Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! DVDO iScan Micro 4K? #2876 - Side 136

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 136 av 144 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... SisteSiste
Viser resultater 2,701 til 2,720 av 2879
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,003
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Takk for gode tips, Arve!
    Bakre rad blir brukt kanskje 4-5 ganger i året. Vurderer å bare ha klappstoler der, slik som BEF. Jeg sparer da mye plass og det er allikevel gode stoler.
    Helt klart en bedre løsning når bakre rad skal brukes såpass skjelden.

Jeg vurderer også å bare ha én rad, og heller benytte barstolene hvis man blir flere enn tre stk. Da slipper jeg å bygge plattform også, pluss at vi får bedre plass i rommet.
    Helt klart! Men barkrakker/stoler er heller ingen god løsning når man skal sitte der å se tv/film et par timer...
    En stor fordel er imidlertid at du slipper å bygge en platting. Har du begrenset takhøyde, under 2.2m (husker ikke helt dette når jeg var hos deg sist), så blir det gjerne problemer med både projektor og platting. Jeg har 2.45m, og kommer akkurat under projektoren på bakre rad hvis jeg inntar avslappet narkostil med knebrekk når jeg må forbi...

Mitt "problem" er bakhøyttalere, siden rommet nå blir ca 10 meter langt. Siden min prosessor kan håndtere et 11.2 oppsett, har jeg jo lyst til å teste det.
    Surround er jo null problem, men kanskje jeg må henge surround back og høydehøyttalere fra taket?
    Kan jo prøve deg frem, enten hengt ut fra sidene bak, eller på skrå ned fra taket bak. Kanskje du skulle gå for en liten vegg i midten bak baren med alle muligheter for selvskjenking, fine flasker i hyllene, og surround back på hver side av whiskysamlingen din??

Kan godt øse på mer med gode ideer, kanskje Bjørn Erik har noe mer fornuftig å komme med...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Spennende planer på gang her Tror det kan bli en veldig bra løsning og ikke minst et flott flerbruksrom!! Når rommet blir såpass lang vil du jo kunne lage deg en bra baffelvegg i front å skjule hele front oppsettet.
    Takk BEF!
    Planen er baffelvegg i front. Jeg slipper også å bygge om subwooferne nå, for nå blir det plass til dem. Kommer til å kjøre alle fire i front og fylle opp med demping. Akustisk lerret, så derfor må jeg også ha litt avstand til første rad, ergo jeg må vurdere hvor viktig andre rad er.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Helt klart en bedre løsning når bakre rad skal brukes såpass skjelden.

Helt klart! Men barkrakker/stoler er heller ingen god løsning når man skal sitte der å se tv/film et par timer...
    En stor fordel er imidlertid at du slipper å bygge en platting. Har du begrenset takhøyde, under 2.2m (husker ikke helt dette når jeg var hos deg sist), så blir det gjerne problemer med både projektor og platting. Jeg har 2.45m, og kommer akkurat under projektoren på bakre rad hvis jeg inntar avslappet narkostil med knebrekk når jeg må forbi...
    Har null problemer med å sitte på puben i noen timer, så det burde gå bra, haha. Det er uansett bare min kone og jeg som bruker bakre rad, og det blir i såfall behagelige barkrakker med rygg.
    Våre gjester sitter alltid fremme i godstolene, og da er det som regel filmer vi uansett har sett før.
    Takhøyden er relativt normal, mener jeg. Murgulvet er til tider meget ujevnt og kan variere 10cm på de verste stedene (uisolert råkjeller). Må også vurdere å borre opp gulvet for å jevne ut og kanskje for ekstra takhøyde. Det blir et spørsmål om økonomi, vil jeg tro. Usikker på hva et nytt murgulv i en halv etasje vil komme på.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Kan jo prøve deg frem, enten hengt ut fra sidene bak, eller på skrå ned fra taket bak. Kanskje du skulle gå for en liten vegg i midten bak baren med alle muligheter for selvskjenking, fine flasker i hyllene, og surround back på hver side av whiskysamlingen din??

Kan godt øse på mer med gode ideer, kanskje Bjørn Erik har noe mer fornuftig å komme med...
    Idéer setter jeg stor pris på.
    Pga dører er det svært lite praktisk å sette opp vegg i dette rommet. Dørene er plassert nærmest ekstremt dårlig for noe slikt, og veggene er tykke bærevegger av mur, men skal se på saken med nye øyne (metaforisk sett, skal ikke ha nye øyne).
    Bar kommer, forhåpentligvis med vinskap, kjøleskap og oppvaskmaskin. Benk (kanskje med vask) og hylle/skapplass til glass, boller og what not. Er usikker på vask, siden det vil ligge både fullt bad og halvt bad i naborommene.

Jeg vurderer også å bygge ned en downlightkasse med plass til høyttalere (og projektor) i/på. Mulig jeg kan ha surround back i en halvvegg mellom kinostolene og bardisken/barkrakkene, men da blir det null surround på barkrakkene, uten at det egentlig gjør så mye. Kan også ha høyttalere på stativ. Søyler med innebgygget høyttalere kan også være et alternativ. Skal nok uansett komme opp med en løsning, men så får man se hvor mange kompromisser man må inngå.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inspirasjon:

XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kinoen din hadde blitt stilig med noe alla samme downlight som du har i stua, den kassen kan også bli en naturlig del av deling av rommet. I den kassen kan man da bygge noen stilige nedsenkning til surround side og bakkanal, samt plass for projektor. Jeg tror den kan bli utrolig stilig vis du går for meget mørkt tema med noen kraftige farger som setter liv i rommet, noe alla det siste bilde med sort/lilla tema.

Atmos er en selvfølge å tenke på

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kinoen din hadde blitt stilig med noe alla samme downlight som du har i stua, den kassen kan også bli en naturlig del av deling av rommet. I den kassen kan man da bygge noen stilige nedsenkning til surround side og bakkanal, samt plass for projektor. Jeg tror den kan bli utrolig stilig vis du går for meget mørkt tema med noen kraftige farger som setter liv i rommet, noe alla det siste bilde med sort/lilla tema.

Atmos er en selvfølge å tenke på
    Takk for gode tips og inspirerende tanker, BEF! Dette er enda såpass nytt at jeg må bruke litt tid på planleggingen her. Har nå mange idéer som må filtreres.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke finne noen tråd fra Karmann her på forumet, men Alias og jeg har i dag/kveld besøkt altså Karmann. 7 JBL 18", enormt med forsterkere og watt, et vanvittig fint og gjennomført rom og en vert med særdeles gode kunnskaper om det meste.

Dette er vel faktisk første gang jeg har opplevd så sykt trøkk i en hjemmekino at jeg var på nippet til å føle meg uvel. Litt kaldsvette i pannen når det blåste som verst. Hele rommet var i bevegelse. Til og med på lavt volum var det skikkelig trøkk og punch i anlegget. Veldig bra pinpointing også. Man merker at det er brukt utallige timer for å finjustere dette. Rommet var passe dempet også.

Dette er den mest fysiske bassen jeg noensinne har opplevd og det var vanvittig punch i alt. FOR en gøy hjemmekino!

Får du sjansen; besøk Karmann.

7. Takk Karmann takket for denne posten
    Liker Karmann har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke finne noen tråd fra Karmann her på forumet, men Alias og jeg har i dag/kveld besøkt altså Karmann. 7 JBL 18", enormt med forsterkere og watt, et vanvittig fint og gjennomført rom og en vert med særdeles gode kunnskaper om det meste.

Dette er vel faktisk første gang jeg har opplevd så sykt trøkk i en hjemmekino at jeg var på nippet til å føle meg uvel. Litt kaldsvette i pannen når det blåste som verst. Hele rommet var i bevegelse. Til og med på lavt volum var det skikkelig trøkk og punch i anlegget. Veldig bra pinpointing også. Man merker at det er brukt utallige timer for å finjustere dette. Rommet var passe dempet også.

Dette er den mest fysiske bassen jeg noensinne har opplevd og det var vanvittig punch i alt. FOR en gøy hjemmekino!

Det hørtes meget spennende ut! Hvor bor han??

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ca 20 minutter kjøring fra meg, BEF. Verdt et besøk hvis du er på disse kanter, for å si det slik.

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei
    Takk for meget hyggelig tilbakemelding Det var gøy å høre at du likte lyden. Jeg skulle kanskje fått opprettet en tråd om mine daglige kino sysler men har aldri kommet så langt. Vil også takke for deg og Alias tok turen ut, var litt spent på hva dere syntes siden dere har vært i de råeste hjemmekinoer i landet. Slike kvelder går så alt for fort håper på gjentakelse og ikke minst få hørt og sett systemet ditt.
    Kvelden i dag går til pussing av grunnmur..

Mvh Karmann

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle du være i område AndreWerdenskrieg eller Hunsbedt er du velkommen på kaffe og kake

Mvh Karmann

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Hei
    Takk for meget hyggelig tilbakemelding Det var gøy å høre at du likte lyden. Jeg skulle kanskje fått opprettet en tråd om mine daglige kino sysler men har aldri kommet så langt. Vil også takke for deg og Alias tok turen ut, var litt spent på hva dere syntes siden dere har vært i de råeste hjemmekinoer i landet. Slike kvelder går så alt for fort håper på gjentakelse og ikke minst få hørt og sett systemet ditt.
    Kvelden i dag går til pussing av grunnmur..

Mvh Karmann
    Det har vært en helt fantastisk helg. Blitt imponert både hos Hunsbedt og deg. Begge rom hadde noe jeg mener jeg aldri har hørt maken til før.

Knallgøy kveld. Vi satser på flere slike.

Lister League Of Extraordinary Home Cinemas
    bør startes, skjønner jeg.

13. Liker Karmann, BEF har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det høres ut som en god plan

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, dette ligger an til å bli norges største tetthet av råe hjemmekinoer! Setter Lister på kartet, det er sikkert!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

16. Liker Karmann har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    Skulle du være i område AndreWerdenskrieg eller Hunsbedt er du velkommen på kaffe og kake

Mvh Karmann
    Tusen takk for det, blir nok en tur nedover iløpet av 2015. Skal gi lyd fra meg i god tid

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Hehe, dette ligger an til å bli norges største tetthet av råe hjemmekinoer! Setter Lister på kartet, det er sikkert!
    Vi får satse på å bli området med mest membranareal pr. innbygger.

19. Liker Midas, sirant har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I kveld har jeg tatt et par ekstra justeringer på prosessoren og sett litt film (Jupiter Ascending, en film som hadde vært langt bedre hadde de satset på kostymer for voksne folk).
    Ikke noe seriøst dette, men etter å ha besøkt Hunsbedt og Karmann, to stk med meget imponerende rom, hadde jeg litt å sammenligne med. Jeg har også mange år med Marantz AV8001 i kinoen, før jeg byttet til Yamaha nå.

Med Marantzen la jeg ikke merke til annet negativt enn det åpenbare (rommets begrensinger). Med Yamahaen åpenbarer det seg flere problemer. Marantz har en mere behagelig lyd som fungerer endel bedre på mine Klipsch THX Ultra2 enn Yamaha.
    For å få Yamahaen til å fungere like bra må jeg nok gjøre større inngrep i rommet.

Jeg skal forsøke å beskrive forskjellen, slik JEG opplever den i MITT rom:
    Yamaha er tynnere i toppen, hardere i lyden, men mere dynamisk. Marantz er mere behagelig, bedre fylde i øvre mellomtone og gir jevnt over en lyd som jeg mener er lettere å like, men har ikke samme kontrollen på subwooferne. Nå skal det sies at jeg kjører Marantz MM8001 som forsterker, så at denne er bedre matchet med Marantz tynger nok litt. Yamaha bringer frem flere problemer: Jeg hører at kinostolene mine er et problem nå. For høy rygg som gir uønskede refleksjoner. Jeg bør ha stoler med lavere rygg og da helst i microfiber.

Rommets begrensinger kommer også mere frem med Yamahaen.

Er usikker på om jeg med akustiske løsninger kan få lyden jeg er ute etter med Klipsch THX Ultra2/Yamaha.
    Jeg ser for meg at Yamaha passer langt bedre til mine tungdrevne XTZ som har en snillere diskant.
    Marantz passer bedre til horn og mine Klipsch.

Allikevel er Yamahaen langt bedre på enkelte områder, men nå kjøpte jeg jo min Marantz i 2008, eller når det var.

I forhold til Hunsbedt og Karmann har jeg selvsagt lite å stille opp med. Jeg har bra med trøkk, for all del, men jeg har et ubehandlet rom.
    Jeg savner virkelig den fantastiske diskanten og mellomtonen, den harde og perfekte bassen hos Hunsbedt, og også den syke dynamikken man kun kan få med kunnskap, justeringer, godt rom og rette komponenter i samspill.

Jeg savner også den totalt overraskende, helt sykt drøye bassen til Karmann. En bass så fysisk at hele rommet beveger seg og synet nesten svikter (20Hz i 130dB gjør inntrykk).

Umulig å få til uten bra nok rom, rette komponenter i samspill og masse kompetanse, tålmodighet og fokus.

Jeg har en gøy hjemmekino og det beveger seg litt i buksebeina, det trøkker i brystkassen og rister i rommet, men jeg vil ta steget opp i neste liga. Jeg har mye av utstyret til det, men mangler først og fremst rommet og kompetansen. En total ombygging av kinoen ser jeg desverre ikke komme med det første, for det er mye annet som må gjøres først og jeg har jo faktisk en bra kino og snart en kompetent TV-stue, så prioriteten bør også ligge på viktigere ting i huset, selv om dette er et av husets aller mest brukte rom.

Tålmodighet og planlegging ...

21. Liker lygren, Torolan har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt opp Marantz igjen og den prosessoren passer mine Klipsch MYE bedre. Diskanten er mykere og mellomtonen fyldigere.
    Da blir det vel Yamaha i TV-stua da ...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at yamahaen ikke liker dine klipsch. Føler selv at lyden ikke blir for skarp hos meg, mulig det bare er meg da. Men nå har jeg dempet rommet endel. Jeg glemte forøvrig å vise til de andre EQ innstillingene jeg har. når dere var her, som kanskje gir et litt mer nøytralt inntrykk både på film og musikk. Hvis du vil, kan du låne en gjeng akustikk paneler av meg. Tror jeg har en 7-10 rockfon plater liggende med stoff.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,003
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det øst inn med fine betraktninger og ideer på kort tid! Lister League Of Extraordinary Home Cinemas er en glimrende ide! Kanskje vi kan opprette dette på FB på samme måte som Hunsbedt Cinematographia Paradiso no. 3? Er jo veldig smart å legge det opp slik slik, der kan det avtales lyttekvelder, film, omvisning og tester, for eks...

Skjønner at jeg snart må en tur ut til Karmann igjen, der fylles det på med flere kinosubber hver gang jeg er innom! Jeg kan jo ta med kameraet neste gang, så kan vi legge ut bilder av rommet. Tror det kan være til bra inspirasjon for andre lesere, for her har Jan Einar lagt ned mye jobb!

Og til Øyvind; tøft av deg å integrere Marantzen din i kinoen igjen. Det er jo bare å bestemme seg for 8801, eller 8802, med en gang! Spesielt er 8801 veldig prisgunstig nå på bruktmarkedet, men skal du gå for Atmos er det jo bare 8802 som gjelder...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,003
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for det, blir nok en tur nedover iløpet av 2015. Skal gi lyd fra meg i god tid
    Høres veldig bra ut! Håper at du legger turen innom Kvinesdal igjen. Må nok ringe deg i løpet av uka, får jo snart noen hundre kilo subb å fløtte på. Sommerhuset kan stå klart hvis det er ønskelig!

Side 136 av 144 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •