Tex's byggeprosess

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tex's byggeprosess

Min hjemmekino: http://minhjemmekino.no/Tex

Tar gjerne imot råd !!!

Er litt opptatt av om det holder med grått tak og grå vegg bak lerretet... Noen som har noen erfaringer ? Ønsker at rommet skal holde seg så mørkt som mulig når man ser på film men at det ikke er så trist når man hører på musikk :razz:

Lurer også på om noen har erfaringer med Auralex produktene.. Benytter spon som ytterste lag både i tak og vegger. Kan raskt bli klang.... Er klar over det men "hater" gipsvegger og har derfor valgt å legge gipsen innerst. To lag med forskjellige plater skal visstnok være bra for lydisoleringen.

Kommentarer ?

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tex
    Min byggeprosess:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Tex

Tar gjerne imot råd.

Er litt opptatt av om det holder med grått tak og grå vegg bak lerretet... Noen som har noen erfaringer ? Ønsker at rommet skal holde seg så mørkt som mulig når man ser på film men at det ikke er så trist når man hører på musikk :razz:

Lurer også på om noen har erfaringer med Auralex produktene.. Benytter spon som ytterste lag både i tak og vegger. Kan raskt bli klang.... Er klar over det men "hater" gipsvegger og har derfor valgt å legge gipsen innerst. To lag med forskjellige plater skal visstnok være bra for lydisoleringen.

Kommentarer ?
    Ser ut som et lovende prosjekt. Bar spon ytterst mistenker jeg derimot for å kunne lage mye artefakter i lyden. Men om du henger opp noe dempning utenpå så burde det hjelpe bra. Det trenger ikke være så tjukt, da det er diskanten som kommer til å være viktigst å dempe...

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det vel hende at noen Auralex produkter kan gjøre susen.

Men kjøper ikke noe før etter at teppe og "grovmønstret" tapet på plass. Har sett en del nymotens tapet men "høye" mønster. Tenkte å ha det på bakveggen.

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blyplater som skjerming mot strøm-signaler ?

Noen som har erfaring med å benytte blyplater(slike som benyttes rundt piper etc) for å skille mellom strøm og signal ?

Skal lage egne kabelgater langs gulv og tak. Skal benytte MDF for å skille lagene men tenkte kanskje at et lag bly gjør susen i tillegg.

Blikkenslager oppgav 350,- pr kvm.

Eller er dette unødvendig ?

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med å benytte blyplater(slike som benyttes rundt piper etc) for å skille mellom strøm og signal ?

Skal lage egne kabelgater langs gulv og tak. Skal benytte MDF for å skille lagene men tenkte kanskje at et lag bly gjør susen i tillegg.

Blikkenslager oppgav 350,- pr kvm.

Eller er dette unødvendig ?
    syntes kanskje bly høres litt drøyt ut, fin netting av noe slag vil gjøre en like go jobb.

har forøverig aldri hørt om noen som har brukt noe sånt så om det har noen funksjon vet jeg ikke..

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stenderverk og isolering ferdig !

Etter litt jobb er vegger og isolering ferdig. Har også fått båret ned gips-platene som skal på veggen. Når disse er oppe skal det opp et lag med spon også...

Før platene kan settes opp må ekstra strømkurs samt annet røropplegg til data, alarm, telefon fra naborommet på plass. "Hus-sentralen" for alt med strøm, antenner, alarm og telefon er heldigvis i naborommet... Legger opp en egen 16A kurs i tillegg til den 10A som er der allerede. Skal ha dette i kabelgater som jeg lager selv av MDF.

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Sponplater

Hvorfor skal du bruke det? Gips gir jo bedre akustikk...

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjerming mellom strøm og signal ?

Får mange forskjellige råd angående skjerming mellom strøm og signal.

Har ikke tenkt å legge hverken strøm eller signal i veggene. Ene og alene grunnet redusert lydisolering.

Tenkte å få en byggvarehandler med god platesag til å skjære opp f.eks 9mm MDF plater i 10-15 cm bredde. Så legge strøm og signal i disse.

Tenkte å legge strømmen først med innfelte kontakter etc i front. Så legge en 9 mm mdf plate i kabelgaten for å skille mot strøm. Så signal kabler.

Så har jeg fått tips om blyplater(slike som benyttes på piper etc). Dette er ikke så dyrt og benyttes jo for å beskytte mot røntgen stråler etc. Men det er kanskje en annen type stråling enn de strøm gir ?

Så et nytt lag med plate som "lokk". Lokket skal kunne tas av. Freser også en avrundet kant etc.

Se vedlagte skisse

De ideelle er sikkert å ha signal for seg og strøm for seg. Men det blir så problematisk.

Eller er det så enkelt som Lars sier; noe netting for å skille ?

Har forsøkt å finne ut på forumet uten å se en "klar" løsning.

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor spon ?

Sitat Opprinnelig postet av trommelom
    Hvorfor skal du bruke det? Gips gir jo bedre akustikk...
    ja jeg skal ha spon ytterst. Hater gips. Så gipslaget legger jeg innerst. Ut fra Glava sin etterklang kalkulator så oppgis gips og tre til å ha samme etterklangstid. Men spon er nok noe vel hardt. Er klar over dette og må nok korrigere for dette senere med akustikkplater e.l.

Får se hvordan det blir når teppe, tapet og møbler er på plass.

Det skal visstnok være fordel å benytte ett lag gips og ett lag spon da de bryter lyden på hver sin måte og da gir best mulig støydemping tror jeg.

Men ideelt sett så har du helt rett. Gipsen burde ligget ytterst.

Men hater man gips så gjør man det... :-)

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......Men hater man gips så gjør man det... :-)
    Jeg å ;-) Har ikke brukt en eneste gipsplate i hele mitt liv!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blyplater

Blyplater høres ut som en dugelig løsning, men kan fortsatt ikke skjønne hva skjult anlegg har med lyddempingen å gjøre. Det er jo minimalt med isolasjon som må fjernes! Er du gira på å gjøre rommet lydtett eller få akustikken i rommet så bra som mulig? For akustikken betyr vel et skjult anlegg ingenting. For lydtettingen kan det vel bli en målbar forskjell... Er du ute etter lydtetting, så husk akryl i alle overganger (tak-vegg, vegg-gulv, hjørner...)! For lydtetting, gjør rommet lufttett! :-)

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydtetting / akustikk

Ser helt klart at skjult anlegg ikke gjør noe med akustikken. Men jeg har lyst til å ha rommet så tett/lydtett som mulig (alt er relativt) og strøm og signal i egne kabelgater vil da kunne være hensiktsmessig ville jeg tro.

Yepp jeg tetter og tetter med silikon og akrylmasse. Det har allerede gått med 20 patroner med aktryl i taket (mellom siporex elementene spesielt) samt noe sprekker her og der i muren. Og mellom taket og veggene gikk det vel en 10 patroner med silikon. Så tett håper jeg det skal bli etterhvert

Akustikken får jeg justere når rommet er innredet. Rørskåler og akustikkplater fra Rockwool kan kanskje være aktuelt. Får se etterhvert.

Takk for kommentarer og innspill Trommelom. Mitt rom blir nok ikke så stilig som ditt men ditt rom har gitt meg noen gode ideer. Takk takk

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:-)

Prosjektet ditt har skikkelig potensiale det også, synes jeg! Blir sikkert bra de kabelgatene dine! Har bare av erfaring forstått at strømkabler virkelig kan lage hørbar støy og forvregning av lyden hvis de kommer for nært signalkabler. Jeg la ganske strømmen i golvet og signaler i veggen! Den grove tapeten du snakker om er nok en god idé! For å bedre brytningen av lydbølger kan du jo f.eks. lage kunstige søyler med flere vinkler på veggene med jevne mellomrom... Det gjorde jeg først, men droppet dem da jeg fikk tak i akustikkplatene. Akustikken i rommet mitt ble nærmest perfekt etter at jeg monterte dem. For å teste akustikk kan du klappe i hendene og lytte etter ekko/klang. Dette kan variere veldig over hele rommet!

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plakater

Jævli dyre plakater på Allposters, da! Kjøpte mine for 5 kr./stk. hos den lokale videoutleiesjappa!

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Allposters.com

Jævli dyre plakater på Allposters, da! Kjøpte mine for 5 kr./stk. hos den lokale videoutleiesjappa!
    Ja i forhold til 5 kroner så er de det. Men til gjengjeld kan man velge blant f.eks 15.000 film-plakater etc etc. Og det kan det jo være greit å finne bra plakater som passer i fargen etc.. http://www.allposters.com Eller hvis man har barn som har dilla på Ringenes herre så kan man fylle hele rommet med det etc etc

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trekkerør og gips er ferdig !

Etter litt innsats i helgen er alle trekkerør fra sikringskap og inn til rommet på plass.

Når dette var på plass kunne de siste gipsplatene settes opp. Gjenstår en del fuging før neste lag med plater kjøres på.

Har lagt opp til å kunne legge inn en ekstra 16A kurs uten mye endriger samt egne trekkerør til antenne, telefon, bredbånd og alarm. Har lagt opp til to forskjellige dimme-soner i rommet. En foran og en bak. Projektor får egen direkte strøm utenom "kursen" som benyttes til spotter og dimmere etc etc. Stikk-kontakter langs gulv og projektor skal med liten endring kunne gå på egen 16A kurs som er ledig i sikringsskapet.

Trenger å rydde under sikringsskapet som blir innebygget etterhvert.... Gamle ISDN adaptere, Switcher, Alarmer, Batteribackup til alarm, telefon etc et i en salig blanding. Må ha noen til å koble om litt først... Skal bli ryddig... (det var slik der når vi kjøpte huset hvis det er noen unnskyldning...)

Håper å få på plass neste lag plater i løpet av en ukes tid. Må bare finne en kompis som gidder å hjelpe til med å bære ned 16 nye plater..

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra!

Nå begynner det å ligne noe, ser jeg! Men si meg, har du lagt gipsen i taket opp ned? Hvorfor?

Newcomer Tex sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gips opp ned ?

Nå begynner det å ligne noe, ser jeg! Men si meg, har du lagt gipsen i taket opp ned? Hvorfor?
    Neida. Gipsen i taken ligger riktig vei men det er spon utenpå.... Og jeg vet jo hva du mener om det,... :-). Fargeforskjellen skyldes altså at på veggen er det bare Gips på veggene og i taket er det spon utenpå gipsen.

Er nå ferdig med sponplatene på veggene også. Så nå er det ferdig med ett lag gips og ett lag spon i tak og vegger.

Skal nå begynne å lage kabelgater / kasser langs tak og gulv til spotter og strøm/signal etc. Gleder/gruer meg...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåhyes!

Spon, ja? Selvfølgelig! Ja, du har fortsatt en god del jobb framfor deg... Har du tegning av rommet, slik det skal bli, som du har mulighet til legge ut her, el?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face Forresten

så ser jeg du bruker en god del silikon... Pass på der du skal male! Veldig vanskelig å male på silikon...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •