Flageborg - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 387

Tråd: Flageborg

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper du tar deg tid til å svare på dette da det absolutt burde ligge innunder din ekspertise.

Jeg har gjort div forandringer i kinorommet mitt for å få mer bass i front. Oppsettet består av følgende:
    Patos Lyric 502 mkIII, Patos Lyric 202 mkIII og 3 stk JMlab Chorus SW700S i front.
    2 stk JBL Studio LC2 på sidene bak, 4 stk JBL Studio L820 på bakvegg og en SVS PB12 Plus/2 med 12.3 elementer bak sofaen.

Styrer dette med en Denon 2807 som prosessor, og Arcam P1000 som effekt. Kilden er en Arcam DV79

Alle 4 subene er koblet til sub out-LFE og overgangen er satt til 80Hz.
    Frontsubene jobber fra 80 og ned til de ruller av ved ca 40Hz. SVS er satt til å overta ved ca 45 Hz. Bruker subene i øyeblikket bare på film så spørsmålene gjelder i denne sammenheng.

1. Jeg ser du har valgt 4306 i ditt system. Står denne som ren prosessor, og har den isåfall fordeler i Audyssey systemet som de mindre modellene 3806 og 2807 ikke har.

2. Når du kjører den automatiske setupen. Skrur du da ned subene og foretar kalibreringen på disse etterpå, eller lar du dem påvirke målemicen.

3. Etter å ha latt Audyssey ta seg av alle justeringene hos meg ble alle suber godt integrert, men sparket i dem ble borte. Dype effekter er der, men lite fart i smell-sener (f.eks kanonsener fra master&commander). Vil det være en fordel å ha en ren attack-sub i tillegg for å fremkalle skikkelig hestespark følelse, og hva er isåfall best egnet til dette? Ser for meg at en slik sub ikke bør gå for dypt.

Legger ved noen bilder for å gi en ide av oppsettet. (beklager byggerotet )
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    ......

1. Jeg ser du har valgt 4306 i ditt system. Står denne som ren prosessor, og har den isåfall fordeler i Audyssey systemet som de mindre modellene 3806 og 2807 ikke har.

2. Når du kjører den automatiske setupen. Skrur du da ned subene og foretar kalibreringen på disse etterpå, eller lar du dem påvirke målemicen.

3. Etter å ha latt Audyssey ta seg av alle justeringene hos meg ble alle suber godt integrert, men sparket i dem ble borte. Dype effekter er der, men lite fart i smell-sener (f.eks kanonsener fra master&commander). Vil det være en fordel å ha en ren attack-sub i tillegg for å fremkalle skikkelig hestespark følelse, og hva er isåfall best egnet til dette? Ser for meg at en slik sub ikke bør gå for dypt.

4. Alle 4 subene er koblet til sub out-LFE og overgangen er satt til 80Hz. Frontsubene jobber fra 80 og ned til de ruller av ved ca 40Hz. SVS er satt til å overta ved ca 45 Hz. Bruker subene i øyeblikket bare på film så spørsmålene gjelder i denne sammenheng.
    1. Jeg bruker 4306 kun til bakkanalene. Skal ha eget effekt-trinn på bak-kanalene, men det blir ikke før KringLYD samles i påskeferien 2007 på Sørlandet :-D . Audyssey er den samme i 2807, 3806 og 4306. Har man flere separate effekt-trinn, så vil 2807 være det fornuftigste valget.

2. Alle subbene kalibreres/plasseres optimalt FØR Audyssey kjøres, i hver enkelt posisjon de er plassert. Du må bestemme hvilken rekkefølge subbene skal tilpasses hverandre også. Hos meg er tuben i midten 1.sub. BodyShakern er avslått mens Audyssey kalibrerer.

3. Attacket starter i DYPET

4. Det er klart du kan bruke oppsettet til musikk - jeg kjører deling på 80Hz for ALLE subbene. Hvilken sub skal være din 1.sub ??? Hos deg er SVSn 1.sub. Jeg ville plassert den i front, optimalisert enten høyre/venstre side, deling på 80Hz - kjørt Audyssey kalibrering. Så ville jeg plassert de 3 andre små bak ryggen på sofan, og kalibrert 1.bak-rygg-sub med gain/phase i forhold til SVSn i front. og fortsatt med de 2 andre, MEN ikke la de være med på Audyssey kalibrering. Plasser de så tett inntil sofaryggen som mulig.

5. Du får ta en tur nedover hit på demo - så kan vi eksperimentere om det kanskje matcher det du ønsker å oppnå.............

6. Skal du ha dette klart til demokveldene dine - så begynner det å haste

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Jeg bruker 4306 kun til bakkanalene. Skal ha eget effekt-trinn på bak-kanalene, men det blir ikke før KringLYD samles i påskeferien 2007 på Sørlandet :-D . Audyssey er den samme i 2807, 3806 og 4306. Har man flere separate effekt-trinn, så vil 2807 være det fornuftigste valget.

2. Alle subbene kalibreres/plasseres optimalt FØR Audyssey kjøres, i hver enkelt posisjon de er plassert. Du må bestemme hvilken rekkefølge subbene skal tilpasses hverandre også. Hos meg er tuben i midten 1.sub. BodyShakern er avslått mens Audyssey kalibrerer.

3. Attacket starter i DYPET

4. Det er klart du kan bruke oppsettet til musikk - jeg kjører deling på 80Hz for ALLE subbene. Hvilken sub skal være din 1.sub ??? Hos deg er SVSn 1.sub. Jeg ville plassert den i front, optimalisert enten høyre/venstre side, deling på 80Hz - kjørt Audyssey kalibrering. Så ville jeg plassert de 3 andre små bak ryggen på sofan, og kalibrert 1.bak-rygg-sub med gain/phase i forhold til SVSn i front. og fortsatt med de 2 andre, MEN ikke la de være med på Audyssey kalibrering. Plasser de så tett inntil sofaryggen som mulig.

5. Du får ta en tur nedover hit på demo - så kan vi eksperimentere om det kanskje matcher det du ønsker å oppnå.............

6. Skal du ha dette klart til demokveldene dine - så begynner det å haste
    Hmmm. Jeg skjønner at jeg har langt å gå innen dette området og ikke har satt meg nok inn i hvordan alt henger sammen :?
    Spørs om jeg ikke må be Kringlyd om litt eksperthjelp etterhvert.......

Det er dessverre ikke plass til SVSen i front. Den bygger for høyt og vil komme opp i bildet. En av svakhetene i rommet mitt er at det kun var 205 takhøyde før nedforing, og bildet går nå akkurat klar av Chorus subene. (ca 40 cm klaring fra gulvet)
    Derfor er det dessverre kun langs bakvegg jeg har nok plass til denne.

Ja tiden frem til 17. går nå rasende fort. Ble endel mer jobb i kinoen enn jeg først hadde planlagt..........

Tar gjerne en tur ned til deg ved anledning. Denne måneden er ganske fullbooket, men i løpet av april hadde det vært veldig gøy å fått det til. Har blitt lovet en audiens hos Anfield også, så det hadde vært perfekt å fått det til å klaffe en helg :grin:
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er dessverre ikke plass til SVSen i front. Den bygger for høyt og vil komme opp i bildet. En av svakhetene i rommet mitt er at det kun var 205 takhøyde før nedforing, og bildet går nå akkurat klar av Chorus subene. (ca 40 cm klaring fra gulvet)
    Derfor er det dessverre kun langs bakvegg jeg har nok plass til denne.

Hva bør du gjøre med dagens plassering?

1. Høyre og venstre Chorus bør skyves helt ut i hjørnene. Elementene mot midten. Chorus i senter bør være 1.sub. Deretter den hjørnesubben som har mest massive vegger rundt seg - er det likt for begge? - ett fett hvilket hjørne som er 2.sub og 3.sub.

2. SVSn plasseres/kalibreres i optimal posisjon bak sofan i forhold til sweetspot - uten strøm på Chorus i front.

3. Sett strøm på alle Chorus i front - og juster phase på SVS til mest trykk.

4. Slå av SVS - og la Audyssey kalibrere med alle Chorus samtidig i front. IKKE plasser målemicen mindre enn 50cm fra bakvegg/sidevegg under Audyssey kalibreringen.

5. Hvor mye viser Denon 2807 på nivået til SW etter kalibrering?

6. Juster nå oppsettet i Denon 2807, slik at ALLE høytalere er SMALL og deling på 80Hz.

7. Slå på SVS, og sjekk at phase står i posisjon for mest trykk. evt. juster phase på SVS til max trykk med Chorus aktive.

Åssen spellær det nå?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tid til noen raske forsøk i går. Det hele spiller mye bedre nå og SVSen falt bedre på plass :grin: Fortsatt ikke fornøyd i stereo, så det må jobbes videre med. Fant også ut at det var en ulyd i den ene JMlab suben, så jeg får ta den med tilbake til Hifihuset på tirsdag.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir alltid fascinert av å lese om Flageborg's evne til å kunne "se" plasseringene på oppsettene til hvem enn det skulle være og vite hvordan man skal kunne optimalisere dette. Det er faktisk inspirerende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du målt hvor langt ned i frekvensene bassen graver seg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har du målt hvor langt ned i frekvensene bassen graver seg?
    Nei, men hvis du - eller noen andre - kan sende meg en pakke med:

1Hz
    2Hz
    3Hz
    4Hz
    5Hz
    6Hz
    7Hz
    8Hz
    9Hz

Med en varighet på 10-15 sekunder hver, så skal jeg teste :-D

Fra 10Hz og oppover - har jeg allerede............

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, du vet det kommer... gni det inn... ;-)

Kan du ikke bare sende en mail da...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja ja, du vet det kommer... gni det inn... ;-)

Kan du ikke bare sende en mail da...
    Du har mail.................

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer meg med 10 hZ enda en stund he he

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til RoKo for sinusfiler :-D

Det var moro gitt!!!

Kjørte en CD med disse sinustonene(Hz): 50 - 12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

5Hz - er det sånn det kjennes i kroppen

(Merker ikke noe bevegelse fra 4Hz til 1Hz - - hva er begrensningen - kan det være en kabel som må byttesops: )

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5Hz ja... kan jo nesten banke kjerringa med den frekvensen.....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en CD med disse sinustonene(Hz): 50 - 12 - 11 - 10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1
    Hva slags modus har du prosessoren i når du kjører sinustonene? Til nå har jeg kjørt i stereo med sub, men det hadde vært artig å få målt frekvenskurven med alle 7 høyttalerne + sub i drift, for det er tross alt det en møter (til tider) når en ser film.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

1. Hva slags modus har du prosessoren i når du kjører sinustonene?

2. Til nå har jeg kjørt i stereo med sub, men det hadde vært artig å få målt frekvenskurven med alle 7 høyttalerne + sub i drift, for det er tross alt det en møter (til tider) når en ser film.
    1. CD-spiller input - 2 kanals

2. Hvilken av dine høytalere takler fra 10Hz og nedover?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. CD-spiller input - 2 kanals
    Hvordan får du lyd fra subene da?

2. Hvilken av dine høytalere takler fra 10Hz og nedover?
    Ingen, og det gjelder også Velodynene :-) Er fornøyd om det kommer lyd fra dem på 25hz. Men heldigvis har filmene mine lydspor fra 25hz og oppover og. Det er særlig 30-100hz det hadde vært interessant å høre på samspillet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

1. Hvordan får du lyd fra subene da?

2. Ingen, og det gjelder også Velodynene :-) Er fornøyd om det kommer lyd fra dem på 25hz. Men heldigvis har filmene mine lydspor fra 25hz og oppover og. Det er særlig 30-100hz det hadde vært interessant å høre på samspillet.
    1. Velger CD stereo - deling på 80Hz - da er alle subbene aktive - hvis jeg velger PureDirect er det kun fronthøytalerne som spiller

2. post94 i denne tråden viser frekvensresponsen fra 10Hz til 160Hz - ved snurring av film - Er det det du mener?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker ikke noe bevegelse fra 4Hz til 1Hz - - hva er begrensningen - kan det være en kabel som må byttesops:
    Etter litt flere forsøk med sinus-toner, viser det seg at det ikke er noe feil :-D

Jeg måtte bare kikke nærmere på elementene, for å se at det er "liv" ved 4Hz, 3Hz og 2Hz.

Ved 1Hz sliter jeg med å registrere bevegelse i elementene, men det ser ut som "noe" skjer.

Kjører MV på -10dB ved 5Hz - og BodyShakern leverer..........:-D

Kanskje et høyere volum setter kroppen i bevegelse på 4Hz, 3Hz og 2Hz ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er vel en "liten" mulighet for at Flageborg har Norges R Å E S T E hjemmekino når det kommer til lyd :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for besøket! :-D

En utrolig trivelig ekvipasje med entusiaster har tatt turen fra Oslo-gryta til det blide Sørlandet for å fordype seg i lydbølger.

På oppfordring har RoKo(www.aperitif.no) godkjent en særdeles god vin som tilbehør til nytelse av Flageborgs lyd & bilde. Du ser den her, og lan lese mer om den her: Vinmonopolet *>*Armador Cabernet Sauvignon 2004

Som tillegg vil jeg anbefale en enkel (påske)nøttetype - HoneyRoasted fra EuroPris - kr. 19.90 pr. boks (server gjerne 1 boks pr. entusiast )

De siste ukene siden forrige demo er det utført diverse justeringer av lydbildet. RoKo har "ofret" mye tid, kunnskap og sin "følsomme" kropp for å hjelpe meg til å optimalisere BodyShakern - og det har gitt resultater :-D :-D :-D

I tillegg er "kicket" og "raspet" i brystkassa ytterligere forbedret siden sist.
    Det er bare noen bittebittebittesmå justeringer som utføres, men forskjellen er til å KJENNE på........

Legger ved den siste kurven etter helgens demo, som viser endringen fra forrige runde.

Hvis det er noen som ønsker å bli med på en liten påsketreff med andre entusiaster - fredag eller lørdag(6. eller 7 april 2007)...............send en mail til post@flageborg.no

Nå er det er 2 plasser ledig

Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •