Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 122
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...

...for her er lista (det som er igjen etter at en del er flyttet til C8):
    • DVD: Marantz DV6001 Utgår: Samsung DVD-M305
    • Satelittuner: Nokia Mediamaster 9802S
    • TV: Sharp LC-37XD1E Utgått: 32" Finlux 82F110 MC 100 Hz, Solgt til svogern min
    • Effekttrinn, fronter: 2 stk Midgard Audio Oberon 6.1 - titaniumfinish
    • Høyttalere, stereo: BEL 2.5 (lett modifisert kabinett). Les mer om BEL i denne tråden: http://avforum.no/forum/diy-do-yours...taler-bel.html
    • Subwoofer: SVS SB12-Plus Erstatter: Båndpass-subwooferen fra Canton Movie 5-CX
    • Høyttalerkabler, stereo: Supra Ply 3.4/S - Skjermede kabler som utmerker seg med immunitet mot elektromagnetisk støy/interaksjon i forhold til andre kabler, samt lav induktans. Erstatter Supra Rondo 4x2.5, koblet som single-wire
    • Signalkabling, analog lyd: Oj, oj. Hvor skal jeg begynne? Jeg skifter stadig ut kablingen her, mye på grunn av DIY-eksperimentering. Akkurat nå (29/5-07) ser det ut til at hovedsignalveien (DVD->pre->effekt) blir kablet med Supra MBS mikrofonkabel terminert med RCA-plugger fra Neutrik.
    • Signalkabel, sub: Better Cables Silver Serpent Sub, 5 meter[color=gray][size=1]
    • Kabling, bilde, analogt: Alt er kablet med rimelige scart-kabler på 0,5 til 1,5 meter. RGB fra DVD til TV.
    • Kabling, bilde, digitalt: Supra HDMI-kabel (2m) fra DVD-spiller til LCD-TV.
    • Kilde, nettbasert musikk: QNAP TS-109 NAS-disk med Slim server 6.5.4
    • Avspiller, nettbasert musikk: Logitech SqueezeBox v3 (også kalt Classic)
    • DAC, nettbasert musikk: Beresford TC-7510 mk6/3 (billig og bra utgangspunkt som man fint kan leve med mens man jakter på eventuelt bedre DACer). Fungerer nå også som preamp.
    • Fjernkontroll: Logitech Harmony One Erstatter: NAD HTR-2 Universalfjernkontroll med klistrelapper for å angi ulike funksjoner

Det gamle, tildels selvbygde stereoanlegget står forresten i pappesker i kjelleren. Jeg nedgraderte lydkvaliteten da jeg gikk fra to til 6 kanaler, mye på grunn av at relativt tunge stativhøyttalere var lite kompatibelt med tepperottene. :roll:

Siste bilde av oppsettet (29. april 2008 ), legg merke til hjørneplasseringen.

Squeezebox og DAC:

Bilde av ny DVD-spiller(29/5-2007):

Bilde av subben (eldre bilde):

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse "tepperottene" ungene dine roffe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Er disse "tepperottene" ungene dine roffe?
    Eh, ja. :roll: Direkte oversatt fra engelsk ("Rugrats"). Hvis man har sett denne serien på TV, vil man oppdage at tepperotter faktisk er ganske sjarmerende.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg en liten "tepperotte" selv..Min sønn på 7 mnd kryper nå rundt på stuegulvet. Noen tips til barnesikring av av-utstyr? Tenker da på sikkerheten til min sønn som høyeste prioritet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Da har jeg en liten "tepperotte" selv..Min sønn på 7 mnd kryper nå rundt på stuegulvet. Noen tips til barnesikring av av-utstyr? Tenker da på sikkerheten til min sønn som høyeste prioritet.
    Tar det i en egen tråd: Barnesikring av Audio/Video-utstyr

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra utstyr det her er du fornøyd med Finlux tv?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finlux TVen

Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Bra utstyr det her er du fornøyd med Finlux tv?
    Takk for det! Sikter litt høyere på sikt, men kan leve med dette en stund.

Interessant at du skulle spørre om TVen. I utgangspunktet kjøpte jeg nemlig en Thomson-TV på Elkjøp med helt flat skjerm. Den hadde imidlertid to feil: Stygg deformasjon av bildet øverst til venstre og kun 4 forhåndsinnstilte zoom-innstillinger. Så jeg leverte den inn, fikk pengene tilbake og kjøpte Finlux'en 2000 kroner billigere og fikk en crappy Philips video på kjøpet (VM-pakke).
    Features og funksjonalitet: Tror det er få TV'er til under 10000 kroner som slår Finluxen på features og funksjonalitet. Sjekk under lenken i min første posting. Der er jeg storfornøyd.
    Bilde: På bildesiden var jeg bare passe fornøyd på kjøpstidspunktet. Ingen deformasjon, men litt ullent bilde i vertikale overganger mellom svart og hvitt (plagsomt blant annet ved teksting).
    Men fant ut at jeg kunne leve med dette, siden alle andre (kone og venner) syntes bildet var krystallklart. På det tidspunktet hadde jeg koblet satelittuneren via DVDen (ikke spør ops: ) Ved en liten omkoblingsrunde gjorde jeg om på dette og lot DVD-spilleren få egen scart på TVen. Samtidig testet jeg "xXx superbit edition". Tydeligvis hadde ikke RGB-innstillingen vært aktiv før jeg gjorde omkoblingen! Krystallklart bilde!
    Konklusjon: Jeg er godt fornøyd. Med gode kilder yter den bra nok for meg. Sikkert noe å hente på fargerealisme og svartnivå, men med litt lyskontroll i sene kveldstimer blir dette bra! Kunne vært bedre på visning av kompositt-signaler, men det kan like gjerne være kilden eller kablene som er problemet der... Det er størrelsen, ikke kvaliteten som gjør at jeg har lyst på prosjektor

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det VGA-Connection på tv?er det mullig å bruke en dvd-spiller med VGA Connection på tv? :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rusty
    Er det VGA-Connection på tv?er det mullig å bruke en dvd-spiller med VGA Connection på tv? :roll:
    Ja, det er egen VGA-inngang på TVen. Sikkert mulig å koble til DVD på den, men har ikke VGA på min DVD-spiller. Jeg bruker ikke den inngangen i dag, men synes den er kjekk å ha hvis jeg skulle få meg en surfe-PC i stua.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skaffet meg en Radioshack lydtrykksmåler. Som dere ser av bildet, så er senterkanalen plassert i en hylle under TVen. Som om ikke det var nok, er det også en bordplate mellom denne og sweet spot. Jeg hadde derfor (før kalibrering) justert opp denne med +2dB. Psykoakustisk hadde jeg innbilt meg at det ga et bedre nærvær av stemmer og derfor var korrekt for mitt anlegg.

Så var det klart for kalibrering. Her så det meste bra ut, helt til jeg begynte å måle senteren. Den var nemlig omtrent 5dB for høyt justert! Så receiver-settingen ble justert fra +2dB til -3dB. Dette gjorde at lydbildet åpnet seg opp i alle retninger. Det var tydelig at senteren hadde stjålet mye oppmerksomhet og derfor snevret inn det oppfattede lydbildet.
    Jeg har fundert på hvorfor senterlyden ble så mye kraftigere, og har to forklaringer. Først og fremst så er senterkanalen inne i en hylle. Dette gir så mange omsluttende vegger at man får en heving av lydnivået nesten på linje med et horn. I tillegg er senteren faktisk litt nærmere lytteposisjon enn sidekanalene, noe som også gjør lyden høyere. Uansett så hjalp det mye å få kalibrert anlegget!

Anbefaler alle å få sjekket sitt oppsett med en lydtrykksmåler. Det KAN være store forbedringer å hente!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler alle å få sjekket sitt oppsett med en lydtrykksmåler. Det KAN være store forbedringer å hente!
    Har tenkt på dette. Må kanskje bare krype til korset å kjøpe en :wink:

5 db er jo ganske mye. Man tror vel at man vil høre slike forskjeller, men de fleste får seg nok en overraskelse eller to etter en runde med skikkelig kalibrering 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Har tenkt på dette. Må kanskje bare krype til korset å kjøpe en :wink:

5 db er jo ganske mye. Man tror vel at man vil høre slike forskjeller, men de fleste får seg nok en overraskelse eller to etter en runde med skikkelig kalibrering 8)
    Vær klar over at dette er en psykoakustisk greie. Jeg trodde at den skulle ha en heving fordi det var en bordplate mellom. Lyden og plasseringen av senteren er ikke optimal uansett. For dem som kun har brukt ørene og ikke psykoakustiske antakelser så vil neppe avvikene være så store.

Ang. evt. kjøp: Jeg så jfinnerud hadde en til salgs. Du kan jo kontakte ham på PM og høre om han har solgt den.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt han en PM så får vi se

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe,

En tredje forklaring på hvorfor senteren ofte stilles litt for høyt:
    Leste på Enten DD eller DTS sine sider, husker ikke helt, at når lydspekteret på en film er alt fra lavt til veldig høyt, må vokaler legges lavt i volum, slik at de høyeste "peakene" ikke blir for høye, og utenfor "registeret".
    veldig enkelt forklart, men det er omtrent sånn.
    Det blir da som du nevner, litt feil å stille senteren for høyt, fordi den da stjeler fokus fra de andre høyttalerne, med andre lyder enn vokaler.
    En løsning kan være å bruke "night" funksjonen. (navnet varierer, men denne demper de høyeste peakene, slik at det ikke blir for høyt, når det er høyt.)
    men man kan også la være, kommer jo helt an på hva man liker.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tatt i betraktning din grunnleggende og tilsynelatende dyptgående interesse for AV, må jeg ærlig innrømme at jeg hadde forventet utstyr av et annet kaliber i din stue, Roffe. No offence!

Noe spektakulært DIY eller noe HE stuff.

Jeg har også en såkalt "rugrat" hjemme. En særs sprelsk 13 mnd gammel krapylius som er overalt i løpet av få sekunder. Jeg er imidlertid, i motsetning til deg, definitivt ikke villig til å ofre min lidenskap av den grunn. Den risikoen velger jeg å ta.

703 Demoparet jeg hadde hjemme en ukes tid valgte han f.eks å modifisere med en smokk innført i luftehullet. Det låt ikke bedre av den grunn for å si det sånn Lakken på de fleste av fkontrollene mine er tygd av og han elsker å henge i Nordost kablene.

Man må selvfølgelig ta sine forhåndsregler. Samtidig er det også mulig for en 13 måneder gammel villvette å forstå at det er visse ting man helst ikke bør begi seg inn på- som f.eks å tafse på pappas anlegg :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Tatt i betraktning din grunnleggende og tilsynelatende dyptgående interesse for AV, må jeg ærlig innrømme at jeg hadde forventet utstyr av et annet kaliber i din stue, Roffe. No offence!
    None taken. Forskjellen mellom mål og midler er vel åpenbar.
    Ting kommer nok til å endre seg etterhvert. DIY er planlagt på HT-siden, og det er vel ikke umulig at det blir utskiftninger av både receiver og DVD etterhvert. Men stua kommer uansett ikke til å bli optimalisert voldsomt. Det er en kjellerbod som kommer til å ta støyten for denne interessen etterhvert.

Dette er også grunnen til topic for denne tråden, samt signaturen min...

Men når alt det er sagt: De små Canton-boksene mine spiller fletta av det meste jeg har hørt av typiske småhøyttaler-budsjett-pakker. Canton var og er etter min mening sjef på å få mye ut av små høyttalere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgraderinger på gang

Har nå fått Arcam DiVA AVR300 i hus. Kommer tilbake med inntrykk i Receiver-kategorien senere. Det er ihvertfall et produkt jeg har store forventninger til, og foreløpig er den nok fullstendig overkill i oppsettet.

Med BEL under bygging er fundamentet lagt for en kraftig oppgradering av sterolyden i stua.

Så er det bare å finne en passende DVD-spiller.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer Roffe
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Legger inntrykkene mine av denne receiveren i denne tråden etterhvert:
    Arcam AVR 300

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Gratulerer Roffe! Arcam'en er jo ikke bare et høykvalitets komponent, men også en riktig så lekker sak! Dama får vel nesten konkurranse i den der..?
    Jeg vet at du ikke forhaster deg og handler oppgraderinger på måfå, og når valget da faller på Arcam så forteller det mye om den aktuelle modellens topp kvalitet

Det blir spennende å lese om inntrykkene dine i Arcam-tråden!

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •