Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! Stemningsbilder fra dedikert TV-stue. #2853 - Side 137

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 137 av 144 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 ... SisteSiste
Viser resultater 2,721 til 2,740 av 2862
    Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Her var det mye int lesing , blir spennende å følge med på kinoen din fremover.
    Høres ut som du har fått noen gode preferanser. Det er viktig.

Overraskende at en marantz fra 2008 skyver ut yamahaen. Da kan du jo bare tenke deg hva 8801/8802 kan gjøre.
    Mange gode priser på 8801 om dagen, så kan gjøre bra kjøp der. det ville nok blitt en stor oppgradering. 8802 er dyr, men faktisk verdt pengene.

Har du muligheten ville jeg planlagt med atmos. Det løfter opplevelsen mange hakk.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    I kveld har jeg tatt et par ekstra justeringer på prosessoren og sett litt film (Jupiter Ascending, en film som hadde vært langt bedre hadde de satset på kostymer for voksne folk).
    Ikke noe seriøst dette, men etter å ha besøkt Hunsbedt og Karmann, to stk med meget imponerende rom, hadde jeg litt å sammenligne med. Jeg har også mange år med Marantz AV8001 i kinoen, før jeg byttet til Yamaha nå.

Med Marantzen la jeg ikke merke til annet negativt enn det åpenbare (rommets begrensinger). Med Yamahaen åpenbarer det seg flere problemer. Marantz har en mere behagelig lyd som fungerer endel bedre på mine Klipsch THX Ultra2 enn Yamaha.
    For å få Yamahaen til å fungere like bra må jeg nok gjøre større inngrep i rommet.

Jeg skal forsøke å beskrive forskjellen, slik JEG opplever den i MITT rom:
    Yamaha er tynnere i toppen, hardere i lyden, men mere dynamisk. Marantz er mere behagelig, bedre fylde i øvre mellomtone og gir jevnt over en lyd som jeg mener er lettere å like, men har ikke samme kontrollen på subwooferne. Nå skal det sies at jeg kjører Marantz MM8001 som forsterker, så at denne er bedre matchet med Marantz tynger nok litt. Yamaha bringer frem flere problemer: Jeg hører at kinostolene mine er et problem nå. For høy rygg som gir uønskede refleksjoner. Jeg bør ha stoler med lavere rygg og da helst i microfiber.

Rommets begrensinger kommer også mere frem med Yamahaen.

Er usikker på om jeg med akustiske løsninger kan få lyden jeg er ute etter med Klipsch THX Ultra2/Yamaha.
    Jeg ser for meg at Yamaha passer langt bedre til mine tungdrevne XTZ som har en snillere diskant.
    Marantz passer bedre til horn og mine Klipsch.

Allikevel er Yamahaen langt bedre på enkelte områder, men nå kjøpte jeg jo min Marantz i 2008, eller når det var.

I forhold til Hunsbedt og Karmann har jeg selvsagt lite å stille opp med. Jeg har bra med trøkk, for all del, men jeg har et ubehandlet rom.
    Jeg savner virkelig den fantastiske diskanten og mellomtonen, den harde og perfekte bassen hos Hunsbedt, og også den syke dynamikken man kun kan få med kunnskap, justeringer, godt rom og rette komponenter i samspill.

Jeg savner også den totalt overraskende, helt sykt drøye bassen til Karmann. En bass så fysisk at hele rommet beveger seg og synet nesten svikter (20Hz i 130dB gjør inntrykk).

Umulig å få til uten bra nok rom, rette komponenter i samspill og masse kompetanse, tålmodighet og fokus.

Jeg har en gøy hjemmekino og det beveger seg litt i buksebeina, det trøkker i brystkassen og rister i rommet, men jeg vil ta steget opp i neste liga. Jeg har mye av utstyret til det, men mangler først og fremst rommet og kompetansen. En total ombygging av kinoen ser jeg desverre ikke komme med det første, for det er mye annet som må gjøres først og jeg har jo faktisk en bra kino og snart en kompetent TV-stue, så prioriteten bør også ligge på viktigere ting i huset, selv om dette er et av husets aller mest brukte rom.

Tålmodighet og planlegging ...
    Interessant lesing dette, og syns det kjempebra at du tar deg tid til å sette ord på dette.

Det jeg undrer meg over er koblingen mellom prosessoren og problemene med akustikken. At Yamahaen belyser flere romproblemer enn hva Marantz gjør. Jeg ble nysgjerrig på hva det kan være. Yamaha og Klipsch skal være en god match.

Hvilket oppsett har du gjort på Yamahaen? Brukt YPAO setup eller kjører du flatt? Fordi jeg har fortsatt til gode å høre at YPAO klarer å hente ut fullt potensiale i lydbilde (dessverre egentlig). YPAO kommer ofte ut med et lydbilde som har skavanker i mine ører. Eksempler er hard lyd, heavy mellomtone, osv. Ren spekulering fra min side, men kan det være at YPAO har forsøkt å gjøre noe med de frekvensene du sliter med i rommet, men ikke fått det til, og dermed sitter lyden mer naken enn før?

I de aller fleste tilfeller, ender jeg opp med å bruke Yamaha i manual mode og tune lyden manuelt. På samme måte slik lyden hos Hunsbedt er satt opp. Jeg har langt bedre erfaring med et slikt oppsett enn med fullautomatiske løsninger. Men det klart krever mer innsats for å komme dit man ønsker.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk så viser nøytrale forsterkere mer romproblemer enn fargede. Marantz er jo kjent for å være ganske varm. Yamaha er vel også varm men muligens mer nøytral. Du får investere i måle program og legge ut kurvene. Så kan folk gi tips her. Det å behandle rommet er helt klart den viktigste ingrediensen til god lydkvalitet :-)
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Merkelig at yamahaen ikke liker dine klipsch. Føler selv at lyden ikke blir for skarp hos meg, mulig det bare er meg da. Men nå har jeg dempet rommet endel. Jeg glemte forøvrig å vise til de andre EQ innstillingene jeg har. når dere var her, som kanskje gir et litt mer nøytralt inntrykk både på film og musikk. Hvis du vil, kan du låne en gjeng akustikk paneler av meg. Tror jeg har en 7-10 rockfon plater liggende med stoff.
    Takk for tilbudet! Jeg måtte uansett ha akustikkplater, så har bestilt noen pakker med 10 cm som kommer til uka. Ser frem til å dille litt med dem.
    Angående Yamaha/Klipsch, så synes jeg Marantz fyller mellomtonen på en helt annen måte hos meg.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Her har det øst inn med fine betraktninger og ideer på kort tid! Lister League Of Extraordinary Home Cinemas er en glimrende ide! Kanskje vi kan opprette dette på FB på samme måte som Hunsbedt Cinematographia Paradiso no. 3? Er jo veldig smart å legge det opp slik slik, der kan det avtales lyttekvelder, film, omvisning og tester, for eks...

Skjønner at jeg snart må en tur ut til Karmann igjen, der fylles det på med flere kinosubber hver gang jeg er innom! Jeg kan jo ta med kameraet neste gang, så kan vi legge ut bilder av rommet. Tror det kan være til bra inspirasjon for andre lesere, for her har Jan Einar lagt ned mye jobb!

Og til Øyvind; tøft av deg å integrere Marantzen din i kinoen igjen. Det er jo bare å bestemme seg for 8801, eller 8802, med en gang! Spesielt er 8801 veldig prisgunstig nå på bruktmarkedet, men skal du gå for Atmos er det jo bare 8802 som gjelder...
    Har justert litt til og er rimelig godt fornøyd nå, forholdene tatt i betraktning. Nå er det igjen veldig gøy å se film her. Det hjalp veldig å flytte frem igjen subwooferne, slik at alle fire står fremme.

LLOEHC (Lister League Of Extraordinary Home Cinemas) må vi jo få til. Mye bra rundt her nå. Har sett endel på 8801 og var på nippet til å bestille her om dagen, men fant ut at jeg var såpass fornøyd nå at jeg heller venter litt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Her var det mye int lesing , blir spennende å følge med på kinoen din fremover.
    Høres ut som du har fått noen gode preferanser. Det er viktig.

Overraskende at en marantz fra 2008 skyver ut yamahaen. Da kan du jo bare tenke deg hva 8801/8802 kan gjøre.
    Mange gode priser på 8801 om dagen, så kan gjøre bra kjøp der. det ville nok blitt en stor oppgradering. 8802 er dyr, men faktisk verdt pengene.

Har du muligheten ville jeg planlagt med atmos. Det løfter opplevelsen mange hakk.
    Marantz har bare en lydsignatur som passer bedre i mitt rom med mine høyttalere. Har "alltid" hatt lyst på Yamaha for jeg har hørt hva den kan gjøre med et anlegg, så skal gi den en sjanse til i stua. Blir jo litt der også.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Interessant lesing dette, og syns det kjempebra at du tar deg tid til å sette ord på dette.

Det jeg undrer meg over er koblingen mellom prosessoren og problemene med akustikken. At Yamahaen belyser flere romproblemer enn hva Marantz gjør. Jeg ble nysgjerrig på hva det kan være. Yamaha og Klipsch skal være en god match.

Hvilket oppsett har du gjort på Yamahaen? Brukt YPAO setup eller kjører du flatt? Fordi jeg har fortsatt til gode å høre at YPAO klarer å hente ut fullt potensiale i lydbilde (dessverre egentlig). YPAO kommer ofte ut med et lydbilde som har skavanker i mine ører. Eksempler er hard lyd, heavy mellomtone, osv. Ren spekulering fra min side, men kan det være at YPAO har forsøkt å gjøre noe med de frekvensene du sliter med i rommet, men ikke fått det til, og dermed sitter lyden mer naken enn før?

I de aller fleste tilfeller, ender jeg opp med å bruke Yamaha i manual mode og tune lyden manuelt. På samme måte slik lyden hos Hunsbedt er satt opp. Jeg har langt bedre erfaring med et slikt oppsett enn med fullautomatiske løsninger. Men det klart krever mer innsats for å komme dit man ønsker.
    Etter at jeg koblet opp igjen Marantzen er "alle problemene" borte igjen. Jeg reagerer ikke på stolene i den grad nå, men hører jo at det kan forbedres der også. Angående Yamaha/Klipsch, så er jeg ganske sikker på at det er lydsignaturen til Yamaha på Klipsch som jeg reagerer på og som kommer mye bedre frem hos med pga lite akustikktiltak. Jeg kjenner igjen dette med mellomtonen fra andre anlegg, men da selvsagt ikke i nærheten av så fremtredende det var hos meg. Er også veldig sikker på at dette har med smak å gjøre. Lyden var bra hos meg også, dette er jo på detaljnivå.

Jeg brukte autosetup og kunne garantert fått justert meg frem til lyden jeg ville ha manuelt. Uten tilfredstillende måleinstrumenter og akustikk synes jeg det var langt enklere å bare koble opp igjen Marantzen, noe jeg også ble meget fornøyd med. Den dagen kinoen er ferdig kan jeg være motivert til å begynne på noe slikt, men da velger jeg nok heller en ny Marantz, for jeg vet den ligger nærmere hva jeg er ute etter og vil være desto mindre tidkrevende.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Typisk så viser nøytrale forsterkere mer romproblemer enn fargede. Marantz er jo kjent for å være ganske varm. Yamaha er vel også varm men muligens mer nøytral. Du får investere i måle program og legge ut kurvene. Så kan folk gi tips her. Det å behandle rommet er helt klart den viktigste ingrediensen til god lydkvalitet :-)
    Måleprogram skal inn, men har foreløpig for mye å gjøre ellers i huset til at jeg er motivert til å gå i dybden på lyden i en midlertidig hjemmkino. Er veldig fornøyd med lyden generelt nå, men kan være mere motivert til å justere inn subwooferne enda bedre og utnytte disse til det fulle. Spesielt etter å ha hørt hva som er mulig innen bass hos Karmann.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -yskap-jpg

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,980
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi, dette blir flott! Men hva er disse koblingsboksene på siden der? Er det for lys? Bare la den lyseblå beskyttelsesplasten være på. Når dere blir lei er det bare å dra den av, så har dere hvitt kjøkken!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Oioi, dette blir flott! Men hva er disse koblingsboksene på siden der? Er det for lys? Bare la den lyseblå beskyttelsesplasten være på. Når dere blir lei er det bare å dra den av, så har dere hvitt kjøkken!
    Takk takk! Koblingsboksene er for lys, ja. Elko plus-dimmere til alle sonene, en vendebryter for alt, pluss utelys (via fotocelle).
    Da gjenstår bare en småkjip sparklejobb, litt maling, pluss listing av vinduer og dører.

God idé med beskyttelsesplasten, skal vurdere det ...

Fargen er macchiato. Vi ville ha noe som var lyst, men allikevel litt farge i.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går var jeg en tur hos min kamerat Alias for å se på fremgangen i hans kino. Må bare si at dette blir meget bra og med meget bra og smarte løsninger. Ser veldig frem til å oppleve denne kinoen etter hvert.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...jemmekino.html

Teaser:
    -kjetil-jpg

12. Liker Karmann har likt denne posten
    Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rått*2. Blir veldig lekkert hus dere får, gleder meg til å se ferdig resultat. Tydelig at dere tar tiden til hjelp og ikke haster dere igjennom det.
    Den kinoen til alias blir helt kanon.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Rått*2. Blir veldig lekkert hus dere får, gleder meg til å se ferdig resultat. Tydelig at dere tar tiden til hjelp og ikke haster dere igjennom det.
    Den kinoen til alias blir helt kanon.
    Takker! Vi er egentlig tvunget til å ta tiden til hjelp. 95% av hele renoveringen har bestått av venting på andre.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -kj-jpg

Kjøleskap på plass.

-nimme-jpg

Fremdeles en god del igjen, men alt i alt er vi veldig nærme.
    Fremdeles gjenstår liming av benkeplater, småjusteringer, sparkling og maling av innkassingen til høyskapene, koble strøm, koble på vann, montere rosett og stukkaturlister, male og montere overskap.

Så er det å legge gulv i stuene, samt gjøre ferdig TV-veggen og til slutt liste vinduer og dører.

16. Liker Torolan har likt denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,601
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser ko meget bra ut det ja. Blir moro når dette er ferdig ��
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,781
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir så utrolig strøkent, gleder meg veldig til å få besøkt deg neste uke!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette ser ko meget bra ut det ja. Blir moro når dette er ferdig ��
    Takk, ser frem til det.

Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Det blir så utrolig strøkent, gleder meg veldig til å få besøkt deg neste uke!
    Takk! Ja, lenge siden nå, så dette blir gøy. Har ferie nå, så denne gangen passer det jo utmerket.

20. Liker BEF har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -mandag-jpg

Endelig ferdig med å legge parkett. Har mer eller mindre holdt på i over en uke med dette. Bit for bit. Alle deler må limes etc. Man bør også begynne på midten for at mønsteret skal passe med rommet, noe som også gjør at det blir noe helt sykt med kapping.
    Er glad det er over og fornøyd med resultatet, i hvert fall med tanke på at jeg aldri har vært i nærheten av å ha gjort noe slik før.

Nå er det litt elektrisk igjen, pluss listing. Så er det bare TV-veggen som gjenstår.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -mandag-jpg  
    Sist endret av AndreWerdenskrieg; 10-23-2015 kl 17:22

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    614
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir helt knall dette!!

Newcomer -Håkon sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir så bra! gleder meg til se sluttresultatet!

Side 137 av 144 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 133 134 135 136 137 138 139 140 141 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •