Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 85 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 1693
    Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Etter nøye overveing og en prat med de over har jeg likevel fått satt suben der den spiller best :-D Neste innkjøp for meg blir romperister som skal brukes på sene filmkvelder så det "sparker" litt ifra selv om suben ikke står på så høyt. Det blir kompromisset som må til for å kunne spille høyt utpå kvelden. På dagtid er det 2 unger som løper rundt og leker, så da er det ikke så nøye om jeg spiller høyt. Det er i allefall noe jeg kan leve med. Jeg har i det minste bare 1 nabo å ta hensyn til, bor man i blokk kan det fort bli verre...
    Flott at det ordnet seg for deg da:-D Rumperister er sikkert ett bra alternativ for å holde morofaktoren oppe utpå de sene nattetimer.
    Har du forresten testa det?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint kompromiss det, samt hyggelig gjort av deg som nabo, slikt settes pris på

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Flott at det ordnet seg for deg da:-D Rumperister er sikkert ett bra alternativ for å holde morofaktoren oppe utpå de sene nattetimer.
    Har du forresten testa det?
    Har ikke testa det nei, men har hørt at det er veldig gøy. Enkelte modeller gir jo også respons ned mot 5hz så da kan jeg høre/føle t-rex trampingen litt før Mulig jeg får kloa i 2stk clark silver+ bassforsterker til en grei pris, må bare se om økonomien tillater det.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra. Det er godt naboene er litt imøtekommende når man først har naboer. Dog er det digg å flytte ut av blokk og inn i vertikaldelt 2-mannsbolig. Kan spille så høyt jeg vil... og nabo'n er ofte med inn og ser film.
    Hvor mange blir vi i morgen Marantz?
    Nabo'n er vel klar over "treffet" antar jeg...:wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi blir 3stk inkl meg selv, det kan også hende Akto stikker innom på en snarvisitt men det er litt uklart ennå. Jeg har også vært så heldig å få låne en Denon 3910 av passatvr6 :-D så da bør ikke savnet etter Marantzen min være alt for stort Har dere noe forslag til hvilken film vi skal se?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg får kloa i 2stk clark silver+ bassforsterker til en grei pris, må bare se om økonomien tillater det.
    Er villig til å vedde en del kroner på at det er fra Kløfta disse kommer :lol:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi blir 3stk inkl meg selv, det kan også hende Akto stikker innom på en snarvisitt men det er litt uklart ennå. Jeg har også vært så heldig å få låne en Denon 3910 av passatvr6 :-D så da bør ikke savnet etter Marantzen min være alt for stort Har dere noe forslag til hvilken film vi skal se?
    Er det ok at jeg tar med en kamerat? Han har samme høyttalere som deg så han var litt interessert i lyden med din elektronikk :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er villig til å vedde en del kroner på at det er fra Kløfta disse kommer :lol:
    du tar ikke feil der nei.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Er det ok at jeg tar med en kamerat? Han har samme høyttalere som deg så han var litt interessert i lyden med din elektronikk :-D
    Meldinga som jeg sendte deg i stad kom frem etter at du hadde dratt, men det løste seg jo fint med sitteplasser uansett siden Atle ikke kunne bli så lenge. Hyggelig med besøk og litt feedback :-D Har tatt noen målinger med suben i hjørnet uten kommode og det så ikke så ille ut.... (NB! Målinger er utført uten BFD da jeg er opptatt av best mulig kurve som utgangspunkt før jeg korrigerer noe)
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-subkurve-pb12-plus-kurve-3-jpg

Toppen på 56 hz vil uansett være der pga frontene. Hvis man ser på responsen til suben er den helt motsatt av frontene. Dette kan være noe av forklaringen på hvorfor den blir litt mer anonym på filmer. Men du verden så bra den funker på musikk nå.

Ellers, takk til dere som kom på demokveld. Synes det var artig og det frister definitivt med gjentagelse. Det slår aldri feil at det er meget hyggelige mennesker som driver med denne hobbyen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en hyggelig kveld. :-) Det blir alltid like bra på slike lyd og bilde seanser! Kurven med bare sub'en bekrefter vel det vi fant ut at den ble litt avdempet når den stod helt i hjørnet. Med frontene i tillegg får du mer trykk, men da også denne toppen. Det spilte dog veldig bra når man tenker på det relativt vanskelige rommet du skal sette opp anlegget i. Mange kriker og kroker er jo ikke drømmen i så måte! ;-) På musikk spilte 926'ene godt med en noe fet lyd som Parasound'en får ta æren for. De har en veldig bra mellomtone og passer veldig godt til akustisk musikk, men gjør det også bra når det er litt mer trøkk i låtene. På film var det greit med bass når sub'en stod bak sofaen, men at den bunnet så lett tyder kanskje på at det er noe galt. Det skal da ikke være sånn. Håper du får litt hjelp fra Lassesen i Lsound slik at du finner ut av det.
    Alt i alt en meget bra kveld og med litt pizza innabords kan vi holde på i mange timer.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk selv for en trivelig og innteressant kveld. Var gøy å høre hvor godt du hadde fått inntegrert høytalerene dine i rommet. Som homecinema nevner er det mange hjørner som skaper problemer i lydbildet, men det var nesten ikke merkbart hos deg. Ble også overrasket over hvor bra bakkanalene dine var på film. Selv om disse står ganske tett på sofaen og i øvre sideposisjon, var hullet i lydbildet rett bak oss nesten ikke merkbart. Regner med at Marantzen din har mye av æren for det helhetlige lydbildet.
    Skal nå begynne å ekserimentere litt med lignende gardinløsninger som det du har på siden av frontene. Ble imponert over diskanten din som låt mye mer avrundet enn det gjør hos meg. Takker for demoplatene også. De vil garantert bli flittig brukt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt litt mer testing av de samme filmklippene vi så på i går hos deg Marantz og det er ikke tvil om at det skal gå an å dra på MYE mer før elementet skal bunne! Jeg har enda ikke klart det på min PB12-Plus. Jeg synes det er ganske åpenbart at det er noe seriøst galt med sub'en du har fått.:sad: Gain på min sub står såvidt over 3 og det holder i massevis hos meg.

EDIT: målte med RS på LOTR klippet og i det kraftigste slaget fra Nasgul'en måler jeg ca. 105dB i sweetspot. Med samme sub bør jo du også kunne dra på slik at SPL ligger i det området. Det var ikke antydning til at elementet skulle bunne...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede fått svar fra Lsound, som nok en gang imponerer med lynrask respons :-D

Først av alt, så burde du absolutt unngå ALL boost via fin BFD. Når du booster 5dB (altså nesten dobbelt lydtrykk påført…6dB!) så mister du dette i headroom, og det er selvsagt uheldig. 5dB er utrolig mye, spesielt i så lave frekvenser som dette,

Den andre tingen er at du har tunet den til 16Hz, det er ikke noe galt i det, men der mister du ytterligere cirka 2dB headroom… som er et kompromiss på at du tuner suben lavere.

Hva har du satt LFE utgangen på? Denne burde stå på 0dB eller mindre, altså minus. Gjør dette for så å justere på gainen på suben din. Hvilken strek eller ”klokkeslett” du har justert gainen på kommer helt an på hvilken receiver du har, LFE nivå på receiver…

Det aller viktigste er at du har en så optimal plassering som mulig slik at den spiller så lett den kan i rommet ditt uten å anstrenge seg for mye. Om du har dipper i FR, så må dette fikses med plassering av sub eller lytteposisjon for å unngå disse utfasingene som skjer i rommet ditt.

Hvor stort er rommet ditt og hvordan har du i dag plassert suben din? Du burde absolutt ta vekk boosten din… det er den som står for bunningen. Om du har et lite rom, kan du også sette suben til 20Hz tuning… men du vil fortsatt ha en respons langt under 20Hz grunnet rom forsterkningen.

Sendte over noen kurver samt skisse av rom med plasseringer som jeg har prøvd, så får vi se om Lassesen har noe gode forslag.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært litt inne på tanken med en liten ommøbering av rommet for å se om det har noen gunstig effekt på lyden. Har laget en liten skisse med mulig løsning på møblering og plassering av anlegg.
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-rom-skisse-alt-2-jpg

Noe annet jeg også vurderer er å få inn en sub til og plassere under senter, f.eks en SVS SB12-plus som kun er 35x35x37,5 (BxHXD). Denne kan jeg få plass til i den midterst rack plassen i oppli benken min dersom jeg skjærer ut bunnplaten i midten og hever benken ca 7 cm. Dette er sef en dyrere løsning (hvor dyr kommer an på prisen på SB12) men jeg tror også at bassresponsen vil bli bedre og jeg vil sef også få mer headroom.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra av Lsound. Nok en gang imponerer de med god kundeservice. Det liker vi! :-D
    Du kan jo prøve å fjerne benken din og sette komeonentene løst i midten og plassere sub'en mellom senter og fronthøyttaler for å se om rommet ditt er mer egnet med en slik plassering. I og med at rommet er som det er kan det jo tenkes at du bør tenke nytt når det gjelder plassering av sub og type benk...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lekt litt med sketchup og laget en mulig løsning på en senter-sub.
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-forslag-senter-sub-jpg

Planen er da å skjære vekk den midterste delen av oppli benken og kjøpe 60cm utgaven av den og tilpasse på toppen over sub. Jeg vil da få et rom som er ca 50cm bredt, og ca 50cm høyt. Tror dette vil kunne bli en god løsning, men skulle gjerne ha testet med en sub som har frontmontert element for å sjekke om det gir en forbedring i bassresponsen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen du har skissert her kan du jo teste med den sub'en du har i dag. Blir kanskje litt vanskelig å få plassert komponentene, men får du målt med en slik løsning ser du jo om det er denne planløsningen som gir det beste resultatet i rommet ditt. I og med at plassering av sub ut mot siden (mot utgang) og langt bak gir uønskede bivirkninger, så er det kanskje denne løsningen som er mest optimalt...
    Det tar lang tid og ingen sa det skulle være lett, men når det sitter er det jo desto bedre med tanke på både musikk og film! :-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å få målt litt i morgen og se hva resultatet blir. Grunnen til at jeg har stor tro på denne løsningen er at jeg tidligere hadde PB10 plassert i frontrekka (litt nærmere høyre front og det ga denne kurven:
    Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen...-fl-1-svs-pb10-jpg

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke være så dumt å bytte litt

Er center suben en svs pb10 da eller ?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok ikke se bort ifra at en PB10 havner i midten, evt PB12NSD. Det finnes helt sikkert andre alternativer, det som er viktig er at høyden på suben ikke er noe særlig over 50cm, da senteren min er 20cm høy også. I tilegg er det vesentlig med frontmontert bass og at bassrefleksportene er foran. Hvis portene er bak regner jeg med at lerretet vil bevege seg en del pga luften som kommer ut på baksiden. Vil ikke ha bildet noe særlig høyere enn det som er i dag. Blir uansett ikke noe med en gang, må få inn litt penger først.

Side 22 av 85 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •