LCL Hjemmekino - Planlegging -> bygging -> :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCL Hjemmekino - Planlegging -> bygging -> :)

Jeg var så heldig å kunne begynne med å bygge min første hjemmekino fra bunn av! Takket være verdens beste kone!

Så vi begynner i det små...

Huset vi kjøpte hadde ca 45kvm uinnredet hvor far fikk lov til å tenke hjemmekino. Etter harde forhandlinger så måtte jeg garantere at dette blir pent og barnevennlig. Åja...dette tar tid

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet.

Ambisiøst, og skal bli morro å følge. Hjemmekino er verdt slitet og investeringene, så stå på....... :wink:

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet - Veldig lite, men her skal vi utnytte mulighetene til det fulle!

Det er lagt opp vann og kloakk for bad. Og vi må ha soverom 4 og 5 til våre neste barn så det er ikke mye plass igjen. Men dette skal bare gå!

...PS...håper kloakken kommer til kjøle

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Rommet tar form

Vi hopper over en del kjedelige bilder og viser heller sluttspurten av multimediaveggen! Rommene er nå kledd med panel, gips og parkett. Her ser vi begynnelsen av fronten som skal inneholde flere artige løsninger.

Bak veggen plasserer vi alle greiene...
    Litt om detaljene:
    - 16 strømkontakter på samme kurs med feriebryter
    - 4 kontakter til filserver og ruter
    - Luke til friluft (Vet nå at det ikke holder mål)
    - Ekstra støydempende materiale under parkett og gips (husker ikke hva dette teppet het)
    - Ekstra frie kanaler til sikringskap og andre rom i 1.etasje

Foran er fronten åpnet etter at jeg fant møblene på IKEA. Det blir 4 skap med sota glassruter og klikk bryter (Barna har ennå ikke funnet av hvordan de åpnes).

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fronten og bakrommet klart

Frontveggen er ferdig. Jeg er kjempefornøyd med løsningen foreløpig. 4 skapdører i sota glass som skjuler elektronikk men slipper igjennom infarødt fra fjernkontrollene. TV'en er en 29 tommer Phillips, men skal byttes ut med en LCD TV med tid om stunder. Lerreten skal monteres over benk.

Bakrommet er foreløpig rotete og det kommer vel til å forbli det . Kontakter er palssert med vilje i høyden for at strømkabler skal henge slik at det er enkelt å støvsuge gulvet. PC'en står på en rullebrett for at det skal være enklere å vedlikeholde og stadig oppgradere. Kanalen (til høyre) leder kabler opp på loftet hvor forsterker og høytalere foreløpig står å spiller. Jeg bruker også denne veien til prosjektor. En middlertidig sub fra Altec Lansing spiller under TV'en. Jeg skal ha opp en del hyller for å kunne utnytte mer av dette lille rommet.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moro

Hva er de eksakte målene på rommet?

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommenes størrelse

Hjemmekinoen er 3,35 m lang og 2,38 bred
    -> som førte til ca. 3,11 fra prosjekterlinse til vegg
    -> Ga med maks 1,64x0,92 16:9 bilde

Noe som jeg synes virker greit når en sitter ca 3 meter fra (kommende) lerret. Jeg vet ikke om det er noen tips her på sitteavstander til bildestørrelse.

- På premieren her om dagen føltes det ut som bliket må beveges sideveis under hele filmen og at det blir slitsomt.

Teknisk rom (kottet) er 1,95 langt og 0,9 meter bredt

PS....flere bilder kommer snart

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Avstand til lerret er det skrevet ganske mye om på forumet. Det varierer fra person til person hva som føles bra, men ofte er det rommets fysiske størrelse som gir begrensningene. Burre har skrevet en liten guide på dette med projektor og rommet: http://avforum.no/forum/guider-video/21589-guide-optimalisering-av-projektoren-og-rommet.html

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir et spennende prosjekt å følge.
    Har du bestemt deg for hva slags lerret du skal bruke?

Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo større bilde du har jo lengere unna skal du sitte. En tommelfingerregel er: sitteavstanden skal være 3ganger høyden på Lerretet ( bildet). Har også lest at du kan justere bilde slik at bildet blir størst mulig uten at du ser mellomrommet mellom pixlene fra sweetspoten.

Dette blir garantert et flott hjemmekino rom

Lykke til videre

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering

Takk for tilbakemeldinger!

Nei, jeg har ikke bestemt meg for lerret ennå. Jeg leser opp og ned tråder på AVforum først. Liker å vite at er fornøyde med produktet før jeg kjøper.

Men er det riktig med størrelse 170x100 når maks skjermstørrelse blir 164x92? Eller må jeg gå for noe mindre lerret?

Nye bilder

Sittekroken:
    Sofaen har jeg lånt av nabo Altså en midlertidig løsning. Her skal jeg ha en slik liggende sofa med pall. Dere oppdager vel at det mangler bakhøytalere og... Anbefalinger?

Prosjektor
    Deperate handlinger koster mye. Armen kostet visst 2000,-! Jeg trodde at Skråtaket krevde litt lengde på armen og jeg lette lenge etter den rette armen. HIFI klubben dro frem denne fra lageret...perfekt! Het Vantage etter eller annet og er å anbefale. Enkelt å montere og justere.

Kablene henger foreløpig fordi planleggingen tar tid Har svært lyst til å bygge en kombinert hushboks/ventilasjonskanal over prosjektor. Det pokker så varmt oppunder taket!

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AV skap 1

Har nå stasjet inn utstyret jeg har (foreløpig) i venstre skap.

Utstyr på bildet:

- Harman Kardon AVR-25
    - Proson (CD-spiller)
    - Kenwood (DVD spiller)
    - Thomson og Pioneer (Parabol)
    - Phillips (Trådløs bilde/lyd)

Dette ble noe trangere og varmere enn jeg trodde selv uten bakplate på skapet. Men er fornøyd med skapet! Det er sotete glassdører og jeg har malt hvite lister rundt skapet.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut, kan bli varmt inni der selv med åpen bakside, en vifte ville vel ha bidratt positivt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygging av egen hjememkino på 30 dager må være ny rekord her på forumet! Gratulerer. Rommet ser strøkent ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bygging av egen hjememkino på 30 dager må være ny rekord her på forumet! Gratulerer. Rommet ser strøkent ut.
    Hehe jepp, det kan jeg skrive under på. Jeg begynte vel i November i fjor og enda ikke ferdig .

Lykke til LCL, ble bra dette.

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakrommet

30 dager er nok ikke riktig Jeg oppdaget dette forumet etter at jeg begynte å bygge. Det vil si at jeg sitter å ser film og tv på veggen i dag men er så som så med kvaliteten på både lyd og bilde. Dette er første gang jeg prøver å få til et eget rom for diverse guttegreier....så derfor har jeg knipset tilfeldig bilder underveis. Hvor lang tid jeg har brukt lar vi forbli ukjent da jeg er typen som overdriver planleggingen

Her kommer to bilder av bakrommet slik det står nå:

Over:
    Det skal klart ryddes, men jeg har en jobb med serveroppgradering. Har akkurat fått nytt hovedkort, CPU og minne til serveren. Spill PC'en lider av dette og derfor blir det mye rot. Dere ser innimellom rotet ruterene mine. Har ADSL fra Nextgentel er fornøyd med hastighet og den trådløse dekkningen i huset. Alle kontaktene på høyreside er koplet til samme bryter. Det var kjekt å kunne slå av all elektronikk på 1-2-3 når jeg dro på ferie.

Under:
    Nå står begge maskinene på rullebrett og vedlikeholdet blir enklere. Alle kabler skal henge over parketten for at det skal bli enkelt å tørke støv. Noen justeringer til så er jeg der. Døra bak PC'en er ut til friluft. Når det ikke er vind ute fungerte ikke lufting i det hele tatt. Derfor jobber jeg med å få montert en vifte....enten i døra eller i taket til ventilasjonsanlegget.

Jeg har ikke turt å måle tempen her ennå. Men om jeg tipper 40 grader så er jeg nok ikke langt unna Støyen fra maskinene har også vært et problem her. Selv med støyamatte under parkett og dobbel gips i veggene så hører man suset ut i TV-rommet. Jeg har da montert en diverse nye vifter og hardisker slik at dette er bedre i dag enn på lenge. Dette blir også oppjustert når min kone frigir min fremtidige multimedia PC som står i kjelleren.

Er det noen som jobber med noen lignende og kan gi meg råd vedrørende kjøling? Kan dette rommet inneholde en 10-12" basser eller må basseren plasseres ut i rommet?

Jeg har testet med noen små bassere her og en 10" basser på loftet uten hell. Noen som vet om basser kan skjules på en finurlig måte?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LCL
    30 dager er nok ikke riktig...Hvor lang tid jeg har brukt lar vi forbli ukjent da jeg er typen som overdriver planleggingen
    Puuhh. Da er du mao. like treig som alle oss andre. Godt å høre

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott rom, men er det ikke fryktelig lavt plassert TV?.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LCL
    .......jeg er typen som overdriver planleggingen
    ...godt å høre det også

Newcomer LCL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lav TV og venstre skap

I stuen fant vi et fin TV bord på møbelringen som var merkelig lavt og gikk på hjul. Det straks en vane at TV sto nærme gulvet og synsvunkelen ble egentlig veldig behagelig. Det føles ut som mindre belastning på nakken. Storskjermen er over TV'en og det er også en grunn til at TV'en er plassert så lavt.

Første bilde:
    Hensikten med skapene fungerer. Vår lille pøbelunge har ikke skjønt hvordan de åpnes ennå Hun har skjønt hvordan TV'en slåes av og på, men det er foreløpig det eneste kaoset hun lager....foreløpig.

Neste bilde (Venstre skap):
    Har ryddet her i helgen, men dette skapet rommer Playstation 2, Brukermanualer og godteri . Jeg har to Joytech trådløse kontrollere og kan spille med skapet lukket. Har også infarød fjernkontroll.

(Har montert inn en Altec basser her for musikk fra PC. Dette ferdigstilles og testes mer denne uken. Har også en Sansui forsterker jeg vurderer å plassere i dette skapet. Problemet her er at bakveggen er tett og hvis jeg åpner så åper jeg til friluft. Derfor har jeg fått kondens problemer og batteridreven elektronikk i den nederste hyllen i dette skapet).

Noen som har erfaringer med temperatursvingning og dens påvirkning på en forsterker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •