Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! Stemningsbilder fra dedikert TV-stue. #2853 - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 34 av 143 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 2858
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det spörs jo også om jeg faktisk kan gjöre dette. Vet ikke hvor populärt det er å borre i taket, det mister jo litt av dempingen til naboen oppe.

Jeg har ihvertfall veldig lyst til dette.

Dr.Erling: Dine kommentarer inspirerer, jeg föler jeg trenger litt slikt for å törre dette.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har bestemt oss for å gjøre noe drastisk med akustikken. Ikke det at vi plages nevneverdig slik det er nå, men når vi har et anlegg i denne prisklassen er det for dumt å ikke gjøre vårt beste for at det skal spille så bra som mulig.

Som nevnt tidligere i tråden skal vi prøve oss på en kraftig absorber i himlingen.

Absorberen jeg snakket om å gjøre til veggen blir det ikke noe av. Her kommer vi heller til å gå kraftigere til verks og gjøre det både penere og kanskje også muligens bedre. I stedet for en absorber kommer vi til å gå for en kraftig diffusor bestående av 4 stykker Golden Horn og vil se noenlunde slik ut, hvis man ser bort fra absorberne rundt:

Vi vil ramme inn vår i en pen ramme, slik at den passer inn med resten av leilighteten.
    Den skal ta seg av førsterefleksonene der Autoportrait nå henger:

Dette bildet vil nå forsvinne til fordel for diffusoren. Dette tror jeg vi kan få til å se ut som kunst, hvis vi gjør det på rette måten.
    Golden horn

Men aller først skal vi få hit Svanå miljöteknikk til å måle opp rommet, slik at vi kan finne ut om hvordan dette vil fungere og om det virkelig er verd å gjøre i vårt rom.
    Ljudmätning
    Forhåpentligvis vil vår plan gå igjennom. Har allerede kontaktet dem og venter på svar.

Vi tror begge at dette vil i tillegg til å forbedre lyden drastisk, også vil se tøft, originalt og annerledes ut, uten at det ødelegger stuekosen.

Forhåpentligvis får vi begynt med dette snarlig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt :-D

Hvis jeg tolker dette riktig må du gjøre noe med lyset i taket?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Spennende prosjekt :-D

Hvis jeg tolker dette riktig må du gjøre noe med lyset i taket?
    Gleder meg!

Min kone er også helt med på dette, så det er bare å sette i gang.

Har ingen planer om å gjøre noe med lyset i taket. Absorberen vil bli monter mellom lysene og veggen. Der tar den førsterefleksjonene fra taket, pluss at den demper rommet endel sånn generelt.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser spennende ut dette her. Demping i tak høres ut som en meget god idé :-D
    Men hva er begrunnelsen for å gå for en diffusor istedet for absorbent på høyre vegg? Regner med at du vet dempemateriale også kan pyntes som kunst, så det er neppe grunnen..
    Særlig nysgjerrig på dette siden rommet ditt i utgangspunktet er ubalansert med tanke på avstand til sidevegger, så en skulle tro absorpsjon ville være meget positivt for stereobildet her.

Mener ikke at diffusjon her er tull. Tror ganske sikkert det vil virke positivt, gjorde hverfall det hos meg, men avstanden fra dette refleksjonspunktet til sitteposisjon antyder at absorpsjon vil være enda mer effektivt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt. Latt deg inspirere av Valentino på HFS ser jeg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,099
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig den absorberen... På bilde nummer 2 ser den nesten ut som en kunstverk også

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absorberen i taket er direkte inspirert av Valentino på Hifisentralen, det stemmer.

Har lenge tenkt på hva jeg kan gjøre med akustikken uten å ødelegge stuefeelingen eller designet.
    Grunnen til at vi velger diffusor er rett og slett at at det ser ut som et kunstverk. Vi kunne selvsagt laget absorbere dekket med stoff, men jeg kan ikke se at det vil passe inn i vår stil her, ihvertfall ikke på den veggen. Skal vi erstatte Autoportrait skal det jaggu se bra ut. Har tenkt på de diffusorne siden jeg besøkte AudioConsept (som bildet er fra), synes de ser veldig tøffe ut.

Hjelper det godt på lyden, ja da gjør vi det. Derfor vil vi også ha hit Svanå til å måle først og gi oss råd om hva vi kan gjøre.

Valentinos løsning på takrefleksjoner synes jeg også er genial, og det var da jeg så dette at løsningen begynte å komme.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt en morsom liten sak til min PS3:

En USB-IR-brikke som gjør at jeg kan styre PS3 med min Harmony 1000.
    http://www.schmartz.com/product.sc?c...=1&productId=2

Var i dag rundt litt og jaktet på akustikkplater, men har ikke funnet noen forhandlere som har noe slikt på lager. Prøver videre i morgen.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter absorbent(er).
    Synes selv at aborbenter fungerer bedre i førsterefleksjonene enn diffusorer, men det er nok avhengig av rommet, høyttalerne og preferanser. Du er jo veldig heldig som mulighet til å få et slikt firma og komme å måle for deg og deretter komme med konkrete tiltak. Det er helt genialt.

Det er forresten ikke veldig dyrt eller vanskelig å lage pene absorbenter. Rockwool akustikk plater, bygge ramme og trekke med pent stoff fra f.eks Marimekko. Legger ved noen bilder.

Akustikmilø som også befinner seg i Sverige selger dessuten ferdige absorbenter med ramme og ønsket bilde. Tror de sammarbeider med Svanå.
    http://www.akustikmiljo.com/public/d...&level2_4=true

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir meget spennende å se hvordan du får til dette. Klarer du å få det like lekkert som resten av oppsettet, er det vel håp for hvem som helst som har strenge waf-krav å forholde seg til. Dette har jeg stor tro på at du får til

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Det heter absorbent(er).
    Synes selv at aborbenter fungerer bedre i førsterefleksjonene enn diffusorer, men det er nok avhengig av rommet, høyttalerne og preferanser. Du er jo veldig heldig som mulighet til å få et slikt firma og komme å måle for deg og deretter komme med konkrete tiltak. Det er helt genialt.

Det er forresten ikke veldig dyrt eller vanskelig å lage pene absorbenter. Rockwool akustikk plater, bygge ramme og trekke med pent stoff fra f.eks Marimekko. Legger ved noen bilder.

Akustikmilø som også befinner seg i Sverige selger dessuten ferdige absorbenter med ramme og ønsket bilde. Tror de sammarbeider med Svanå.
    ops: Takker for rettelsen. Absorbenter er lagt til minnet.

Jeg takker så hjertelig for denne linken og jeg skal forklare hvorfor;
    Jeg har denne linken fra før, men det er lenge siden jeg har tittet innom. Siden sist har vi funnet ut at vi skal ha lameller på vinduet bak sweetspot. Og hva finner jeg i linken din? Jo, jeg finner absorberende lameller. Fantastisk, her skal det handles!

Jeg takker for bildene, men ingenting der føler jeg gir inspirasjon enda. Her må jeg i tenkeboksen. Har kontaktet Svanå to ganger denne uken, men har fremdeles ikke fått noe svar. Ser ut til jeg jeg må kontakte dem pr telefon.

Absorbenter vil nok fungere best på sideveggen, men jeg klarer ikke å finne noe som jeg føler passer inn i vår stue slik Golden Horn-diffusorer vil gjøre.

I kveld har vi tatt ned Autoportrait for å få et "nakent lerret", slik at vi kan se litt bedre hva vi kan gjøre med den veggen for å forbedre akustikken.

Sitter forresten nå og skriver på vår nye iMac, og jeg er virkelig fornøyd med overgangen til denne maskinen. Så mye bedre på ange måter, selv om man savner småting fra en PC. Allikevel er dette en befrielse å bruke kontra PC.

Har en endelig oppdatering angående møblene våre, som jeg vil dele med dere. Etter harde(!) forhandlinger med forhandleren, har jeg nå til slutt fått den prisen som jeg ville ha. Det tok litt tid og seriøse forhandlinger før de til slutt ga seg. Det gjelder å stå på sitt. Cream-stolene har vi avbestilt og vi beholder de svarte, noe vi gjør til en meget hyggelig, men velfortjent pris.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Blir meget spennende å se hvordan du får til dette. Klarer du å få det like lekkert som resten av oppsettet, er det vel håp for hvem som helst som har strenge waf-krav å forholde seg til. Dette har jeg stor tro på at du får til
    Jeg takker så mye for tilliten.
    Dette er noe vi vil få til, men det kommer til å kreve utradisjonelle løsninger. Hva enn løsningen blir vil uansett akustikken ha blitt forbedret på en eller annen måte. Absorbenten i taket og akustikk-lamellene i vinduet bak sweetspot er egentlig allerede spikret, og de vil nok gjøre sitt.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Da har jeg bestilt en morsom liten sak til min PS3:

En USB-IR-brikke som gjør at jeg kan styre PS3 med min Harmony 1000.
    Eclectic Gadgets and Fun Technology

Var i dag rundt litt og jaktet på akustikkplater, men har ikke funnet noen forhandlere som har noe slikt på lager. Prøver videre i morgen.
    I går fikk jeg min PS3-USB i posten. Det var bare å plugge den inn i min PS3 og programmere Harmony 1000 til å ta PS2. Det fungerte med en gang. Da var det bare å ta finjusteringene og endelig slenge bluetooth-kontrollen i skuffen.
    Den er spesialdeignet for PS3, så den passer perfekt. Den er svart, akkurat som BD-spilleren/spillkonsollen og den skjemmer på ingen måte. Anbefales!

Hverken Svanå eller Akustikmiljö har kontaktet meg, selv jeg flere ganger har henvendt meg til dem via mail. Det ser ut til at de foretrekker telefon, så jeg håper å få snakket med dem i dag.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Den er spesialdeignet for PS3, så den passer perfekt. Den er svart, akkurat som BD-spilleren/spillkonsollen og den skjemmer på ingen måte. Anbefales!.
    Et bilde av den på plass hadde vært greit.8) Har sett på produktsidene men synes ikke de har noen gode bilder med pluggen på plass.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Et bilde av den på plass hadde vært greit.8) Har sett på produktsidene men synes ikke de har noen gode bilder med pluggen på plass.
    Bilder kommer etterhvert. Vi venter på et fotostativ slik at vi kan få tatt gode bilder, men det er tydeligvis lang leveringstid siden vi enda ikke har fått det, en måned etter at vi bestilte det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allright! Da har jeg funnet frem til de ting jeg vil bruke til akustikken i stuen.

Taket:
    Jeg kjøper absorbenter til himlingen i stedet for å lage selv. Kom over en variant som gjør at jeg slipper å borre i taket. Denne varianten kan limes direkte i taket og kommer i to utgaver. Ecophon Focus B, heter den. Den ene utgaven (og mest sannsynlig den jeg velger) demper 85% fra 500Hz og opp, den andre er dobbelt så tykk og demper 100% fra 500Hz og opp. Denne er imidlertid dyrere, tyngre og krever kraftigere lim. Denne heter Ecophon Master B.

Focus B:
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Focusâ„¢ B
    Master B:
    Ecophon Ecophon Akustike Himlinger - Masterâ„¢ B

Over til veggen;
    Her har jeg funnet en absorbent som jeg virkelig liker. Jeg vet enda ikke prisen, men blir den for dyr går jeg for Golden Horn-diffusorer.
    Slik ser absorbentene ut:

Scrunch-panelen är designad för att absorbera lättare ljud i de övre frekvenserna (500 Hz och högre). De passar utmärkt till att eliminera störande reflektionsljud från röster i kontorslandskap, telefonsamtal och ljud från datorer, faxar m.m Scrunch kan också användas för att förbättra ljudnivåerna i t ex restauranger.

Skal også se om jeg kan gjøre noe med hjørnene. Muligens lager jeg noen mindre basstraps og skjuler bak subbene. Noe positivt må det jo tilføre?.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig tøffe de Soundwave absorbentene

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,343
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Utrolig tøffe de Soundwave absorbentene
    Det er ihvertfall de tøffeste jeg har klart å finne.:-D
    Nå spørs det bare hva de koster, håper de kontakter meg snart. Som nevnt tidligere; hvis de blir for dyre går jeg for Golden Horn-diffusorer.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min humble (og ubetydelige) mening er at golden horn er MYE tøffere en soundwave. Men de var særpregede. Uansett er det jo vanskelig å dømme kun fra bilder, bedre å se ting i virkeligheten.

Side 34 av 143 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •