Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 122
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Knipset et kjapt bilde i dag. Synes subben står seg bra til frontene. Ellers får jeg bare unnskylde rotet i hyllene...

Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-svs_sb12plus_web01-jpg

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanskelig rom - målinger med SB12 plus

Stua jeg spiller i er ikke verdens enkleste rom å få til bassen i (måler 10x4meter med normal takhøyde). La dere derfor ikke sjokkere av det nedenstående. Ingen av kurvene er glattet mer enn det REW gjør som standard.

Jeg har brukt Room EQ Wizard (REW), digital RadioShack som mikrofon for målingene, samt surroundrecevieren satt til Sat+Sub og deling ved 120Hz (bruker frontene som Large til vanlig, bare så det er sagt), men ønsket å konsentrere meg om subwooferen i dag.

Dette bildet viser noen av utfordringene (noen av målingene fra i dag):
    Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-sub_somecurves_20070221-jpg
    Litt om kritiske punkter på kurven:
    * Dipen ved omtrent 38Hz er en rom-mode. Den fikk jeg greit vekk ved å flytte stolen omtrent en meter fram, noe jeg nok kommer til å eksperimentere mer med for kritisk lytting. Dette er i og for seg noe jeg har hørt tidligere også, men første gang jeg har målt.
    * Toppen ved 50Hz har jeg forsøkt å kontrollere med PEQen i SB12 Plus. Skulle gjerne ha gjort det samme med den ved 62Hz, men så lenge man har bare ett PEQ-punkt, så kan man ikke være kresen. Å ta den ved 62Hz økte dalbunnene ved siden av dramatisk, så jeg tok den ved 50Hz. Den ved 62Hz lot seg også forbedre ved flytting av sitteposisjon nærmere.
    * Bunnene ved 57Hz og 77Hz er rom-modes jeg ikke fikk gjort så mye med.
    * Variasjonene fra 90Hz og oppover skyldes lek med faseinnstillingene, samt inn- og utkobling av subbens filter.

Her er kurven jeg endte opp med etter dagens lek med innstillinger:
    Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-sub_leastbad_20070221-jpg
    Jeg tror det er vanskelig å få dette bedre uten å ommøblere rommet drastisk (noe jeg faktisk vurderer). Problemet er at dette også er dagligrommet. En ommøblering er uaktuelt i det daglige.

Til sist et eksempel som viser hva som skjer når lytteposisjon flyttes drastisk framover i rommet. Legg merke til hvordan dippen ved 38Hz nærmest forsvinner,og den ved 77Hz blir kraftig redusert:
    Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-sub_sweetspotforward_20070221-jpg

Legg for øvrig merke til at SB12 Plus begynner avrullingen fra 28Hz, men holder et greit nivå ned til 20Hz. Men under der er det også slutt. Dette vil fungere bedre i et mindre rom, der det er betydelig romforsterkning mellom 20 og 30Hz.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du justert "room comp" ?

Optimalisering av rom-responsen

Noen av deres subwoofere har variabel tuning (som endrer hvor dypt de kan gå), denne subben er annerledes. Siden den er liten forventer SVS at mange vil ønske å ha den i små rom. Små rom er faktisk ganske fordelaktige når det gjelder dyp bass. Så fordelaktige at en liten sub som spiller så flatt, og dypt som denne kan bli for mye av det gode.
    Fenomenet kalles romforsterkning, og opptrer i de fleste rom slik at den dypeste bassen blir forsterket. Jo lengre ned i frekvens, jo større er denne effekten. Romforsterkning er vanligvis en god ting, men hvis rommet ditt er lite (la oss si 40m3, eller ca 17m2) så kan det være best å la subbens frekvensrespons rulle av litt tidligere enn den vanligvis gjør. Denne kontrollen gjør det mulig å holde frekvensresponsen flat og kraftig selv under 20hz vha ditt roms akustiske forhold.
    Jo større rommet er, jo mindre vil denne kompensasjonen behøves. I rom opp til 68m3 (eller ca. 28m2) kan 'medium' innstillingen fungere best, og i rom større enn dette, er det 'Large' innstillingen som burde prøves/brukes. I rom av denne størrelsen vil du også være bedre tjent med mer enn 1 SB12-Plus, eller en av de større SVS modellene som er enda mer effektive. Alle rom er forskjellige, men tilpassningen av din subwoofers dypbass egenskaper er nå kun en enkel justering unna.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, jeg har forsøkt alle Room Comp-innstillingene, og som forventet fungerer Large og Bypass best hos meg (det er ikke mye som skiller på de to innstillingene).
    Mitt rom er som sagt 10x4x2.4m=96m³, og da er det definert som stort i forhold til denne subwooferen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg gjort en oppsummering av mine inntrykk med SVS SB12-plus i mitt rom.
    Har lagt den her: http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...tml#post590854

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var billedrørsTVen (også kjent som CRT-bakprojeksjon ) solgt til svogeren min. På vei inn er noe flatere. Vi får se hva når bildene kommer. I vant stil blir det uansett ikke det aller dyreste i markedet.

Så blir det ny DVD snart også, men her er jeg enda mer usikker. Man ønsker jo oppdatert DVD-avspilling med den nyeste teknologien og god CD-avspilling i en relativt slank pakke. Hva kan oppfylle det, mon tro?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny TV, og så langt er jeg meget fornøyd med bildekvaliteten. Selv om størrelsen ikke når opp til store projektorbilder, så får jeg HD-følelsen (dybdefølelse i bildet) med gode DVD-transfers. Tror det er mye takket være TruD(R)-kretsløpene. Har bare grovjustert på øyemål, men bildet er virkelig bra.

Legger ved et bilde av frontoppsettet:

En annen sak er at det virker som om subwooferen har løsnet ytterligere og jobber friere. Kan godt være det kreves ganske mye oppmykning av oppheng etc. på de SVS-elementene...

Det ser ut til å bli en herlig påske.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvordan måler flatskjermen seg mot CRTen? Har enda tilgode å se en flatskjerm i "øko-klassen" klare å komme i nærheten av en god CRT, men ting er kanskje i ferd med å utlignes?

Forøvrig grattis, og ikke misforstå min tanke som å forsure sin nyefunnede eieglede ved ditt nye flate vidunder. På DVD er det duket for store opplevelser med flatskjermer vs TV-signaler.

Går det bra med subintegreringen forresten? Eller er det de møbleringsmessige forhold som setter begrensninger enda?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Og hvordan måler flatskjermen seg mot CRTen? Har enda tilgode å se en flatskjerm i "øko-klassen" klare å komme i nærheten av en god CRT, men ting er kanskje i ferd med å utlignes?

Forøvrig grattis, og ikke misforstå min tanke som å forsure sin nyefunnede eieglede ved ditt nye flate vidunder. På DVD er det duket for store opplevelser med flatskjermer vs TV-signaler.

Går det bra med subintegreringen forresten? Eller er det de møbleringsmessige forhold som setter begrensninger enda?
    Jeg ser nok at på vanlige antennesignaler med noe støy, så gjorde nok CRTen en bedre jobb med å smoothe ut feilene i bildet. Man kan godt si at Sharp-TVen er mindre tilgivende for dårlige signaler enn en det CRTen var. Det er også mulig at den innebygde analogtuneren er en tanke dårligere.

MEN heldigvis gjør vi mesteparten av TV-tittingen via digital parabol, og her gjør Sharp-TVen en meget god jobb, og er minst like god som den gamle 32" CRTen. Den er jo større også, og sånn sett burde det vært en "ullenhet" i bildet, men som sagt gjør bildeforbedringskretsene til Sharp en glimrende jobb. Ting som graderinger og maurtue er ikke å se, og fargegjengivelsen er også meget bra. Sortnivået er muligens en tanke bedre på CRTen, men det er neimen ikke langt unna på denne Sharp-TVen.

Når det gjelder DVD, så har jeg kjørt hele "Biler" med barna, samt kjørt enkeltscener fra "Flygende dolker" og "I, Robot", og jeg må bare gjenta at jeg får skikkelig HD-følelse, og det fra Scart-RGB. Jeg er glad for at jeg gikk for en Full-HD skjerm (altså 1080p), for oppskaleringen virker meget bra og gir en overraskende skarphet.

Integrasjonen med subben er imidlertid ikke i mål, og jeg kjører fortsatt uten sub på musikk. Men på film virker det som den gir mer enn da jeg gjorde målinger sist. Innspilling over tid virker som har gjort den godt. Den virker livligere, rett og slett.

Ellers så er vel definisjonen av "øko-klasse" nettopp en definisjonssak. Denne TVen ligger vel på rundt 16-17k i nypris. Det er jo ikke superbillig for en 37" i disse dager... Når det gjelder eieglede, så vil jeg vel si at dersom jeg ikke skrev litt for Hjemmekino, så ville jeg nok klart meg med 32" CRT en stund til, men jeg synes det var vanskelig å teste ting med digital bildeutgang uten en "HD-ready" TV. Nå er jeg jo 1080p-ready også, noe som var litt av poenget med dette kjøpet. Det er ikke eieglede som gjør at jeg er fornøyd. Denne TVen er etter min mening meget god...

...og ennå har jeg ikke forsøkt HDMI inngangen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Marantz DV6001 (black) i hus!

Jeg har akkurat fått den, så mine inntrykk får vente, men siden jeg synes det har vært så få bilder av den (og spesielt av baksiden), her er et par bilder jeg tok på kjøkkenbenken.

Oppdaterte bilder av racket får komme senere.

En ting kan jeg likevel si: Jeg syntes Sharp-TVen var skarp med Scart-RGB.
    Med oppskalert 1080p fra Marantz DV6001 er det enda betydelig skarpere. Skal mye til at jeg ikke blir fornøyd med denne mens jeg venter på at markedet for HD-spillere og HD-filmer skal modne...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny spiller!
    Hvilken oppløsning har tv'n din?
    Edit: glemte å lese posten din over skikkelig...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, Freddie. TVen er det som kalles Full HD, altså 1920x1080 punkters oppløsning. Den tar også 1080p inn.
    Hovedgrunnen til at det ble akkurat denne DVD-spilleren er likevel at Marantz også er så nøye med de lydmessige ytelsene. Jeg er fornøyd, der også. Selv om jeg ikke har testet så fryktelig kritisk, så er den ganske tett opptil den eksterne Mission-DACen jeg har på lån, selv om den eksterne DACen fortsatt har mer detaljinformasjon i sibilanter, men det er uten oppsampling. (Med oppsampling i DV6001 var det vanskelig å A/B-teste, siden nivået av en eller annen grunn ble merkbart lavere ved oppsampling.)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må forresten understreke at gårsdagens lille oppkoblingstest ikke var uttømmende med hensyn på hvilken oppløsning som fungerer best inn til TVen over HDMI. Det er slett ikke sikkert at DVD-spilleren har den beste oppskaleringen.
    Men jeg måtte bare teste 1080p, også for å teste at HDMI-kabelen (som er en relativt rimelig 2m HDMI fra Scanpart jeg kjøpte med meg fra Europris mens jeg venter på Supra-kabelen jeg har bestilt).

Jeg er nok ikke den som oppgraderer oftest... Bladde bakover i tråden nå, og det slo meg at jeg allerede planla kjøp av ny DVD for to år siden... ops: :shock:

Synes forresten Marantz DV6001 var ganske stilig i svart også. Nå stikker egentlig surroundreceiveren seg ut i oppsettet som den eneste sølvgrå komponenten. Hvis jeg flagger oppgradering av den nå, så kommer det vel en ny en i løpet av et par år?

Edit: Testet for øvrig litt nøyere med 4x oppsampling på CD nå, og det er temmelig close race mellom Marantz DV6001 og den eksterne Mission-DACen, vil jeg si... Det er slett ikke verst!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mens jeg leter etter en BD-spiller...

Etter en mislykket fotografering av et par lekre høyttalere der det ble litt for mange uskarpe bilder av viktige utsnitt, har jeg nå gjort en aldri så liten oppgradering av noe som ikke har så mye med anlegget å gjøre:
    Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-dsc_2990-01_smallcrop-jpg
    Det nye stativet til venstre om noen skulle tvile.

Det er ikke noe ekstremstativ, men svært mye mer stødig enn det gamle i den glorete fargen. Det var nok ikke egnet i maks høyde med en litt fronttung linse montert, nei.

(For dem som lurer på modell og sånt, så er det nye et Manfrotto M055XPROB stativ med M804RC2 3-veis stativhode.)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste oppgradering av anlegget er en BD-spiller, nærmere bestemt Samsung BD-P1400. Jeg valgte å gå for en relativt rimelig spiller med ganske gode spesifikasjoner i denne omgang, siden utviklingen er såpass rivende. Det var fristende med Pioneers toppmodell også, men jeg valgte å gå for en spiller til en brøkdel av prisen.

Ref: Blu-ray BD-P1400|DVD-spillere - DVD-spillere - Samsung Norge

Har ikke rukket å ta bilder av den. Det får komme senere. Nå skal jeg bare nyte at jeg endelig har ekte HD-bilder til TVen min.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kommet noen nye ting i hus i det siste. Den største oppgraderingen er en SqueezeBox3 og en QNAP T109 NAS-disk med hele CD-samlingen i FLAC-format. Utrolig brukervennlighet.

Har også kjøpt en Logitech Harmony One multifjernkontroll, noe som har gitt en helt ny brukeropplevelse for både meg og resten av familien.

Har i tillegg skaffet en DAC til SB3, og den kommer jeg tilbake til... Den er utrolig billig, og overraskende god (matcher lett den innebygde DACen i Arcam AVR300, ihvertfall), og gjør at jeg kan kjøre Arcamen i ren Stereo Direct.

Har også ommøblert stua, og opplever spennende endringer i lydbildet, ikke utelukkende positive, men totalen er til det bedre.

Bilder kommer etterhvert, og da skal jeg også fortelle mer om hvordan jeg opplever de nye oppgraderingene.

Neste plan er å sette sammen alle delene jeg har liggende for å bygge en rørbasert stereo preamp basert på Janes BO-pre. Etter det er nok Arcamen på vei ut, den har fått bli lenge, siden den er så god som stereo-pre, men nå vil jeg ha HDMI-støtte for nye lydformater snart.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Håper for all del du snakker TV signaler her, Anfield - ikke DVD spiller med HDMI til LCD/Plasma i forhold til DVD med scart til CRT?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Nas løsningen er jeg spent på, har selv en SqueezeBox3 men den blir desverre ikke mye brukt pgav at jeg må ned i kjellern og skru på pc en. Var det enkelt og få denne til og funke med SqueezeBoxen? Vurdere selv og få oppgrader SqueezeBoxen og vil teste ut iphonen som fjernkontroll/mediastyrere. Gratulerer med nye oppgraderinger foresten.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er kommet noen nye ting i hus i det siste. Den største oppgraderingen er en SqueezeBox3 og en QNAP T109 NAS-disk med hele CD-samlingen i FLAC-format.
    Kjører du Squeezecenter direkte på/fra NASen, eller har du en server i tillegg?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Kjører du Squeezecenter direkte på/fra NASen, eller har du en server i tillegg?
    Rimelig sikker på at han kjører rett fra NAS.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •