Tigers hjemmekino - Nekrolog - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 85 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 1693
    Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliten....

Nå har jeg lest alle 31 sidene med komentarer(er i militæret å når man er på vakt er det ikke mye annet å gjøre) er litt sliten i hodet, men har fått en god gjennomgang av kinoen din tiger. Fint prosjekt, men ikke legg det på hylla. Alltid noe som kan forbedres. Og hva er mer morro enn å planlegge og utføre planene! hehe lykke til videre.

PS. Audivector er bare konge, oppgrader dine fra M3 til Mi3 Super så skal du få en posetiv overaskelse

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selov om eget anlegg med plasma / LCD i stua frister mye så tror jeg at jeg velger å beholde min nåvärende hjemmekino i kjelleren. Har vel forsåvidt bestemt meg for fölgende:

- Sofa og bord ut og inn med 2 stk. skinnstoler á-la "laid-back"
    - Teppe på gulvet
    - Sorte gardiner på veggene hengt på glideskinner i taket

Tror det vil gi det nödvendige "extra touch" jeg leter etter...

Snodig tegnsett her på Kypros-PC'ene, men det er verdt det. :lol: Ca. 30 grader i lufta, varmt i vannet og kalde drikke gir tid til å filosofere over forbedringer i hjemmekinoen. Gleder meg allerede til å komme hjem og presse Audiovectorene. Blir vel alltid litt nerdete i tankene...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåvel..... mangler ny pj i dine tanker eller vil X1 henge med litt til :?:

Er ikke så værst her helle da er nå 22 i skyggen, akkurat passe for å drive uteprosjekter.

Ha en fortsatt fin ferie.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    ........Sorte gardiner på veggene hengt på glideskinner i taket
    Tenker det skal bli moro med all raslinga/klirringa fra "gardin-gliderne" når SVS'n bgynner å jobbe... :wink:

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke vurdere CRT projektorer da. Får sikker nok å henge finga i da.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Nåvel..... mangler ny pj i dine tanker eller vil X1 henge med litt til :?:
    Ny projektor manglet på lista selvsagt. Aner bare ikke hvilken ennå.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt leketøy i heimen.

Vurderte ulike DVD-opptakere med harddisk. Egentlig har jeg ikke bruk for en slik sak, fordi jeg har harddiskopptak på paraboltuneren. Men flere av oss har på forumet har samme sykdom; Av og til må man ha noe nytt AV-utstyr å leke seg med.

Etter å ha lest side opp og side ned på ulike fora stod valget mellom Sony RDR-HX710/910 eller Pioneer DVR-530/630. Prismessig ligger disse fire fra kroner 4300 og opp til kroner 6500, og de har enten 160 GB disk eller 250 GB disk. Begge har DL-brenner.

Alibiet for å kjøpe en DVD-opptaker ble:

a) at jeg kan laste inn private opptak fra DV-kamera (miniDV kasetter) slik at disse er mer tilgjengelige enn i dag. Kunne redigert opptak på PC, men å sitte å redigere 21 stk. miniDV-kasetter fristet ikke. Via DVD-opptakeren kan man jo plukke ut en "best-of"-samling vha. playlists.

b) Harddisken på paraboltuneren er snart full (120 GB) og det er enkelte opptak på den jeg vil ta var på. Igjen; Å overføre dette til en PC og brenne de ut på DVD-plate gidder jeg ikke.

c) Hadde ikke annen DVD-spiller i stua til 32" widescreen enn en PS2 ( ops: )

d) Liker ikke DVD-plater, og ungene har noen tegnefilmer de skal se. Alternativet er å brenne (hacke) disse inn på DVD-opptakeren.

Valget falt i kveld på en Pioneer DVR-530. Kjørte til den lokale Expertbutikken 15 minutter før stengetid og gjore et "impulskjøp".

Da er det tid for å sette opp dette vidunderet og se om det holder mål...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kjøper en sjokolade eller is på impuls, blandt AVforums brukere blir det fort langt dyrere.

Gratulerer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he :lol:

Vil publisere en detaljert review med bilder etterhvert som jeg blir kjent med denne DVD-opptakeren. Sitter å tester ulike ting nå og mine umiddelbare inntrykk er:

Negativt:

1. Spilleren starter ikke automatisk av en avspilling når man setter inn en original DVD-plate uten at man først har trykket "DVD"-knappen. Skjønner jo egentlig hvorfor det er slik med en DVD/HDD-opptaker, men det er litt irriterende allikevel.

2. Fjernkontrollen kan programmeres til å styre hovedfunksjonene til hele 28 ulike TV-apparatprodusenter, men ikke Loewe. For meg er dette (selvsagt) negativt, men for andre muligens ikke.

Positivt:

3. Kan vise kvaliteten man har på en DVD-plate i antall Mbps. For VBR vises dette dynamisk. Kan være nyttig dersom man har et opptak man er usikker på hvilken kvalitet man skal kopiere med. Ikke noe poeng å bruke 10 Mbps dersom opptaket på en kopiert DVD er mindre.

4. Man kan regulere hvilken opptakskvalitet man vil ha i flere inkrementelle steg, og ikke bare blandt "XP", "Fine", "SP", osv. Det var bra.

5. Det som overrasker mest er at DVR-530 spiller av en DVD+RW plate jeg har liggende. Kanskje jeg tar feil her, men jeg trodde Pioneer var så "sære" (sammenlignet med f. eks. Sony) at de ikke en gang ville spille av en DVD+RW plate. Men det gjør den altså helt feilfritt.

Og det mange har øverst på lista: Støyer en DVD-opptaker. Svar: Det gjør den selvsagt. Støy er relativt, men man hører kun harddisken og ikke vifta.

Det er et lite paradoks her og det er at i gamle dager (på 80-tallet) så var det ytterst nødvendig å lese bruksanvisninger for å sette opp en VHS-opptaker. Noe har (heldigvis) forandret seg siden den gang, men med økt fleksibilitet i AV-produktene så følger også behovet fortsatt til å lese bruksanvisninger for å få full glede av alle funskjener av et nytt produkt. DVR-530 er inten untak og er ikke noe man kjøper til (beste)far uten en utførlig opplæring.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, artig at du falt på 530H for det har jeg også, men hos oss er det utetid og derfor ligger den fortsatt i pakken sin ;-) Hadde tenkt å bruke jukebox-funksjonen og den vil danne , sammen med VSX-402 en hjemmekino light i stua. Mangler nå bare bakhøytalere som står i stil med Klipsch frontene (RB-25).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Store menn tenker likt Trodde du hadde valgt 433, men da har du jaggu byttet igjen.

Jukeboxfunksjonen virker på papiret grei, men den er ikke brukervennlig. Man kan bare utføre opptak fra ordinære CD-er. MP3 / WMA / ACC / osv kan ikke kopieres inn på harddisken. Dessuten skjer decodingen til harddisken i real-time. Og da tar det sin tid...

Navn på album, artist og sangtittel kopieres ikke så man må sitte i etterkant å taste inn alle navnene via fjernkontrollen. Ikke noe særlig effektiv måte å bruke tiden på. Men når det er gjort så kan det jo bli stilig. Har man derimot mange CD-er så vil vel det måtte bli en vintersyssel.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 100-200 cd'er inne (med tiden) vil jeg måtte ha en bacup av HDD vet du om dette lar seg gjøre?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 CD-er gir ca. 10 GB (ref. opplysninger i en annen tråd her på forumet fra en 530-eier). Du vil da ha mellom 10-20 GB med musikk.

Mitt første svar er: Hvorfor trenger du backup av harddisken når du har 100-200 originale CD-er som backupmedium allerede? Jeg tror allikevel jeg vet svaret...

For å svare deg seriøst så tror jeg du vil få et problem med å ta en backup av disken. Alternativet KAN vare å åpne DVD-opptakeren, ta ut disken og installere en ny harddisk av samme fabrikant og størrelse.

Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke det går, fordi jeg vil anta at DVD-opptakeren også har identifisert ID-en til selve harddisken. Enkelte fabrikanter av paraboltunere gjør dette nettopp for fasilitere god kopibeskyttelse av opptakene.

Slik jeg ser det så er "tjuvtriksene" lettest tilgjengelige på ukurante merker. Pioneer er således ikke ukurant og de har nok gjort kopiereing / backup vanskelig for oss paranoide, men lovlydige borgere.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopiering av original DVD inn på harddisken går, men det er en langsom omvei for å komme dit. En HTPC (medie PC) hadde vært enklere, men er uaktuelt på grunn av bruken opp mot analog-TV. Kunne selvsagt benyttet skjermkort med komponentutganger, men tviler på at bildekvaliteten kunne matchet DVR-530.

Mer testing i morgen (og flere original-DVD kopieringer inn på harddsiken).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt tidligere; Hadde jeg hatt en digital skjerm hadde jeg definitivt gått for en medie-PC (eller HTPC).

Pioneer DVR-530 er svært brukervennlig, men ikke så fleksibel som en medie-PC. På en slik PC kan man legge inn "alt":

a) Originale DVD-filmer via f.eks. DVD-shrink
    b) CD samlingen via f.eks. iTunes
    c) Bilder fra digitalkamera
    d) Video fra digitalt videokamera
    e) Internettilgang
    f) Lett å brenne til CD / DVD det man vil ta vare på

Det eneste, slik jeg ser det, er at en standalone DVD-opptaker / paraboltuner, er lettere når det gjelder opptak av TV-sendinger på grunn av all navigeringen man får på slikt med en media-PC.

Når jeg kaster ut Loewe Aventos fra stua om 3-4 måneder for å erstatte den med en LCD-TV så blir det en ny medie-PC i stua. Definitivt.

Opptak av TV-sendinger vil da foregå via paraboltuner / DVD-opptaker, mens all annen AV vil være via en media-PC.

Kan ikke noe for det...men PC-er tiltaler meg på grunn av fleksibiliteten.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og hvorfor LCD og ikke plasma?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD overgår plasma på alle områder snart. Plasmaens siste skanse er sortnivået, men LCD ligger "hakk i hæl". Jeg har sett begge plasmamodellene fra Panasonic, som regnes for å være blandt de aller beste. Da tenker jeg på både den lavoppløste (854x480) og den som er såkalt HD-ready.

Philips LCD 37PF9986 gir et flimmerfritt bilde som er aldeles strålende og skarpt, selv om man sammenligner med de omtalte plasmaene.

At man på en LCD i tillegg slipper å tenke på innbrenning er et stort pluss. Man kan således surfe på AVforum, ha iTunes rullende i timesvis og se på en TV-kanal med "definert logo" uten å bekymre seg.

Jeg bruker min Loewe CRT bekymringsløst i dag. Orker ikke kjøpe en bildefremviser om 3-4 måneder og samtidig sitte å tenke på at "huff, lurer på om den logoen brenner seg fast snart...fa€% det gjorde den visst".

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildemateriale fra PC kan overføres til Pioneer DVR-530 via firewirekabel: http://avforum.no/forum/uhd-blu-ray-spillere/21911-dvd-opptaker-koblet-opp-mot-pc-det-virker.html

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var et par nye høyttalere i hus.

Et par Audiovector M3 Super med superstands. Et par Nordost Flatline Gold 2x3 meter fulgte med på kjøpet, samt noe Kimber-greier. Jeg er fornøyd med kjøpet.

Vet ikke om jeg skal benytte dem i en stereokonfigurasjon, eller om jeg skal benytte dem i hjemmekinoen. Vi får se.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere

Side 24 av 85 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Stressballens foreløpige hjemmekino
    By stressballen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 18
    Siste melding: 03-01-2006, 00:53
  2. Stor hjemmekino
    By Gorm in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 67
    Siste melding: 12-06-2005, 23:16
  3. Hjemmekino i garasjen
    By Rolf Hult in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 50
    Siste melding: 02-24-2005, 23:00
  4. Min Hjemmekino -|- oppdatert : 16. mai 04
    By kinosjef_christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 53
    Siste melding: 05-30-2004, 18:16
  5. Lyssterk Proj for hjemmekino finnes de?????
    By TVMAN in forum Digitale projektorer
    Svar: 2
    Siste melding: 03-25-2003, 10:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •