Super Kalle sin hjemmekino...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Super Kalle sin hjemmekino...

Tjoho!

Syns nå det er på tide å lage en tråd om min budsjett kino. Etter mange år med et billig mini alt i ett samsung anlegg med noen saftig slappe forsterkere og en ikke så alt for bra Dolby ProLogic dekoder bestemte jeg meg en kald kveld i oktober 2005 for å gå til innkjøp av en Pioneer VSX-915k. En ukes tid senere var jeg på HiFi-klubben i Oslo og lytta på ett oppsett med Dali Concept 6, 1 og CT. Det ble full klaff og jeg gikk til innkjøp av ett par Concept 6. Enda en lang uke gikk før jeg fikk forsterkeren levert, WEEEE klar for å koble opp!!

Det har siden første gang jeg slo på forsterkeren og frem til nå vært en eneste stor opptur etterhvert som jeg har begynt å spille inn høyttalerene og lært meg å kjenne forsterkeren. Det var en glad 17 åring som pakket opp ett par Dali Concept 1 på julaften 2005. Og 3. juledag var det rett ned på nyåpna HiFi-klubben i Ski for å kjøpe høyttalerkabler til bakhøyttalerne. I romjula fikk jeg satt opp høyttalerne, lagt høyttalerkablene i kabelkanaler og kjørt autosetupen MCACC (Multi Channel Acoustic Calibration) på Pioneeren. WOW for en forskjell det ble før og etter! Kan ikke annet å enn å anbefale denne receiveren på det varmeste!

Siste nyheten i kjellern per i dag er fjernstyring for lyset kjøpt på Clas. Det er møkka billig (200,- for kontroll og 3 mottakere, 80,- for ekstra mottaker) hadde når jeg første gang så det veldig lave forventnger til den, men etter å ha fått den demonstrert hos en kamerat så slo jeg til selv. Den anbefales! Sinsykt lett å "programmere" og "montere".

Håper å få tatt noen bilder snart! Kanskje jeg får lånt faren min sitt gamle kamera eller no sånt....

Beskrivelse av rommet:
    Rommet er en kjellerstue i et rekkehus.Det er på 400cmx520 cm. Det er ingen dør til rommet, men det er alikevel minimalt med plagsomt lys som slipper til ovenfra pga trapp og halvvegg som dekker for. Man sitter i tillegg med ryggen til åpningen. Det som derimot er et problem er at det ikke akkurat blir lydtett, noe som er et generelt problem rundt om kring i hele huset pga "åpen" konstruksjon. Jeg har heldigvis bare en mor og en bror å ta hensyn til så det kunne vært værre.... Ellers er rommet ca 2 meter høyt, har vegg til vegg teppe og trepanel på vegger og tak.

Utstyrsliste:

-Receiver: Pioneer VSX-915k.
    -DVD spiller: Pioneer DV-2850 (billig shit).
    -Front høyttalere: Dali Concept 6 cherry.
    -Bakhøyttalere: Dali Concept 1 cherry.
    -TV: En Panasonic 32" 16:9 CRT. Helt greit bilde, men litt lite;-).
    -I tilleg har jeg VHS spiller i tilfelle jeg får lyst til å se en gammel vhs, en PS1 og en ødelagt PS2:-P (kjøper snart ny PS2).

*Kabler:
    -DVD->TV: En helt grei Monster super ettellerannet (kosta rundt 400 spenn) som jeg sender RGB signal på.
    -DVD->Receiver: TaraLabs 200d coax (tror jeg).
    -TV->Receiver: TaraLabs 200i phono.
    -Høyttalerkabler front: TaraLabs Omni.
    -Høyttalerkabler surround: Qed micro.

Jeg har rundt 140 DVD'er (rundt 60 som er mine:???, unødvendig mange dårlige CD'er og rundt 40 cd'er som jeg hører OFTE på... I tillegg har vi vel borti 150 VHS filmer.

Som dere skjønner er jeg helt i startgropa for seriøs hjemmekino og har en LAAAAANG liste med oppgraderinger foran meg, men jeg kan jo nevne noen som antageligvis blir innkjøpt i overskuelig fremtid:

*PS2mini - Kommer muligens denne måneden.
    *Dali Concept CT center - NESTE LØNNING:-P.
    *Banankontakter - Kommer kanskje i morra? (Jeg er ikke helt overbevist om at det faktisk har noe å si på lyden, men jeg syns Omni kabelen sitter litt dårlig i terminalene og i tillegg er teminalene dårlige bakpå Pioneeren)
    *Flere kabelkanaler - Kommer når de får det inn på Clas Ohlson.
    *Ny sofa - Det får morsan sørge for!!!! (men tør nesten ikke legge ut bilder her før ny sofa er på plass:neutral

Og når alt det er i hus trenger jeg virkelig ny DVD eller CD spiller, bildet på den billige Pioneeren er helt greit, men det er nærmest uakseptabelt å bruke denne til å spille CD, er så mye støy... Det kan hende at det blir en CD spiller til rundt 2k i første omgang for så å utsette DVD-spiller kjøp til evt Projektor kjøp...

Er vel også mulig at jeg flytter dataen min ned etter hvert. Jeg har kablet opp nettverk ned til kjellern, regner med å bruke det en del når jeg får PS2mini.

Det var vel det som var å si om Kjellerkinoen min i denne omgang, håper på å få lagt ut noen bilder etterhvert så blir det bra... Kom med kommentarer da vel!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Komponentbilder, mens jeg venter på kamera:

Endrer til thumbnails jeg....

Komponentene som sees er: Dali Concept6, Concept 1 og Pio vsx-915k:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra!

Dette virker spennende super kalle2 Mye bra utstyr, men skulle så gjerne ønske og kunne få sett noen bilder av rommet ditt

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Nå har jeg desverre bare mobil og jeg har verken BT eller minnekortport på dataen:neutral:..

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott utstyr! Har samme problemet som deg når det gjelder sofa, venter nok med å legge ut bilder til en ny kommer i hus

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe:smile: Tror vi skal få oss den IBIZA sofaen som er nest nyest av "siste nytt" på AVnytt... Har vært og sett på den, den virker litt "billig" i konstruksjonen enkelte steder, men den er utrolig digg å sitte i... Også ser den jo ikke så værst ut heller..

Newcomer Jens_Martin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av super_kalle2
    Hehe:smile: Tror vi skal få oss den IBIZA sofaen som er nest nyest av "siste nytt" på AVnytt... Har vært og sett på den, den virker litt "billig" i konstruksjonen enkelte steder, men den er utrolig digg å sitte i... Også ser den jo ikke så værst ut heller..
    "Nest nyest av siste nytt på avnytt", hehe , Ja er enig med deg at det hadde vært noe!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nest nyest av siste nytt på avnytt", hehe , Ja er enig med deg at det hadde vært noe!
    Hehe fant ingen annen måte å formulere meg på JensMartin.

Jeg har nettop installert SketchUp og har laget noen bilder av rommet. Dette er min første sketchup tegning, så ikke vær for kritisk til bildene;-). Har nok ikke oppdaget halvparten av funksjonene ennå, men det er sikkert mulig å sette inn ferdige sofaer, salong bord, tv, hyller osv, men siden dette som sagt er min første tegning bygde jeg opp alt av firkanter og push/pull funksjonen..

Jeg har selvfølgelig ikke gulvbelegg på veggene, men det var det beste jeg fant:razz:.....

Gulvbelegg: Panel. Grått teppe: Grått teppe. Tven er sølvfarget, høyttalerne er kirsebær med svart trekk, hylla hvor bakhøyttalerne står er noe lyst tre...

Bildene er ikke bra, men det er vel nok til å beskrive rommet. Som dere ser er det helt åpent til trappen og opp i 1. etasje.

PS: Har satt på mål i centimeter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yay!

Da har jeg fått meg Concept Center! Jeg kobla opp og kjørte auto kalibrering i går kveld, så testa jeg den ut med ringenes herre. Syk forskjell og utrolig avslappende å høre stemmene fra "skjermen" i stedet for mixet mellom frontene.

Når det gjelder bilder har faren min lånt bort digitalkameraet, så der har jeg ikke kommet noe lenger.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet noe videre med bilder nå da? liker utstyret ditt, vil se det "live" !!

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å se andre fra Ski som også har litt hifi/hjemmekino-ambisjoner. Ser ut til å bli bra dette, Super-Kalle!
    Gled deg til å få en sub innomhus også, det gjør vanvittig stor forskjell på film...

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint oppsett det der. åssen går det på kamera fronten? kommer det noe bilder snart?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ut til å bli bra. Du har god plass i rommet ditt også. Selv savner jeg en meter på min kino, men det er ikke så lett å gjøre noe med i en kjeller......
    Hva med en gjensidig demo når du er ferdig. Gøy å se hva andre har gjort i rommene sine. Selv bor jeg i Askim.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Dette ser ut til å bli bra. Du har god plass i rommet ditt også. Selv savner jeg en meter på min kino, men det er ikke så lett å gjøre noe med i en kjeller......
    Hva med en gjensidig demo når du er ferdig. Gøy å se hva andre har gjort i rommene sine. Selv bor jeg i Askim.
    Takk takk, demo er alltid gøy! Morsomt å få inspirasjon fra forskjellige steder!:-P

Neste helg så skal jeg ha kamera, håper jeg:-|... Da legger jeg ut profil på minHjemmekino.

Jeg har forøvrig gått til innskaffelse av Marantz CD-5001B, ny PS2 og et MGR basselement til bruk som rumperister siden sist jeg skrev noe her... MGR elementet drives av en Velleman kit effektforsterker som jeg har bygd og som jeg holder på å fikse kasse til... Jeg har en del planer og skal etterhvert bygge en forforsterker eller modifisere en jeg allerede har (som jeg bygde i fjor, men fungerer ikke optimalt) og gjøre det til en integrert forsterker som kanskje skal drive et mindre stereoanlegg etterhvert... Vi får se hvordan det låter når det blir ferdig..

Jeg har også bygget en RIAA forsterker og planlegger innkjøp av platespiller etterhvert.. MEN først skal jeg ha projektor:-P Det kommer en gang i sommerferien antagelig... GLEDER MEG!!!!! =)

Bilder kommer altså om en uke..

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aaaah, minner meg om jula 2002. Da jeg jobba hundreogørten timer på EB Games, og til slutt kunne gå til anskaffelse av den beste projektoren på den tida; Panasonic PT ae 100!

Gled deg til å få egen projektor, det er stort (bokstavelig talt)!

Ellers gleder jeg meg til å se bilder jeg og

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <trommevirvel> Jeg har (mer trommevirvel) </trommevirvel> ENNÅ ikke klart å skaffe kamera.... At det skal være så jævlig vanskelig...

Ja permi, gleder meg vilt til projektor.. Har bursdag (18 år, tada) i morra, så da tror jeg at vi får fylt lommeboka nok til å kunne tømme den på en projektor.. Fikk en god lønning på 12k her om dagen, så projektor-eier-jomfrudommen min har nok ikke lenge igjen å leve. Så da chiller jeg like godt med å ta bilder og mekke profil til pj og ny sofa (uten hull, i motsetning til den jeg har i dag:-P) er i hus. GLEEEEEDER meg....

og bare for å si det: Jeg har oppkjøring på fredag, wish me luck...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •