Hybris / Thorbjørn sin HIFI - Nye og bedre bilder - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Nye bilder! :)

Info om anlegget er nå lagt inn på min hjemmekino og min hifi, ref signatur
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Electrocompaniet AW100 ! :)

Da har jeg vært og hentet Electrocompaniet AW-100.

Hifikrapylet i meg ropte etter å koble den opp med en gang, selvfølgelig låter den bedre enn det gamle, ikke noe vits å høre på det gamle søppelet en gang til ropte krapylet.. Men jeg klarte å stå i mot, og satt meg lydig ned for å høre gjennom noen av yndlingslåtene en gang til via min eksisterende yamaha surroundforsterker. De nyervervede B&W 705 låter skammelig bra, og jeg er forberedt på å ikke høre spesielt stor forskjell når jeg så skrider til verket for å koble til EC-forsterkeren.

Som jeg selv har påpekt mange ganger er jo placeboeffekten helt fantastisk, men denne gangen er jeg vel troendes til at det ikke _bare_ er den som har gjort seg gjeldende. Nå har jeg altså koblet AW100 til pre out på surroundforsterkeren, og bruker kun forforsterkerdelen til yamahaen. Alt av prosessering og uhumskheter er selvfølgelig koblet ut. DVDspilleren fungerer kun som drivverk og konverteres til analogt av DA-konverteren i Yamahaen, som virker til å gjøre en ganske god jobb med dette.

Vanskelig å beskrive lyd uten å høres ut som en kopi av en lyd&bilde-anmelder, men here goes:

Førsteinntrykket var at det ikke gikk an å spille høyt. Jeg skrudde opp, men det føltes liksom aldri høyt på samme måte som via yamahaen. Jeg tolker dette dithen at det spiller mindre "slitsomt", hjernen skriker liksom ikke "høøyt!" selvom jeg skrur opp. Neste inntrykk var at den "harde kanten" i diskanten som gjorde at f.eks lisa ekdahls stemme ofte slo meg som hard, og som fremhevet de karakteristiske S-lydene var borte vekk. Gjennom flere låter av forskjellige artister ble jeg gang på slått av at øvre mellomtone, høyfrekvent perkusjon, skarptromme og vokal var tilstede på en helt annen måte. På et par av låtene på en high fidelity CD var dette så slående at jeg synes innspillingen hørtes helt annerledes ut i forhold til sist jeg hørte dem. Jeg opplever ikke klangen som lys lenger, men heller ikke påfallende varm.

Dire Straits sin Brothers In Arms har fulgt meg lenge, og her var den skarpe perkusjonslyden som slår inn når verset kommer (han slår vel trommestikken på kanten av skarptrommen eller lignende?) kraftig, tydelig og oppløst. Sist jeg husker en lignende opplevelse med denne låta var når jeg var hos stefaren til en bekjent og hørte på Nautilus 801 på Dynamic Precision monoblokker. Mark Knopflers fantastisk myke gitarspil var også som fløte for ørene, samtidig som jeg hørte en slags ruhet i anslagene på gitaren selv når han ikke spiller med fuzz-lyd som jeg ikke kan huske å ha hørt på samme måte tidligere. Man hørte liksom at det var svakt overstyrt innimellom, nesten som å høre det direkte fra en gitarforsterker. Den korte beskrivelsen er vel: Flere detaljer!

En annen CD jeg hadde lagt fra meg litt skuffet etter at jeg akkurat hadde kjøpt B&W 705 var Kent. På mange av låtene deres foregår det ganske mye i lydbildet, ofte med litt overstyrt/gritty lydbilde. Via yamahaen opplevde jeg mange av låtene som rotete. Dette ble også noe helt annet via electrocompaniet - instrumenter og vokal lot seg skille på en helt annen måte. Jeg sitter og hører på Kent relativt høyt mens jeg skriver dette, før ville jeg skrudd ned lyden raskt, da det ble for masete å høre på som bakgrunnsmusikk.

Kraftwerk ble også testet, og klokkerent er vel den enkleste beskrivelsen her. Også andre låter med høyfrekvent materiale gjør det tydelig at diskantene i 705 hvertfall er de klart beste jeg noen gang har hatt i hus.

Her ble det mye skryt, men det får stå sin prøve. AW100 begynner å bli en gammel forsterker, så på en måte er vel alt dette gammelt nytt, og noen oppdaget det vel allerede for 15 år siden eller noe..og alt jeg kan si er at jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den før.

EDIT: Hørte akkurat Someone New med Eskobar og fantastiske Heather Nova på vokal.. deeeilig
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt noen nye bilder og lagt inn info og bilder under min hjemmekino og min hifi - link i signaturen min
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut!!

Fint med høyttalere i sammen serie hele veien rundt....

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg oppdaterte her sist ja... 1.5 år siden eller noe.

Siden sist har jeg byttet ut lytterommet(flyttet), kastet ut projektor til fordel for plasmatv, byttet effektforsterker til Electrocompaniet AW250, og sub til XTZ 99 W10.16 Har også oppgradert litt kabler og småtteri.

Dere finer nye bilder og litt info/inntrykk under minHifi/Hjemmekino.

Alt i alt er jeg superfornøyd nå Jeg har fått en lyd jeg trives veldig godt med, den er ikke 100% nøytral, men snarere mot det varme, med fokus på mellomtone og god fyldig lyd samtidig som det er oppløst og detaljert. Forsterkeren sørger også for trøkk og kontroll i bøttevis. Dette gir kanskje ikke "riktig" lyd for alle og enhver, men midt i smørøyet etter min smak!

Jeg har også klart å ta brodden av B&Ws diskant som jeg alltid har opplevd som i overkant skarpt. Nå gjør den ikke lenger det, uten at jeg føler jeg har mistet detaljer underveis.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da var det litt oppdateringer igjen og nye bilder http://avforum.no/minhifi/show.php/Hybris

Kjøpt meg B&W 804s, samt byttet ut surroundhøyttalerne med 3stk VM1, og kjøpt ny stereobenk. Det meste er nå skjult bak dører, og en fjernkontrollforlenger gjør at jeg fortsatt kan styre komponentene. WAF-faktoren er klart økende, og samboeren begynner å bli fornøyd, samtidig som lydkvaliteten også har steget!

Hvem sa man ikke kunne få i pose og sekk?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Nye bilder

Fikk litt diss for dårlige bilder i en kommentar, så har nå oppdatert bildene på min hifi - litt bedre kvalitet og flere bilder nå

http://avforum.no/minhifi/show.php/Hybris
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •