Le Théâtre Audio De Werdenskrieg! DVDO iScan Micro 4K? #2876 - Side 105

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  54
Side 105 av 144 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 101 102 103 104 105 106 107 108 109 115 125 135 ... SisteSiste
Viser resultater 2,081 til 2,100 av 2879
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hvor høyt opp kan du dele subene før det blir problematisk da? 80hz deling mot et par små 6,5" er nok begrensningen her vil jeg tippe.

Med så heftige suber ville jeg tittet på noe med litt areal i frontene hvis du vil fortsette å dele på 80hz. Evt dele en oktav høyere eller noe sånt.

Geir Arne
    Har ærlig talt ikke testet allverdens. Har nesten bare satt opp og kjørt autosetup og ble så fornøyd med hva jeg hørte at jeg ikke har tatt bryet med å justere noe spesielt mere. Har en peak ved 50Hz, ellers jevnt i bunnen med svak stigning mot 20 Hz. Har ikke fått målt høyere i frekvens, men skal etterhvert starte opp den gamle PC-en og ta noen målinger og justere litt.

Skal absolutt teste å dele høyere, så takk for tips!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en kjapp test nå med Radio Shack. Satte jeg opp delefrekvensen til 100Hz økte peaken ved 50Hz med 2dB og jeg følte bittelitt av dynamikken og trøkket forsvant. Satte jeg den opp til 120Hz, økte peaken med ytterligere 2dB.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor den øker med mindre man må kompensere med høyere volum på suben grunnet høyere deling.

Derimot overasker det at du føler dynamikken forsvinner.

Hvordan opplever du lydbildet om du setter delingen til 160hz da?

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor den øker med mindre man må kompensere med høyere volum på suben grunnet høyere deling.

Derimot overasker det at du føler dynamikken forsvinner.

Hvordan opplever du lydbildet om du setter delingen til 160hz da?

Geir Arne
    Får ikke testet 160Hz akkurat nå, men de første justeringene jeg gjorde var å sette ned delefrekvensen til 80Hz da jeg syntes at dette gjorde at brystkassetrykket økte betraktelig og bassen ble mere presis. Jeg mener at ved aller første autosetup valgte audyssey 160Hz som delefrekvens. På siste setupen valgte den 80hz. Ved 160Hz var bassen mere boomete og slitsom.

Jeg moderer meg med dynamikk-uttalelsen. Jeg følte ørlite trøkk/smell og bass forsvant i de dynamiske scener jeg testet, i mangel av bedre ord å beskrive det med.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med spiss lyd på enkelt musikk, kan det ordnes med noe bedre første refleksjons demping av noe slag tror du?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Får ikke testet 160Hz akkurat nå, men de første justeringene jeg gjorde var å sette ned delefrekvensen til 80Hz da jeg syntes at dette gjorde at brystkassetrykket økte betraktelig og bassen ble mere presis. Jeg mener at ved aller første autosetup valgte audyssey 160Hz som delefrekvens. På siste setupen valgte den 80hz. Ved 160Hz var bassen mere boomete og slitsom.

Jeg moderer meg med dynamikk-uttalelsen. Jeg følte ørlite trøkk/smell og bass forsvant i de dynamiske scener jeg testet, i mangel av bedre ord å beskrive det med.
    Hvordan er settingene på subampen?

Om du spiller på et moderat volum har kanskje XTZene nok kapasitet til at du ikke savner noe og at høyere deling dermed er bortkastet?

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Dette med spiss lyd på enkelt musikk, kan det ordnes med noe bedre første refleksjons demping av noe slag tror du?
    Nei, det er desverre ikke det. Lyden forvrenges i høyttaleren. 1. refleksjon har jeg allerede dempet.
    :-D

Hvordan er settingene på subampen?

Om du spiller på et moderat volum har kanskje XTZene nok kapasitet til at du ikke savner noe og at høyere deling dermed er bortkastet?

Geir Arne
    Fase = 0
    Frequency = full
    Mener å huske at det er slik.

Forvrengingen kommer bare når jeg spiller veldig høy musikk(musikk spiller jeg aldri utenom ved beøk) eller hvis jeg skrur volum enda høyere enn jeg pleier under film(noe som blir i overkant høyt), så dette er egentlig ikke noe stor problem.
    Jeg er dog nyskjerrig på hvordan lettdrevne høyttalere bygget for film vil låte i oppsettet og om min Marantz MM8003 vil være kraftig nok.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er desverre ikke det. Lyden forvrenges i høyttaleren. 1. refleksjon har jeg allerede dempet.
    :-D
    Ja jeg forstår du savner en bedre effekt forsterker i så måte. Effekt forsterkerne i receivere er deres svakhet. Hvis det er det du bruker til å drive XTZ høyttalerne dine med, om jeg forsto rett. Thule på mine Dali Mentor med bånd diskant er gull verdt.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg forstår du savner en bedre effekt forsterker i så måte. Effekt forsterkerne i receivere er deres svakhet. Hvis det er det du bruker til å drive XTZ høyttalerne dine med, om jeg forsto rett. Thule på mine Dali Mentor med bånd diskant er gull verdt.
    Jeg bruker Marantz MM 8003 effektforsterker som "hører sammen med" min prosessor Marantz AV8003. Den er på 8 x 140 watt.
    I de gamle oppsettene har jeg bare brukt den til bakkanalene og krell til front og senter.
    Jeg forsøkte en gang for lenge siden å kutte ut Krellen og bare kjøre Marantzen og da falt den helt igjennom.
    I det "nye" huset var strømopplegget så gammelt da vi flyttet inn at jeg ikke våget å koble opp Krellen, så det har kun vært Marantzen jeg har brukt. Her har den egentlig fungert meget bra, så derfor valgte jeg å aldri koble opp Krellen.
    XTZ-ene har en følsomhet på 86dB, tror jeg det er. Jeg ser for meg at Marantzen holder mål hvis jeg kommer opp i 96dB-97dB. Ellers blir det noe langt kraftigere inn i racket igjen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Marantz MM 8003 effektforsterker som "hører sammen med" min prosessor Marantz AV8003. Den er på 8 x 140 watt.
    I de gamle oppsettene har jeg bare brukt den til bakkanalene og krell til front og senter.
    Jeg forsøkte en gang for lenge siden å kutte ut Krellen og bare kjøre Marantzen og da falt den helt igjennom.
    I det "nye" huset var strømopplegget så gammelt da vi flyttet inn at jeg ikke våget å koble opp Krellen, så det har kun vært Marantzen jeg har brukt. Her har den egentlig fungert meget bra, så derfor valgte jeg å aldri koble opp Krellen.
    XTZ-ene har en følsomhet på 86dB, tror jeg det er. Jeg ser for meg at Marantzen holder mål hvis jeg kommer opp i 96dB-97dB. Ellers blir det noe langt kraftigere inn i racket igjen.
    Selvsagt har jo du tenkt på det meste. 8)
    Nei jeg bet meg jo litt i det som var nevnt på sist side om spisse diskanter. Det kan for alt jeg vet også være innspillingen av den musikken og at det var rett og slett ment sånn. Jeg har jo ikke vert der.
    Men jeg syns du skulle gi Krellen din en ny sjanse.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fase = 0
    Frequency = full
    Mener å huske at det er slik.

Forvrengingen kommer bare når jeg spiller veldig høy musikk(musikk spiller jeg aldri utenom ved beøk) eller hvis jeg skrur volum enda høyere enn jeg pleier under film(noe som blir i overkant høyt), så dette er egentlig ikke noe stor problem.
    Jeg er dog nyskjerrig på hvordan lettdrevne høyttalere bygget for film vil låte i oppsettet og om min Marantz MM8003 vil være kraftig nok.
    Da burde det ikke være ampen som krøller.

Noen mer lettdrevne høyttalere, og litt større membraner, vil nok hjelpe en del på dynamikken i det minste.

Geir Arne

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt har jo du tenkt på det meste. 8)
    Nei jeg bet meg jo litt i det som var nevnt på sist side om spisse diskanter. Det kan for alt jeg vet også være innspillingen av den musikken og at det var rett og slett ment sånn. Jeg har jo ikke vert der.
    Men jeg syns du skulle gi Krellen din en ny sjanse.
    Det er ikke musikken som er spiss, det er forsterkeren som mister kontrollen over høyttalerne på høyt volum, slik at lyden forvrenges.

Krellen ble solgt for å bl.a finansiere 4 monstersuber og mest sannsynlig ny LCR frontrekke.

Da burde det ikke være ampen som krøller.

Noen mer lettdrevne høyttalere, og litt større membraner, vil nok hjelpe en del på dynamikken i det minste.

Geir Arne
    Jeg har faktisk ganske så bra dynamikk i oppsettet, men tror nok det er enda mere å hente med lettdrevne høyttalere. Vet ikke om det blir større membraner, men litt større membranareal vil jeg tro det blir. Jeg skal ikke ha gulvstående høyttalere, men 3 identiske høyttalere som kan bygges inn i en THX baffelvegg. Aller helst høyttalere bygget for hjemmekino.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke ha gulvstående høyttalere, men 3 identiske høyttalere som kan bygges inn i en THX baffelvegg. Aller helst høyttalere bygget for hjemmekino.
    Burde det ikke friste med mere Beyma/Tangen? En eller annen form for høytaler basert på TPL150H ville vært mitt valg i et slikt oppsett. Ellers finnes det jo mange alternativer men Klipsch, JBL eller Miller og Kreisel burde alle kunne fungere ypperlig. Alle disse er lettdrevne og kinospesialister.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Burde det ikke friste med mere Beyma/Tangen? En eller annen form for høytaler basert på TPL150H ville vært mitt valg i et slikt oppsett. Ellers finnes det jo mange alternativer men Klipsch, JBL eller Miller og Kreisel burde alle kunne fungere ypperlig. Alle disse er lettdrevne og kinospesialister.
    Beyma/Tangen frister selvsagt meget, men bare TLP150H koster over 10.000 for en frontrekke. 23.000 for et 7.0 oppsett. Så kommer elementer og byggmaterialer i tillegg. Slikt har ikke jeg budsjett til på en god stund.
    Men friste gjør det ...:-D

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Meget interessant og relativt innenfor budsjett. Tackar!

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Takk, Gwandarion!
    Joda, drømmer om noe slikt, men det selges samlet og dermed endel over mitt budsjett for øyeblikket.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,367
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut til at det blir utskiftninger om ikke så lenge. Alle høyttalerne skal skiftes ut, mens subwooferne selvsagt blir værende.
    I den anledning kommer jeg til å selge unna min Swans F1.C1 sentehøyttaler, pluss 2 Mirage Omnisat V2-høyttalere og sikkert min Mirage Nanosat.

Inn kommer noe som jeg ikke vil si for mye om før jeg vet med sikkerhet at jeg har i hus, men det er snakk om noe jeg har drømt om lenge og som jeg ikke hadde trodd jeg skulle få råd til med det første.
    8)

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid morro når man får realisert drømmene sine!!
    Min tråd

Side 105 av 144 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 101 102 103 104 105 106 107 108 109 115 125 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •