Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! Stemningsbilder fra dedikert TV-stue. #2853 - Side 133

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 133 av 144 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 ... SisteSiste
Viser resultater 2,641 til 2,660 av 2862
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    -veggborte3-jpg-veggborte2-jpg

Vi er endelig i gang igjen.
    I dag ble siste rest av den gamle bæreveggen fjernet og ståldrager ble montert opp.
    I morgen monteres det inn en gjennomgående peisinnsats fra Dovre i veggen og det kommer også en glassdør her etter hvert.

Er også (forhåpentligvis) i avsluttningsfasen av planleggingen av TV-stua og løsningene der.
    Har lenge lurt på hvordan jeg skulle få intergert et greit subwoofersystem der uten å måtte fire på designet. Tror jeg har en meget bra løsning. Mere om det senere.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tanker om subwoofer i TV-stue.

Jeg er ute etter en subwooferløsning som ser like bra ut som den høres bra ut.
    Å få integrert noe slikt i TV-stua har vært en liten hodepine, men jeg TROR jeg har funnet ut av det nå.
    Kan sakkyndige gi meg en tilbakemelding på om dette faktisk er gjennomførbart?
    På bildet over er det en benkløsning med gasspeis under TV-en. Utenom peisen, er hele den veggen veldig lik det jeg tenker for tiden.
    TV-en på veggen og med skapløsning til å plassere forsterkere etc i. Altså i skapene på hver side (og over) TV-en. Uten håndtak, så det egentlig ikke vil se ut som om det er skap der. Integrert i veggen under TV-en tenker jeg tre stk Jamo THX, altså LCR.
    Under der igjen vil jeg ha en slik benk/skapløsning som på bildet. I stedet for å ha skap der, tenker jeg at benken under TV-en er to eller tre subwoofere der elementet spiller ned mot bakken alá SVS. Det vil se omtrent helt likt ut som på bildet, bare at det faktisk er en subwooferløsning der. Tror det blir ok med kassevolum også. Passive subber med en forsterker i skapene over.

Burde ikke dette kunne gå?

Materialvalg?
    Jeg tenker en tykk kryssfinér som pusses og beises, noe alá TV-veggen og TV-benken jeg hadde før i Sverige.

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også vurdert flere Seas L26ROY i små lukkede kasser. Dette er helt fantastiske elementer og spiller bra i veldig små kasser. Man kan lett få plass til en hel rad av dem bortover på ganske liten plass. 4 slike klarer vel nesten referansevolum ved 20hz i kasser på 25liter. Så da kjører man med 8 for å være sikker flere kasser vil også gjøre det enklere å jevne ut frekvensresponsen i rommet.

Ellers høres kryssfiner ut som et fornuftig materialvalg.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seas L26ROY er det 10" ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Ville også vurdert flere Seas L26ROY i små lukkede kasser. Dette er helt fantastiske elementer og spiller bra i veldig små kasser. Man kan lett få plass til en hel rad av dem bortover på ganske liten plass. 4 slike klarer vel nesten referansevolum ved 20hz i kasser på 25liter. Så da kjører man med 8 for å være sikker flere kasser vil også gjøre det enklere å jevne ut frekvensresponsen i rommet.

Ellers høres kryssfiner ut som et fornuftig materialvalg.
    Det høres ut som en veldig bra løsning. Jeg får lage så mange jeg får plass til. Hvis de allikevel skal stå helt inntil hverandre, kan jeg jo bare kamuflere dem som en benk ved å kle dem i ekstra plater som er like brede som rommet. Et sammenhengende subsystem som egentlig består av 6-7-8 subber(eller hvor mange man kan presse inn på ca 3.5 meter), men ser ut som én stor benk.

Jeg har planer om å ha 2 x 15" i sofaen også som basshakers.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leeroy er 10" ja. på 3.5 meter bredde får du sikkert plass til 10 subber. f.eks 10stk kasser på 32x32x32cm med 19 eller 22mm mdf eller finer. Dette vil gi en kasse på ca 25liter og vil gi mer enn nok bass. 10 slike vil da bli 320cm, mens 11 kasser vil bli 352cm. Dette vil gi et meget fleksibelt system.
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leeroy er 10" ja. på 3.5 meter bredde får du sikkert plass til 10 subber. f.eks 10stk kasser på 32x32x32cm med 19 eller 22mm mdf eller finer. Dette vil gi en kasse på ca 25liter og vil gi mer enn nok bass. 10 slike vil da bli 320cm, mens 11 kasser vil bli 352cm. Dette vil gi et meget fleksibelt system.
    Takk for info, thohaug!
    Jeg har EGENTLIG ikke behov for et voldsomt system i stua. I utgangspunktet er det bare for å få litt bass i anlegget, men når jeg først skal bygge litt og lage til dette, vil jeg jo at det trøkker bra når vi ser T-serier og slikt. Filmer kommer vi uansett til å se i kinoen.

Leeroy er meget interessant og jeg bruker gjerne flere av de i stua, men tror ikke jeg koster på med 10 stk. Med 3-4 stk burde jeg vel få et system som trøkker mere enn bra nok til TV-serier og liknende? Gjerne med litt større kasser enn 25 liter, hvis det kan øke ytelsen?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel øke ytelsen noe å f.eks gå opp til 40-50liter kasser. Kassene kan jo også lages avlange og med liten dybde for at det skal ta opp minst mulig gulvplass. Seas selv foreslår jo leeroy i 40liters kasse supplert med slave. Dette var kun et eksempel og kan selvfølgelig endres på. Vanskelig å gjøre noe feil når det kommer til lukkede kasser, sålenge man holder sånn noenlunde kontroll på Q.

3-4stk vil gi nesten 120db ved 20hz. Så burde holde til tv serier.
    Sist endret av thohaug; 01-22-2015 kl 14:39
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vel øke ytelsen noe å f.eks gå opp til 40-50liter kasser. Kassene kan jo også lages avlange og med liten dybde for at det skal ta opp minst mulig gulvplass. Seas selv foreslår jo leeroy i 40liters kasse supplert med slave. Dette var kun et eksempel og kan selvfølgelig endres på. Vanskelig å gjøre noe feil når det kommer til lukkede kasser, sålenge man holder sånn noenlunde kontroll på Q.

3-4stk vil gi nesten 120db ved 20hz. Så burde holde til tv serier.
    40-50 liter lukket avlange med slave høres interessant ut.
    120db ved 20hz burde holde til intriger i sneglefart alá I Gode Og Onde Dager, ja.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ca 3.4 meter bredde og ca 50 cm dybde til rådighet.
    Høyde på 30-35 cm er ingen problem, men helst ikke høyere. Gjerne lavere. Bruker da bredde og dybde i stedet for.

Ingen problem med elementet ned, så lenge det er 10-15 cm med luft under?
    Sist endret av AndreWerdenskrieg; 01-22-2015 kl 16:36

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Null problem med elementet nedover :-)
    [SIZE=2]

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Null problem med elementet nedover :-)
    Bra! Vet jo at f.eks både SVS og Elac kjører elementet ned, men greit å være sikker.
    Føler jeg har en god og solid plan nå. Det vil koste litt mere enn jeg så for meg, men skal man først gjøre noe, skal man jaggu gjøre det skikkelig. TV-stua kommer vi til å bruke mye tid i, og da bør det være bra.

Jeg er enda litt i tvil om hvilke høyttalere jeg skal velge til TV-stua.
    Jeg har et fullt oppsett med XTZ stående med et ekstra par med subber i kjelleren. Tror det er best å selge det til en hyggelig pris, hvis ikke jeg setter opp et hifi-system i biblioteket.

I TV-stua har jeg lenge sett for meg Jamo THX. I det siste vurderer jeg også Klipsch THX innbyggingshøyttalere, siden jeg er så fornøyd med Klipsch THX i kinoen. Har også sett på Elac innbyggings.

Noen som har noen tanker omkring dette?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -primer-jpg

Når primeren har tørket vil epoxyen påføres kjøkkengulvet.
    Spennende!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -epoxy1-jpg

-epoxy2-jpg

Da er epoxy med glitter lagt. Dette skal nå herde i 5-7 dager. man kan kjøre truck på dette etter bare to timer (uten at jeg har nevneverdig behov for det), men det er ikke ferdigherdet før altså ca 5 dager.

Dette er veldig blankt, men planen er å matte det. Dette kan ikke gjøres før om noen dager, så vi har litt tid på å ombestemme oss.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne narret noen til og hoppe i vannet der

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg bilder i hode.. Du ratter rundt på kjøkkenet i truck hahahaha.
    Dette så veldig tøft ut, veldig spennende at du/dere går for litt andre løsninger en det som er vanlig. Tommel opp!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Kunne narret noen til og hoppe i vannet der
    Det kunne fort gjort vondt.

Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Nå fikk jeg bilder i hode.. Du ratter rundt på kjøkkenet i truck hahahaha.
    Dette så veldig tøft ut, veldig spennende at du/dere går for litt andre løsninger en det som er vanlig. Tommel opp!
    Takk, det var hyggelig! Vi valgte denne løsningen av flere årsaker.
    I sverige hadde vi oljet merbauparkett i stua, noe som var veldig fint, men til tider upraktisk (mye bekrymring for skraper o.l). På kjøkkenet hadde vi fliser; også dette fint, men til tider upraktisk(veldig hardt, upraktisk å rengjøre mtp. fuger).

Jeg kom over en reportasje om en familie som hadde bygget en leilighet på toppen av en boligblokk. Jeg la med én gang merke til gulvet der, som var epoxy. Familien fortalte at gulvet var så sterkt at man kunne kjøre truck på det om man ville, allikevel er det ikke så hardt som fliser, og hvis ungen i huset tegnet med tusj på gulvet, var det bare å vaske bort. Var det noe man ikke kunne få bort bare med vann, kunne man bruke diesel eller noe, så fikk man det bort uansett. Vakkert OG praktisk, med andre ord.

I huset vårt har vi tregulv. Kjøkkengulvet knirket og beveget seg når man gikk på det. Altså ikke noe idéelt sted for fliser, så planen var å fiskebensparketten fortsette uavbrutt inn på kjøkkenet også.
    En vakker løsning, men upraktisk med tanke hvilket søl man kan få på et kjøkken, spesielt med en hund og hvor upraktisk dette vil kunne være å rengjøre.

Gulvet i stue og kjøkken var såpass ujevnt at vi enten måtte rive det opp og begynne på nytt, eller flytesparkle det. Vi valgte det siste. Dyrt, men praktist og raskt.
    Vi fikk da armert de utsatte stedene og gulvet ble jevnt og selvbærende. Ikke noe knirking eller at gulvet ga etter når man gikk på det.
    Vi kunne da igjen vurdere fliser, men jeg kom da over en reklame for epoxy og idéene ramlet inn. ...and so the story goes.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -peisen-jpg

Da var peisen fra Dovre på plass. Det gjenstår litt snekkerarbeide og montering av kjøkken, så kan vi starte på veggen i TV-stuen. TROR jeg har en plan på den nå, men ting kan selvsagt endre seg.

Newcomer -Håkon sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2013
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Detta blir innmari bra! Epoxyen ble enda bedre enn jeg hadde sett for meg! :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,354
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Håkon Vis post
    Detta blir innmari bra! Epoxyen ble enda bedre enn jeg hadde sett for meg! :-)
    Har hatt litt problem med epoxyen pga litt vel kaldt rom/gulv. Har jo særdeles lite varme i den etasjen. Vi gjør tredje forsøk senere i uken, og har satt inn noen ovner for å varme opp skikkelig. Er veldig sikker på at det blir perfekt denne gangen. Det er bare bittesmå skavanker, men til prisen kan vi ikke godta slikt. Heldigvis er det dyktige og svært service-innstilte folk jeg har med å gjøre her, så dette ordner seg uansett.

Side 133 av 144 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •