a|ex' hjemmekino! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 405
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjører 989 ja. Har brukt 576i på filmer som skaper trøbbel for deinterlacing, ellers har jeg kjørt 720p pga et mer detaljert og finkornet bilde på 507. Men nå skal det altså eksperimenteres på nytt med 508

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen der ute forklare meg hvordan 576i blir det beste resultatet??
    Nå er det noe jeg har gått glipp av,var sikker på at det var 12bit componenet med 720p ut
    Har selv den samme dv-989 og venter på min 508xd

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frem til HDMI 1.3 kom har det til nå ikke vært en fastsatt standard for å levere ut "råmaterialet" 576i over HDMI. Derfor har det vist seg å være relativt store forskjeller i kvaliteten på det signalet fra de forskjellige produsenter.

Det som preger 576i over HDMI fra Pioneer 989 (også 696) er at det er den varianten som har vist seg å inneholde minst støy og deinterlacingsartefakter. Min mest brukte "torturscene" er scene 11 (tror jeg) fra LOTR FOTR (originalen) der den sorte rytteren kommer inn i bildet. Her er det masse tåke som siger frem og tilbake i bildet. På veldig mange DVD-spillere fremstår denne tåken som ekstremt hakkete, med små firkanter og hakkete bevegelser når den skal flyte. Med 576i over HDMI til min VW50 oppnår jeg det definitivt mest støysvake bildet av alle valgene. Med andre ord er ikke deinterlacingen og støyreduksjonen i VW50 helt på trynet... ;-)

Jeg og Arendal har testet endel spillere på akkurat denne scenen, og mot våre VW50 har det vist seg å være det beste. Men mot andre projektorer og skjermer vil det selvfølgelig variere. Det beste er som alltid å sjekke ut selv og se med egne øyne.

Er jo fullt mulig at den interne bildebehandlingen i den nye skjermen er bedre enn forgjengeren, og også 989. Da "tjener" en jo på å kjøre 576i over HDMI.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innstillinger til oppskalering

Litt off topic, men hvordan fungerer det med oppskalering fra dvd/receiver til plasmaen? Er det noen knapper man trykker der man velger for eksempel 576i eller skjer dette automatisk?

Jeg har selv ax4asi og dv490..skal ha enten 7 eller 8 gen 42" pioneer i nærmeste fremtid og akkurat dette med bilde er jeg HELT blank på...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskalering til receiver er ikke jeg noen ekspert på heller, da jeg alltid har kjørt hdmi-kabelen rett fra dvd-spiller til skjerm..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min dvd spiller oppskalerer også så da prøver jeg bare det samme.

Det er ikke noen innstillinger man må gjøre for at bildet fyller skjermen altså?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er første inntrykket av den nye plasmaen?
    Sammenlignet med 507,er det et skikkelig kvalitets hopp?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tidligere må jeg nesten få skjermen opp på racket og testet litt grundigere først, noe som ikke skjer før til uken da den nye foten ankommer mandag

Men av det jeg har hørt, lest og sett selv skal jo sortnivået sørge for en klar forbedring ihvertfall!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Som nevnt tidligere må jeg nesten få skjermen opp på racket og testet litt grundigere først, noe som ikke skjer før til uken da den nye foten ankommer mandag

Men av det jeg har hørt, lest og sett selv skal jo sortnivået sørge for en klar forbedring ihvertfall!

Hehe
    Det hadde jeg ikke fått med meg..
    Du får komme tilbake med synspunkter etterhvert da..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Kjører 989 ja. Har brukt 576i på filmer som skaper trøbbel for deinterlacing, ellers har jeg kjørt 720p pga et mer detaljert og finkornet bilde på 507. Men nå skal det altså eksperimenteres på nytt med 508
    Har du eksprimitert deg frem og tilbake på 576i og 720p nå?
    Fortsatt best å kjøre 12bit component selv om man endrer til 576i?

Ellers hva syntes du om 508xd til nå?
    Selv syntes jeg det er et skikkelig kvalitets hopp fra 506xde

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, jeg har fått brukt den litt mer nå, men pga ferie de siste ukene har jeg ikke kommet meg i mål med kalibrering av farge, hvitbalanse osv enda.

Det er utvilsomt et kvalitetshopp i riktig retning, 8- generasjon. Sortnivået er utvilsomt det som imponerer aller mest (selvom man fortsatt ikke har noe problem med å skille skjerm og ramme i et helt mørkt rom). Jeg synes også det er mindre støy i bildet uten bruk av støyreduksjon. Det er bra. Savner imidlertid muligheten til å justere standard DNR og MPEG DNR hver for seg. Sistnevnte ble aldri brukt på 7. gen, men den andre var til tider fenomenal, selvom den også sto "av" en del. Her (8.gen) gjør støyreduksjonen bare ugagn og egner seg i alle tilfeller best som avslått.

Et par ting jeg har registrert som ikke er så bra:

- Innsynsvinkelen "ovenfra" er av en eller annen grunn dårlig. Ikke det at jeg står rett foran TV'en og ser ned på den hele tiden, men jeg kan ikke for alt i verden erindre at bildet "kollapset" på denne måten på 7. gen. Inn fra sidene er det upåklagelig, og rett forfra selvsagt perfekt, men det er altså noe rart som skjer med bildet når man beveger seg i overkant som jeg mener ikke har vært slik før.

- Støy/brum. En del har klaget på støy fra 7. generasjon - jeg er for ordens skyld ikke en av dem. Flere har også hevdet at støy/brum var så godt som borte her ift. 7. gen. Nå synes ikke jeg at støy var noe problem på 7. gen, selvom det kunne detekteres en viss summing på veldig lyse bilder i et helt stille rom hvis man nærmet seg skjermen. Nøyaktig det samme er tilfellet på 8. gen - jeg kan ikke se at denne "støyen" har blitt redusert noe, men igjen: Dette er overhodet ikke noe jeg regner som sjenerende på noe som helst vis, så det er ikke noe jeg irriterer meg over, selvom det optimale selvsagt hadde vært en totalt lydløs skjerm om man så setter et stetoskop på transformatoren.

- Responsen på fjernkontrollen og menysystemet kunne med fordel vært kjappere. Dette er litt irriterende, men navigeringen går som regel greit om man peker fjernkontrollen nøyaktig i retning av IR-øyet. Her har Pioneer noe å lære av Bang&Olufsen.

- Den silkemyke panoreringen som ikke skulle ha antydning til hakking/etterslep er vel ikke fullt så imponerende som først antydet. En klar forbedring siden sist, men likefullt ikke perfekt. Dette kan jo forbedres/forverres med ulike justeringer, men jeg synes "jevn"-modus under Pure Cinema lager reneste lapskausen av bildet og således ikke fungerer som tiltenkt..

Dette høres kanskje litt negativt ut, men alt i alt vil jeg si meg meget fornøyd med 508XD, som jeg synes leverer mye valuta for pengene. Jeg må nesten komme tilbake til mer nøyaktige justeringsparametre senere. Uansett, dette er i all hovedsak en fantastisk skjerm å se film på

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, og angående 720p/576i så jeg prøvd meg frem litt, men holder fortsatt en knapp på oppskalering til 1280x720p fra DV989. Dette fordi jeg synes det gir et mer høyoppløst og detaljert bilde.

Imidlertid er det slik at TV'en også gir imponerende gode bilder fra 576i, langt bedre enn 507, og her må det eksperimenteres enda mer med ulike justeringsparametre, PAL/NTSC osv på forskjellige filmer før jeg slår meg helt til ro med noen konklusjon...

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis med flott reportasje i siste Hjemmekino. Ingen tvil om at det er et nydelig oppsett du har Alex. Og ifølge naboen under, så røsker det godt til film virket det som

Har du forresten lest siste Fidelity? Helicon fikk meget hederlig omtale der.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Alex i Oktober utgaven av Hjemmekino? Da må det soleklart kjøpes Har ikke kjøpt bladet siden Pers1 var i "hjemme hos" reportasjen

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja må gratulere for å ha satt drammen på hifi kartet :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk for det gutter, fryktelig stas med hjemme hos-reportasje selvsagt :-D

Hanspf: Nå er det jo en viss person her på forumet som har satt drammensregionen ganske ettertrykkelig på hifi-kartet før - og det i din egen hjemkommune! Rart du ikke merker jordskjelvdønningene..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på bwa?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var han jeg hadde i tankene ja - har jo stilt kinoen sin til disposisjon for hjemme hos-reportasje han også

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i den spede begynnelsen det, så det hadde gått i glemmeboken :-)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, må gratulere med en veldig fin reportasje av hjemmekinoen din i bladet Hjemmekino, alex. Den ser helt gull ut. Litt moro med de stumfilmene også

Side 19 av 21 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •