ProtoType´s hjemmekino! Oppdatert! 6/4-2004

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ProtoType´s hjemmekino! Oppdatert! 6/4-2004

ProtoType´s hjemmekino!

Kommentar: Forsøker å beholde samme merke på elektronikk/høyttalere.
    Neste steg er ny sub. Vil kanskje bytte ut "budsjett" sub´en med en Dali SWA12", men det blir etter at vi har flytta! Den Gale sub´en fungerer på den plassen vi har. Ellers blir det prosjektor etterhvert.

Fronten:

Dali 6006
    Denon AVR 1803
    Denon DVD 900
    Dali C1000
    Gale 3080W 10" 100W forsterker
    Philips 32" 16:9 Model: PHILIPS 32PW5407

Kabler:

Monster Cable MCX-S1 i front til Dali 6006
    Tara labs Prism Nexa til senter
    Tara labs Klara til bakhøyttalerne
    Tara labs Prism 200D Coax digitalkabel
    Tara labs Prism 11 signalkabel
    Tara labs Prism 500 subwooferkabel
    Cambridge Premium SCART kabel
    Monste Cable M500SV S-VIDEO 8 meter

(Sum kabler: 3500 kr)

Front:

Sub:

Gale 3080W 10" 100W forsterker

Reciever:

Denon AVR 1803

Bak:

Dali 1001

Total pris (nyprisen) hele annlegget ca. 30 700 .- inkl. kabler.

Se ellers hjemmesiden min for større bilder!

Intermediate dvdtom sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett denne før ja. Helt enig med deg når det gjelder å oppgradere på bildesiden. For 1 år siden var jeg veldig lysten på å kjøpe meg stor projeksons tv, men den tanken er borte nå. Projektor er helt klart neste investering her i gården.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter dvdtom her. Tror ikke det er noe annet som gir like mye glede i en hjemmekino som en projektor

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lekkert ut det der. Men TVen skjemmer ut resten. Det er litt som å sette Lada-motor i en Lexus

Njaal

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint system.... Utenom tv'n....
    Du kan bare glede deg til det kommer storskjerm...

Mvh

AK

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njaal[NOR
    ]Ser lekkert ut det der. Men TVen skjemmer ut resten. Det er litt som å sette Lada-motor i en Lexus

Njaal

Vet det....penger, penger og atter penger...prosjektor koster endel, og jeg prioriterer lyden først. Blir nok prosjektor innen 2 år har jeg tenkt. Da er jeg også ferdig med lydsiden. Mangler også bedre DVD spiller.

Robert

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan syntes du lyden ble etter at du fikk en centerhøyttaler bak også, i forhold til uten? Jeg har en ekstra centerhøyttaler jeg også og kunne tenke meg å bruke den, men syntes høyttaleren kommer litt for nærme bakhodet (kan bruke høyttaleren som nakkepute,he he).

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nito: Nå er det bare en halvmeter i avstand. Dessuten bør jeg sette den opp på veggen litt over hodehøyde. Jeg har uansett dempet lyden ltt, slik at jeg ikke bare hører den og ikke bakhøyttalerne. På filmer som er kodet i 6 kanaler eks SW1 og 2, T2, L.O.T.R osv så er det morro med 6 kanaler! I filmer som er 5.1, så legger den jo noe av lyden i senter bak også, men jeg synes ikke det blir like bra da. Nå er det ikke så mange filmer som er kodet i 6 kanaler, men på disse ville jeg anbefalt deg å sette opp sentern din! Var ganske tøft å se den "chaser" scena i SW2. Kommer romskip rett bak hodet ditt osv! Kompisen min glisa temmelig bredt etter en demo, så det anbefales! Vil uansett anbefale MINST 0.5 meter avstand. Skal jo helst være 1.5 meter, og 20-30 cm over hodehøyde. Dessuten har jeg hørt at det blir bedre å bruke to høyttalere enn en senter.

Robert

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan bekrefte at det blir bra med en bakre senter. Eller rettere sagt to.
    Det gjør at man får et mer diffust lydbilde på såkalt bakgrunnsstøy/lyder i filmer. Gjelder både 5.1 og 6.1 filmer, men i 6.1 brukes kanalene mer aktivt. Kan sammenlignes litt med å kjøre prologic (tilsvarende 5.1) kontra 5.1 (tilsvarende 6.1). Den ekstra kanalen brukes mer aktivt rett og slett.
    Vil anbefale å ha den gjerne helt oppunder taket, litt skrått vinklet nedover. Generelt blir det dårlig synes jeg hvis bakhøyttalere er for nærme, de skal tross alt skape et noe diffust lydbilde. Det blir ofte et bedre lydbilde ved f.eks. å vinkle de inn mot vegg/hjørne. Bortsett fra musikk, der musikken som regel er mikset med alle høyttalerne pekende mot lytter (lydtekniker)...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vil du ha avstemming ang. anlegget ditt ?

Det spiller ikke bedre om noen kaller det for det ene eller det andre

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok jeg må vente litt med å koble til centerhøyttalern bak, jeg har sofaen nesten helt inntill veggen, og centerhøyttalern er ca 23cm dyp. Må nok vente til jeg flytter :cry: Men jeg gleder meg til jeg får prøvd den da :lol:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Hvorfor vil du ha avstemming ang. anlegget ditt ?

Det spiller ikke bedre om noen kaller det for det ene eller det andre
    8) Ville bare teste hvordan avstemmingen fungerte!

Robert

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nito
    Trur nok jeg må vente litt med å koble til centerhøyttalern bak, jeg har sofaen nesten helt inntill veggen, og centerhøyttalern er ca 23cm dyp. Må nok vente til jeg flytter :cry: Men jeg gleder meg til jeg får prøvd den da :lol:
    Kan du ikke bare flyttet sofaen en meter eller noe ut? Det gjorde jeg! Under store protester fra min samboer.... 8)

Hun ble litt lang i maska når jeg kom hjem med sub´en! 7 høyttalere i huset nå! Hehe...bare vi får oss enebolig etterhvert, så kan jeg få mitt eget rom!

Robert

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kutta ut senter bak i dag. Synes det ble for nærme. Venter til jeg får større plass! Var uansett morro å prøve! Optimalt bør en senter i følge min manual vinkles ned mot lytteposisjon. Den skal også være 20 cm over de andre bakhøyttalerne. Dessuten anbefales det å bruke to høyttalere i stedet for en senter. Har også satt de andre bakhøyttalerne helt bak. Selv om de er dipolare, så har jeg satt de som "monopolare" inntil Dali 1001 kommer på plass. (Blakk nå men..)

Robert

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åssen er den Gale-suben? Har vurdert å skaffe en selv; er den verdt pengene?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Åssen er den Gale-suben? Har vurdert å skaffe en selv; er den verdt pengene?
    I forhold til prisen, (2300 kr) får du ikke bedre sub tror jeg! Den durer bra! Har den bak sofaen, litt ut ifra hjørnet! Kjører fronten som vanlig da en 10" ikke kan "ta over" for 6 stk 6.5" elementer. Bruker Gale som et tilkskudd! Til musikk er den kanskje ikke så stram og presis som andre sub´er. Jeg bruker den mest til film da. Er jo bare å slå den av hvis man ikke vil ha den på ved musikklytting. I følge HiFi-klubben er det 80W forsterker i den. Det er også variabel delefrekvens. 50 Hz til 150 Hz. Phase 0 -180 + volumkontroll. Jeg tenkte egentlig først på å kjøpe Dali AW10, men han sa det var liten forskjell på de to. Dali AW10 har også mindre forsterker. Gale 3080W går faktisk ned til 25 Hz ved -3 dB!
    Jeg kan uansett anbefale deg denne sub´en! Fins nok masse som er mye bedre, men da koster fort penger! Jeg hørte dessuten på de "største" Gale fronthøyttalerne og må si jeg ble temmelig overasket! De koster 2000 kr paret! Spilte skikkelig pent!

Robert

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. Jeg vurderer et Gale+Denon-system for tida (fattig student, B&W er i dyreste laget for meg), så det er fint å høre fra folk med erfaring med disse høyttalerne.

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Takk for tips. Jeg vurderer et Gale+Denon-system for tida (fattig student, B&W er i dyreste laget for meg), så det er fint å høre fra folk med erfaring med disse høyttalerne.
    Jeg har Gale, og synes de spiller bra jeg.
    Men det skal sies at jeg hadde CV-DC10 før, så uannz så blir det vel en god forbedring, på lydkvalitet, hvis vi ser bort i fra kvantitet

Njaal

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg nye bakhøyttalere nå! (Dali 1001). Kan si det ble mye bedre lyd bak ja! Nå har jeg Dali hele veien rundt, og likt klangbilde! Er det som blir best! Hører at lyden bak blir lik når den kommer til fronten i klang/tone. Dette var IKKE tilfelle med mine gamle Paradigm. Da hørte jeg tydelig forskjell på klangen. Dette blir bra! Har lyst på en C1000 senter til bak, men jeg har rett og slett ikke plass til det...!

En positiv ting: Samboeren min synes faktisk at de nye bakhøyttalerne var fine! Pleier å høre det motsatte når jeg kommer hjem med HiFi...

ProtoType

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurte på hva du skulle med 8m lang s-video kabel?

Begynt og skaffe rekvisita til projektor allerede? :P

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •