Tigers hjemmekino - Nekrolog - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 85 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 1693
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rekker ikke å lese gjennom alt sammen nå, men du har lagt ned en del arbeid her

Ser på AVSforum at det blir kjørt en del slike shoot-out'er. Blir interessant å lese i gjennom

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra Tiger Spennende lesestoff.

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra gjort. Dette er bra inputt for meg som står klar til å kjøpe pj.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobbet, Tiger!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra test .Ser ut som du har fått med det aller meste.Testet du med Panasonic'en i low lamp mode?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott review Tiger..!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av melle
    Testet du med Panasonic'en i low lamp mode?
    Ja. Takk ellers for hyggelige tilbakemeldinger fra dere andre også, men husk å ta testen med "en klype salt" da jeg er nybegynner innen AV.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at du tar deg tid til slik testing, Tiger. Du har lagt ned en grundig jobb.
    Spesielt må jeg innrømme at bildene viser et temmelig dårlig sort-nivå på AE500 sammenlignet med X1. Ut fra spesifikasjonen på 1300:1 i kontrastforhold hadde jeg nok forventet bedre.
    Også artig at du bemerker at pikslene ikke "står stille" på LCD-projektoren AE500. Det er faktisk akkurat det samme som jeg har observert med Philips nyeste flatskjermer med Pixel Plus-teknologi. Jeg fikk det da forklart som at det var Pixel Plus-teknologien som introduserte denne effekten, men når du bemerker det samme på en projector fra Panasonic, begynner jeg å tro at det kanskje har noe med LCD-teknologien å gjøre.
    I det hele tatt mye nyttig informasjon.

Jeg vil driste meg til å komme med et par innvendinger som ikke må ses på som kritikk av et arbeid som er bedre enn mange tester jeg leser i kulørt HiFi presse. Til "nybegynnerarbeid" å være er dette fremragende!

Først synes jeg bildene av "Nærbilde av teksting på AE500 og X1 fra HTPC" kan gi et litt feil sammenligningsgrunnlag. X1-bildet virker som om det er litt ute av fokus og litt overeksponert på teksten? Screendoor som er synlig i alle andre bilder blir ihvertfall "vasket ut" i det bildet, noe som kan gi inntrykk av et jevnere bilde enn det kanskje er?

Jeg synes også at nærbilder av tekstingen ikke er fullt så interessant som nærbilder av kontraster og detaljer i selve bildet. Hadde vært greit med nærbilder av det også.

Siden man sammenligner projektorer med såpass forskjellig oppløsning hadde det vært greit om man kunne si noe om ved hvilken avstand screendoor eller piksler blir synlige. Jeg som har planer om å sitte i en avstand som er lik skjermbredden synes dette er vesentlig. Blir litt feil da å si at dette ikke er et tema...

Ellers er dette en glimrende test, som sagt. For de fleste vil det nok opleves som at forskjellen i oppløsning ikke er så viktig som man skulle tro... Det er jo en aha-opplevelse i seg selv.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE roffe.

Uansett tilbakemelding så vil det ikke oppfattes som kritikk av meg, men som læringspunkter. Konstruktiv kritikk er alltid på sin plass, og finner andre noe kritikkverdig, så summerer jeg momentene og legger dem ut på testsiden om ei uke.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Også artig at du bemerker at pikslene ikke "står stille" på LCD-projektoren AE500. Det er faktisk akkurat det samme som jeg har observert med Philips nyeste flatskjermer med Pixel Plus-teknologi. Jeg fikk det da forklart som at det var Pixel Plus-teknologien som introduserte denne effekten, men når du bemerker det samme på en projector fra Panasonic, begynner jeg å tro at det kanskje har noe med LCD-teknologien å gjøre.
    Kanskje dette har noe med anti screendoor (smooth screen) teknologien panasonic bruker?

BB

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Kanskje dette har noe med anti screendoor (smooth screen) teknologien panasonic bruker?
    Tror ikke det, siden jeg har innttykk av at dette er en teknologi som sitter i selve optikken og dermed er helt statisk i forhold til bildet som blir sendt gjennom.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Tror ikke det, siden jeg har innttykk av at dette er en teknologi som sitter i selve optikken og dermed er helt statisk i forhold til bildet som blir sendt gjennom.
    Nå har jeg hatt en ae500 i over to måneder, og klarer ikke å kjenne meg igjen i den beskrivelsen som gis i denne testen. Selv ikke min gamle ae300 hadde så dårlig bilde (windows desktop) som det som ble presentert i denne testen. Kan heller ikke si at jeg kjenner igjen beskrivelsen av bevegelse i bildet, nå kjører jeg bildet via DVI og htpc, mulig det har noe med saken, ikke vet jeg.
    Bildene av tekstingen slik den ble presentert på ae500 så jo grusomt ut, hadde jeg hatt så dårlige resultater så hadde ae500'en vært historie for lenge siden

Jeg kjenner en kar som har en x1 og jeg har vært en del hos han for å sammenligne. Har dog aldri foretatt noen side ved side test. Syntes at min AE300 hadde like bra bilde som X1, AE300'en støyet mindre og hadde i mine øyne mere "ekte" farger.

Men hadde verden vært sånn at X1 virkelig er så mye bedre enn AE500 så er det bare en ting å si, løp å kjøp!

Jeg beholder min ae500....

- Bjørnar

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde fra X1'ern:

Her er det samme bildet fra AE-500:

Jeg kan bare ikke tro at den AE-500'ern er riktig innstilt. Er selvsagt ikke nødvendigvis din feil, men fargene ser helt "out-of-wack" ut.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest testen av AE-500 på www.cine4home.de (se link under) så ser jeg iallefall en ting du gjorde galt. Du skulle ha brukt Kino1 modus, da den er vistnok mye bedre for å få riktig farge-innhold.

http://www.cine4home.de/tests/projek...TAE500Test.htm

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kommentar til: PIII 550Mhz som test-kilde for et HDTV signal? Det *kan* jo bare ikke gå bra... ?

Mvh.
    Tore K.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    En kommentar til: PIII 550Mhz som test-kilde for et HDTV signal? Det *kan* jo bare ikke gå bra... ?
    Du har rett i at det ikke spiller av uten hakking, men da jeg pauset bildet var jeg av den mening at stillbildet som da ble vist ikke hadde noe med minimum requirements å gjøre?

...ser jeg iallefall en ting du gjorde galt. Du skulle ha brukt Kino1 modus...
    Vel. Jeg prøvde de ulike modi og bortsett fra "dynamic" og "normal" syntes jeg bildet ble for blasst. Jeg liker kontrastrike bilder (ref. s-video er ikke noe for meg). Om det var rett eller galt av meg, tja, smak og behag. :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da kunne du jo like gjerne ha brukt et bilde for å vise poenget ditt. (Men jeg trenger ikke å gjøre annet enn å se på XP screen-shottet ditt for å se at det er noe som er riv ruskende galt med oppsettet på den prosjektøren.)

Var innom Fusion HDTV sidene, og det er vel strengt tatt en hardware-basert løsning, regner med at du ikke har et Fusion kort i maskina di? Isåfall blir det følgende requirments:
    ------------
    2. Full Software Mode

CPU : P4 1.8G and above
    Main Memory : DDR266 and above or RDRAM
    Graphics : AGP 4x compatitable any VGA card.
    ------------
    Fortsatt skulle det vel være mulig å få et pause-bilde, men kan godt hende det også blir påvirket. Men poenget må vel være hvorvidt du synes det blir brukbart pausebilde, utifra det du sier må du iallefall ha satt opp noe galt. Kan ikke tenke meg at Panasonicen ikke skal klare å vise bedre HDTV bilder enn X1'ern. 800x450 vs 1280x720..

Når det gjelder "kontrast", så er det vel kanskje mer å hente på Normal setting, men den har en vesentlig høyere farge-temperatur enn kino1. I tillegg skulle du kanskje ha brukt AI-1 for å dra nytte av lampe-modulasjonsteknologien som vistnok skal fungere bedre på AE-500 enn på Sanyo Z2.

Uansett, for min del så blir det bare dumt å ha mye kontrast hvis ikke bildet ser behagelig ut.

Mvh.
    Tore K.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da kunne du jo like gjerne ha brukt et bilde for å vise poenget ditt.
    Kunne jeg? Bildene du har tatt av din HS-20; er de tatt uten at filmen er satt på pause?

Uansett, for min del så blir det bare dumt å ha mye kontrast hvis ikke bildet ser behagelig ut.
    Takker for de andre kommentarene, tklev. La oss imidlertid være saklige hele veien. Hva som er dumt for deg kan være behagelig for meg. That's fact 8)

Ellers er det verdt å nevne at oppsummering av kritiske kommentarer som er mottatt fra forummedlemmer er imkludert under konklusjonen i testen som er publisert. Takker for kommentarene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til tklev og andre som føler at Panasonic TH-AE500 har blitt presentert for dårlig i Tigers test:

Det er ikke ofte at forumets medlemmer presenterer en såpass godt dokumentert test. Hadde det ikke vært for dokumentasjonen ville det ikke vært sikkert at dere hadde noe konkret å sette fingeren på, for det vanlige er jo bare å presentere konklusjonene uten "hard facts".

Så jeg synes at Tigers test, og ikke minst rapporten av den, er bra. Hvis dere er uenig i innstillingene han har gjort, så utfordrer jeg dere til å ta bilder av deres egne projektorer i aksjon. Personlig ble jeg overrasket over hvor dårlig kontrasten og svartnivået på Panasonic var, men så også at bildene på Panasonic-projektoren var generelt lysere, så jeg tok det med en liten klype salt.

Poenget mitt er at slike tester ikke bare forteller konklusjoner men også grunnlaget for de konklusjonene som er framkommet. Det gir oss alle grunnlag for å dømme selv, og de fleste av oss ser noen svakheter ved testmetodikken som er benyttet.

Men hvis målet bare blir å finne feil ved testingen fordi man føler at en selv eller utstyret (som det er lett å bli litt stolt av) er blitt urettferdig behandlet, så kan enden på visa bli at dem som ønsker å gjøre en innsats ikke føler at arbeidet de legger ned blir satt pris på, og at vi går glipp av potensielt gode testrapporter. Kom gjerne med konstruktiv kritikk, men husk også å rose det som tross alt er bra. Bare det at det legges såpass arbeid ned i å presentere dette for oss er grunn til ros og anerkjennelse.

Respekt, Tiger!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, roffe! Har lært endel av alle kommentarene, og det er bra. Det er et uttrykk som går sånn; "Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig". En grei regel jeg prøver å leve etter

Side 4 av 85 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stressballens foreløpige hjemmekino
    By stressballen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 18
    Siste melding: 03-01-2006, 00:53
  2. Stor hjemmekino
    By Gorm in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 67
    Siste melding: 12-06-2005, 23:16
  3. Hjemmekino i garasjen
    By Rolf Hult in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 50
    Siste melding: 02-24-2005, 23:00
  4. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  5. Lyssterk Proj for hjemmekino finnes de?????
    By TVMAN in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-25-2003, 10:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •