Flageborg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 387

Tråd: Flageborg

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flageborg

Da er det skjedd diverse oppgraderinger i hjemmekinoen. I denne tråden vil det være fokus på både oppgraderinger og forskjellige produkter som skal evalueres.

Ta deg tid til en demo............

En stor takk til akto - som har fotografert :-)

Klikk her for intro!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lite bilde. Har du tatt to og forsøkt å legge de i sammen også? Det finnes programvare for slikt, og det fungerer faktisk veldig bra også.

Ellers, grattis med nye høytalere og sub!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er det skjedd diverse oppgraderinger i hjemmekinoen.

November 2005
    B&W 801
    SVS PB12Plus/2
    Gratulerer!

Når det gjelder B&W 801, dreier det seg om en tidlig B&W 801 Matrix eller noe slikt? Hvor gamle er de i så fall? I god stand?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da er det skjedd diverse oppgraderinger i hjemmekinoen.

November 2005
    B&W 801
    SVS PB12Plus/2
    hehe når jeg så det første gang trodde jeg det var manipulert=) regner med at
    naboene dine ikke er særlig fornøyd=)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Gratulerer!

Når det gjelder B&W 801, dreier det seg om en tidlig B&W 801 Matrix eller noe slikt? Hvor gamle er de i så fall? I god stand?
    Ja, det er Matrix Series 2, kun 1 eier(fikk nedpakket i orginal-emballasje), og han har tatt særdeles godt vare på de. Fremstår som "nye". Selv om de ikke er mer enn ca. 15 år,..............er lyden i dagens referanseklasse. :grin:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    hehe når jeg så det første gang trodde jeg det var manipulert=) regner med at
    naboene dine ikke er særlig fornøyd=)
    Det ble litt "manipulering" pga manglende vidvinkel på mitt enkle digital-kamera, men bestykningen er symmetrisk.

1 SVS PB12Plus/2 på hver side, og en SVS 25-31PCPlus i midten, bak lerretet. Nærmeste nabo er trygt plassert.........over 100m unna.:grin:

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann Flagerborg
    Gratulerer med mer elementer det trengte du .............

Du må være rette mannen å spørre angående subwoofere. HAr en stk Klipsch KSW 200 i mitt oppsett. Vurderer sterkt å utvide med fler. Vet ikke helt om det er best å satse på like sub'er eller å tenke som en vanlig høytaler med mer spesialiserte elementer for hver frekvens, dvs at en sub tar seg av dyyyyp bass med stort element (18 eller lign) mens andre tar frekvenser opp mot 80 Hz og over ?
    Stort spørsmål med utallige muligheter for svar, vet det, men spør alikevel. Virker som du tester ut dette ganske omfattende.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stor opplevelse når du fordeler de nederste frekvensene med flere elementer. Men omvendt av det du antyder vedr. størrelse. SVS'ene er KONGEN av dyyyyypet, fra den MINSTE PB10 og oppover i modellspekteret, så jeg bruker 2 x 18" til slam-dunket fra eks. trommer........ATTTTTTTACK vil jeg kalle det.......eller "hestesparket i brøstet". Med mer enn kun 1 sub får du et mye bedre resultat på "kurvene".......dvs. jevnere fordelt "trykk" i hele rommet.

Det betyr ikke noe om du bruker forskjellige SUB'er, i utgangspunktet, MEN du MÅ kartlegge hvilket frekvensområde den spesifikke SUB'n jobber best i, og kalibrere systematisk deretter.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i denne retningen jeg tenkte.

Hvordan fordeler du signalene til de forskjellige sub'ene ? Bruker du LFE signalet til alle ? Hvor mye mange sub'er kan en splitte til før nivået blir for lavt ?

Med "omvendt av det jeg tenker", mener du da at små elementer takler best den laveste Hz'en ?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skyte inn at jeg har vært så heldig å få høre på dette anlegget ett par ganger, sist gang med 801 Matrix, men uten de to SVSene på hver side.

Dette låter skikkelig bra! Jeg har aldri før hørt ett så sømmløst og holografisk lydbilde, og det skyldes iherdig jobbing fra Flageborg sin side med integrering og justering. Å få alt dette til å spille sammen med ett slikt fundament i bunn og ett så detaljerikt lydbilde er en kunst i seg selv, men det krever myyyyyye innsats. Her har Flageborg lykkes. På film finner man seg sittende med ett fårete glis og lure på hva i all verden man skal gjøre for å få til noe slikt hjemme :-D

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis så mye med nytt "stasj", Flageborg. Kanskje på tide å ta en tur for å oppleve grotten din igjen nå....;-)

Ellers så skal Flageborg ha ros for å gå grundig til verks, og ikke gi seg før en har oppnådd et tilfredsstillende resultat. Her har mange mye å lære, å klare å få mest mulig ut at eksisterende anlegg før en går og shopper nytt. Tweaking er jo mye av gleden med denne hobbyen, enten det gjelder lyd eller bilde.

Tror nok at Flageborg får oppdraget med å være "overoppsynskalibreringsmester" i min nye kino på nyåret......:razz:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Esoteric DV-50

Da er det på tide å fortsette tester av produkter i eget oppsett. Nå har akkurat SVS'n fått besøk av en liten pjokk fra fedrelandet.............så i løpet av noen uker skal det bli omfattende lytteprøver.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påsken 2006

Det har vært noen begivenhetsrike påske-dager på Sørlandet :grin: med besøk av akto, roko og c.alshus.

Vi prøver alltid å "krydre" våre samlinger med utforsking av interessante produkter, og jeg vil på vegne av lyttepanelet takke alle leverandører og frivillige med Deres "utlån" og velvillighet.

Da jeg anser meg selv som den "inhabile" delen av lyttepanelet, er det kanskje en mulighet for at noen andre av lyttepanelet kan bidra med sine egne lytteinntrykk og opplevelser............;-)

Først startet vi i ren stereo-modus med Denon PMA-920 som forforsterker og koblet til en utrolig velspillende Naim CD 3.5 som C. Alshus til daglig storkoser seg med. Det er en to-delt løsning med driv-verk og strømforsyning i separate kabinetter. Denne ble foret med referanse CD'er fra Naim............ :grin:

Det ble mange timer i stereo-modus, da det var mye som skulle oppleves av forskjellig utstyr, og da er det greit å velge demo-skiver som man kan tåle å lytte til x antall ganger.....;-)

Utpå kvelden var det på tide å "rigge" til fler-kanals-opplevelser, både med diverse demo-spor fra filmverden, OG sist men ikke minst..........Musikk-DVD'er med bl.a. Billy Idol og Eric Clapton.

Som "hjerte" i dette oppsettet fortsatte vi med en Rotel Receiver RSX-1056 fra www.lsound.no

Nederst i bildet er forsterkeren til senterhøytalerne, som det er 2 stk. av. Senteren på toppen av bildet er plassert like i underkant av lerretet, mens den andre er plassert over lerretet. Senterhøytalerne er identiske, for jevnest mulig klang-respons, slik at lyden oppfattes i senter av bildet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid hyggelig med slike treff. Men litt om hva dere opplevde savnet jeg.....;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki - here we go:

1) Naim-spilleren til Christian var et svært spennende bekjentskap. Ren lyd med avslørende egenskaper. En nøytral og utpreget detaljklar kilde for anlegg man ønsker å kontrollere lydbildet i. Og hvem gjør vel ikke det? Ingen rimelig spiller, men her var det mye godlyd å hente.

2) Rotel; Denne var meget lysere i klangen enn det vi er vant til fra Rotels rene prosessorer. Mulig de har en annen filosofi på sine helhetlige produkter. Denne receiveren ble raskt litt for skarp (med det lydnivået vi jobbet med), men her er det selvsagt gode muligheter for prefererte korreksjoner osv.

3) Som vanlig jobbet vi i tillegg med en rekke effektforsterkere - kun (som alltid) for å få bekreftet disses tilpasningsegenskaper i et gitt oppsett og med varierende forforsterkere. Og igjen fikk vi bekreftet enkelte effekters evne til å formidle musikken på en mer levende måte. Dette er på ingen måte et gjennomført prosjekt. Derfor avsløres så langt heller intet av hva vi måtte preferere.

Det finnes også mange oppfatninger av hva "stereo" er. Jeg vil tro at Hr. Alshus etter dette har fått et innblikk i hva vi mener under våre diskusjoner omkring temaet "stereo og holografi".

Som alltid kommer vi knapt lenger enn halvveis, og vi ser derfor med glede frem i mot neste episode av våre LydTreff! ;-)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier det igjen. Takk for besøket. Var kjempemoro.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har anledning til å sjekke ut bi-amp'ing i anlegget ditt........Go For It. :grin:

Dette er den beste måten å "optimalisere" lyd-opplevelsen. Du kan oppleve strammere og bedre "attack" i bassen, og en bedre definert mellomtone.

Når du starter med dette er det viktig å ha 2 sett høytalerkabler. Det ene paret kobles til LF på høytaleren og det andre paret til HF på høytaleren. Jeg prøver med et par høytalerkabler fra BetterCables - som du finner hos www.lsound.no

Her er en illustrasjon av koblingene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også viktig å balansere "kraftverket" som skal drive et slikt oppsett. Og det vil da være naturlig å ta hensyn til dette hvis man ikke har 2 like effekt-trinn.

I dette tilfellet ble Doxa koblet til HF, mens Crown K2 ble koblet til LF.

Kraftigste forsterker kobles til LF, i dette tilfellet Crown K2 som du finner hos www.lsound.no

Signalkabelen mellom Pre og effekter ble 2 sett med BetterCables. Som også benyttes som signalkabel mellom CD-spiller og Pre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg er kommet så langt at det er på tide å vurdere et nytt "hjerte" i hjemmekinoen, er dette en av kandidatene. Det må bli en enhet med sort front, men hvilket produkt som til slutt blir stående.............Time Vil Sjå ;-)

Det er vel ingen grunn til å legge skjul på at jeg har tilbrakt mange timer hos min lokale "hifi-pusher" som er HiFiKlubben i Grimstad........opp gjennom årene, i jakten på mest og best lyd - Mest For Pengene Lyd :grin:

Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •