Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 85 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 1693
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjedelig at det skal være sånn! Kurven din med PB10 så jo veldig bra ut, så det er nok ikke dumt å ha en sub foran. Må bestille meg en RadioShack når Lsound eller noen får denne inn igjen og se hvordan det står til hos meg selv...
    Har gått fra Dali SWA12 til PB12 Pus/2, men har ikke kvittet meg med Dalien i tilfelle den kan brukes til å forbedre responsen senere.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha brukt mellom 30-40 timer på å få suben til å spille som den skal uten hell har jeg innsett at det ikke lar seg gjøre... Rommet er rett og slett håpløst da det bare er kriker og kroker overalt som dreper bassresponsen Ett sted spiller suben bra på musikk, men blir helt anonym på film. Et annet sted røsker det skikkelig i ryggen på film, men bassen blir litt for "taktil" på musikk. Når SVS`n tydeligvis ikke tåler å bli boostet noe særlig med BFD er det begrenset hva jeg kan gjøre. Jeg er ihvertfall tom for ideer :???: Jeg synes uansett det blir for dumt å bruke mer tid på kalibrering enn å faktisk bruke anlegget. Har ikke lyst å komme til det punktet hvor det ikke er noe morro å drive med dette, noe som snart kommer til å skje hvis jeg står og knoter dag ut og dag inn...

Den eneste løsningen jeg kan se nå er å få inn en sub til for å jevne ut bassresponsen, slik jeg har tegnet opp over. Den sterkeste kandidaten til ny sub er definitivt SVS SB12-plus som tross sine beskjedne mål spiller ned til 22hz +/-3db. I og med at den kun er 35cm bred og 37,5cm dyp har jeg langt flere muligheter mht plassering.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Kjedelig at det skal være sånn! Kurven din med PB10 så jo veldig bra ut, så det er nok ikke dumt å ha en sub foran. Må bestille meg en RadioShack når Lsound eller noen får denne inn igjen og se hvordan det står til hos meg selv...
    Har gått fra Dali SWA12 til PB12 Pus/2, men har ikke kvittet meg med Dalien i tilfelle den kan brukes til å forbedre responsen senere.
    For all del, hvis du ikke trenger pengene ville jeg ventet med å kvitte meg med Dalien. Kan hende du får samme problem som meg, som var så dum å selge PB10 først :roll:

Lsound har forresten nok en gang kommet med lynraskt svar på mail

Grunnen til at jeg opplever at bassen forsvinner litt selv om kurven er ganske ok er rett og slett størrelsen på rommet, som er ca 21m2 tilsammen, i tilegg til masse hjørner og annet som dreper bassbølger... I etterpåklokskapens tid ville kanskje PB12-plus/2 vært et bedre valg, men det sa ikke lommeboka ja til når jeg skulle bestille.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du oppleverslike problemer, men jeg vet hvor frustrerende det er. Jobber selv med bassen fra frontene mine, som fader fullstendig ut i sweetspot. Aner egentlig ikke hvor jeg skal begynne, så dette med bass er mye vanskeligere enn jeg noen gang hadde trodd.
    SB12-plus ser jo innteressant ut. Noen ide om hva den vil legge seg på?
    Har selv lurt litt på om noe lignende kunne være løsningen for meg. Å sette en fremovervendt sub i frontrekka som bare spiller på musikk. Har muligheten til dette da jeg kjører separat 2-kanals pre i stereo.
    Siden du leier leilighet. Har du vurdert å se etter en leilighet med bedre egnet stue? Det er jo alltid en utfordring å finne noen som godtar litt musikk og film, men man kan være heldig.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne på tanken med flytting. Men med tanke på hvor fleksible de som bor over er mtp lydnivå trives jeg godt her. Har jo ingen garanti for at det blir bedre et annet sted. Synes fordelene veier opp for ulempene ved å bo her. Selv om jeg må dempe lyden litt om kvelden synes jeg likevel at jeg kan ha et ganske greit lydtrykk.

Hva SB12 kommer til å ligge på er jeg ikke sikker på, men iflg Lsound sine sider skal den bli rimelig priset. Tipper den kommer på ca samme prisnivå som PB12-nsd

Lassesen hos Lsound mente at PB10 ville være et godt valg for meg om jeg skulle ha inn en sub til.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Har vært inne på tanken med flytting. Men med tanke på hvor fleksible de som bor over er mtp lydnivå trives jeg godt her. Har jo ingen garanti for at det blir bedre et annet sted. Synes fordelene veier opp for ulempene ved å bo her. Selv om jeg må dempe lyden litt om kvelden synes jeg likevel at jeg kan ha et ganske greit lydtrykk.
    Forstår godt hva du mener. Siste leiligheten jeg leide i Oslo før jeg kjøpte meg hus var det beste stedet jeg noen gang har bodd. Eieren hadde bygget en karaokebar i kjelleren rett under min stue, og var glad i å ha venner på besøk der nede. Dealen var at om han fikk bråke når han ville kunne jeg også gjøre det
    Slike utleiere vokser dessverre ikke på trær.......
    Hadde jeg vært deg ville jeg tatt suben med til Homecinema og testet den i hans rom. Siden dere har samme sub burde du fort finne ut om alt er iorden med din.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å ha noen store bassfeller i hjørnene?

Equlizing kan sjelden gjøre noe med dipper så plassering og evt. bassfeller er det som hjelper.

Kikket på din hjemmekino nå og ser at det hele er et stort rom med kjøkkenet, da har subben straks litt mer å gjøre. En vegg mellom stue og kjøkken hadde vært en fordel, men regner med dette er ute av bildet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassfeller har jeg ikke prøvd, men er litt usikker med tanke på hvordan det vil se ut i stua om jeg setter det opp rundt omkring. Pipa må jeg også få dempet på en eller annen måte da det er der lyden passerer opp til de over. Ikke rart de hører meg godt når jeg drar på litt volum. Om jeg legger øret inntil pipa kan jeg neste høre hva de snakker om... Filmvolum blir jo fort 30-40db over vanlig samtalevolum

Edit: Ang. skillevegg så er dette uaktuelt med tanke på at jeg leier. Får i det minste lov til å ta hull i vegger og tak for å henge opp bilder, lamper osv. Det er jo ikke alle steder man får lov til det engang...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    ... I etterpåklokskapens tid ville kanskje PB12-plus/2 vært et bedre valg, men det sa ikke lommeboka ja til når jeg skulle bestille.
    Tja, kanskje, men med enda mer bass ville kanskje de over sende deg tekstmeldinger litt oftere enn de gjør nå. ;-) Vil tro at det er en bedre løsning med å omrokkere litt på plassering for å få ut det optimale i det rommet du har. En sub i front også vil helt sikkert gi deg litt enklere arbeidsforhold for å få bassen jevn over et større område enn du klarer i dag.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Tja, kanskje, men med enda mer bass ville kanskje de over sende deg tekstmeldinger litt oftere enn de gjør nå. ;-) Vil tro at det er en bedre løsning med å omrokkere litt på plassering for å få ut det optimale i det rommet du har. En sub i front også vil helt sikkert gi deg litt enklere arbeidsforhold for å få bassen jevn over et større område enn du klarer i dag.
    He, he. Ja, plus/2 er vel ikke akkurat nabovennlig (ikke det at de øvrige svs modellene er det heller...). Det er faktisk ytterst sjelden at jeg får meldig. Stort sett er det bare de få gangene jeg ikke har passet på hvor seint det er. Skjønner godt at folk ikke liker film med 100db lydtrykk kl 3 om natta... Men har aldri fått noe sure bemerkninger når jeg har snakket med dem. De har tross alt 2 gutter som leker og herjer i timesvis hver dag, så litt støy får man tåle når det går begge veier. Har aldri fått noe annet enn en tekstmelding hvor det står noe sånt som: Kan du dempe lyden litt?

Men en gang har han over vært på døra, eller retter sagt i vinduet. Jeg og en kompis så på "The texas chainsaw massacre" og plutselig så vi en arm som stakk inn av vinduet og vinket. Da jeg satte filmen på pause, så jeg at det var 2 tekstmeldinger og et ubesvart anrop på mobilen. Naboen sto utenfor og lurte på om jeg kunne skru ned et par hakk. Han hadde også forsøkt å ringe på døra uten at noen åpnet.... Han sa at hver gang det kom bass (dvs hver gang "leatherface" fyrte opp saga) hørte han nesten ikke sin egen tv!
    Etter det har jeg alltid mobilen liggende godt synlig

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det finnes så greie utleiere! :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde jeg sett chainsaw massacren og det plutselig hadde dukket opp en arm i vinduet hadde jeg antageligvis hoppet opp å brølt

Ikke alle husverter som er så greie at de tolererer et slikt beist under seg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Har kjørt litt mer testing av de samme filmklippene vi så på i går hos deg Marantz og det er ikke tvil om at det skal gå an å dra på MYE mer før elementet skal bunne! Jeg har enda ikke klart det på min PB12-Plus. Jeg synes det er ganske åpenbart at det er noe seriøst galt med sub'en du har fått.:sad: Gain på min sub står såvidt over 3 og det holder i massevis hos meg.

EDIT: målte med RS på LOTR klippet og i det kraftigste slaget fra Nasgul'en måler jeg ca. 105dB i sweetspot. Med samme sub bør jo du også kunne dra på slik at SPL ligger i det området. Det var ikke antydning til at elementet skulle bunne...
    Du hadde også 16hz tuning, stemmer ikke det? Skal teste i morgen og sette sub-gain på strek nr 3 og dra på samme volum som vi hadde sist.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer: 16hz tuning og gain på drøyt 3.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå testet med LOTR3 (eowyn vs witch king) klippet og jeg mener at noe må være galt med suben. Satte sub-gain såvidt over strek nr 3 av 9 og reciever sto på -10 (LFE kanalen står på 0). Hadde jeg skrudd opp suben til 3,5 hadde elementet garantert bunnet for når slag nr2 med klubba til witch king treffer bakken kom det noe ubehaglige lyder fra suben. Tydeligvis stor forvrengning. Dette ble marginalt bedre med 20hz tuning, men ikke mer at den samme ulyden kom når jeg økte recievervolum til -8. PB12 elementet skal da tåle mer enn dette?? Kunne jo dra på mer med PB10.....

edit: målte med radioshacken nesten inntil suben helt nede ved gulvet og lydtrykket med disse innstillingene gir ca 105db på slag nr2

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det høres rart ut at det ikke skal være mulig å korrigere når gain står så lavt...

Jeg har testet 15 dB korrigert signal hjemme hos meg selv, med volum på +5 på receiveren. Dette er så ekstremt at subbene går i kompresjon, men de har ikke bunnet.

Finn ut hvilken frekvens den bunner på, og sjekk hvor mange dB du har når det skjer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke sikker hvilken frekvens LOTR3 klippet jeg bruker er, men utifra hvor lett det bunnet da jeg brukte BFD vil jeg tro det er rundt 25hz siden det var i det området vi boostet mest. Da bunnet det selv om gain sto på strek nr2.
    Men nå bunner det altså ved ca 105db (målt rett ved sub, i sweetspot er det knapt 90-95 db trykk) med 20hz tuning som skal gi 2db mer headroom iflg lassesen.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager å måtte si det, men du må nok bære subben ut for å ta en måling...

Sett subben vannrett utenfor huset, hvorpå du måler 1 meter unna subben. Det må måles uten korreksjon fra Behringeren, og du må ha en ren sinustone for den aktuelle frekvensen, f.eks 25 Hz, om det er der du tror problemet ligger. Dette bør gå kjapt, naboene vil ikke legge merke til det engang

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Beklager å måtte si det, men du må nok bære subben ut for å ta en måling...

Sett subben vannrett utenfor huset, hvorpå du måler 1 meter unna subben. Det må måles uten korreksjon fra Behringeren, og du må ha en ren sinustone for den aktuelle frekvensen, f.eks 25 Hz, om det er der du tror problemet ligger. Dette bør gå kjapt, naboene vil ikke legge merke til det engang
    Heldigvis slipper jeg det... Har snakket med Lassesen og han sa at dersom jeg trodde elementet var ødelagt får jeg tilsendt et nytt. Jeg vil også nevne den fantastiske servicen man ellers får hos Lsound :-D Jeg ble bedt om å sende over noen kurver med målinger på e-post. Deretter ble jeg oppringt av Lassesen selv, som i dag har brukt sikkert 2 timer på å gi meg bistand pr. telefon. Har i tilegg fått litt kalibreringshjelp noe som ga gode resultater :-D Screenshoten er ganske bred, så for ikke å knote til bredden her ligger det kun som miniatyrbilde... Har laget en slags topp4 liste. For å sjekke hvilken plassering (1,2,3...osv) som er hvor, se vedlagt tegning. Plass nr 2 og 5 er uaktuell å bruke fordi de presser frontene min for tett sammen og ødelegger bredden i lydbildet.

Kurvene er uten bruk av BFD

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du klart å få kurvene så rette uten bruk av korreksjon på plass nr. 1? Dette er jo milevis unna det vi målte :-D

Side 23 av 85 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •