Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! Stemningsbilder fra dedikert TV-stue. #2853 - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 35 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 2858
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Min humble (og ubetydelige) mening er at golden horn er MYE tøffere en soundwave. Men de var særpregede. Uansett er det jo vanskelig å dømme kun fra bilder, bedre å se ting i virkeligheten.
    Grunnen til at jeg har søkt etter disse, er at jeg vil ha begge muligheter åpne (diffusor og absorbenter). Har lest endel om emnet den siste tiden og det ser ut til at de fleste foretrekker absorbenter ved førsterefleksjon. Får høre hva Svanå mener om dette, venter på svar fra dem.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør passe på at du ikke velger bare utifra utseendet. 20mm i taket er ikke tykt nok. Du bør velge de som er på 40mm. Helst bør man bruke minst 50mm, men 40mm vil sikkert fungere bra.

Kjenner ikke til Soundwave, men tipper det er snakk om skumgummi? Det finnes mange skumgummi produkter som lover gull og grønne skoger, men fungerer egentlig dårlig. Auralax er en av de seriøse, men skumgummi er uansett neppe like bra som rockwool. Skumgummi demper ikke i bassområde.

Faren er du velger produkter som bare demper bra i diskant område og du får en ulinær demping. Man bør i det minste velge produkter som både demper bra i mellomtonen og diskanten, men det aller beste er demping i hele frekvensområde.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes en del fine maleri absorbenter på denne siden:
    ASC Home Theater Acoustics: PicturePanel

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrunch är en ljudabsorberande panel specialdesignad för lätta ljud
    i de övre frekvenserna (500 Hz och högre). Denna panel reducerar
    ljud som kan uppfattas som bruskällor, såsom telefonsignaler och röster.
    Material: återvinningsbar polyesterfiber.
    Färg: off-white, grå och antracit.D 80
    Varje panel i serien SOUNDWAVE® är utformad för ett speciellt akustiskt ändamål. Serien och varumärket ägs av Offecct och är
    formgiven i original av Teppo Asikainen 1990. Väggpanelerna kan kombineras på olika sätt för att möta varje rums enskilda behov.
    Alla våra paneler är testade av Sveriges provnings- och forskningsinstitut för akustik, rapport P102366.

Dybden er 8 cm.

Takk for info og tips, bomholt!
    Har ikke sett noen andre absorbenter jeg føler passer i stua vår. Det er kun Golden Horn og Scrunch fra Soundwawe som jeg kan se er aktuelle. Det spørs om ikke det blir diffusor og Golden Horn.

Angående taket, så ble disse interessante etter jeg leste dette:
    All bass under 60 Hz borte i lytteområdet
    Fra innlegg #30.

Jeg regner ikke med å få perfekt akustikk, men jeg er ute etter å se om jeg forbedre den. Jeg er rimelig fornøyd med lyden slik den er nå, men vil gjerne høre hvordan det blir når jeg gjør noe med førsterefleksjonene.
    Mener du at disse relativt tynne absorbentene i taket og på veggene vil gjøre mere skade enn nytte?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Mener du at disse relativt tynne absorbentene i taket og på veggene vil gjøre mere skade enn nytte?
    Med 20mm i taket, så blir det ikke helt linær demping som ikke er helt ideelt. Vanskelig å si hvordan det blir i praksis. Ville ha valgt 40mm for å være på den sikre siden.

Ser jo bra ut det Soundwave skriver. Spesielt bra at de ha vært målt, men ville selv ha valgt noe som dempet lengre ned enn 500Hz. Dersom du skal bassfeller i hjørnene i tillegg, er det godt mulig totalresultatet blir bra.

Mer skade vil det nok ikke gjøre, men tror ikke produkter som kun demper ned til 500Hz er blandt de beste løsningene. Produktene til ASC er jo meget pene, men de koster. Ville tippe at akustikmilø også kan skaffe deg absorbenter med akkurat det motivet du ønsker.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, takk for tips og info!
    Kan godt gå for de tykkeste i taket, må bare få festet dem skikkelig. Venter enda på mail fra dem, utrolig vanskelig det skal være å få svar fra noen av disse leverandørene. Hverken Soundwave, Ecophon eller Akustikmiljö har svart på mine henvendelser.

Venter også spent på hva Svanå gir til svar på mine spørsmål.

Når det er åpent rom på ene siden av anlegget, burde det vel passe best med en diffusor på veggen?

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AndreWerdenskrieg]Allright! Da har jeg funnet frem til de ting jeg vil bruke til akustikken i stuen.

Taket:
    Jeg kjøper absorbenter til himlingen i stedet for å lage selv. Kom over en variant som gjør at jeg slipper å borre i taket. Denne varianten kan limes direkte i taket og kommer i to utgaver. Ecophon Focus B, heter den. Den ene utgaven (og mest sannsynlig den jeg velger) demper 85% fra 500Hz og opp, den andre er dobbelt så tykk og demper 100% fra 500Hz og opp. Denne er imidlertid dyrere, tyngre og krever kraftigere lim. Denne heter Ecophon Master B.

Focus B:
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Focusâ„¢ B
    Master B:
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Masterâ„¢ B

QUOTE]

Som så mange andre har påpekt er du i gang med et meget spennende prosjekt som også jeg følger nøye med på. For egen del kan jeg dele en liten erfaring med deg vedr. Ecophon Master B da jeg har selv brukt disse i en del av huset mitt der det var en aldeles håpløs akustikk. For å si det kort, Ecophoneplatene tok knekken på det problemet! Allerede da vi pakket ut platene og la dem på gulvet/bordet før montering merket vi at romlyden forandret seg drastisk. Klang/ekko var bortevekk. Fantastisk! Nå sitter jeg litt på gjerdet og vurdere om jeg også skal benytte disse i stuen hvor jeg har kinonen/anlegget. Sliter også her med en skarp gjengklang som gjør barneskrik til en redselsfull opplevelse. Jeg har gipset tak med spotter og uten taklister da vi liker litt rene og enkle "linjer/flater". Sliter da med tanken på å "bryte" opp taket med ecophonplatene, men disse kan også fås i 2 cm tykkelse (brukte 4 cm på kjøkkenet) og i samme farge som taket. Håper at det kan redusere "ødeleggelsene" noe. Anyway: Echophon kan anbefales på det sterkeste hva gjelder effekt og så følger jeg spent med på din videre gang!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=atarup]
    Allright! Da har jeg funnet frem til de ting jeg vil bruke til akustikken i stuen.

Taket:
    Jeg kjøper absorbenter til himlingen i stedet for å lage selv. Kom over en variant som gjør at jeg slipper å borre i taket. Denne varianten kan limes direkte i taket og kommer i to utgaver. Ecophon Focus B, heter den. Den ene utgaven (og mest sannsynlig den jeg velger) demper 85% fra 500Hz og opp, den andre er dobbelt så tykk og demper 100% fra 500Hz og opp. Denne er imidlertid dyrere, tyngre og krever kraftigere lim. Denne heter Ecophon Master B.

Focus B:
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Focusâ„¢ B
    Master B:
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Masterâ„¢ B

QUOTE]

Som så mange andre har påpekt er du i gang med et meget spennende prosjekt som også jeg følger nøye med på. For egen del kan jeg dele en liten erfaring med deg vedr. Ecophon Master B da jeg har selv brukt disse i en del av huset mitt der det var en aldeles håpløs akustikk. For å si det kort, Ecophoneplatene tok knekken på det problemet! Allerede da vi pakket ut platene og la dem på gulvet/bordet før montering merket vi at romlyden forandret seg drastisk. Klang/ekko var bortevekk. Fantastisk! Nå sitter jeg litt på gjerdet og vurdere om jeg også skal benytte disse i stuen hvor jeg har kinonen/anlegget. Sliter også her med en skarp gjengklang som gjør barneskrik til en redselsfull opplevelse. Jeg har gipset tak med spotter og uten taklister da vi liker litt rene og enkle "linjer/flater". Sliter da med tanken på å "bryte" opp taket med ecophonplatene, men disse kan også fås i 2 cm tykkelse (brukte 4 cm på kjøkkenet) og i samme farge som taket. Håper at det kan redusere "ødeleggelsene" noe. Anyway: Echophon kan anbefales på det sterkeste hva gjelder effekt og så følger jeg spent med på din videre gang!
    Godt å høre, tusen takk! Setter pris på å høre slikt, da vet man at man ikke er helt på jordet.
    Tror nok vi kommer til å gå for 40 mm. Skal man først gjøre noe, skal man gjøre det skikkelig. Mest sannsynlig kommer vi også til å bestille en Golden Horn etter våre egne mål.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allright! Da har jeg funnet frem til de ting jeg vil bruke til akustikken i stuen.

Taket:

.... og en liten ting til... Ecophonplatene leveres i kun to farger så vidt jeg husker, men kan spesialbestilles etter ønsket farge ved levering av minimum 50 plater. Utover det var monteringen lekende lett med litt godt forarbeid i form av måling og streker. Aberet med platene er at du har ødelagt taket hvis du noen gang skulle angre på plasseringen av en eller annen grunn. Men det er vel verdt prisen spør du meg. Blir forresten spennende å høre hvilke tilbakemeldinger du får fra de andre leverandørene. Sender de til Norge mon tro?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atarup
    .... og en liten ting til... Ecophonplatene leveres i kun to farger så vidt jeg husker, men kan spesialbestilles etter ønsket farge ved levering av minimum 50 plater. Utover det var monteringen lekende lett med litt godt forarbeid i form av måling og streker. Aberet med platene er at du har ødelagt taket hvis du noen gang skulle angre på plasseringen av en eller annen grunn. Men det er vel verdt prisen spør du meg. Blir forresten spennende å høre hvilke tilbakemeldinger du får fra de andre leverandørene. Sender de til Norge mon tro?
    Takk for info!
    Hva mener du med at taket er ödelagt? Har betonghimling og det er vel bare å skrape og male hvis man skal finne på å fjerne dem igjen en gang?

Holder på å finne en leverandör som kan levere til meg. Litt vanskelig siden noen av disse ikke har fungerende nettsider. Nuvel, får jo bare ta en telefon.
    De andre leverandörene har jeg ikke hört noe fra, men har sendt nye mailer i dag.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig kommer vi også til å bestille en Golden Horn etter våre egne mål.
    Jeg har ingen formening om hvor mye det vil hjelpe på lyden, mentipper at det kommer til å bli designmessig meget spennede :-D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv spent på resultatet. Jeg leser at absorbenter er mest brukt ved försterefleksjoner, men hos oss lurer jeg på om faktisk diffusorer passer best; rommet er åpent på den ene siden av anlegget, men andre side har en vegg (den brune veggen). En diffusor bryter opp refleksjoner og gir inntrykk av större rom. Burde ikke da en diffusor väre det beste alternativet til den brune veggen da, siden andre siden er ...et stort rom?
    Det blir uansett absorbenter i taket, noe jeg har stor tro på.
    Tror jeg får ta dette opp i akustikk-tråden.
    Kjipt å kjöpe inn diffusor til mange tusen og finne ut at det ikke var noe poeng.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å få Svanå til å måle for deg å komme med riktige tiltak? Har du forresten planer om å dekke hele taket med Ecophone eller bare deler? Dekker du hele taket, er det godt mulig 20mm er bra nok. Skal du primært bare ta førsterefleksjonen i taket, så ville jeg definitv ha valgt 40mm. Du kan jo også høre med Ecophone hva de anbefaler.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hva med å få Svanå til å måle for deg å komme med riktige tiltak? Har du forresten planer om å dekke hele taket med Ecophone eller bare deler? Dekker du hele taket, er det godt mulig 20mm er bra nok. Skal du primært bare ta førsterefleksjonen i taket, så ville jeg definitv ha valgt 40mm. Du kan jo også høre med Ecophone hva de anbefaler.
    Har prövd å kontakte Svanå ganske mange ganger nå på to uker, men har bare fått svar en gang og det var på spörsmål om pris på Golden Horn.

Himlingen skal kun dekkes i området over anlegget/försterefleksjon, vil tippe ca 6 kvm. Kommer nok til å gå for 40mm der.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert greit og høre med noen som har mer peiling, men kan dele mine erfaringer. Vil også påpeke at jeg er usikker på hvor bra mine diffusorer er. Jeg opplever at det ikke fungerer å bare diffusere på ene sidevegg. Lydbildet blir får da ulik presisjon og det høres rart ut. Derimot synes jeg det fungerer bra med å absorbere på en sidevegg. Det kan da være en fordel å fjerne veggen mest mulig med demping.

Ellers opplever jeg at absorbenter gjør lydbildet større enn hva mine diffusorer gjør. Diffusorer gjør musikken mer live/konsert preget, mens absorbentene blir som mer å sitte på førstebenk og ha musikerene rett foran seg. Eller kanskje det kan sammenlignes litt som å bruke hodetelefoner. Jeg føler jeg kommer nærmere musikken med absorbenter i førsterefleksjonene, men det kan være litt uvant til å begynne med og vet noen savner luft og klang fra rommet.

Høyttalerne dine er jo spesielle (veggmonterte) og vet ikke hvordan spredningsmønster de har. Hvis jeg var deg, ville jeg sendt en mail til Infinity og spurt hvilke akustiske tiltak er best for sånne høyttalere. Eller som sagt få noen til å måle.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du deler din erfaring, det setter jeg pris på.
    Har nå endelig fått pris på absorbentene til både himlingen og veggen.
    Ikke avskrekkende, men billig er det jo ikke ...:-?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info!
    Hva mener du med at taket er ödelagt? Har betonghimling og det er vel bare å skrape og male hvis man skal finne på å fjerne dem igjen en gang?
    Ja, det stemmer det. Selv har jeg gips og limet er så kraftig at jeg regner med at gipsen får store og til dels dype sår hvis jeg skulle velge å ta ned platene noen gang og synet på å helsparkle og male på nytt er ikke veldig fristende. Tror du børe være forsiktig med betong også, men en ender jo fort opp med å måtte ta hele taket uansett for å unngå skjolder etc. Men selvfølgelig, alt kan fikses!

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har du tenkt deg tilbake til gamlelandet for Inferno fesivalen?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Hei
    Har du tenkt deg tilbake til gamlelandet for Inferno fesivalen?
    Desverre, det passer dårlig. Skulle virkelig likt å väre der igjen, var jo på de 3 förste. Har flere kamerater som skal spille også, så det kribler litt i bestillingsfingeren.

Sitat Opprinnelig postet av atarup
    Ja, det stemmer det. Selv har jeg gips og limet er så kraftig at jeg regner med at gipsen får store og til dels dype sår hvis jeg skulle velge å ta ned platene noen gang og synet på å helsparkle og male på nytt er ikke veldig fristende. Tror du børe være forsiktig med betong også, men en ender jo fort opp med å måtte ta hele taket uansett for å unngå skjolder etc. Men selvfølgelig, alt kan fikses!
    Takker for infoen!
    Holder på å bestille nå og kom akkurat over noe jeg finner utrolig.
    Et firma skulle ha lik pris som alle andre, men i tillegg skulle de ha 1200 kroner i frakt fra fabrikken til butikken! Ellers takk ...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absorbenter er bestilt og regner med at de ankommer denne uken.

Etter å ha lest Hjemmekinos test av Yamaha DSP-Z11 har jeg blitt veldig nyskjerrig på presence-funksjonen. DSP-Z11 tar jeg meg ikke råd til, selv om suber i stereo også frister.
    Jeg kan vurdere å selge min Krell Showcase og Parasound Halo A23. Jeg vil isåfall kjöpe en Yamaha RX-V1800 og bruke den som prosessor og forsterker til bakkanalene pluss presence-höyttalerne.

Jeg er da fristet til å kjöpe XTZ 99.26 og sette oppå frontsubene og bruke Cascadene som presence. XTZ-ene vil da väre i örehöyde og jeg kan tro at det vil forbedre både musikk- og filmopplevelsen.

Jeg vil da ha HDMI-innganger, romkorreksjon, HD-audio mm. Jeg vil også ha penger over til en ny god DVD-recorder med HDMI og oppskalering til 1080p. Min Krell KAV-3250 beholder jeg, klarer ikke tanken på å kvitte meg med den.

Hmmm ...dette frister veldig. Hos oss er film det absolutt viktigste og musikk kommer i andre rekke. Musikk nyter jeg som oftes i bilen. Å forbedre filmopplevelsen kommer foran Krell-ens gode DAC og musikkegenskaper. Jeg kan uansett kjöpe en ekstern DAC etterhvert hvis jeg skulle föle for det. Men Showcasen har jeg blitt veeeldig glad i, så hvis jeg gjennomförer denne planen vil det väre veldig trist å si farvel til min eminente Krell Showcase Processor 7.1.:-?

Noen tanker omkring dette?

Side 35 av 143 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •