Flageborg - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 387

Tråd: Flageborg

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kid

1. Hvor mange sub'er kjører du på y-ledd?

2. Kan man ha så og si ubegrenset sub'er tilkoplet denne utgangen med eksterne forsterkere?

3. Signalet blir vel svekket for hver splitt man har,

4. .......er dette merkbart?

5. Hvordan fungerer det med så mange tilkoplet?

6. Synes dette er et meget interessant tema, da jeg selv kunne tenkt meg to sub'er i front, og en på hver side av sofaen. :wink:
    1. 6 ? - separate SUBsystemer som starter med 1 splitt fra Denon 4306

2. Ja.

3. Nei.

4. Nei.

5. Hva med en demo? Jeg har separat kontroll på alle - av/på/en/flere/kombinasjon

6. Du har en plan som vil gi deg opplevelser utenom det vanlige :-D

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg si nei til en demo? Nei:wink:

Passer bra for meg med en Arendal tur om ca to uker, kan komme nærmere tilbake til det, kan kombinere det med henting av SVS hos lsound. I got your number from "last time":twisted:

Hehe, ble vel mange spørsmål som endte ut i det samme, men takk for gode svar...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Kan jeg si nei til en demo? Nei:wink:
    Du er hjertelig velkommen, men husk å sette av 3-5 timer for demo'n :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftig oppsett Flageborg.... Ser jo nesten ut som et demorom for en butikk. Her blir man vel mer eller mindre fysisk involvert i både musikk og film.....enten man vil eller ikke? :-D

Flotte bilder også. Det gjorde seg definitivt....

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demo i dette rommet høres ut som noe man bør få med seg! :-D og det er jo ikke såååå langt til Arendal, jeg mener, vi kjører jo til Gøteborg på messe så da kan vi jo ta en tur til Arendal også! Om tidspunktet passer så hadde det vært veldig interessant... og det er vel flere i Oslo-området som har lyst å ta turen ned...?

Edit: Som vanlig veldig gode bilder, Akto!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette anlegget er utrolig imponerende. Blir nesten skremt ved tanken på trykket alle disse tommene med elementer må levere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På besøk hos Flageborg

I helgen tok jeg og Mr.Myagi turen til Arendal for å besøke 2 kinoer jeg har hatt på ønskelista lenge, hvorav den ene var Flageborgs loftkino. Etter 5 opplevelsrike timer i kjelleren til Anfield var turen kommet til Flageborg.
    Selv har jeg hatt gleden av å treffe Mr.F før på forumtreff og hortenmessa, men dette var altså første (og forhåpentligvis ikke siste...) hjemmebesøk.

Vi kommer inn i en hyggelig atmosfære, lyset er dimmet og det knitrer i vedovnen på kjøkkenet. Det første på programmet var en liten demo av et stueoppsett hvor man fikk høre hvordan riktig plassering av høyttalere kan endre lydbildet drastisk både i positiv og negativ retning. Jeg sitter allerede med ideer som jeg vil teste ut i mitt eget oppsett, og beste av alt; det er gratis å flytte og vinkle høyttalere Vertskapet var det heller ikke noe å utsette på. Flageborg og madamen hadde forberedt hjemmelaget pizza som vi kunne nyte med god musikk og et glass rødvin

Så var tiden kommet for å sjekke ut kinoen. Opp trappa til det aller helligste Vidvinkellinsa til Akto har fått det hele til å virke litt større en virkeligheten, men man får likevel fin plass til 5 personer, noe som holder i massevis. Etter en kortere presentasjon fra en meget entusiastisk Bård Ivar fikk vi servert noen sinustoner, og for første gang i mitt liv fikk jeg oppleve hvordan 10hz kjennes ut på kroppen Etterhvert satte vi på film, og "The Chronickles Of Riddick" havnet i spilleren. Denne filmen hadde jeg sett før, men selv om jeg selv synes at jeg har et bra basstrykk hjemme med PB12 plus, har jeg ikke opplevd film på på denne måten før. Dette systemet spiller med en fysikk og et engasjement uten sidestykke! Når man kan måle membranflate i kvadratmeter snakker vi høy morrofaktor. Men det blir ikke overdrevet i bunn i forhold til resten av frekvensregisteret. Mellomtone og diskant henger absolutt med på notene. Det er utrolig balansert hele veien og man kan ikke unngå å bli dratt inn i handlingen. De doble senterhøyttalerene gir et slags "stereoperspektiv" i høyden som planter dialog og andre lyder dønn i midten av bildet, ikke under lerretet som ofte er tilfelle ved bruk av 1 senter.

Etter at Riddick var ferdig var det på tide med noen velkjente filmklipp, fra LOTR, Sin City, Underworld osv. Igjen ble jeg overveldet over fysikken man får servert. Jeg satt faktisk og lo høylydt flere ganger Subsofaen pumper de lave frekvensene inn i kroppen så man kjenner hver kule, knyttneveslag og eksplosjon langt inn i indre organer Noen timer og et par rødvinsflasker senere var det duket for den store finalen; flystyrten i "Flight of the Phoenix". "Sinnsykt" oppsummerer det hele ganske godt Vi roet til slutt ned med musikk på et mer moderat volum, mens praten gikk i lyd og bilde.
    Dagen etter var det duket for mer musikk. Flageborg hadde satt sammen en "bodyshaker" democd bestående av mye rolig musikk med masse dypbass. Avklimatisering var vel ordet Bård Ivar selv brukte til å beskrive dette, noe som kanskje var nødvendig etter gårsdagen Å legge seg tilbake i sofaen og lukke øynene mens dybassen forsiktig masserer kroppen, og vegger og tak forsvinner i et utrolig holografisk lydbilde var fantastisk morro og ikke minst avslappende

Som alltid går tiden alt for fort og etterhvert var det på tide å sette kursen hjemover. Tusen hjertelig takk til Flageborg og familien som åpner hjemmet sitt for vilt fremmede "AV-nerder". Dette var en opplevelse jeg vil huske i lang tid fremover :-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet Frode :-D Fikk lyst på en tur til gamle trakter (har bodd i Arendal i flere år, desverre uten å kjenne noen av lydfrikene)
    Hvordan opplevde du forskjellen på "subsofa" i forhold til "rumperister". Skjønner at det er vanskelig å skille ut kun dette aspektet, men synes det er veldig interesant. Tror Flagerborg har funnet en genistrek der.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvordan opplevde du forskjellen på "subsofa" i forhold til "rumperister".
    Rumperister rister sofaen, subsofaen rister deg
    Kanskje man kan kalle tactilen for en rumperister mens Flageborgs variant er en rumperyster......

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, genialt.... :wink:

Newcomer Aftensvermer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært morsomt å opplevd en slik kino, men er litt langt å dra på demo. Gratulerer med ett vanvittig oppsett, og fine bilder!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var moro - Takk for besøket - Marantz og MrMyagi :-D

Takk for en kjempebra demoDVD-skive - produced by Marantz.

(PS! Neste gang håper jeg dere setter av litt mer tid til - moro med LYD!)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som om denne kinoen ikke fristet fra før av så klarte ihvertfall Marantz å få den til å bli enda mer spennende.

Til sommeren skal jeg på audiofil tur det er helt sikkert!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flagerborg; Vet at jeg har lest en god del poster om konstruksjonen av subsofaen din, går ut fra du har utviklet den enda videre nå i.o.m. messeprosjektet.
    Har du en link eller kan du poste oppskriften eller gjerne en pm eller mail for den saks skyld. :-D 8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kinoen er bare RÅÅÅ!

Skulle vært for tjue år siden da jeg gikk på Teknisk Fagskole der nede. (Elektronikklinje seff...)

Hadde jeg bare hatt rom nok, penger nok, peiling nok, og en grei kone hadde det vel kanskje blitt noe lignende her også.............
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    .........Har du en link eller kan du poste oppskriften eller gjerne en pm eller mail for den saks skyld. :-D 8)
    Denne reportasjen har mye info:

http://avforum.no/forum/generelle-ar...006#post502476

Frekvenskurven justeres med Behringer og måles med RadioShack.

Forsterkerkraft kan gjerne være en gammel integrert forsterker på 100W eller mer for hvert par med 15" eller 18".

Signalet hentes ut med vanlig Y-splitt på SW-utgangen fra Receiver.

Start bygging av BodyShaker ! :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker Flagerborg :-D

Angrer faktisk litt på at jeg ikke kjøpte de fire 15" RCF'ene til Akto (og C.Ahlshus) de gikk billig og hadde sikkert egnet seg.
    Vi får se hva som dukker opp.

Newcomer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare noen spørsmål litt på si: Opplegg for strøm til et sådant annlegg?? Skal lage til et lite kinorom i kjelleren og der er berre 10 amp,hva bør en ha av størrelse på el? Desse høyttalerene : http://www.mamut.com/homepages/Norwa...t-1000-web.jpg går de greit til sofarister?Har også noen Dynabel db12 ,er de et bedre valg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av opus
    ...............hva bør en ha av størrelse på el? Desse høyttalerene : http://www.mamut.com/homepages/Norwa...t-1000-web.jpg går de greit til sofarister?Har også noen Dynabel db12 ,er de et bedre valg?
    Her er det brukt 2 kurser til lyd - 1x10A og 1x16A

De 18"-elementene bør gå greit - jeg anbefaler minimum 15" i størrelse.

Det skal skyves mye luft - for å riste en AVkropp - membranflate er det som gjelder.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    De 18"-elementene bør gå greit - jeg anbefaler minimum 15" i størrelse.

Det skal skyves mye luft - for å riste en AVkropp - membranflate er det som gjelder.
    Hva med slaglengde og andre parametre?
    Er vel muligens en ide å finne noe PA greier, evt bilsubber, de finnes vel opp til 25".:-D
    I Horten prosjektet brukte du både 15 og 18 var dette av plasshensyn?

Side 3 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •