Tigers hjemmekino - Nekrolog

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 85 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 1693
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Tigers hjemmekino - Nekrolog

Har syslet litt med tanken om å lage egen hjemmekino og har funnet ut at jeg vil bruke en kjellerstue på ca. 5 meter x 3.7 meter til dette. Ønsker å benytte meg av 2 lerreter: Ett 16:9 og ett 4:3. Hvorfor? Fordi jeg er planleggingsfreak...

Projektoren (en PT-AE300) vil kunne snus 90 grader slik at begge lerreter kan benyttes, alt avhengig av hva jeg ønsker å se (eller familien ønsker å se).

På 4:3 lerretet vil jeg kun benytte stereo. På 16:9 lerretet vil jeg selvsagt gå for 5.1, eller 6.1 (veit ikke ennå...)

Ved å benytte små høyttalere og en større senterhøyttaler, tror jeg dette vil bli svært fleksibelt.

Har lagt ut 4 grafikkbilder som viser tankene.

PS: Håper jeg klarer å fullføre dette, slik at det ikke bare blir en "papirtanke".

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tiger,

litt av en plan det der. lukter at denne tråden kommer til å bli ganske populær om du oppdaterer til tider, tror mange av oss liker godt å følge med på prosjekter fra "scratch".

la merke til at du skrev "til TV og spill" på 4:3 lerretet, og her skal du ha stereo? spill er best i surround, og flere og flere av dem kommer nå i både DD og DTS. (f.eks.GTA Vice city) skal du ha 2 lerret, holder det jo med bare en projektor, men du må jo ha flere forsterkere, og høyttalere..
    dessuten må du jo også finjustere projektoren hver bidige gang du switcher mellom dem.
    så en veldig smart løsning et sted, husker ikke helt om det var via en link her på forumet, der en kar hadde motorisert maskering på et 4:3 lerret, slik at det ble 16:9. gikk også an å styre fra fjernkontroll. har du tenkt på en slik løsning? da har du jo også muligheten til å plassere pengene på færre steder, og få bedre utstyr på ett sted, istedet for brukbart på 2 steder...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende planleggingsarbeid!!! Skal jeg være kritisk til noe, må det være at du ikke har noen "sweet spot" sitteplasser i forhold til 4:3 lerretet, hva med en hjørnesofa isteden for 3 + 2?

Noen ting å tenke på videre:
    - Hvor skal du ha elektronikken? (forsterker etc.)
    - Hvordan skal du utføre kablingen? (ikke glem 220V til prosjektoren)
    - Hvilke farger skal du ha i rommet?
    - Belysning?

Hva slags program bruker du for å lage de tegningene?
    Jeg gjør tilsvarende 2D planlegging på papir, men det hadde vært moro å kunne generere 3D en gang i blant også. Da vil jeg sikkert legge det ut her på AVforum også.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke satse på maksimal kvalitet på 16:9 og heller ha mindre bilde på 4:3?

Da kan du gå opp på kvaliteten uten at det går ut over lyd og bilde.

Sannsynligheten for at 4:3 materialet du skal se er av en lavere kvalitet enn 16:9 materialet er jo ganske stor.

Da får du også like god lyd på 4:3 som 16:9 og det kan jo være bra på musikk DVD'er og slikt.

Men, det er jo gøy å planlegge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt, men jeg er litt enig med Burre. Det er bedre å ha bra utstyr på ett sted, istedet for brukbart på 2 steder...

Lykke til med prosjektet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange innspill!

1. Hei Roffe. Her er linken til programmet jeg bruker: http://www.roomarranger.com/index.html

2. Her er utstyret jeg har skaffet så langt:

- Surroundreceiver: Yamaha RX-V740 (sort + klar god lyd...)
    - Høyttalere: Tannoy FX 5.1 (sort + 5 små, men med guffe...+ 1 sub)
    - Projektor: X1 (overraskende godt bilde...)
    - TV: Loewe Aventos 32" (sort chassis og klart bilde som Nøkken....)
    - PS2 (sort + gøy...)

Statement: "Sort er IN og sølv er OUT". Enig?

3. Her er utstyret jeg mangler:

- En god DVD spiller, med minimum prog.scan på komp. ut (hvilken...?)
    - "Infocus component to VESA adapter" (Vært i kontakt med Infocus Norge i dag og har deretter bestilt via butikk i Stavanger...må vente 1-3 uker...Komplett.-no kjenner jeg fra før som en god butikk, men når det gjelder denne delen tror jeg Komplett.no er "dead link"...)
    - En god senterhøyttaler (Proson...? Tannoy...?)
    - Lerret (1 stk. 16:9 GreyLine...4:3 blir en gipsplate med maling...)

Så til spørsmålene:

- "Hvorfor 2 lerreter?": Jo, jeg ønsker å se DVD-filmer i svært mørkt rom med surroundlyd. Ønsker samtidig å ha muligheten til å se vanlig TV i stereo. Spill kan jeg jo veksle mellom, slik Burre tipser meg om. :lol:

- "Trenger flere forsterkere!". Nei Burre, jeg må ikke det. Yamaha-en gir meg mulighet for å veksle mellom "speakers A" og "speakers B", der sistnevnte kan være et 6.1 oppsett og førstnevnte kan være bare 2 i stereo.

- "Hvor skal du ha alt sammen?". Roffe, jeg tenker på å plassere alt i "nedre høyre hjørnet der hjørnebordet står (i en egen rack og der strekket til projektor vil bli "minst mulig".)" (ref. 2D tegningen).

- "Kabelsalat...?" Vel, her vil jeg vurdere om jeg skal hente strøm fra taket = takstøpsel (kan slåes av og på med eksisterende strømbryter), eller legge opp en egen kurs til taket med eget støpsel. Resten av kablene går ned i hjørnet mellom sofaene og bak en "hjørnepalte" som vil skjule platene. (ref. Jamez)

- "Farge i rommet?" Vel Roffe, jeg har allerede valgt å panelbeise paneltaket i en lys farge. Videre vil veggene få en kvalitetstapet med struktur (grå/beige med 3D-struktur). Det høres kanskje litt "kort" ut, men når jeg projiserer bildet fra X1-en på denne tapeten så fungerer den som et "beige-line" lerret, og virker egentlig som en avart av "GreyLine". Selvsagt ikke samme kvalitet (tror jeg), men veldig bra likevel.

- "Belysning?": Jeg ELSKER belysning. Gidder egentlig ikke å felle inn spotter i taket (er et furupaneltak), men kommer til å legge spottene på egne lysskinner på takets overflate. Egen dimmer felles selvsagt inn i i veggen istedenfor hovedbryteren som er der i dag.

- "16:9 versus 4:3". Arendal, du har et godt poeng, og jeg tenker som følger: På 16:9 lerret vil jeg investere i et eget lerret og der vil jeg vise DVD-filmer fra en god DVD-spiller (prog. scan). Rommet vil da være mørklagt (er i en kjeller med 2 små vinduer).. Når det gjelder 4:3 materiale, vil dette bildet projiseres fra projektoren på en mindre avstand, slik at bildet man får vil være mindre og mer lyssterkt og kontrastrikt. Krever egentlig ikke mer enn stereolyd av TV-sendinger, slik at dette har jeg bestemt meg for er godt nok.

- "Hvorfor dele ressursene utover?". Vel Zulu, jeg ønsker å gjøre dette. Jeg har tatt et valg og det er: "Ønsker en plass der jeg og venner (og madamen...må ikke glemme henne...) kan se en god film med godt bilde og god lyd"....men også...."ønsker et rom der man kan stikke innom og se TV på storskjerm og der barna kan sette seg ned å se Pippi Langstrømpe, eller Tarzan...".

Husk dette: Når lyset er avslått, er alt mørkt og man ser egentlig ikke åssen rommet er når filmen går. Hvordan rommet ser ut med lyset avslått betyr lite i forhold til hvor brukervennlig det er når lyset er på...(svært nytt jungleord).

Ellers kan jeg nevne:

- Bor i et område der min lokale strømleverendør (du leste riktig) vil innen 2-3 måneder tilby: TV, telefon og internett til husene her via fiberoptisk kabel. MINSTE hastighet fra meg til nettet blir 2 Mbit/s. Kunne valgt 10 Mbit/s, men det er ikke vits å bli grådig..... Før jul kan jeg mao. bestille filmer i digitalkvalitet til min hjemmekino og det beste av alt: Det støyer ikke....den eneste støykilden blir projektoren og surroundreceiveren (og den støyer ikke)! Jiiippppi, det er en plan i denne galskapen!

Her er en link til Lyse: https://www.lyse.no/produkter/bredband/produkter/

Er det så Norges beste internett-tilbud? Tja, ligger iallefall blandt de alller-aller-aller-beste: http://www.itavisen.no/art/1301827.html

Takk for meg så langt. Vil starte selve oppussingen i helga. Vil legge ut bilder på mandag 29.9. Det er tross alt "REAL LIFE" som teller.

Et spørsmål til slutt:

- OFC høyttalerkabler. (OFC = Oxygene Free Cable...?): PÅ Clas Ohlson (Gud forby...!....) selger de 25 meter med 2 x 4 mm2 til ca. 350 kroner. Vennligst argumenter hvorfor jeg ikke skal kjøpe dette på mandag!!! Ingen gode argumenter = Clas Ohlson får mine 350 kroner....

God AV helg.

Helt til slutt: Har røykt Prince Light i 17 år, men bestemte meg for 14 dager siden å kutte ut røyken. Kutte = ikke snus, ikke skrå, ikke Nicorette inhalator, ikke Nicorette plaster...jeg holder tror jeg blir sprø. HK-en blir redningen! Leve HK-en.

Er det andre her i samme situasjon? F... jeg har lyst på en røyk...!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke vitsen med 2 lerreter. Det må da være mye bedre med et stort 4:3 lerret, og heller lage en avtagbar maskerings ordning til 16:9. Det vil jo være mindre jobb og ta ned maskeringen enn å snu projen og justere den inn på nytt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler for øvrig sterkt livet som røykfri. Jeg sluttet selv for 7-8 år siden og livet ble mindre stressende. Det er deilig å slippe jaget etter et sted en kan ta seg en røyk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Et spørsmål til slutt:

- OFC høyttalerkabler. (OFC = Oxygene Free Cable...?): PÅ Clas Ohlson (Gud forby...!....) selger de 25 meter med 2 x 4 mm2 til ca. 350 kroner. Vennligst argumenter hvorfor jeg ikke skal kjøpe dette på mandag!!! Ingen gode argumenter = Clas Ohlson får mine 350 kroner....
    Tar jeg ikke helt feil, står OFC for Oxygen Free Copper (two out of three ain't bad) og det brukes som et mål på hvor "rent" kopperet er. Da mener jeg selvsagt ikke hvor mye vasket det før de puttet det i kabelen :wink: , men hvor mye ren kopper det faktisk er i metallet oppgitt i %.

Når det gjelder kabelen fra Clas Ohlson bruker jeg den du nevner til bakhøyttalerne mine. Har forsåvidt ingenting å utsette på denne, men dersom du har tenkt å høre mye på musikk ville jeg ihverfall prøvd ut en litt mer "ordentlig" kabel til fronthøyttalerne. Dette finner du fort utav selv.

Lykke til med prosjektet ditt!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom papiret ditt blir til virkelighet, blir det meget "snyggt". Denne tråden må du oppdatere ofte som Burre sier.. Kan nok bli populær.

Jeg sluttet selv for 7-8 år siden og livet ble mindre stressende. Det er deilig å slippe jaget etter et sted en kan ta seg en røyk.
    Har snart holdt 3 uker... :shock: Spiser mye søtsaker gitt..

Mvh

Ak

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bli et Spennende prosjekt det der

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statement: "Sort er IN og sølv er OUT". Enig?
    Absolutt!

- En god DVD spiller, med minimum prog.scan på komp. ut (hvilken...?)
    Kan anbefale HK DVD 25

Det ser ut som om du har tenkt nøye gjennom dette, og da er det bare å si: lykke til

Husk bare å bruke minst like mye tid på film som du bruker på å skru 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved 3 bilder som viser at virkeligheten vil bli slik som 3D-bildene innledningsvis viser.

Da her jeg så smått flyttet fra "papiret" til "den virkelige verden". Taket er nymalt + takfeste til projektor er laget.

For å få til en god løsning med 2 fremvisningspunkter måtte jeg lage en innretning som gjorde det mulig å flytte projektoren. Og løsningen jeg laget i kveld fungerer utmerket. Bonusen var også at projektoren ikke ble hengende "midt i rommet".

Da gjenstår bare tapetsering og møblering før vi starter på det kjekkeste: Oppkobling av AV-utstyret Og selvsagt noe Arendal korrekt påpeker: SE FILM.

Nye bilder neste gang.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der ser veldig bra ut

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende...

men, tror du egentlig du blir å gidde å bytte så mye på å bruke stort å lite bilde?

Uansett er det jo litt fancy da
    enig i det...

blir spennende å se hvordan det blir etterhvert!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, tror du egentlig du blir å gidde å bytte så mye på å bruke stort å lite bilde?
    Godt spørsmål...i starten er jo dette nytt og spennende. På den annen side så er tanken å kunne ha valget å se på en "stor TV" uten nødvendigvis "å gå på kino".

Vi får se...foreløpig har jeg den gode følelsen for dette valget.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [...] så er tanken å kunne ha valget å se på en "stor TV" uten nødvendigvis "å gå på kino".
    Vi får se...foreløpig har jeg den gode følelsen for dette valget.
    Skjønte bedre hvorfor du ville ha det slik når jeg så bildet av rommet under oppbygning. I "TV-modus" får du en mye mer intim kosekrok enn i "film-modus".

Synes det ser ut som et godt valg. Jeg liker også ideen om at TV-titting og å gå på kino er to ulike ting. Det blir litt mer høytid over filmtittingen på den måten. Når jeg en dag i fjern fremtid får bygget mitt lille kinorom blir det jo noe av det samme. Beholder 32" TVen i stua, og går på kino i kjelleren.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært ei treig uke. Holder nå på å strekke bølgefritt lerret (http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3046).

God helg

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har da kjøpt et par gulvstående B&W 602.5 S3 hos HiFiklubben i dag

Nå må snart denna hjemmekinoen bli ferdig...det blir mye utstyrsfokusering på meg...må få detta rommet ferdig snart :roll:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må snart denna hjemmekinoen bli ferdig...det blir mye utstyrsfokusering på meg...må få detta rommet ferdig snart :roll:
    In the words of Roffe: den som venter på noe godt....

eller mitt eget HT motto: aldri ferdig, alltid fornøyd.
    :lol:

Side 1 av 85 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stressballens foreløpige hjemmekino
    By stressballen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 18
    Siste melding: 03-01-2006, 00:53
  2. Stor hjemmekino
    By Gorm in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 67
    Siste melding: 12-06-2005, 23:16
  3. Hjemmekino i garasjen
    By Rolf Hult in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 50
    Siste melding: 02-24-2005, 23:00
  4. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  5. Lyssterk Proj for hjemmekino finnes de?????
    By TVMAN in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-25-2003, 10:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •