Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 85 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 1693
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Testing av Bladelius over

Det er alltid spennende å teste nye produkter hjemme, og bedre stereolyd er noe som har stått på ønskelista lenge. Med Bladelius Thor og Tyr på benken skulle det være duket for musikalsk magi.

Førstemann ut var Bladelius Thor II
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-bladelius-thor-jpg
    Vi kan jo begynne med det ytre. Dette er en utrolig lekker forsterker. Stilren og minimalistisk med børstet aluminium. Baksiden er ryddig og pen, med skikkelig solide WBT høyttalerterminaler. Fjernkontrollen, også i nydelig børstet aluminium, er utrolig responsiv enten du peker den bakover eller ned i sofaen. Signalet kommer frem uansett. Displayet kan også dimmes helt om man skal bruke den som effektamp til hjemmekino. Inngangene er justerbare slik at man kan tilpasse gain på forskjellige produkter. Man kan også endre teksten, som opprinnelig står som "Line 1" - "Line 4".
    Men nok om det ytre... Hvordan spiller den?

Vel, Thor II ble sikkert ikke årets forsterker i "Lyd & Bilde" uten grunn og det er åpenbart et bra produkt. Desverre så satt ikke klangbalansen helt etter mine preferanser. Den gjør ikke noe direkte feil, men denne gangen var det ikke helt det jeg var på jakt etter. Jeg brukte derfor ikke så veldig mange timer på Thor II. En god forsterker, men desverre ikke noe for mitt oppsett slik det er i dag.

Helgens andre deltaker, "Tyr", skulle derimot vise seg å overraske til de grader...
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-tyr_s01_web635-jpg

Jeg begynner ogå her med det "overfladiske". Tyr er på lik linje med storebror Thor II stilren og enkel i børstet aluminium, med ryddig og oversiktelig bakside. Gode høyttalerterminaler er også på plass her, dog ikke de samme som på Thor II. I tilegg til 4 RCA-innganger finner vi også 1stk XLR-inngang for de som vil kjøre balansert signal fra sin CD-spiller. Displayet kan også dimmes helt, noe som er en fordel dersom man vil bruke Tyr som en effektforsterker i et hjemmekino-oppsett. Den har nemlig på lik linje med Thor II prosessorinngang (via "Tape in"). Enda et pluss mtp fleksibilitet. Tyr har faktisk det meste man kan ønske seg av tilkoblinger.

Hvordan spiller så Bladelius Tyr?

På papiret er den ganske beskjeden. 700VA Trafo og 2x100 watt i 8ohm ser ved første øyekast ikke så heftig ut, men er det noe jeg har lært så er det at man ikke skal se seg blind på spesifikasjoner, noe Bladelius Tyr er prakteksempel på. Det tok ikke mange låtene før jeg innser at denne forsterkeren mener alvor. Tyr disker opp med en spilleglede og entusiasme jeg sjelden har vært borti. Jeg har rett og slett ikke hatt det så morro med musikk på lenge. Uansett hva jeg putter i cd-skuffen tar den alt på strak arm. Uanstrengt, oppløst og lekende, strømmer tonene ut i rommet der jeg sitter i vantro og ikke skjønner helt hvordan en så liten sak kan spille så stort.

Nils Lofgren - Acoustic Live er en cd mange kjenner godt. Spor nr 3 "Some must dream" er en av mine favorittlåter, uansett sjanger. 2 minutter og 23 sekunder ut i denne låta får Nils hjelp av broren Tommy. Her er snakker vi gitarplimping i verdensklasse. Magisk! Tyr spiller så bra at jeg nesten kjenner en tåre presse seg frem i øyekroken. Lyden er krystallklar, med en herlig metallisk snert i strengene. Etter å ha drømt meg bort i noen minutter går neste skive i skuffen. Allan Taylor har en dyp og kraftig stemme og forsterkere med manglende "kropp" i mellomtonen kan fort ødelegge lytteopplevelsen. Nok en gang imponerer Tyr og man kan faktisk kjenne mellomtonen fysisk på kroppen.
    Neste låt er et spor hentet fra soundtracket til "pirates of the caribbean". Tung filmmusikk i kjent Hans Zimmer-stil kan være krevende for en forsterker, men Tyr pumper ut stortrommer og horn med stor autoritet og dynamikk. Det er helt utrolig hvor mye krefter denne forsterkeren har. Jeg vrir opp til jeg nærmer meg min egen smerteterskel og må bare slå fast at Tyr klarer mye mer enn meg. Det er høyt, men samtidig uanstrengt og krystallklart.
    Rammstein, Infected Mushroom, Kari Bremnes, Katie Melua, Rolf Lislevand. Midnight Choir, Karunesh... Jeg kunne fortsatt å ramse opp artister i det uendelige. Tyr tar alt på strak arm, mens den rekker tunge til deg og sier: Is that all you`ve got?

Konklusjon:
    Bladelius Tyr er en av de beste forsterkerene jeg har hørt på, uansett prisklasse. Den stryker deg lett på ryggen i det ene øyeblikket for så å sparke fra seg så du mister pusten i det neste. Kraft, kontroll, detaljer. Tyr har alt man måtte ønske seg, og til en pris på 18 000,- er dette uten tvil et kupp. Det eneste jeg kan trekke den for er en utrolig trist "one for all" fjernkontroll som følger med (heldigvis kan man såvidt jeg vet få kjøpt fjernkontrollen "mjølner" separat), og at det blå lyset på displayet er i overkant intensivt for øyet. Heldigvis kan det dimmes.

Tyr har faktisk overbevist meg såpass mye at dersom min hukommelse av egenskapene til Hegel H200 skulle vise seg å være feil, har jeg en fullgod kandidat som kan steppe inn og ta plassen.

Jeg kan samtidig nevne at Tyr har vært innom både Kolschtat og Akto sitt oppsett i løpet av helgen og det er enstemmig vedtatt at det er en fantastisk bra forsterker.

Til slutt, takk til Morten i Norsk Audioteknikk for utlån av utstyr

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intressant! Dyrare är inte alltid bättre. Ser fram emot dina intryck
    av Hegel H200, då jag kanske ansluter till Electra Be klanen i vinter:-D

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt beskrevet Frode. Glad du tok deg litt bedre tid enn meg så vi fikk en mer utfyllende beskrivelse på plass. Kan forsåvidt nevne at C31 + tyr som effekt spiller forrykende her.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant at du mener klangbalansen mellom de to er såpass forskjellig at den ene ikke passer, mens den andre passer veldig bra. Trodde disse to ville være relativt like, men det er altså ikke tilfellet.

Er de like ferske begge to? Det har vært hevdet at Thor låter mye bedre etter å ha vært i drift en lang periode ("innspilling", ca. 5 uker...). Samtidig hevder Hificonsult at den uansett må varmes opp i 3 timer før den brukes. Gjorde du det?

:arrow: Bladelius

"Varm eller kall.

Thor spelar helt enkelt ganska oengagerat första stunden efter påslag. Först efter 3 timmar så presterar den som den skall. Något att tänka på för de som skall utvärdera en maskin mot andra i hemmiljö eller den butiksägare som vill imponera på en kund som har bestämt tid. Skillnaden är ganska stor…."

EDIT: la til link til Hificonsult

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Interessant at du mener klangbalansen mellom de to er såpass forskjellig at den ene ikke passer, mens den andre passer veldig bra. Trodde disse to ville være relativt like, men det er altså ikke tilfellet.

Er de like ferske begge to? Det har vært hevdet at Thor låter mye bedre etter å ha vært i drift en lang periode ("innspilling", ca. 5 uker...). Samtidig hevder Hificonsult at den uansett må varmes opp i 3 timer før den brukes. Gjorde du det?

:arrow: Bladelius
    Thor var nesten helt ny og hadde bare spillt 2-3 dager da jeg fikk den. Den hadde stått på ca 2 timer før jeg begynte å spille første gang. Jeg klarer ikke helt å gå med på logikken bak at en forsterker blir bedre etter å ha spillt et par hundre timer. At den må bli skikkelig varm er en ting, men at det skjer noe fysisk med forsterkeren etter X antall timer skjønner jeg ikke. Det blir for meg like logisk som å "spille inn" en kabel. Det er jo bare synsing fra min side, mulig jeg tar feil....? Hvis det nå skulle stemme, kunne jeg tenkt meg en ny demo av Thor igjen når den har fått sine 5-6 uker med innspilling.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg klarer ikke helt å gå med på logikken bak at en forsterker blir bedre etter å ha spillt et par hundre timer. At den må bli skikkelig varm er en ting, men at det skjer noe fysisk med forsterkeren etter X antall timer skjønner jeg ikke. Det blir for meg like logisk som å "spille inn" en kabel. Det er jo bare synsing fra min side, mulig jeg tar feil....?
    Jeg er enig i dette, og refererte bare hva andre på HFS har erfart. Eneste forskjellen jeg opplevde var at diskanten ble litt "mykere" etter at den hadde spilt en ukes tid. Men klangen var uendret, etter mine ører. Og for meg passet den bra til resten av anlegget fra dag 1 :-)

Forøvrig er visst "innspillingstiden" på Thor 1000 timer... derav de 5 ukene jeg opplyste om (det blir 5,95 uker hvis den skal spille 1000 timer kontinuerlig) :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morsomt å lese om deres erfaringer når det gjelder Tyr. Kjenner meg meget godt igjen, da denne fikk gjennomgå i mitt eget oppsett for en god måned siden. Som sagt i Kolschtat sin tråd; resultatet kan det leses om i det neste Hjemmekino... ;-)

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Thor var nesten helt ny og hadde bare spillt 2-3 dager da jeg fikk den. Den hadde stått på ca 2 timer før jeg begynte å spille første gang. Jeg klarer ikke helt å gå med på logikken bak at en forsterker blir bedre etter å ha spillt et par hundre timer. At den må bli skikkelig varm er en ting, men at det skjer noe fysisk med forsterkeren etter X antall timer skjønner jeg ikke. Det blir for meg like logisk som å "spille inn" en kabel. Det er jo bare synsing fra min side, mulig jeg tar feil....? Hvis det nå skulle stemme, kunne jeg tenkt meg en ny demo av Thor igjen når den har fått sine 5-6 uker med innspilling.
    I følge testen her så skal det ikke være stor forskjeller mellom Thor og Tyr:

"Hur står sig då Tyr mot Thor MK II?
    Folket på Hifi Consult säger själva att Tyr
    på många punkter är fullt jämförbar med
    sin storebror och jag kan bara hålla med. I
    de lägsta registren är frågan om den inte till
    och med är snäppet bättre, men det är klart,
    en del extra får man ändå för pengarna med
    en så pass påkostad förstärkare som Thor.
    Den har en något luftigare diskant och så
    förstås en hel del extra muskler. Så om du
    vet med dig att du har, eller vill ha, ett par
    högtalare med riktigt elak last är Thor MK
    II fortfarande ett säkrare val."

http://hificonsult.se/uploads/pdf/HM4-07TYRTEST.pdf

Thor er en "ekte" balansert forsterker, noe Tyr ikke er. Kan være litt artig å høre om du koblet CD-spilleren balansert eller ikke?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har SA-15 fikk jeg ikke kjørt balansert.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel H200 i hus

Har omsider fått knipset et par bilder etter at Hegel H200 kom i hus. Jeg skal komme med noen lytteinntrykk etterhvert. Jeg føler selv at fotograferingen sakte men sikkert begynner å bedre seg, men det er fortsatt et stykke unna enkelte andre her. Hadde satt pris på litt konstruktiv kritikk av bildene (vinkler, belysning, fokusområde osv).
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0010-jpg

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0027-jpg

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0029-jpg

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0016-jpg

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0023-jpg

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utsnitt, lys osv. sitter bra. Det du må jobbe med er etterbehandlingen for å få til prikken over i-en.

Bildet var for lite til at jeg ville prøve meg på en geometrijustering, men jeg har gjort litt andre ting. Det originale til venstre.

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0027-jpgMarantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0027_red-jpg

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0010-jpg
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-img_0010_1-jpg

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snygga bilder i mina ögon! Ser fram mot dina intryck av H200, men
    rykten har nått mig att du är ganska nöjd.

Idag börjar budgivningen på huset som jag säljer. Får jag det jag
    vill för det, så beställer jag troligen 1037Be. Känsligheten på 93dB
    är en fördel. Du vet ju hur högt jag brukar spela:???:

Hegel H200 kommer nog att ta dom tre baselementen i ett järngrepp.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Snygga bilder i mina ögon! Ser fram mot dina intryck av H200, men
    rykten har nått mig att du är ganska nöjd.

Idag börjar budgivningen på huset som jag säljer. Får jag det jag
    vill för det, så beställer jag troligen 1037Be. Känsligheten på 93dB
    är en fördel. Du vet ju hur högt jag brukar spela:???:

Hegel H200 kommer nog att ta dom tre baselementen i ett järngrepp.
    Fler som ser an bud på hus før innkjøp av hifi utstyr ja..morro. Skal ha visning selv på søndag.
    Skal ikke vurdere de brukte altoene til jfinnerud istedetfor 1037be da karla?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Utsnitt, lys osv. sitter bra. Det du må jobbe med er etterbehandlingen for å få til prikken over i-en.

Bildet var for lite til at jeg ville prøve meg på en geometrijustering, men jeg har gjort litt andre ting.
    WOW det var stor forskjell...... Tydelig at det er store muligheter i photoshop :-o
    Går ut fra det hadde vært mulig å gjort enda mer med raw som utgangspunkt.

Det som imponerte meg var hvor klart det ble og hvor mye bedre strukturer i overflaten kom frem.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene var fine de Marantz, men du verden så stor forskjell det ble etter at akto hadde dratt de igjennom photoshop. :-o
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Bildene var fine de Marantz, men du verden så stor forskjell det ble etter at akto hadde dratt de igjennom photoshop. :-o
    Tro meg, jeg skal ta en prat med Atle for å finne ut hva han gjorde. At man kunne få bildene såpass mye skarpere hadde jeg ikke trodd.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dine bilder var myyyye finere Marantz:-P

Det er jo helt tydelig at Akto har null erfaring med Photoshop.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå er jo motivet nokså bra også da

Moro å høre hva slags filter Akto har brukt, litt sharpening også?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "gjør bildet skarpere" funksjonen i picasa2, dvs bildeapplikasjonen fra google, gir omtrent samme effekten som Aktos "redigering", men uten at man trenger å vite noe om hva som skjer. For nybegynnere kan dette være en fordel.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper bare en big mac, lar maten ligge i posen i en liten stund, og så gir høyttalerne og forsterkeren en god innsmørning. Ikke like billig som picasa, men selvgjort er velgjort.

Det ser veldig bra ut Marantz! Og centeren er så lekker, så lekker.

Side 70 av 85 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •