pnerbye's hjemmekino - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 137
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Gliset mitt blir bare bredere og bredere. Med litt kalibrering spiller nå 2 stk PB10 i hjemmekinoen, og jeg er imponert over hvor sømløst og uanstrengt det spiller.
    Med 1 SVS til, satt han så ei kula................:grin:

Med det ekstra "head-room" som 2 SUB'er kan gi, virker det som du har fått full uttelling. Full opplevelse på moderat volum som tar hensyn til resten av familien, og en jevnere bass-respons i rommet som gjør at ingen behøver å krangle om sitteplassene.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en måling fra lytteposisjon. Jeg har en utfordring rundt 30-40hz omtrent midt i rommet ikke kommer frem på målingen. Løsningen er å ha lytteposisjonen ca en halv meter foran eller bak dette punktet. Som Flageborg sier kan jeg også måle et avvik på mindre enn 1 db i hele sofaen.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei sann pnerby

Lenge siden jeg har hørt noe fra denne kanten nå ! Hvordan går det med de nye rommet ditt ? er du fornøyd med det nåværende oppsettet ? jeg har egentlig gått å ventet på noen bilder derifra en stund nå. Kansje du har tatt en lang sommerferie som oss andre ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skjer det ikke stort. Jeg skal i nærmeste fremtid male taket mørkt grått og sette opp scenemolton langs veggene. Jeg skal få lagt ut bilder snart!

Kalibrering av projektor har ligget på is inntil jeg har ordnede lysforhold. Jeg skal og eksperimentere med bass-feller i de bakre hjørnene for å gjøre bassforholdene bedre. Skal handle noen rockwoolplater til formålet. Trikset er å få det pent, men jeg finner nok på noe.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å bli knall det her Petter.

Hvor i rommet plasserer du subbene? Bruker du noe romkorreksjon?

Om du skal lage noen bass-feller kan du kjøpe akustik-matter, disse får du vel i 5 og 3cm tykke(tror de er 60x60). De kan rammes inn i den str du ønsker, og trekkes med et farget stoff. Da blir det nesten som et bilde.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Om du skal lage noen bass-feller kan du kjøpe akustik-matter, disse får du vel i 5 og 3cm tykke(tror de er 60x60). De kan rammes inn i den str du ønsker, og trekkes med et farget stoff. Da blir det nesten som et bilde.
    60X60cm med 3-5cm tykkelse satt opp på veggen, vil vel ha liten effekt i bassområdet. (dersom det var dette du mente) Uansett tykkelse vil den dempe ekstremt lite på selv 100hz pga den begrensede størrelsen på overflaten. 100hz har en bølgelengde på ca. 3.4m. Å sette flere sammen er selvfølgelig en mulighet, men vi snakker størrelseorden en god del større enn et bilde.

Bassfeller kan lages ved å bruke for eks. rockwoolruller som man trekker med stoff. http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall

Subbene står i hvert sitt hjørne foran med elementene mot center. Jeg bruker ikke noe romkorreksjon på subbene. Slik det er nå fungerer det slett ikke verst, men jeg tror jeg kan få det til bedre om jeg bygger bassfeller i hjørnene bak for å hindre utfasinger. Har sett litt på denne løsningen: http://www.ethanwiner.com/acoustics....berglass traps

Det koster omtrent ingenting å prøve. Det er bare noen rimelig tykke rockwoolplater eller lignende som skal til. Virker det så må jeg få det til å se pent ut, men det bør ikke være vanskelig. Kan for eksempel lage en ramme som jeg stifter opp scenemolton på feks.

Det frister ikke å begynne på tunge malejobber og slikt i varmen så det blir nok til at jeg venter på kjøligere vær. Jeg legger uansett ut noen bilder av kinoen snart!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Another great and inexpensive way to make a bass trap - if you have a lot of room - is to place bales of rolled up fluffy fiberglass in the room corners. These bales are not expensive, and they can be stacked to fill very large spaces. Better still, they are commonly available and you don't even have to unpack them! Just leave the bales rolled up in their original plastic wrappers, and stuff them in and near the room corners wherever they'll fit. Stack them all the way up to the ceiling for the most absorption.
    Hehe... Jeg har plass bakerst i rommet. Kan bare kjøpe noen ruller med glava og kle det i sort scenemolton. Jeg kan til og med stable slike oppå subbene foran om nødvendig.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Jeg har plass bakerst i rommet. Kan bare kjøpe noen ruller med glava og kle det i sort scenemolton. Jeg kan til og med stable slike oppå subbene foran om nødvendig.
    Jupp akkurat det samme som jeg har tenkt. 2 stk i hvert hjørnet trukket med sort filt. Skal du bruke Glava? var sikker på at Rockwool var veien å gå men kanskje Glava er bedre??

Rullene til Glava er iallefall penere ( mer sylinderformet)

Uansett synes jeg kurven din ser meget bra ut. Du har nok endel heftige bassopplevelser der ja..Har du forsøkt flight of phoenix? Tipper med den peaken din at den vil låte enormt?

pt

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan faktisk se for meg 4 "glava-tårn" i rommet! :lol: Jeg skal prøve med 2 bakerst først for å se om det holder. Om det blir glava eller rockwool, eller om jeg plasserer det i plater eller sylindre har jeg ikke bestemt meg for ennå, men å stable rullene først tar jo ikke noe tid.

Jeg har hatt mange gode sub-oppleveleser allerede, så jeg kan bekrefte at luft flytter seg i kinoen. Jeg har riktignok ikke sett/hørt Flight Of The Phoenix, men det bør jeg kanskje? Det røsker bra i buksebena i Incredibles, i scenene med flyet som gjør manøvre for å slippe unna rakettene.

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. Lykke til da. Ser fram til å høre dine erfaringer framover.

pt

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .........Jeg har riktignok ikke sett/hørt Flight Of The Phoenix, men det bør jeg kanskje? ....
    Det har jeg gjort, hos deg :grin: , og jeg kan love deg at rotasjonen under flystyrten setter kroppen i bevegelse - med det krevde 2 stk. PB10.

Det var nok mens du "kokkelerte" for SVSpatruljen - og kalibreringen gikk inn i siste fase...........at du ikke fikk med deg denne "vibrasjonen"........et herlig måltid, forresten.

Sa jeg noe galt nå :-?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Jeg husker nå ja! Sandstorm og slikt? Fantastisk scene!

Når jeg har fått på plass bassfeller, scenemolton og takmaling må dere stikke innom å se hvor flott jeg har fått det! Hadde vært gøy om jeg fikk optimalisert rommet for god lyd. Som du sikkert husker måtte det litt puter til for å få kontroll over diskanten. :roll:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ......... Som du sikkert husker måtte det litt puter til for å få kontroll over diskanten. :roll:
    Siden du bringer det på banen...........har jeg en liten plan............et bittelite forslag.............hvis du er klar for et eksperiment?..........stikkord: Audyssey.....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Flageborg sier, kan det være RK være en mulighet. Men du er kjempegodt på vei til å løse problemet der det starter, uten kompromisser... Jeg ville ha prøvd å forbedre rommet på best mulig måte først, så slipper du kanskje å korrigere for noe i det hele tatt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Siden du bringer det på banen...........har jeg en liten plan............et bittelite forslag.............hvis du er klar for et eksperiment?..........stikkord: Audyssey.....
    Hehe... Hvis dere trenger en forsøkskanin, så stiller jeg gjerne opp, men som Håkon sier så er det nok lurt å gjøre en del med rommet før jeg setter lommeboka på vidt gap! :lol: Når rommet er klart kunne jeg godt tenke meg å høre hvordan Denon høres ut ifht Yamaha. Vi får prate om det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... Hvis dere trenger en forsøkskanin, så stiller jeg gjerne opp, men som Håkon sier så er det nok lurt å gjøre en del med rommet før jeg setter lommeboka på vidt gap! :lol: Når rommet er klart kunne jeg godt tenke meg å høre hvordan Denon høres ut ifht Yamaha. Vi får prate om det.
    Sånn skal det være: "Jeg stiller gjerne opp!"

Når det gjelder oss - finnes det bare muligheter ;-)

Hold lommeboka godt lukket...........til testen er over!

Når er et rom klart? Hver gang - spør du meg - med dagens teknologi ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    60X60cm med 3-5cm tykkelse satt opp på veggen, vil vel ha liten effekt i bassområdet. (dersom det var dette du mente) Uansett tykkelse vil den dempe ekstremt lite på selv 100hz pga den begrensede størrelsen på overflaten. 100hz har en bølgelengde på ca. 3.4m. Å sette flere sammen er selvfølgelig en mulighet, men vi snakker størrelseorden en god del større enn et bilde.

Bassfeller kan lages ved å bruke for eks. rockwoolruller som man trekker med stoff. http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
    Tenkte en kunne sette sammen flere plater til den størrelsen som trengs.
    Jeg har brukt slike i øverom som må dempes, og der har de vært f.eks 90x120 til 160x160, vet ikke helt hvordan dette fungerer på bass da, da jeg har villet dempe alle frekvenser.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo ganske mange muligheter siden rommet er eget filmrom kombinert lekerom for deg.
    Da trenger det jo ikke å godkjennes som stue.....noe som kan gjøre jobben veldig mye lettere. :-)

Blir moro å se resultatet.

Fant du foresten lister som skjulte kablene?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ordne lister. Har ikke helt bestemt meg for hvilke ennå, men det blir sannsynligvis noe billig i plast eller noe.

Som du sier så har jeg et dedikert rom, og det gjør det hele mye enklere. Nå er jeg opptatt av lyskontroll, demping av diskanter og kontroll over bassen. Blir jeg ikke fornøyd med lyden så må jeg vurdere høyttalere og forsterkere på nytt, men jeg håper jo at alt løser seg. Jeg er ikke sååå kresen, men jeg er jo mye mere kresen enn jeg først trodde jeg skulle være når jeg begynte jakten. Hehe...

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •