Mine to kanaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Mine to kanaler

Jeg begynte hifi-interessen med en hjemmekino-pakke fra Spaceworld. JVC-skitreceiver jeg har fortrengt navnet på, og en eltax-pakke med store men lette finerhøyttalere som jeg også har fortrengt både navn, utseende og lyden fra. Signalkilden var en av de første creative-dvdpakkene for pc og skjermen var en 28-tommers widescreen fra Panasonic. Fullstendig ræva men det funket noen måneder. Da var det sayonara til japanerskiten, solgte med kjempetap og anskaffet H/K AVR5000 og DVD1. Høyttalerne var JMLab Cobalt 816 og cobalt senter og chorus bak. Da svingte det atskillig mer, helt til jeg ble samboer og ville installere i stua og fikk nei.

Dama eide leiligheten så jeg hadde ikke stort jeg skulle sagt. Fant derimot ut av begrepet Wife Acceptance Factor, og at dette ikke behøvde å innebære sparsommelighet. Design teller langt foran pris (i alle fall oppgitt pris) og noe brukt utstyr til stiv pris er langt mer akseptert enn dårligere og nytt utstyr til like stiv pris...

Da var det ut og shoppe på nytt. H/K receiveren og center og bakhøyttalere ble byttet inn i en brukt Vincent CD-spiller og ny Roksan integrert forsterker mot littegranne mellomlegg. Cobaltene beholdt jeg og de har jeg enda etter tre år. Fantastiske høyttalere! Et ganske flott stereobord ble også anskaffet, og med ett hadde jeg et hjørne for godlyd som dama også umiddelbart digget. Jeg fant ut at musikken var viktigst, og har ikke begynt å vurdere flere kanaler igjen. Nå er det stereoanlegget som gjelder. Kjøpte platespiller til dama til jul, som er happy for å hente frem 80-tallsplatene som man prater om på hver eneste fest fra loftet. I løpet av året tror jeg Cobaltene skal få nytt hjem, og et par Electra 1027 vil bli ønsket velkommen...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilder? Lurer litt på hva, hvorfor falt valget på Roksan? Det er jo ikke noe spesielt vanlig merke her i landet. Har samme høyttalere, og det ligger en Roksan effektforsterker på AVtorget...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad jeg slipper å tenke på dette problemet med samboer jeg

Er ikke rart Gorm får låv til og ha dette stereo oppsettet i stua når det ser så stilrent ut!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Bilder? Lurer litt på hva, hvorfor falt valget på Roksan? Det er jo ikke noe spesielt vanlig merke her i landet. Har samme høyttalere, og det ligger en Roksan effektforsterker på AVtorget...
    Valget falt på Roksan (kandy mkiii integrert forsterker) fordi den var svært strømsterk (115 watt i 8 ohm, 220 i 4), kunne drive cobaltene uten antydning til å miste kontrollen, og fordi jeg fikk en grei pakke fra hifihuset siden de forhandler roksan.

Gode kritikker i hifi-pressen hjelper også. Ser ut som om den fremdeles får gode karakterer etter drøyt to år på markedet.

http://www.roksan.co.uk/kan_amplifier.html

Her er bilde av anlegget. Julepyntet og greier. Jeg drar høyttalerne ca en halvmeter ut fra veggen når jeg skal lytte, men det er ikke så veldig stor forskjell ettersom bassporten sitter foran. Metallgrillene påvirker lyden i knapt hørbar grad, så de pleier å få sitte på. De betyr i det minste at høyttalerne har greid seg gjennom hele oppveksten til 4-åringen uten å bli skadet det aller minste. Har faktisk aldri trengt å etterstramme en skrue eller noe på dem når jeg tenker meg om.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekkert dette ja.
    Ser at samboeren har fått dekorere både rack og høyttalere. :grin:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig pent stereo oppsett!

Har aldri hørt Cobalt serien, men den skal vist vere bra etter hva folk sier

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent! Jeg er enig i at metallgrillene er helt knall, merkelig at ingen andre bruker slike. Nesten så jeg vegrer meg for å oppgradere, ettersom både Electra og Profile bruker stoff.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for skryt!

Du kan oppgradere til Utopia da. Der har du jo trefronter. De må nok av for å spille, så jeg tror det står mange (relativt sett i forhold til tallet på solgte Utopia så klart) trefronter rundt i kott og skap

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Valget falt på Roksan (kandy mkiii integrert forsterker) fordi den var svært strømsterk (115 watt i 8 ohm, 220 i 4), kunne drive cobaltene uten antydning til å miste kontrollen, og fordi jeg fikk en grei pakke fra hifihuset siden de forhandler roksan.

Gode kritikker i hifi-pressen hjelper også. Ser ut som om den fremdeles får gode karakterer etter drøyt to år på markedet.
    Hvordan spiller forsterkeren? Jeg vurderer selv å skaffe meg den etter anbefaling fra Hifihuset. Har Chorus 726s. Er bare litt bekymret for trykket i bassen. Er Roksan god til pop og rock, eller er H/K å anbefale i den sammenheng?

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefint at dama og kanskje du også har funnet fram platesamlingen igjen,skjønt at det kunne vært en bedre platespiller.. Har ikke troen på den der!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dallaz
    Hvordan spiller forsterkeren? Jeg vurderer selv å skaffe meg den etter anbefaling fra Hifihuset. Har Chorus 726s. Er bare litt bekymret for trykket i bassen. Er Roksan god til pop og rock, eller er H/K å anbefale i den sammenheng?
    Forsterkeren farger ikke lyden på noen måte synes jeg. Den har stålkontroll på alle volum. Passer egentlig like godt til pop, rock, jazz og klassisk. H/K passer vel best til pop og rock og vil kanskje farge lyden på andre musikktyper i mørk retning. Jeg hadde jo en AVR5000 før, og den var langt fra så velspillende som denne stereoforsterkeren. Jeg synes klangen er litt på det lyse, men tror det skyldes cd-spilleren. Plugger jeg i dvd-spilleren i stedet (H/K DVD22) så blir det litt mer funky, men langt fra like oppløst. Prøv forsterkeren. Jeg tror du blir fornøyd. Og du kan oppgradere høyttalerne på litt lengre sikt uten å bytte forsterkeren.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Kjempefint at dama og kanskje du også har funnet fram platesamlingen igjen,skjønt at det kunne vært en bedre platespiller.. Har ikke troen på den der!
    Hehe, gikk inn og så på anlegget ditt, og det er klart at det stiller i en helt annen klasse enn Denon-saken. Den låter imidlertid godt nok til at det er morsommere å spille med den enn med den langt dyrere cd-spilleren. Og til prisen var det liksom ikke mulig å si nei. Ble mest et impulskjøp. Den kostet 995 på hifi-klubben før jul. Ser de har doblet prisen nå. Da hadde jeg nok heller gått opp et hakk eller to.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, gikk inn og så på anlegget ditt, og det er klart at det stiller i en helt annen klasse enn Denon-saken. Den låter imidlertid godt nok til at det er morsommere å spille med den enn med den langt dyrere cd-spilleren. Og til prisen var det liksom ikke mulig å si nei. Ble mest et impulskjøp. Den kostet 995 på hifi-klubben før jul. Ser de har doblet prisen nå. Da hadde jeg nok heller gått opp et hakk eller to.
    For 2 mnd. siden så kjøpte jeg meg en Goldring GR 1.2 for å prøve vinyl på anlegget mitt! Jeg ble hekta med en gang! Kjøpte så en Revolver-spiller på QXL,et impulskjøp i fylla, og endte opp med bedre lyd enn med Goldringen. Skal nevne at pick-up'en som sitter på Revolveren noe bedre og dyrere med en nypris på 3500,- Du kan gjøre veldig gode bruktkjøp på vinylutstyr! Goldringen koster 2495,- med PU og Revolveren betalte jeg 750,- for på QXL.
    Nå er jeg på jakt etter noe enda dyrere og bedre selvfølgelig... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren farger ikke lyden på noen måte synes jeg. Den har stålkontroll på alle volum. Passer egentlig like godt til pop, rock, jazz og klassisk. H/K passer vel best til pop og rock og vil kanskje farge lyden på andre musikktyper i mørk retning. Jeg hadde jo en AVR5000 før, og den var langt fra så velspillende som denne stereoforsterkeren. Jeg synes klangen er litt på det lyse, men tror det skyldes cd-spilleren. Plugger jeg i dvd-spilleren i stedet (H/K DVD22) så blir det litt mer funky, men langt fra like oppløst. Prøv forsterkeren. Jeg tror du blir fornøyd. Og du kan oppgradere høyttalerne på litt lengre sikt uten å bytte forsterkeren.
    Takk for info! Jeg fikk låne hjem Roksanen fra Hifihuset og testet den i fred og ro. Sammenliknet den med H/K, Thule Spirit I100 og Primare I21 (som jeg også hadde på hjemlån). Endte til slutt opp med Roksan. Ingen av de andre forsterkerene var i nærheten av å låte så oppløst og detaljert. Bassen er der, akkurat passe stram, og det føles helt riktig. Fikk en grei pris hos på Roksan Kandy og den tilhørende CDspilleren etter å ha byttet inn mitt gamle utstyr. Da var egentlig valget enkelt.

Har akkurat koblet opp anlegget og lar forsterkeren spille seg inn. Har du noen erfaring med hvor lang tid dette tok? Har lest på forumet til roksansidene at det kan ta en god stund før lyden "setter seg".

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info! Jeg fikk låne hjem Roksanen fra Hifihuset og testet den i fred og ro. Sammenliknet den med H/K, Thule Spirit I100 og Primare I21 (som jeg også hadde på hjemlån). Endte til slutt opp med Roksan. Ingen av de andre forsterkerene var i nærheten av å låte så oppløst og detaljert. Bassen er der, akkurat passe stram, og det føles helt riktig. Fikk en grei pris hos på Roksan Kandy og den tilhørende CDspilleren etter å ha byttet inn mitt gamle utstyr. Da var egentlig valget enkelt.

Har akkurat koblet opp anlegget og lar forsterkeren spille seg inn. Har du noen erfaring med hvor lang tid dette tok? Har lest på forumet til roksansidene at det kan ta en god stund før lyden "setter seg".
    Gratulerer med en fin forsterker! Hva slags høyttalere har du? Morsomt at du landet på Roksan etter å ha prøvd de andre. Den passer i alle fall mine jmlab veldig godt.

Jeg må innrømme at jeg ikke kunne registrere store forskjeller i lyden etter hvert som jeg kjørte inn Roksanen. Det var langt mindre forskjeller enn i innspillingsperioden for høyttalerne i alle fall. Det er jo en transistorforsterker, så innspilling er vel mer for ørene enn for utstyret vil jeg si.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har JmLab Chorus 726s og er som sagt veldig fornøyd! Neste prosjekt blir vel å oppgradere dem! Har enda ikke kjøpt skikkelig gode kabler. André på Hifihuset mente jeg skulle spille inn anlegget før jeg matcher med kabler. Blir spennende å se om det skjer noen forandring etter "innspilling" og kabeloppgradering!!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Har JmLab Chorus 726s og er som sagt veldig fornøyd! Neste prosjekt blir vel å oppgradere dem! Har enda ikke kjøpt skikkelig gode kabler. André på Hifihuset mente jeg skulle spille inn anlegget før jeg matcher med kabler. Blir spennende å se om det skjer noen forandring etter "innspilling" og kabeloppgradering!!
    Vær forsiktig med å komme med ytringer ang. kabelmatching på dette forumet her! Det kan føre til krig! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Donald
    Vær forsiktig med å komme med ytringer ang. kabelmatching på dette forumet her! Det kan føre til krig! ;-)
    Hehe! Takk for advarselen!

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt spørre Andre om han har noen demokabler å selge. Jeg kjøpte signalkabler med sølvledere han hadde brukt i demo til gunstig pris. Lurer også på å bytte vincent-cd-spilleren (cd s1) til roksan kandy men har ikke fått bestemt meg enda. Skulle få en grei deal på innbytte av vincenten. Og det er jo gunstig for meg siden jeg kjøpte vincenten brukt av ham for god pris også.

Har også lurt på å gå fra Cobalt 816 til Electra 1007 på stativ, men er litt usikker på trøkket i dem. Trenger i alle fall ikke å gå opp, men vet da søren om det blir for spett å gå til stativ. Synes den nye electra-serien er i overkant priset, men har ikke bedt om tilbud heller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sitter du med samme stereo som meg dallaz...

Morsomt at du har prøvd andre kvalitetsforsterkere opp mot kandy mk3, spesielt primare, som jeg trodde var bedre enn roksanen.

Jeg mener det tok ganske lang tid før anlegget mitt låt optimalt, men jeg vet ikke om det var roksanen eller høyttalerne som trengte innspilling. Bruker du også 4 kvmm kobberkabler mellom høyttalere og forsterker? Bruker du platene bak på biwiring terminalene, eller har du satt inn en jumper?

Olemt: Jeg har nylig anskaffet kandy mk3 cdspilleren, og er strålende fornøyd med den, så jeg kan trygt anbefale den. Hvorfan er du fornøyd med cobalt 816s? har du hørt chorus s serien? I så fall hva er hovedforskjellen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •