Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 122
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Jeg vet at du ikke forhaster deg og handler oppgraderinger på måfå, og når valget da faller på Arcam så forteller det mye om den aktuelle modellens topp kvalitet

Det blir spennende å lese om inntrykkene dine i Arcam-tråden!
    Nei, det er riktig at jeg ikke forhaster meg, men det er ikke dermed sagt at jeg VET at Arcam var det aller beste valget for meg. Men jeg har lest tester, diskutert med folk som har testet den, folk som eier den etc, og kom til at det ikke kunne blir så hakkende galt med mine prioriteringer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går tregt med BEL-finishen, så jeg har hentet opp mine gamle Dali2A i stua igjen. Nå er det for første gang på flere år deilig å høre musikk igjen på eget anlegg. Jeg må si at i forhold til prisen er Daliene fortsatt det beste kjøpet jeg har gjort. For hvem forventer vel god lyd til 1200kr/paret?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er endelig BEL ferdig (med unntak av frontstofframme). Dali 2A har funnet plassen sin i kjelleren igjen, og livet er bra. Første posting i denne tråden er oppdatert tilsvarende.

Her er en oppsummering av de bildene jeg har tatt av denne i ferdig tilstand:

PS. Bildene er selvfølgelig tatt slik at de verste feilene ikke er synlige, men det er de heller ikke fra sweet spot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo veldig bra ut dette, roffe! Men hvordan lyder det?? :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ser jo veldig bra ut dette, roffe! Men hvordan lyder det?? :wink:
    Det låter litt uinnspilt, for å si det slik. Må få spilt litt på litt volum før jeg tror det løsner skikkelig. Synes jeg hører en forbedring bare etter 5-6 timer med spilling på moderat volum, så med noen få timer med litt mer trykk for å løse opp litt i opphengene, så tipper jeg det blir mer represantativt lydbilde. Går det den veien jeg tror, så blir dette helt konge.

Faren er at dette oppsettet blir såpas avslørende at det blir kjipt med lyden fra filmer som er sendt over satellitt. Synes jeg merker stor forskjell mellom DVD/CD på ene siden og digitale parabolsendinger på den andre. Blir nok mer kresen i det daglige med disse høyttalerne.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å oppdatere lytteinntrykket av BEL ytterligere:
    Kona var barnevakt for noen andre i går, så jeg hadde stua for meg selv. Barna sover jo ganske tungt, så jeg tok sjansen på å dra på litt (rundt 80-85dB). Og etter bare en drøy time ble lydbildet mye åpnere, og med mer tyngde i bassen. Dette var faktisk spesielt merkbart da jeg skrudde ned igjen og opplevde at fundamentet i bassen var mye mer til stede også på lave volum.

Det virker også som Arcam AVR300 er en svært god match til BEL, og det hele har en fin tonal balanse og spiller musikalsk engasjerende. Kjørte noen sinussveip og fant ut at rommet har noen dipper, men få smale topper. Ingen booming, med andre ord. Det blir også klart under avspilling av den første låta på Siris Svale Bands plate "Blackbird". Her er det noen bassvandringer som nesten garantert ville boomet på et typisk party-oppsett.

I mellomtonen og diskanten begynner det også å løsne. Fant likevel ut at mellomtonen oppleves betydelig åpnere med høyttaleren 70cm fra veggen. Det er vel nærmere 30-40cm som er akseptabel WAF-avstand, så jeg får belage meg på litt høyttalerflytting når jeg skal "finlytte". Diskanten er jo herlig detaljert, og helt uten skarphet og forvrengning. Jeg har vinklet fronten slik at diskanten peker en tanke oppover, og jeg opplever at det gir mer diskant i rommet BAK lytteposisjon enn ved originaloppsettet. Det betyr kanskje at min kasse kanskje har en jevnere spredning utenfor sweet spot enn det den originale prototypen hadde. Likevel er dette ikke en voldsom forskjell, og jeg tror også min BEL ville ha nytte av en ambience-diskant for å gi en mer luftig avrunding av transienter i diskanten.

Alt i alt er jeg nå svært fornøyd, og ennå er ikke høyttalerne fullt ut innspilt. Gleder meg til å høre dem om et par uker.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest så mye om BEL, så blir det nok et par på meg også, etterhvert.

Applaus for Roffe! Good job!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under utviklingen av BEL ble Midgard Audio-forsterkere benyttet på effektsiden hele veien (selv om de i testfasen også ble forsøkt med andre forsterkere.)

Nå er endelig et par Midgard Audio Oberon 6.1 anskaffet for å drive frontene. Fin romjulsgave til meg selv...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe lekkert stereo oppsett!

Og ikke minst for noen flotte og gjennomførte BEL høyttaler! Virkelig flott!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Kjempe lekkert stereo oppsett!

Og ikke minst for noen flotte og gjennomførte BEL høyttaler! Virkelig flott!
    Takk for det. Det kreves fortsatt noen oppgraderinger på kildesiden for maks uttelling. Men takket være en god, gammel, separat Mission-dac på utlån fra Snickers-is, så låter det faktisk svært så musikalsk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett. Høgtalarane var særs pene!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppussing av barnerom, masse penger til ny bil ... slike ting gjør at jobben med hjemmekinoen i kjelleren stadig utsettes.

Underveis dyrker jeg en annen hobby, nemlig fotohobbyen. Siden andre også har lagt ut bilder av sitt utstyr, så kan vel jeg gjøre det samme, spesielt i anledning av kjøpet av ny Sigma 10-20mm vidvinkel.

Så her er et bilde av kamerahus og linser:
    Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-dscf2055_smaller-jpg
    Kamerahuset er rimelige Nikon D50, for anledningen med den originale kit-linsa påmontert. Fra venstre mot høyre:
    * Nikon AF Nikkor 50mm 1:1.8D.
    * Nikon AF-S DX NIKKOR ED 18-55mm 1:3.5-5.6G.
    * Tamron 18-200 mm 1:3,5-6,3 MACRO type XR DiII
    * Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

Og et bilde tatt av stue (inkl. anlegget) med Sigma-linsa:
    Ventetiden er over, men stueanlegget er her fortsatt...-060923_7692-01_smallweb-jpg
    Pleier å trekke sofaene ut mot sidene av rommet og stolen nærmere anlegget ved lytting.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, flere som kaster seg over fotokunstene? :-D Spennende dette. Har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg ikke har satt meg mer inn i mitt EOS 350D, men det kommer vel etterhvert. Du og Akto får gå foran som gode forbilder da..... ;-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jasså, flere som kaster seg over fotokunstene? :-D Spennende dette. Har fremdeles dårlig samvittighet for at jeg ikke har satt meg mer inn i mitt EOS 350D, men det kommer vel etterhvert. Du og Akto får gå foran som gode forbilder da..... ;-)
    Hehe. Akto stiller nok i en helt annen ambisjonsklasse både når det gjelder fotoutstyret og fotokunsten.
    Dette er mer rendyrket hobbyutstyr, men sammen med stativ og blitz så duger det til et produktbilde i ny og ne.

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, roffe!

Nydelige høytalere du har laget!:-D

Er selv i startgropen for å bygge BEL 2.5 MKII (eller kanskje ES) og har nå en kompis som skal selge en Doxa forsterker (2x70 Watt).

Har du peiling på om denne kan drive BEL på en god måte eller om det trengs mer kraft. Alternativt vurderer jeg Oberon 4.1/6.1 eller Pioneer 1016 el.l. siden de kommer til å inngå i et 5.0 oppsett i min snart påbegynte kjellerstue-kino - har du noen råd å gi, du som selv kjører Oberon og har BEL?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, jonrune.

Jeg er godt fornøyd i forhold til at det er første forsøk på finering. Det finnes en del feil i finishen, men de er stort sett på baksiden...

Har aldri kjørt Doxa på BEL, men tror det burde fungere godt. BEL er glad i krefter, og tåler opp mot 200W i peaker, men da låter det for å være helt ærlig temmelig anstrengt. Doxaens 70W er helt sikkert nok innenfor det området der BEL låter best.

Har hørt en større Doxa på Martin Logan en gang, i en uformell shootout med Vincent og Midgard Oberon, og på ML var de fleste enige om at Doxa fungerte best. Det som imidlertid slo meg da var at Doxa og Midgard var temmelig like i generell lydkarakter, og som kjent er BEL utviklet på Midgard Oberon. De forskjellene vi hørte da har sannsynligvis med matchingen til høyttalere å gjøre (Doxa evnet å skape mer luft i diskanten på Martin Logans elektrostatpaneler). Jeg kan altså ikke garantere at Doxa er en perfekt match til BEL, men siden jeg synes Doxa og Midgard ikke er så ulike, så tipper jeg uansett at Doxa matcher BEL godt siden Midgard Oberon gjør det.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har du virkelig gjort bra. BELene ble utrolig lekre. Bruker du Midgard som effekt til frontene, og 300en som pre? Har selv en AVP700/P1000 løsning. AVP700 gjør en stødig jobb som prosessor, men jeg er ikke spesielt fornøyd med P1000. Synes lyden ble løftet mange hakk på Electraene mine når jeg testet med Midgard 6.1
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker Arcam AVR300 som pre og Midgard Oberon 6.1 som effekttrinn når jeg spiller i stereo, men ellers bruker jeg effekttrinnene i Arcamen for resten av surroundkanalene.

Takk for komplimentet for BELene. Mine er ikke 100% i henhold til designet hverken for BEL mkI eller MKII, men har et modifisert mkI-kabinett. Mine er noe lavere og fronten har en lett tilting bakover. Dette ble gjort for at høyden ikke skulle være så dominerende i forhold til TVen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det snart en ting som måler 35x35x37cm på vei til meg. Gleder meg litt, jeg...

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •