Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! DVDO iScan Micro 4K? #2876 - Side 132

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 132 av 144 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 ... SisteSiste
Viser resultater 2,621 til 2,640 av 2879
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Du har nok av volum å gå på til å ha langt mer enn 3 subber. Et kabinett på mål 230x35x120cm bygget med 25mm plater vil ha et volum på ca.775liter...
    Mine nåværende subber mener jeg er på 350 liter, så det vil si at 6 subber med 18" vil ikke være noe problem. Til frontveggen ...
    Noe sier meg at dette blir NOGET dyrere enn først antatt ...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Noe sier meg at dette blir NOGET dyrere enn først antatt ...
    Er det noe som ALDRI slår feil, så er det at det alltid blir dyrere - og tar lenger tid Jeg hadde som mål om å bli ferdig til jul, ser for meg ett mer realistisk mål er jul neste år nå - og budsjettet er allerede brukt opp

3. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir fort slik. Tør ikke sette tidsperspektiv på ting lengre. Det må bare ta den tid det tar, og økonomien må brukes når den er der. Blir mange feriepenger i kinoen fremover, tipper jeg.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt Nytt År du..
    håper ny året løser alle dine tekniske vanskeligheter ikke minst økonomiske.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få mer enn nok trykk med 4 subber i front. Bygge veggen som en baffelvegg og gi rommet et rent uttrykk. Det vil gi deg en god og stor kino opplevelse.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få mer enn nok trykk med 4 subber i front. Bygge veggen som en baffelvegg og gi rommet et rent uttrykk. Det vil gi deg en god og stor kino opplevelse.
    Da går vi for det. Takk for tips, BEF.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lager jeg en baffelvegg som er ca 35-40 cm dyp, vil rommet bli omtrent helt firkantet, noe som vel er et kjipt utgangspunkt?. Rommet kommer til å bli godt dempet fremme og i himlingen, og ser for meg diffusjon på bakveggen. Vil jeg allikevel få problemer med akustikken?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,003
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er litt overderevet dette med firkantede rom. Noen vil sikkert ha litt mer problemer med stående bølger og ujevn bass, men det er det mange som får uansett. I ditt tilfelle, med to basser foran og bak tror jeg det vil greit kunne ordne seg. Og i hvertfall med Antimode og/eller litt justering med DSP.

Jeg har hatt hell med mye demping foran og lite/diffusjon bak, og det funker fint. Godt mulig at ting hadde blitt enda bedre med andre metoder, men man skal ikke drepe seg på eksperimentering heller. Få til noe som funker bra, og bruk heller tid på film og musikk.
    Jeg har hatt folk som er eksperter på lyd i mitt rom, og får gode tilbakemeldinger på lyden. Det bør du også gjøre hvis du blir usikker. Nok av folk i storbyen Lyngdal etterhvert som har peiling!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

10. Liker Midas har likt denne posten
    Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du monterer de 4 subbene i perfekt mønster i baffelveggen, kan du bruke hjørnene i front som bassfeller. Så akustikken i rommet ditt ville jeg ikke vært bekymret for. En ting er at det ser kvadratisk ut, en helt annen ting er hva lyden oppfatter rommet som

12. Liker Midas har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du monterer de 4 subbene i perfekt mønster i baffelveggen, kan du bruke hjørnene i front som bassfeller. Så akustikken i rommet ditt ville jeg ikke vært bekymret for. En ting er at det ser kvadratisk ut, en helt annen ting er hva lyden oppfatter rommet som
    Takk for svar, BEF!
    Er litt usikker på hva du mener med perfekt mønster, men planen er absolutt å få det så rent og stilfullt som mulig, samt god akustikk.
    Tenker du på å ha subbene dratt inn mot midten, fremfor å ha de i hjørnene? Og da heller ha bassfeller i hjørnene, skjult i baffelvegg?
    Jeg har - for å spare plass - sett for meg å kanskje ha subbene slik at elementene ikke blir bak lerret, at kun elementene fra Klipsch-høyttalerne blir bak lerret. På denne måten ser jeg for meg at jeg kan spare inn det ekstra mellomrommet mellom høyttalere og lerret for å eliminere bevegelse i lerret ved pådrag?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget spennende. Dette prosjektet skal jeg virkelig få med meg!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Meget spennende. Dette prosjektet skal jeg virkelig få med meg!
    Takk for det! Foreløpig er det bare planlegging. Jeg liker å gjøre slikt god tid i forveien og ha det meste klart før jeg begynner. Er enda ikke ferdig med etasjen over, men nå begynner det heldigvis å nærme seg. Har ventet to mnd på epoxy og peis, men nå ser det ut til at det snart blir gang her. Når dette er ferdig er det bare å montere opp kjøkkenet, legge gulv i stua, pluss noe mindre snekkerarbeide, pluss nytt sikringsskap, så er vi ferdige der og kan begynne på etasjen under. Der blir det rom for rom, noe som vil forenkle alt. Vi begynner med fotostudioet til kona, men det skal bare være fire vegger og ikke noe dill, så det har potensiale til å gå relativt fort. Når det er ferdig tenker jeg vi begynner på kinoen. Har litt tid å planlegge ferdig på, med andre ord.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette blir spennende, høres veldig ut som noe jeg vil ha!

Når det gjelder bevegelse av lerret, tror jeg det går bra mtp at BEF har et Tungtvannsanlegg bak sitt!
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Ja dette blir spennende, høres veldig ut som noe jeg vil ha!

Når det gjelder bevegelse av lerret, tror jeg det går bra mtp at BEF har et Tungtvannsanlegg bak sitt!
    Ingen problem å bli kvitt bevegelse i lerret hvis man har litt avstand fra høyttalerne til lerret. Det er denne avstanden jeg gjerne skulle likt å heller brukt på den andre siden av lerretet.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,827
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier perfekt mønster på bass elementene, tenker jeg at de skal stå slik at de kommer like langt fra tak som gulv og fra sidevegg. Det blir litt regning fram og tilbake, men det vil gjøre at du får like stor/små kanselleringer av bassen mot alle flater. Dette vil gi en mye mer jevn og harmonisk bass, i teorien , så er det bare å gjøre så at teori og praksis går hånd i hånd.

Dette vil ikke gå utover dybden på kabinettene, for du har mer enn nok å gå på hva gjelder dybde.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg sier perfekt mønster på bass elementene, tenker jeg at de skal stå slik at de kommer like langt fra tak som gulv og fra sidevegg. Det blir litt regning fram og tilbake, men det vil gjøre at du får like stor/små kanselleringer av bassen mot alle flater. Dette vil gi en mye mer jevn og harmonisk bass, i teorien , så er det bare å gjøre så at teori og praksis går hånd i hånd.

Dette vil ikke gå utover dybden på kabinettene, for du har mer enn nok å gå på hva gjelder dybde.
    Ah, har faktisk tenkt i samme bane etter å ha lest litt om det nye systemet til 8x12_TOM.
    Kult, dette er en knallidé!

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Takk for svar, BEF!
    Er litt usikker på hva du mener med perfekt mønster, men planen er absolutt å få det så rent og stilfullt som mulig, samt god akustikk.
    Tenker du på å ha subbene dratt inn mot midten, fremfor å ha de i hjørnene? Og da heller ha bassfeller i hjørnene, skjult i baffelvegg?
    Jeg har - for å spare plass - sett for meg å kanskje ha subbene slik at elementene ikke blir bak lerret, at kun elementene fra Klipsch-høyttalerne blir bak lerret. På denne måten ser jeg for meg at jeg kan spare inn det ekstra mellomrommet mellom høyttalere og lerret for å eliminere bevegelse i lerret ved pådrag?

Regner med at BEF snakker om et SBA oppsett (single bass array) om det plasseres riktig så vil det generere en planbølge som gjør at bassresponsen blir lik i både høyde og bredde av rommet. Da gjenstår det kun lengdemodene, som enten kan tas ved å dempe heftig på bakvegg, eller bygge et identisk array på baksiden i motfase for å kansellere (DBA - Double bass array). Dette vil gi meget god respons og vil antagelig være min go-to løsning i et fremtidig kinorom. Hvor langt opp i frekvens det vil fungere vil avgjøres av avstand mellom det akustiske senteret mellom elementene.
    At det fungerer perfekt i praksis vet man jo selvsagt aldri, da alle ting som står i rommet vil innvirke. At det allikevel blir en veldig god respons skal du ikke se bort i fra.

Det er en her inne på avforum som har benyttet dette prinsippet. Se tråden som heter "terjes kjellerbodkino" ellers har du builden til Follgott på avsforum. Tytte driver også å designer et lignende system for en bekjent av meg. Finnes en tråd om det på det andre norske forumet.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp hatt et herlig gjensyn med terjes kjellerbodkino.

Nå forstår jeg hvorfor naboene mine reagerte etter at jeg flyttet to av subbene bak. Da jeg hadde alle fire i front, var jeg langt nærmere et sba-oppsett enn nå, noe jeg vil tro har medført en ganske jevn frekvensrespons. Etter at jeg flyttet to av disse bak, har jeg sikkert brutt opp dette veldig og fått utfasinger og whatnot, selv med 4 suber. Enkelte frekvenser trenger sikkert veldig mye power akkurat der jeg sitter. Jeg hører jo at enkelte frekvenser er laaangt høyere andre steder i rommet.

Jeg har ikke lyst til å flytte tilbake subbene slik systemet er nå, for subbene er såpass dype at det påvirker bildet veldig. Masse gjennskinn i sidene på subbene.

Må helt klart bygge nye subber og teste ut sba. Takk for tips og info, BEF og thohaug!
    Sist endret av AndreWerdenskrieg; 01-08-2015 kl 10:18

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at det man legger ut på forumet kan komme til nytte for andre
    Som du kanskje har sett av målingene i tråden min, så fungerer praksis meget godt med teorien når det gjelder SBA.
    Jeg har nylig vært å kalibrert ett annet SBA system som består av 2 x 2 Dayton ultimax 18" i lukkete grunne kasser. Han som har dette oppsettet har ikke laget noen dempet bakvegg ennå, så lengdenodene i rommet er forholdsvis dominante i frekvensresponsen før EQ. Siden det i området han skal benytte subbene(deling på 80Hz) ikke lenger er noen utfasinger eller peaker på grunn av bredde eller høyde i rommet klarte vi alikevel å ratte inn en meget hyggelig frekvenrespons. Jeg tror derfor at SBA kan være en god løsning selv om man ikke har plass til all verden av demping bak i rommet. Du vil riktig nok ikke få samme kontrollen på decay, men det kan jo være en utfordring med andre multisub løsninger også.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng Vis post
    Hyggelig at det man legger ut på forumet kan komme til nytte for andre
    Som du kanskje har sett av målingene i tråden min, så fungerer praksis meget godt med teorien når det gjelder SBA.
    Jeg har nylig vært å kalibrert ett annet SBA system som består av 2 x 2 Dayton ultimax 18" i lukkete grunne kasser. Han som har dette oppsettet har ikke laget noen dempet bakvegg ennå, så lengdenodene i rommet er forholdsvis dominante i frekvensresponsen før EQ. Siden det i området han skal benytte subbene(deling på 80Hz) ikke lenger er noen utfasinger eller peaker på grunn av bredde eller høyde i rommet klarte vi alikevel å ratte inn en meget hyggelig frekvenrespons. Jeg tror derfor at SBA kan være en god løsning selv om man ikke har plass til all verden av demping bak i rommet. Du vil riktig nok ikke få samme kontrollen på decay, men det kan jo være en utfordring med andre multisub løsninger også.
    Meget interessant, tldng! Takker så mye for info, det er noe jeg absolutt skal ta med meg videre i planleggingen.

Side 132 av 144 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •