Marantz`s Hjemmekino - Finanskrisen har inntatt kinoen... - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 85 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 1693
    Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei Marantz, fint at du legger ut kurve etter NFD (PEQ) er benyttet, men hvordan så den ut før korrigering ?

Jeg sliter fortsatt med en kraftig dipp og rommet er litt begrenset mht. andre smutthull til å plassere "Beistet".

Jeg er ikke helt enig med meg selv om hva jeg skal gjøre (heve en så lav frekvens som 45z med 5dB er vel litt drastisk, men det er der din tidligere kurve kommer inn...

Gratulerer forresten med en glimrende Kino

Mvh

/L

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg har lært mye nytt dag. Det er jaggu mange faktorer som spiller inn om man skal få en sub til å fungere optimalt, og hvor lite som skal til for å gjøre store utslag. Opplevde f.eks at å flytte suben 30cm utgjorde +/- 7-8db på visse frekvensområder... All ros til dere som er flinke til dette :-D

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk post #326 i denne tråden, der er det noen kurver fra da jeg startet. En plassering som jeg ikke fikk til i starten viste seg å fungere utmerket sammen med BFD. Du bør være oppmerksom på at det tar tid å kalibrere med BFD. Jeg fikk hjelp av Akto som tross alt har skikkelig måleutstyr som kan sende et stort frekvensspekter i ett sinussveip. Likevel gikk det med ca 3 timers jobb... Bruker du radioshack må du tross alt måle en og en frekvens, noe som fort kan spise opp maaaange timers arbeid. Her er vel SMS-1 mye kjappere å bruke da den sender ut kontinuerlige sinussveip så man kan sjekke resultatet fortløpende. Den koster samtidig litt over 3 ganger så mye som BFD..... Hadde jeg ikke fått med kalibreringshjelp på kjøpet av Atle ville jeg definitivt bladd opp noen kroner og bestilt hjemmebesøk fra Mr. Flageborg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Høres veldig bra ut. Hvis det er ønskelig kan jeg alltids ta med min Denon DVD-2910 for å teste bilde lyd mot det andre du har for hånden. Gleder meg i alle fall til nok en lyd/bilde kveld! :-D
    Ta gjerne med spilleren din om du ønsker. Ser også ut som jeg er så heldig og får lånt en denon 3910 av passatvr6, så da har vi jo litt snadder å teste. For min del kan dere godt komme litt før så vi har mere tid. Om dere vil kan vi godt starte kl 17-17.30

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Marantz.
    Har prøvd å legge disse bildene oppå hverandere:

Vedlegg 11847

Den Grå er din nyeste måling og hvis dette er korrekt, så er det håp for min kino også . . . .

Dvs. du har gaina ca. 6dB ved 25 Hz og 7dB ved 71Hz ! for å bli kvitt dipper. Dette høres mye ut, men har akto "godkjent" dette, så har jeg ingen tvil.

Stemmer dette så bestiller jeg meg en 2496 ASAP.

Synspunkter akto eller flageborg ?

/L

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Killroy: Legg merke til det viktigste - Akto har flyttet SUB'n til en optimal plassering FØRST - for deretter å "tåppa heile dr....." med BFD :-D

The way to do it!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problem å "booste" disse frekvensene, om ingenting annet hjelper, som f. eks. plassering.

Man må bare være klar over at subben må yte den ekstra servicen, dvs. at selv om en ikke merker noe i lytteposisjon, vil elementet bli brutalt behandlet. Min erfaring med SVS er at det er ingen problem å legge på 10 dB, om en fra før av ikke har høy gain på subwooferen. Man vil jo ikke ha elementet sprellende ute på gulvet

Om alt dette er ok, da er det bare å legge inn bestilling på en BFD

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oiii... Den kom relativt likt

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Oiii... Den kom relativt likt
    Hva med en "kø-ordner"?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld er følgende gjort med BFD:
    -27hz: +5db, bandwidth 5
    -38hz: +9db, bandwidth 10
    -42hz: +3db, bandwidth 5
    -52hz: -9db, bandwidth 7
    -55hz: -5db, bandwidth 6
    -82hz: +9db, bandwidth 6

Bandwidth tilsvarer Q bryteren som sitter på SVS PEQ, den justerer "bredden" justeringen har på frekvenskurven. Hvor mange hz eller oktaver 1 bandwidth tilsvarer er jeg ikke sikker på, men det kan helt sikkert Akto eller Flageborg fortelle. Den har også 12 bånds (x2 for de som har 2 suber) equaliser for de som har mange topper og dipper. Fordelen med plasseringen ved kommoden fremfor bak sofaryggen var for det første at det ikke var så kraftige diper (den verste bak sofaen måtte forsterkes 12-13db noe som egentlig er i grenseland for hva som er bra for suben). Suben integrerte seg bedre med resten av anlegget og bassen var vanskeligere å plassere i rommet fra sweetspoten, det var bare et skikkelig fundament i bunn :-D Da den sto bak sofaryggen røsket det noe vanvittig i hele sofaen, selv på moderat volum. Dette hevet morrofaktoren litt på film, men på musikk kunne man til tider miste fokusen på lyden ettersom man konstant ble bombardert med bassbølger i ryggen.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    For ordens skyld er følgende gjort med BFD:
    -27hz: +5db, bandwidth 5
    -38hz: +9db, bandwidth 10
    -42hz: +3db, bandwidth 5
    -52hz: -9db, bandwidth 7
    -55hz: -5db, bandwidth 6
    -82hz: +9db, bandwidth 6

Bandwidth tilsvarer Q bryteren som sitter på SVS PEQ, den justerer "bredden" justeringen har på frekvenskurven. Hvor mange hz eller oktaver 1 bandwidth tilsvarer er jeg ikke sikker på, men det kan helt sikkert Akto eller Flageborg fortelle. Den har også 12 bånds (x2 for de som har 2 suber) equaliser for de som har mange topper og dipper. Fordelen med plasseringen ved kommoden fremfor bak sofaryggen var for det første at det ikke var så kraftige diper (den verste bak sofaen måtte forsterkes 12-13db noe som egentlig er i grenseland for hva som er bra for suben). Suben integrerte seg bedre med resten av anlegget og bassen var vanskeligere å plassere i rommet fra sweetspoten, det var bare et skikkelig fundament i bunn :-D Da den sto bak sofaryggen røsket det noe vanvittig i hele sofaen, selv på moderat volum. Dette hevet morrofaktoren litt på film, men på musikk kunne man til tider miste fokusen på lyden ettersom man konstant ble bombardert med bassbølger i ryggen.

Mye lærdom å ta med seg her Marantz.
    Takker for info, tror en BFD kan gjøre underværker og som akto skriver, så burde en potent sub som /plus 2 greie denne ekstra belastningen.

Noen som kjenner en som har en BFD til "overs" ?

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen problem å "booste" disse frekvensene, om ingenting annet hjelper, som f. eks. plassering.

Man må bare være klar over at subben må yte den ekstra servicen, dvs. at selv om en ikke merker noe i lytteposisjon, vil elementet bli brutalt behandlet. Min erfaring med SVS er at det er ingen problem å legge på 10 dB, om en fra før av ikke har høy gain på subwooferen. Man vil jo ikke ha elementet sprellende ute på gulvet

Om alt dette er ok, da er det bare å legge inn bestilling på en BFD

Jeg har nettop startet opp nyanskafet FBQ2496 og har såvidt begynt å legge inn verdier. Breden på Q er jeg ikke helt med på mht. verdi.

Forstår jeg dette rett dersom Q betyr Bredden på Filteret ?
    La oss si at frekvens er satt til 45Hz, gain= +5dB, Bandwith=10.
    Betyr dette da at 45Hz er midt frekvensen og at dette filteret da strekker seg fra 40 til 50Hz ?

Fint om noen kan si noe om dette,

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt sikker på dette med bandwidth, men jeg tror kanskje at f.eks 10 bandwidth tilsvarer 5 over og 5 under senter på den valgte frekvensen... Hva 1 bandwidth tilsvarer er jeg ikke sikker på men du kan jo prøve deg litt frem. Forresten, om du skal finjustere hz på hvert bånd gjøres det med "fine". Hvis du har f.eks 32hz og setter "fine" til +5 blir da frekvensen 37hz, settes den til f.eks -3 blir det da 29hz.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du laster ned RoomEQwizard, hvor du kan simulere eller måle deg frem til hvilke verdier du skal legge inn i BFD! Ellers er det vanskelig å få det til, fordi bare små forandringer på verdiene vil kunne gi ringvirkninger over hele området på grunn av rommets innvirkning på lyden. Høres rart ut, men tro meg

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre oppdaget et lite problem med nåværende plassering av sub. Den mest optimale plasseringen for meg viste seg desverre å være den minst optimale for de som bor over Hjørnplasseringen lager et skikkelig "trykkammer" til suben, men det gjør også at den spiller 10-15db høyere enn lyden i sweetspot og det forplanter seg visst ganske bra oppover i huset....
    Mulig jeg må flytte den igjen selv om jeg ikke har så lyst. Den integrerer seg så fint med resten der hvor den står nå så det er utrolig synd å miste go`lyden :cry:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres utrolig kjedelig ut når man først har lagt ned mye arbeid i å finne den beste plasseringen :-?

Jeg er glad for at jeg har enebolig

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er bare latterlig kjedelig. Er godt kjent med problemet selv. Tuben + hjørneplassering var en veldig god match i sweet-spot, men nabodama tok helt av hver gang jeg fyrte den opp. Selv når den gikk på tomgang var det syting. Nei, takke seg til enebolig en gang i fremtiden sier nå jeg!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du laster ned RoomEQwizard, hvor du kan simulere eller måle deg frem til hvilke verdier du skal legge inn i BFD! Ellers er det vanskelig å få det til, fordi bare små forandringer på verdiene vil kunne gi ringvirkninger over hele området på grunn av rommets innvirkning på lyden. Høres rart ut, men tro meg
    Har erfart dette med ringvirkninger allerede ja
    Jeg har lastet ned RoomEQwizard og oppdatert Java, men er usikker på hvordan jeg må kalibrere SW mht. lydkort i min bærbare (HP nc6000).

Benytter man fremdeles testtoner (sinus) som er hentet fra Lsound ?
    Finnes det noen enkel forklaring på bruk og oppsett.

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg har desverre oppdaget et lite problem med nåværende plassering av sub. Den mest optimale plasseringen for meg viste seg desverre å være den minst optimale for de som bor over Hjørnplasseringen lager et skikkelig "trykkammer" til suben, men det gjør også at den spiller 10-15db høyere enn lyden i sweetspot og det forplanter seg visst ganske bra oppover i huset....
    Mulig jeg må flytte den igjen selv om jeg ikke har så lyst. Den integrerer seg så fint med resten der hvor den står nå så det er utrolig synd å miste go`lyden :cry:
    Forbasket ergelig dette Marantz, men er det i det hele tatt et tema å legge noen lydabsorberende "matter" i taket over der SUB står :idea: .
    Jeg vet ikke om dette vil hjelpe, men kom ikke på noe bedre..

Jeg har fått tak i en Behringer 2496 og endel ekstra kabler, så det blir nok endel tweeking med RoomEQ og tweeking senere i dag. Mye styr med svære subèr, men det er jo både lærerinkt og en fin måte å bli kvitt noen penger på. Lykke til videre !

/L

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nøye overveing og en prat med de over har jeg likevel fått satt suben der den spiller best :-D Neste innkjøp for meg blir romperister som skal brukes på sene filmkvelder så det "sparker" litt ifra selv om suben ikke står på så høyt. Det blir kompromisset som må til for å kunne spille høyt utpå kvelden. På dagtid er det 2 unger som løper rundt og leker, så da er det ikke så nøye om jeg spiller høyt. Det er i allefall noe jeg kan leve med. Jeg har i det minste bare 1 nabo å ta hensyn til, bor man i blokk kan det fort bli verre...

Side 21 av 85 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •