kan desverre ikke komme med noen utdypende svar.

Slik ble det ny PC på meg: Jeg fant ut hva jeg hadde råd til, satt over penger til kameraten min, og på onsdag/torsdag får jeg ny PC. Noen ting er greit å sette bort til andre, når man ikke har peiling selv Datainteressen min er ikke på langt nær så stor som interessen for Hifi/Hjemmekino.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Slik ble det ny PC på meg: Jeg fant ut hva jeg hadde råd til, satt over penger til kameraten min, og på onsdag/torsdag får jeg ny PC.
    Skjønner deg veldig godt Frode, pc er virkelig en jungel......
    Skulle virkelig ønske noen kunne tatt en jobb med min pc, det er en Netshop maskin som ble tilpasset etter beste egen evne for ca to år siden (Arctic cooling kabinett, AMD3200 prosessor, 2GB ram, 250 GB hd, Gforce skjermkort, 20" wide Dell) Men etter at jeg fikk en laptopp i tillegg (Fujitsu Amilio pro 3205 med 11") så bruker jeg nesten bare den pga den er lydløs!
    Lurer virkelig på hva som skulle til for at pc'en også kunne bli lydløs, eller hvertfall nesten. Slik det er nå orker jeg ikke bruke den :-?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datainteressen min er ikke på langt nær så stor som interessen for Hifi/Hjemmekino.
    Er ikke dette samme ting da? Lyd og bilde kan bli særdeles bra fra en htpc kontra standalone komponenter.

Sjekk bildene:

En skikkelig htpc kan gjøre en like god jobb som den beste bildeprosessor på markedet...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skjønner deg veldig godt Frode, pc er virkelig en jungel......
    Skulle virkelig ønske noen kunne tatt en jobb med min pc, det er en Netshop maskin som ble tilpasset etter beste egen evne for ca to år siden (Arctic cooling kabinett, AMD3200 prosessor, 2GB ram, 250 GB hd, Gforce skjermkort, 20" wide Dell) Men etter at jeg fikk en laptopp i tillegg (Fujitsu Amilio pro 3205 med 11") så bruker jeg nesten bare den pga den er lydløs!
    Lurer virkelig på hva som skulle til for at pc'en også kunne bli lydløs, eller hvertfall nesten. Slik det er nå orker jeg ikke bruke den :-?
    Støyen i en PC relaterer seg i all hovedsak til kjølevifter for CPU, GPU, PSU, og gjerne en ilter liten "hyler" på northbridge også.
    Harddiskstøy kan også være et problem, men som oftest ikke like plagsomt som viftestøy.
    Løsningen er jo i de fleste tilfelle å få tak i mer stillegående vifter / kjøleløsninger. Og de finnes!
    Om du vil ta´n heelt ut, kan du jo også vurdere vannkjøling?
    Har jo holdt på med slikt noen år, så det kan jo hende jeg kan hjelpe deg litt. ;-)
    --
    @Marantz: Kunne normalt sagt litt om komponenter og sammensetning av en PC for deg, i alle fall om det hadde vært for to-tre år siden. Da var jo PC, vannkjøling og overklokking min store lidenskap......
    Faktum er imidlertid at jeg nok er blitt litt akterutseilt mtp hovekort, minnebrikker og prosessorer, og dermed skal jeg pent holde "smella"! :?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Har jo holdt på med slikt noen år, så det kan jo hende jeg kan hjelpe litt
    Mannen har jo vært moderator på HardWare.no ingen tivil om kompetansen. Han har noen byggelogger av vannkjølingsutstyr som er like imponerende som sin HiFi DIY.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Mannen har jo vært moderator på HardWare.no ingen tivil om kompetansen. Han har noen byggelogger av vannkjølingsutstyr som er like imponerende som sin HiFi DIY.
    Nå er jo Scrooge omtrent definisjonen på "beskjeden" Han sitter som regel med mer kunnskap enn det han gir seg selv kredit for, så jeg hadde følt meg helt trygg på å overlate pc-byggingen min til Scrooge.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for tilliten folkens!:-D
    Jeg har jo fusket litt i "faget" kan man si, men man blir som sagt rimelig fort akterutseilt mtp utviklingen på PC-siden! Og dermed er det ikke like enkelt å legge frem forslag til de riktige kombinasjonene.ops:
    Men at jeg fortsatt skal klare å klore sammen noe på en vettug og ryddig måte, tror jeg nok at jeg skal få til.
    Jeg ble nok i sin tid sett på som litt "ekstrem", når det gjaldt PC-bygging.
    Nå er det slett ikke meningen å rappe tråden på noen måte, eller skryte! Men siden temaet ble brakt på bane, måtte jeg jo mimre litt over fordums tider.
    PC´n på bildet fikk jo i sin tid endel creds for en ryddig layout, både mtp kabelrouting og vannkjølingsløsninger!
    "Alt" er vannkjølt i denne maskinen, inklusive en "remote"-løsning for northbridge. Varmetransporten fra brikka til selve kjølehodet foregår via heatpipes, og fungerer knirkefritt den dag i dag! Alle kjøleblokkene er selvsagt "self-made", bortsett fra den for PSU. Den er faktisk fabrikklagd!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akterutseilt du liksom... En gammel rev glemmer vel aldri kunstene sine? Det var ihvertfall en imponerende DIY-vannavkjølingsløsning du hadde skrudd sammen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, sant nok Marantz, og takk igjen!
    Teknikken og løsningen på akkurat den biten, sitter nok relativt godt, ennå.
    Maskinen befinner seg forøvrig her i kinorommet, og fungerer fortsatt glimrende.
    Selv om den rent ut sagt er bortimot gammaldags, hva komponenter angår! ops:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SAS = Serial Attached SCSI eller sagt med litt mer folkelige ord, server/workstation versjonen av S-ATA.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Støyen i en PC relaterer seg i all hovedsak til kjølevifter for CPU, GPU, PSU, og gjerne en ilter liten "hyler" på northbridge også.
    Harddiskstøy kan også være et problem, men som oftest ikke like plagsomt som viftestøy.
    Løsningen er jo i de fleste tilfelle å få tak i mer stillegående vifter / kjøleløsninger. Og de finnes!
    Om du vil ta´n heelt ut, kan du jo også vurdere vannkjøling?
    Har jo holdt på med slikt noen år, så det kan jo hende jeg kan hjelpe deg litt. ;-)
    Marantz tåler sikkert litt mer OT i tråden sin, siden han er så grei

Scrooge; det kan godt hende at jeg tar deg på alvor . Frister veldig :-D
    Kunne vi kanskje tatt dette på pm?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)SAS har jeg aldri hørt om ops: , men det virker jo unektelig som en heftig løsning. Absolutt noe å vurdere på sikt. Jeg valgt 150gb fordi den bare kostet noe hundrelapper mer enn 74gb og da slipper jeg å slette f.eks spill så ofte for å ha nok plass.
    Se her for litt mer info om SAS:SAS
    For din bruk med såpass lave I/O hastighet så synes jeg ikke at det er nødvendig for deg å bruke SAS. SATA holder mer enn nok for de fleste hjemme. Men SATA-I er gammeldags.
    SAS starter å blir en fordel når man har mange disker og skrive litt fort (>100MBytes/s).

2)Raid 0 er vel slik at lagringen splitter seg på 2 disker (skrik ut om jeg er helt på jordet ) og da risikerer man at alt er tapt selv om bare en av diskene ryker.
    Det stemmer. Å kjøre RAID0 gjør ikke dataene dine tryggere men øker I/O ytelser (mer eller mindre dobler hvis du har 2 disker). Det viser seg at det blir bedre å bygge en RAID løsning basert på billige disker vs bruker en stor, rask og dyr disk. Men det krever mer jobb fra sluttbrukeren og det kan forklare hvorfor så få private personer buker dem.

Det finnes mye mer enn RAID0 (som de fleste bruker). RAID5 er en veldig bra løsning som gir bra ytelse og mulighet å bygge om dataene hvis en disk krasjer. RAID6 støtter at 2 disker krasjer samtidig uten å miste noe data.
    Noen systemer bygger seg opp igjen uten at brukeren merker noe som helst.

Det er litt merkelig at RAID systemer er ikke mer brukt. Det kan være at produsentene vil helst selge dyre disker (mer høy margin) enn flere billigere (med mye mindre margin). I min jobb har vi lagt high-end JBOD og RAID systemer for nesten 10 år (først med Fibre Channel, nå med SAS og SATA-II) og det er ikke noe tvil at det gir bedre ytelse i forhold til pris. Selv gamle disker får et nytt liv når du setter dem sammen i en RAID løsning

Det blir derfor 1 rask systemdisk og etterhvert noen flere harddisker som vil være lagring for filmer, musikk, bilder osv. Når de ikke er koblet i raid blir de vel da heller ikke påvirket av en formatering?
    Det stemmer, da trenger du ikke å formatere alt sammen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Marantz tåler sikkert litt mer OT i tråden sin, siden han er så grei

Scrooge; det kan godt hende at jeg tar deg på alvor . Frister veldig :-D
    Kunne vi kanskje tatt dette på pm?
    Du får straks en sådan. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Scrooge:

Er det deg som var/er skrue på hardware.no?

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Til Scrooge:

Er det deg som var/er skrue på hardware.no?
    Scrooge = Skrue, elementært kjære Watson.

Side 80 av 85 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •