Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 85 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1693
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvordan har du klart å få kurvene så rette uten bruk av korreksjon på plass nr. 1? Dette er jo milevis unna det vi målte :-D
    Jeg heiv ut kommoden og satte suben langsetter veggen under speilet slik at fronten vender mot sofaen. Mer skulle det ikke til. Planen er nå å få inn en PB10 på plass nr4 så snart jeg har penger til det. Kommoden har nå fått plass på soverommet, ikke f*** om den skal få lov å ødelegge lyden

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker holdningen din!!!

Møbler er for etablerte tøffler

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg heiv ut kommoden og satte suben langsetter veggen under speilet slik at fronten vender mot sofaen. Mer skulle det ikke til. Planen er nå å få inn en PB10 på plass nr4 så snart jeg har penger til det. Kommoden har nå fått plass på soverommet, ikke f*** om den skal få lov å ødelegge lyden
    Dette så jo mye bedre ut. Står den med portene inntil sidevegg, eller har du trukket den ut på gulvet. Er det noen spesielle forskjeller i denne posisjonen mellom 16 og 20 Hz?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben står på langs med fronten rettet mot sofaen. Det er ca 20cm glippe mellom baksiden og vegg.
    Jeg har ennå ikke fått testet med noen filmklipp, men utifra det som står i kurven så ruller suben av ved 18hz med med 20hz tuning, mens den holder helt ned til 14hz når den er tunet til 16hz. Til gjengjeld ligger 20hz tuningen 2-4db over i området 20-40hz noe jeg synes er meget bra. Man mister også 2db headroom med 16hz tuning. Skal se om jeg får sjekket litt senere med filmklipp. Akkurat nå er jeg sinnsykt sliten i hodet etter 3-4 timer med sinustoner...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Jeg har akkurat kommet hjem fra jobb, og prøver å finne inspirasjon nok til å komme igang med sinustoner selv. Blir spennende å se hva målingene viser når jeg får dem ned på diagrammet. Skal kun jobbe med frontene i utganspunktet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En smart liten ting jeg har lært meg er å sette avstand på sub til 0.1 (eller laveste verdi. Så justerer du gain til beste posisjon og deretter bruker du avstandsinnstilling på receiver/forsterker til finjustering av timing. Med dette klarte jeg å fikse et problemområde med 1-2db, og det kun ved å justere avstand med 0,3 meter

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk bare på at du kan få et etterslep på lyden fra sub, noe som meget vel kan oppfattes "boomy". Jeg hadde det problemet etter å ha sendt signalet gjennom 14 meter kabel, pluss en prosessering i Behringer. Mye av demomusikken har spor det er lett å høre dette på. Sjekk 4 minutter ut i spor 1 (tror det var den låta) fra Chris Jones Roadhouse & Automobile. Ellers er jo Infected Mushroom genial til dette.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Husk bare på at du kan få et etterslep på lyden fra sub, noe som meget vel kan oppfattes "boomy". Jeg hadde det problemet etter å ha sendt signalet gjennom 14 meter kabel, pluss en prosessering i Behringer. Mye av demomusikken har spor det er lett å høre dette på. Sjekk 4 minutter ut i spor 1 (tror det var den låta) fra Chris Jones Roadhouse & Automobile. Ellers er jo Infected Mushroom genial til dette.
    Vil etterslepet komme som et resultat av avstandsjusteringen? Skal ihvertfall ta noen testrunder med litt "infected mushroom", da jeg begynner å kjenne den meget godt nå (tog du han ). Målet mitt er iallefall å få suben såpass godt integrert at det spiller like "rent" (eller i det minste tilnærmet) med sub som det gjør i "pure direct",

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått mekket meg noen DIY lyddempingsplater. De beståt av 50mm trinnlydsplater som jeg pakket inn i noen tynne gardiner jeg hadde liggende. De er kun satt i spenn mellom gulv og tak og jeg har derfor ikke trengt borre hull noe sted Skulle det være behov for å ta det ned er det gjort på et snaut minutt... Det ser jo ikke akkurat veldig pent ut, så jeg skal henge opp en lang gardin foran som dekker dette til. Billig er det uansett. Fikk platene til 300kr for 6stk på 60x120cm.
    Totalkostnad blir vel ca 5-600kr. Jeg har ikke fått teste dem så mye enda, men siden jeg nå aldri hører de over prate, skrike eller annet går jeg utifra at det funker

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-demping-av-pipe-jpg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo faktisk ikke så ille ut :-D Tar dette virkelig knekken på lyd som går til etasjen over ? Hadde vært interesant om du hadde gått opp til naboen og målt med og uten demping for å se hva det måler i dB.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er planen å få gjort det en dag. Må bare spørre pent først

Har forresten test hoya nd2 og synes det funker veldig bra. Tror jeg skal bestille meg et slikt. Du kan jo komme innom og hente det en dag og kanskje se og høre litt på resten :-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert glad for dempingen naboen og vil jeg tro

Spennede løsning, men hvordan blir det når du fyrer i ovnen og pipa blir varm da?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det er planen å få gjort det en dag. Må bare spørre pent først

Har forresten test hoya nd2 og synes det funker veldig bra. Tror jeg skal bestille meg et slikt. Du kan jo komme innom og hente det en dag og kanskje se og høre litt på resten :-D
    send meg en pm med adresse og tlf :-D Trodde ikke du lånte filteret siden det ikke ble sagt eksplisitt. Forklarer jo hvorfor jeg ikke hørte noe fra Akto. Sikkert jeg som ikke følger ordentlig med. Men det gjør jo ikke noe tror jeg ops:

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen så har jeg surret med løse avtaler, ikke du Counterpointer; jeg måtte på jobb til Bergen, og jeg er der nå, og ut resten av uka... Jeg skal være hjemme neste uke, om du har lyst til å ta deg en tur innom!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit. Sitter sammen med en av fireåringene som forstuet foten i går :cry: og brygger selv på en forkjølelse + lite søvn.. så er ikke helt superstrukturert i toppen selv heller.

Har ekstremt lyst til å se kinoen din. Jeg pm'er mobilnummeret mitt så kan vi ta det på sms ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Blir sikkert glad for dempingen naboen og vil jeg tro

Spennede løsning, men hvordan blir det når du fyrer i ovnen og pipa blir varm da?
    Nå fyrer ikke jeg i ovnen så det er ikke noe problem. Pipa skal uansett bli ganske varm før noe tar fyr på utsiden. Siden varme stiger oppover er det ikke noe problem om de over fyrer i peisen. Hvis jeg legger hånda på pipa er den kaldere en resten av veggene i leiligheten, så jeg ser ikke den helt store brannfaren her.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er et ihvertfall ingen problem med en slik løsning

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått siste finish på dempingen rundt pipa. Fortsatt samme farge, men har hengt opp en gardin rundt slik at det ikke er noen synlige skjøter mellom platene. Synes det ser litt mer ryddig ut

Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-demping-av-pipe2-jpg

Hele "konstruksjonen" sitter kun med 4 små dykkertspiker, så ved behov er det ikke store jobben å demontere.
    Med gardiner kom hele prosjektet på 500kr. Jeg kan ikke tenke meg at dette ikke hjelper på lyden. Som jeg nevnte selv hører jeg nesten ikke lyder fra de over som jeg hørte før så jeg vil tro det går begge veier, om ikke bedre hos meg. Her treffer tross alt lyden platene før det som evt trenger igjennom går inn i pipa.

En annen fordel jeg ser er at den eneste murflaten i leiligheten nå er dempet, så dette bør også ha en positiv innvirkning på akustikken ellers i rommet.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette burde jo gjøre susen når det gjelder støy opp til de over i alle fall. At det ble litt svart får bare være. Lyden er jo viktigst! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

demping

Dette så jo helt greit ut det.. Håper det er forbedring oppover i huset

Side 24 av 85 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •