Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! Stemningsbilder fra dedikert TV-stue. #2853 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 12 av 143 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 2858
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I dag har jeg brukt tid på noe jeg fryktet litt.

Jeg ville finne ut hvor mye god lyd jeg går glipp av ved å ha høyttalerne hengende på veggen over ørehøyde.

Jeg fant frem Cascade-stativene og plasserte høyttalerne oppå subbene og vinklet dem mot sweetspot. Høyttaleren var nå ca 30 cm ut fra bakveggen. Pure direct on..noe manglet... Jeg fant fort ut at det egentlig er sweetspoten som er akilleshælen i mitt oppsett når det kommer til musikklytting. Jeg fant frem en krakk og plasserte meg slik at høyttalere + sweetspot ble en likeformet trekant, noe som utgjorde en helt annen lydopplevelse.

Musikk:
    Jeg har ingen problemer med å innrømme at dette spiller mye bedre enn med høyttalerne plassert på veggen, men jeg har inntrykk av at det kommer mest av at sweetspoten er flyttet. Roger Waters - Amused To death ble en skikkelig opplevelse og det føltes nå ut som at jeg satt midt i selve innspillingen. Da tordenet kom i begynnelsen på Perfect Sense, Part I hørtes det ut som bakhøyttalerne jobbet for fullt og det føltes som om jeg satt langt oppi fjellet under åpen himmel. Lydendringen i selve høyttalerne synes jeg ikke forsvarer en endring i oppsettet mitt. Til det er WAF-for viktig både for meg og W'en.
    Oppsettet vårt brukes 95% til film. Heldigvis, må jeg si!
    Hadde jeg brukt anlegget primært til musikk, kunne jeg ikke gått tilbake til mitt originale oppsett etter å ha opplevd dette.

Film:
    Til film fungerte dette oppsettet ikke like bra som mitt originale oppsett.
    Jeg savnet med en gang å ha lyden ved sidene av TV'en, noe jeg mener nesten er et must når det kommer til film. Lyden i selve høyttalerne ble heller ikke formidabelt forbedret, slik at jeg føler for å flytte på høyttalerne.

Jeg forstår at for å få maksimalt ut av film og musikk må man ha stativ/gulvstående høyttalere og TV'en plassert mellom disse. Dette er ikke aktuelt i vår stue.

Jeg leker med tanken om å prøve å supplementere med stativhøyttalere stående oppå subwooferne, men vet ikke helt hvordan dette vil låte da vegg -og stativhøyttalerne vil ha forskjellig avstand til sweetspot. Får jeg muligheten skal jeg ihvertfall teste dette. Har også tenkt på å kjøpe en ekstra senter og plassere den under den jeg har, ikke over TV'en. Dette er for å få mere membranflate og da kanskje enda litt mere punch i senter under film. Tar gjerne i mot tanker rundt dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har også tenkt på å kjøpe en ekstra senter og plassere den under den jeg har, ikke over TV'en. Dette er for å få mere membranflate og da kanskje enda litt mere punch i senter under film. Tar gjerne i mot tanker rundt dette.
    Jeg ville satt nr 2 over. Da får du en slags stereoeffekt i høyden, noe som vil gjøre at lyd fra senteren kommer fra midten av tven, ikke over eller under. Flageborg har gjort dette i sin kino og det fungerer utmeket

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg ville satt nr 2 over. Da får du en slags stereoeffekt i høyden, noe som vil gjøre at lyd fra senteren kommer fra midten av tven, ikke over eller under. Flageborg har gjort dette i sin kino og det fungerer utmeket
    Jepp, har tenkt mye på det, men har kommet frem til at det estetisk ikke ville være å foretrekke for oss. Hadde jeg hatt et dedikert rom til dette hadde jeg gjort det, men med det oppsettet vi har nå og hvor det er plassert, vil desverre ikke det være et alternativ. Hmm..hvis ikke jeg skaffer en senter i svart som ikke tiltrekker seg oppmerksomhet. Må tenke litt på dette. Takk for tipset!:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lärt mye om meg selv denne helgen når det kommer til hifi og hjemmekino.

Sist jeg hörte på et annet anlegg enn mitt eget (altså anlegg av kvalitet), var min brors anlegg tidlig på 90-tallet. Elektrostater, store monoblokker og CD-spiller i 100.000 kroners klassen. Zarathustra(?) platespiller hadde han også på den tiden, husker jeg. Cardas-kabler til 4000 kr metern, mener jeg å huske. Hörte selv relativt stor forskjell da han og kameratene byttet kabler. Lyden gikk fra å väre behagelig til plutselig for skarp av for mye diskant. Dette husker jeg som om det skulle väre i går, for det gjorde inntrykk på meg at kabler kunne gjöre så mye for lyden.

Etter den tiden har jeg omtrent bare hört på vanlige stereo-oppsett, kombianlegg og lyttet til komponenter i butikker frem til jeg selv begynte å få interessen for hifi og hjemmekino.
    Jeg har også hjulpet ut en av mine kamerater med å finne gode komponenter til han, slik at han kunne få seg en bra hjemmekino. Denon DVD-2910, Denon AVR-3806 og SVS SBS-01. Til film spiller dette anlegget vanvittig. Jeg har bygget opp en hjemmekino som jeg selv har värt meget så fornöyd med. Jeg har studert kurver og lest anmeldelser med stor interesse. Men jeg egentlig ikke visst hvordan anlegget faktisk spiller sammenlignet med andre anlegg.

I helgen var jeg på HiFi-mässan i Stockholm og hörte på uttalige höyttalere og forsterkere. Noe imponerte og mye skuffet, dette mest pga av rommene, regner jeg med. Allikevel var det noen som klarte å få skikkelig gromlyd.

Etter 6-7 timer med high end satt jeg igjen med fölgende inntrykk:

High End = Et anlegg bestående av dyre komponenter som spiller meget åpent, luftig og detaljert og helst helt uten noe bass.

Av de rommene jeg var i var det vel bare fire-fem som faktisk hadde anlegg som produserte en bass som var i närheten av det jeg mener det bör väre og slik jeg hörer instrumentene. JMlab m/audionet/ASR, Burmester, Mårten design m/Einstein, Midagard Audio og XTZ var noen av de få som hadde "bass" nedenfor 200hz for å overdrive litt.

Jeg ble egentlig veldig glad for dette. Jeg liker ikke slik lyd. Jeg vil ha bass, helst slik instrumentene lager bassen. Når jeg spiller på en kontrabass så produserer den toner som gjör at hele instrumentet rister og beveger på seg, litt som når subbene pöser ut bass under 25hz. Jeg kan föle bassen på hele meg. Når jeg spiller med bandene mine så rister hele lokalet. Slik låter ekte instrumenter. Da de demonstrerte mange av high-end-anleggene på messen så spilte de jazz etc med sax, trommer og kontrabass. Dette hörtes ikke ekte ut for meg i det hele tatt. Bassen hörtes i de fleste tilfeller ut som en litt tykk gitarstreng.

Tilbake til hva jeg opprinnelig ville fortelle:
    Jeg er enda mere fornöyd med mitt anlegg etter å ha besökt denne messen. Superfornöyd, egentlig.

Mitt anlegg kan garantert ikke måle seg med de fleste anleggene til div entusiaster, men det bryr meg ikke for jeg trives med denne type lyd. Åpen, detajert, luftig og plenty av bra dyp bass.

Mine höyttalere henger på veggen og er for langt borte til at jeg får optimalt ut av stereo-effekten etc, men med dette anlegget kan jeg bare sette meg ned i sofaen, guffe opp f.eks Roger Waters - Amused To Death og bare slappe av og nyte musikk. Ikke höre etter hva som er feil eller hva som bör byttes ut, men rett og slett bare nyte musikken.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så godt å høre. Selv har jeg litt for lett for å ha lyst på alt mellom himmel og jord etter slike messer :?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Så godt å høre. Selv har jeg litt for lett for å ha lyst på alt mellom himmel og jord etter slike messer :?
    Utseendemessig så er det veldig mye som frister. Det er så mye som ser så utrolig imponerende og spennende ut. Heldigvis var det lite som passet inn hos meg.

Av det som jeg seriöst fikk lyst på etter dette besöket var XTZ's DSP-system. Romkorreksjon for subwoofer. De snakket om at dette muligens skulle selges separat som egen unit. I mine örer fungerte dette meget bra. Subben var sömlöst intergert og spilte kjempebra, synes jeg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Utseendemessig så er det veldig mye som frister. Det er så mye som ser så utrolig imponerende og spennende ut. Heldigvis var det lite som passet inn hos meg.

Av det som jeg seriöst fikk lyst på etter dette besöket var XTZ's DSP-system. Romkorreksjon for subwoofer. De snakket om at dette muligens skulle selges separat som egen unit. I mine örer fungerte dette meget bra. Subben var sömlöst intergert og spilte kjempebra, synes jeg.
    Spennende. Jeg leste litt om dette på XTZ sine sider, men fant ikke noe i på Fyndbørsen eller Surround.no.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Spennende. Jeg leste litt om dette på XTZ sine sider, men fant ikke noe i på Fyndbørsen eller Surround.no.
    Etter hva jeg forstår finnes det bare et eneste eksemplar av denne. Denne versjonen er montert i selve forsterkeren på en XTZ99W12, så den deparate uniten vil i såfall väre annerledes.

En fin liten LCD-skjerm bak på subben og en usb-port. Kobler alt opp mot en laptop og måler frekvenskurven for rommet. Subben retter da sånn noenlunde ut kurven selv. De dipper eller peaks som da er igjen, justerer man med en 10-bånds PEQ, hvis jeg forsto rett. Spennende!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Litt som sms-1 bare billigere kanskje?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Interessant. Litt som sms-1 bare billigere kanskje?
    Det virker som om den er noe liknende SMS-1. Man kan også stille båndbredden på denne, husker ikke om man kan det på SMS-1. Pris kan jeg bare tippe på, men XTZ99W12 med DSP skal koste 7-8000, mener jeg å huske.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville isåfall være taktisk av XTZ å komme med en separat enhet som SMS-1, spesielt nå som SVS kommer med en slik. Det eneste billige alternativet i dag er BFD (behringer feedback destroyer), men den er vanskelig å bruke pga ringvirkninger som kommer hver gang man justerer et område og krever derfor en del trening for å bruke den riktig. Den ser jo også ganske jæv*** ut om jeg skal være helt ærlig, men det gjør jo de fleste (alle?) PA produkter.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg i mye av det du beskriver AndreWerdenskrieg! Spiller man live er det mye vibrasjoner/resonanser etc som forplanter seg. Ofte begynner trommer å "synge" på grunn av toner fra andre instrumenter etc.
    En del "high-end" anlegg låter litt for klinisk i mine ører. Musikkgleden er veldig viktig og kan bli meget stor også med noe "enklere" anlegg.

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter inspirasjon fra trådstarter,har jeg etter mange timer med leting og tanker rundt mitt nye oppsett tatt beslutningen om å bestille XTZ 99 W12S Left/Right versjon og 2 stk AudioPro Precision PM-09S (ved siden av plasma)
    Tror dette har den kraft og fylde i lyd som jeg er på jakt etter
    Tenkte å bruke min Harman/Kardon HK 970 / HD 970 i dette oppsettet,for så kanskje senere å legge til flere høyttalere og gå til innkjøp av en surroundreceiver
    Du har jo samme Subkombinasjon AndreWerdenskrieg,og har du eller andre noen tanker/innspill på valg av kabler etc ?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tony Soprano
    Etter inspirasjon fra trådstarter,har jeg etter mange timer med leting og tanker rundt mitt nye oppsett tatt beslutningen om å bestille XTZ 99 W12S Left/Right versjon og 2 stk AudioPro Precision PM-09S (ved siden av plasma)
    Tror dette har den kraft og fylde i lyd som jeg er på jakt etter
    Tenkte å bruke min Harman/Kardon HK 970 / HD 970 i dette oppsettet,for så kanskje senere å legge til flere høyttalere og gå til innkjøp av en surroundreceiver
    Du har jo samme Subkombinasjon AndreWerdenskrieg,og har du eller andre noen tanker/innspill på valg av kabler etc ?
    Wow, dette blir sikker tøft! Gratulerer!

Når det kommer til kabler så har jeg selv valgt QED Silver Anniversary til høyttalerne og Accurate (vanlig signal-kabel kjøpt på Fyndbørsen) til subbene, noe som fungerer utmerket til mitt bruk.

Intermediate Tony Soprano sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hurtig tilbakemelding AndreW !

Ok ! Da bestiller Jeg sikkert Accurate da bestillingen legges til Fyndbørsen
    Legger til att oppsettet/leiligheten ditt fikk skryt av både min datter og samboer og det tilhører sjeldenhetene att jeg får kommentarer fra den kanten når det gjelder kino/hifi !

Mvh
    Erik

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiden er kommet for å begynne å planlegge oppgraderinger.
    Juni er den store måneden.

Her er mine planer sålangt:
    Prosessor:
    Jeg har en Krell Showcase på gang og hvis ikke det har kommet en bra prosessor med nye formater på markedet innen juni, kjøper jeg denne.

Effektforsterker:
    Jeg har egentlig bestemt meg for monoblokker. Valget står mellom Vincent SP-996 og Midgard Audio.
    MA har steget så mye i pris at de egentlig er uaktuelle, men kanskje jeg kan få tak i brukte eksemplarer til en akseptabel pris.

Bakhøyttalere:
    Infinity Cascade vil bli kjøpt inn som bakhøyttalere.

DVD-spiller:
    Er veldig i tvil her. Kommer jeg over en billig 3910 eller lignende er det mulig jeg kjøper en slik "vente-spiller".
    Har Humax kommet med ny en HDD-HD-TV-tuner til da, vil en Blu-ray-spiller bli kjøpt inn sporenstreks.

TV:
    Venter på Pioneer's nye 50". Kjøpes når den kommer på markedet.

Kabler:
    Nye kabler vil bli kjøpt inn til mulig bi-amping.
    Har veldig lyst på Viablue. Time will tell.

Diverse:
    Vurderer å oppgradere XTZ'ene med SVS/TC-sounds-elementer. Får se hvor mye som er igjen av budsjettet.

Setter pris på tanker omkring mine vurderinger.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, dette blir spennende, at du har valgt Krell som prosessor var vel ingen direkte bombe og det er jo fullt forståelig.

gleder meg til å se hva som skjer fremover, kom spesielt med tilbake meldinger på svs upgrade'n i xtz'n, for det har jeg vurdert selv.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,342
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å skrive at oppgraderingne skal skje i Juni.

Krell har jeg hatt lyst på lenge. Håper den fremdeles er tilgjengelig i juni, noe jeg har fått inntrykk av at den vil være. Er optimist her.
    Ellers får jeg prute på andre eller vurdere et annet merke.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du så kan du, Så jeg tipper at før vi har passert august så har du en high-end prosessor stående i racket ditt!

Newcomer nightcrowler sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir sikkert spennende og kjøre effekt forsterker på fronte dine.
    Jeg selv har bestillt en Rotel 1070 som kommer forhåpentlig på mandag.
    Jeg sliter veldig med og få korrekt bass.Har bare juster med radioshack og øret. Har lenge tenkt på og invistere i en Behringer, men vet faktisk ikke om jeg orker og begynne og kåle med det i flere uker. Jeg vet du har erfaring med Behringer, ble det veldig mye bedre lyd av det?

Side 12 av 143 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •